School met de Bijbel De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam

Het team van School met de Bijbel De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam

Current section: team
Steek 2
3372 Hardinxveld-Giessendam

Zie hier hoe het team van School met de Bijbel De Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School met de Bijbel De Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School met de Bijbel De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed School met de Bijbel De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School met de Bijbel De Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85%)
Man (15%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School met de Bijbel De Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (27.8%)
35-45 jaar (27.8%)
45-55 jaar (5.6%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School met de Bijbel De Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.7%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School met de Bijbel De Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers en Flexibele Lesroosters op Basisschool De Regenboog

Op Basisschool De Regenboog geloven we in een sterke pedagogische visie, wat zich vertaalt in een doordachte aanpak voor leerkrachtvervanging. Veel van onze klassen werken met een duo-leerkrachtensysteem, waarbij twee docenten samen verantwoordelijk zijn voor de klas. Dit stelt ons in staat om bij afwezigheid van één leerkracht, de duo-collega flexibel in te zetten, wat de continuïteit van het onderwijs waarborgt. Daarnaast onderhouden we een breed netwerk van gekwalificeerde invalleerkrachten die direct inzetbaar zijn bij onvoorziene omstandigheden. Deze proactieve benadering zorgt ervoor dat we altijd kunnen rekenen op adequate vervanging, waardoor geen enkele lesdag verloren gaat. Onze directie coördineert alle vervangingsactiviteiten met prioriteit voor het welzijn en de educatieve voortgang van onze leerlingen. De afgelopen schooljaren hebben aangetoond dat onze strategie voor personeelsplanning effectief is. Door de flexibiliteit van ons toegewijde team en de snelle respons van onze invalpool, zijn we erin geslaagd om alle klassen operationeel te houden. Dit commitment aan stabiel en hoogwaardig onderwijs wordt continu nagestreefd op De Regenboog.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Elke Leerling

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Excelleren met Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Leesspecialist
Stichting LeerKRACHT Coach

Toelichting van de school:

Op basisschool De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam staat de individuele ontwikkeling van elke leerling centraal. Ons toegewijde team van onderwijsprofessionals biedt gespecialiseerde ondersteuning om talenten te ontdekken en uitdagingen te overwinnen. Onze intern begeleiders vormen de spil in het zorgsysteem, met een duidelijke taakverdeling voor de onder- en bovenbouw. Zij coördineren de extra ondersteuning en werken nauw samen met leerkrachten om een passend leerplan te garanderen. Met twee gecertificeerde rekencoördinatoren versterken we het rekenonderwijs. Zij delen hun expertise met leerkrachten, observeren lessen en introduceren innovatieve methodieken om het rekenplezier en de vaardigheden van uw kind te optimaliseren. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid biedt gerichte begeleiding aan leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Deze specialist verzorgt wekelijkse lesprogramma's en individuele coachingstrajecten, gericht op het stimuleren van cognitieve groei en creativiteit. Twee collega's fungeren als Stichting LeerKRACHT coaches, gedreven door het principe 'elke dag samen een beetje beter'. Zij leiden inspirerende werksessies die bijdragen aan de continue verbetering van ons onderwijs. Daarnaast is een leesspecialist actief betrokken bij het bevorderen van leesplezier en leesvaardigheid. Deze collega beheert onze schoolbibliotheek en initieert leesbevorderende activiteiten om de liefde voor lezen bij alle leerlingen te vergroten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positieve Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen is van groot belang. De Regenboog legt daarom een sterke nadruk op sociaal-emotionele ontwikkeling, met speciale aandacht voor groepsvorming en positieve interacties. De 'Gouden Weken' aan het begin van het schooljaar zijn gericht op het creëren van een veilige en hechte sfeer in de klas. Via diverse spel- en samenwerkingsactiviteiten leren leerlingen elkaar kennen en bouwen ze aan een positieve groepsdynamiek. Ook na de kerstvakantie, tijdens de 'Zilveren Weken', besteden we opnieuw aandacht aan de groepsdynamiek. Dit helpt leerlingen om hun sociale vaardigheden verder te ontwikkelen en eventuele subgroepjes te overstijgen. Onze gedragsspecialist en intern begeleiders monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwlettend. Indien nodig schakelen we externe expertise in voor gerichte groepstrainingen en weerbaarheidslessen, om elk kind te ondersteunen in zijn of haar persoonlijke groei.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren Leren met Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij leren onze leerlingen niet alleen de lesstof, maar ook hoe ze effectief kunnen leren. Vooral in de bovenbouw besteden we expliciet aandacht aan studievaardigheden en een gestructureerde taakaanpak. Denk hierbij aan het aanleren van strategieën voor het verwerken van informatie, het plannen van werk en het zelfstandig uitvoeren van opdrachten. Dit helpt leerlingen om hun leerproces te optimaliseren en zelfvertrouwen op te bouwen. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid integreert deze thema's ook in haar programma. Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong leren hierdoor 'leren te leren', wat essentieel is voor hun verdere academische ontwikkeling en het ontwikkelen van een proactieve werkhouding.

