Basisschool Het Mozaïek -school met de Bijbel -
Tussenziel 25
9753 EL Haren

Schoolweging

Schoolweging
22.49
Spreiding
4.04

De schoolweging van Het Mozaïek Haren is 22,49 , met een spreiding van 4,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en hoger dan het vergelijkingscijfer van 98,0%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden taal en rekenen effectief verwerven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan de signaleringswaarde van 61,9% die de inspectie hanteert voor deze school. Dit laat ruimte voor verbetering, hoewel de score wel in lijn is met vergelijkbare scholen (72,1%). De combinatiegroepen vragen mogelijk extra aandacht voor differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterk theoretische adviesfocus: 35,7% vwo-advies tegen 18,6% landelijk. Ook het percentage havo-advies (28,6%) overtreft de regio (16,1%). Opvallend is 14,3% vmbo-k/gt-advies, wat aangeeft dat de school ook oog heeft voor verschillen. Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot 1,0% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente GroningenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij gebruiken het Leerlingvolgsysteem van Cito, genaamd 'Leerling in Beeld'. Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen. Niet te verwarren met de 'Doorstroomtoets' die wij van 'Route-8' gebruiken. Deze 'Doorstroomtoets' wordt afgenomen in februari. Dit is landelijk zo geregeld, want de leerlingen in groep 8 moeten zich vervolgens eind maart aanmelden voor de middelbare school. Zo maakt iedereen evenveel kans op een plekje bij de school van hun voorkeur. Elke groepsleerkracht maakt naar aanleiding van of de midden-toetsen of de eind-toetsen haar observaties en andere gegevens een analyse van de groep. Die vervolgens besproken wordt met de intern begeleider en de directeur. Die maken op hun beurt van alle groepsanalyses een schoolanalyse. Deze wordt ook verzonden naar Noorderbasis. Zo werken wij planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs Voor groep 3 tot en met 8 zijn dat de toetsen: AVI, DMT, Spelling, Rekenen en wiskunde en Begrijpend lezen. De resultaten kunt u inzien in het ouderportal van ParnasSys en op het rapport van uw kind twee keer per jaar. Na de afnamemomenten volgen spreekavonden om de gemaakte toetsen met u door te spreken. De intern begeleider houdt na elke ronde toetsen gesprekken met de leerkrachten over de resultaten en de vervolgacties naar aanleiding van deze resultaten. We hebben intern heldere afspraken geformuleerd over het maken van hulpplannen op het gebied van leergebieden en gedrag. De intern begeleider bewaakt deze afspraken en begeleidt bij het opstellen en uitvoeren van eventuele hulpplannen. Onze leerkrachten voeren twee keer per jaar een gesprek met uw kind. Die noemen wij 'kindgesprekken'.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs 11,8% landelijk). 81,8% zit op advies en 18,2% boven advies, wat de zorgvuldige advisering bevestigt. De intensieve samenwerking met VO-scholen en driejarige monitoring van oud-leerlingen draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen respect hebben en tonen, voor zichzelf, voor de naaste, voor de materialen en voor de natuur. Dit is onze Bijbelse opdracht en dit leren we de kinderen in de Kanjerlessen. We geven als volwassenen het goede voorbeeld aan de kinderen. De sociale opbrengsten zien wij als een van de middelen om te checken of het gedrag op school aansluit bij onze visie en wat we uit willen stralen. Onze groep leerlingen kenmerkt zich door overwegend beleefd, respectvol en behulpzaam gedrag. Dit leren de kinderen thuis en in de christelijke kerken en gemeentes. Ouders geven ook dit voorbeeld en hier sluiten wij op school bij aan. We zien de laatste jaren dat er extra aandacht nodig is bij onze leerlingen op het gebied van de executieve vaardigheden zoals; de zelfredzaamheid, het omgaan met teleurstellingen, het horen en accepteren van 'nee' of 'niet', het omgaan met uitgestelde aandacht: belangrijke voorwaarden voor het onderwijs. LEES MINDER

Respectvol gedrag

Iedereen is waardevol

Zorg dragen voor elkaar

Wat is de werkwijze van Basisschool Het Mozaïek -school met de Bijbel - voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de school zijn gebaseerd op de Bijbel, met als hoofdtaak 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'. De Kanjertraining sluit hierop aan met 'Laat gedrag zien dat respectvol is voor jezelf en ook voor je ander'. De school gebruikt de Kanjertraining en het Kanjervolgsysteem (Kanvas) om te meten hoe kinderen zich voelen, hoe het sociogram eruit ziet en hoe leerkrachten het gedrag beoordelen. Dit gebeurt twee keer per jaar om te checken of de school op de goede weg zit en om tijdig te interveniëren bij ongewenst gedrag, onveiligheid of pesten. De interne begeleider speelt een belangrijke rol in de vervolgstappen na elke screening.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Mozaïek -school met de Bijbel - om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De school gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Mozaïek -school met de Bijbel -?

De school gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.