3

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool De Regenboog werkt nauw samen met expertisecentrum Uniek om de motorische ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. Twee specialisten van Uniek zijn wekelijks op onze school aanwezig voor observaties en begeleiding. De kinderfysiotherapeut bijvoorbeeld, evalueert de pengreep in groep 3 en faciliteert de schrijftest in groep 4. Deze vroegtijdige interventies zijn cruciaal voor een soepele ontwikkeling van fijne motoriek en schrijfvaardigheid. Momenteel is er een tijdelijke onderbreking in de beschikbaarheid van de kinderfysiotherapeut. Wij informeren u zodra deze dienstverlening weer volledig operationeel is.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Collega's met EHBO-diploma
Collega's met BHV-certificaat

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van uw kind staan voorop op De Regenboog. Ons team is uitgerust met EHBO- en BHV-certificaten, zodat we adequaat kunnen handelen bij calamiteiten. Onze intern begeleiders coördineren de ondersteuning op het gebied van persoonlijke verzorging en medische aspecten, in nauwe samenwerking met ouders en externe professionals. Voor uitgebreide informatie over de diensten van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) in de regio Zuid-Holland Zuid, verwijzen wij u graag naar de specifieke berichtgeving van de JGZ.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Leerpleinen
Diverse ruimtes voor externen
Sporthal Het Dok

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Regenboog

Ons Zorgbeleid en Individuele Begeleiding

Basisschool De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam biedt een robuuste zorgstructuur om elke leerling optimaal te laten presteren en talenten te ontplooien. Wij waarborgen dat alle leerlingen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, volledig in beeld zijn. Door vroegtijdige signalering kunnen wij effectief inspelen op de diverse onderwijsbehoeften. Onze toegewijde intern begeleiders vormen het hart van onze zorg. In nauwe samenwerking met de groepsleerkrachten ontwikkelen zij zowel groeps- als individuele leerplannen. Leerkrachten en onderwijsassistenten zetten zich dagelijks in om extra ondersteuning te bieden of juist extra uitdaging te creëren waar nodig. Samen met onze interne specialisten en externe partners, zoals schoolmaatschappelijk werk, bieden wij gerichte begeleiding voor leerlingen met specifieke zorgvragen. Denk hierbij aan dyslexie, waarvoor we aangepaste methodes en hulpmiddelen gebruiken, en externe dyslexie-specialisten die ondersteuning bieden binnen onze schoolmuren. Voor meer- en hoogbegaafde kinderen hebben we de 'Dolfijngroep', waar een gespecialiseerde leerkracht wekelijks uitdagende projecten en verdiepende opdrachten aanbiedt. Daarnaast verwijzen we door naar de bovenschoolse 'Delfinogroep' voor extra uitdaging. Leerlingen die behoefte hebben aan meer intensieve zorg en begeleiding, ontvangen deze via aangepaste leerdoelen en lesstof. Een zorgvuldig plan, opgesteld door leerkrachten en IB'ers, zorgt voor passende ondersteuning, zowel binnen als buiten de klas, met eventuele inschakeling van externe experts. We investeren in een positief sociaal klimaat en welbevinden door middel van speciale lessen en methodes. Dit bevordert respectvolle interactie, samenwerking en wederzijds begrip onder onze leerlingen. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: We blijven ons scholen in de nieuwste methodieken om leerlingen met dyscalculie effectiever te begeleiden. Ook versterken we onze expertise op het gebied van NT2-onderwijs voor leerlingen met een andere moedertaal. Ons aanbod voor leerlingen die extra uitdaging of juist meer begeleiding nodig hebben, breidt jaarlijks uit. We streven ernaar om eigen teamleden te specialiseren in gedrag, NT2 en hoogbegaafdheid om onze interne expertise te vergroten. Speciaal voor praktisch ingestelde leerlingen ontwikkelen we passende leertrajecten die hun optimale ontwikkeling stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitsborging en Schoolplan: De Regenboog

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan?

Elke basisschool hanteert een schoolplan. Dit document legt de onderwijskwaliteit van onze school vast en toont aan dat we voldoen aan alle wettelijke vereisten. Het schoolplan is wettelijk verplicht en beschrijft ons onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en hoe we de kwaliteit van ons onderwijs continu waarborgen en verbeteren. De verbeterdoelen uit het schoolplan worden vertaald naar concrete jaarplannen. Deze jaarplannen specificeren de ambities, ontwikkelingen en verbeteracties die we per schooljaar centraal stellen. Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 is beschikbaar voor inzage. Het beschrijft onze focusgebieden: * Continue professionele ontwikkeling voor ons team van leerkrachten en onderwijsassistenten. * Duidelijke en zichtbare leerlijnen voor alle leerlingen. * Een gevarieerd onderwijsaanbod met aandacht voor zowel cognitieve als creatief-expressieve ontwikkeling. * Gedeeld leiderschap door de inzet van gespecialiseerde teamleden. * Heldere en breed gedragen visies op pedagogische en didactische aanpak. Dit plan wordt elke vier jaar, in overleg met de Medezeggenschapsraad (MR), herzien en vastgesteld.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Jaarlijks stellen we, in samenwerking met het team en de MR, een gedetailleerd jaarplan op. Hierin formuleren we SMART-doelen: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Het jaarplan beschrijft nauwkeurig hoe we deze doelen bereiken, welke activiteiten nodig zijn en welke concrete acties we ondernemen. De voortgang van de jaarplan-doelen wordt gedurende het schooljaar gemonitord door de leden van het managementteam (MT) en de intern begeleiders. Indien nodig schakelen we externe expertise in om de realisatie van onze verbeterdoelen te ondersteunen. De jaarplannen worden voorgelegd aan het college van bestuur van TriVia voor goedkeuring. Maandelijks evalueren we de voortgang van de geplande ontwikkelingen. Na afloop van elk schooljaar evalueren we de behaalde resultaten in het jaarverslag, waarna een gesprek met het college van bestuur volgt.

Optimale Start voor Jonge Kinderen op Basisschool De Regenboog

Toelichting van de school

Basisschool De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam hecht enorm veel waarde aan een soepele overgang van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven naar ons basisonderwijs. We streven naar een ononderbroken ontwikkeling voor elk kind, waarbij nauwe samenwerking met voorschoolse voorzieningen essentieel is. Om deze samenwerking te waarborgen, organiseren we jaarlijks een breed overleg met alle voor- en vroegschoolse educatiepartners in Hardinxveld-Giessendam. Daarnaast onderhouden we tweemaal per jaar intensief contact met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven specifiek in Boven-Hardinxveld. Wij zorgen voor een warme en persoonlijke overdracht van elke nieuwe leerling die van een voorschoolse instelling komt. Dit omvat een gedetailleerd gesprek over de onderwijsbehoeften en ontwikkeling van het kind, zodat we een vliegende start kunnen garanderen op onze basisschool.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Regenboog aanvullende programma's voor de allerkleinsten?

Basisschool De Regenboog richt zich op een naadloze integratie van jonge kinderen in het basisonderwijs, zonder specifieke extra programma's naast het reguliere aanbod.

Met welke partners werkt Basisschool De Regenboog samen voor het jonge kind?

Onze basisschool onderhoudt nauwe banden met lokale voorschoolse educatiepartners om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Deze samenwerking omvat onder andere:

Onze basisschool onderhoudt nauwe banden met lokale voorschoolse educatiepartners om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Deze samenwerking omvat onder andere:

Team | School met de Bijbel De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam | [2025] Schoolregister