School met de Bijbel De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam

De resultaten van School met de Bijbel De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam

Current section: resultaten
Steek 2
3372 Hardinxveld-Giessendam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School met de Bijbel De Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past School met de Bijbel De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed School met de Bijbel De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau: Basisvaardigheden taal en rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels een eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De Onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland. Op School met de Bijbel De Regenboog behaalt een hoog percentage van onze leerlingen dit fundamentele niveau, wat de solide basis van ons onderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Hogere academische prestaties voor onze leerlingen

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken aan het einde van groep acht. De Onderwijsinspectie stelt voor iedere basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op School met de Bijbel De Regenboog streven we ernaar om leerlingen niet alleen de basisvaardigheden bij te brengen, maar ook te stimuleren tot het behalen van uitmuntende resultaten op hogere niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van School met de Bijbel De Regenboog?

Het kiezen van de juiste middelbare school is een belangrijke stap. Daarom bieden wij een zorgvuldig en onderbouwd schooladvies, afgestemd op de individuele behoeften van uw kind. Uw kind ontvangt rond het einde van groep 7 een voorlopig schooladvies. Dit advies geeft een indicatie van het niveau waarop uw kind kan uitstromen naar het voortgezet onderwijs. Hiermee kunnen jullie samen gericht op zoek naar passende middelbare scholen. Dit voorlopige advies is gebaseerd op de resultaten uit voorgaande schooljaren en de inzichten van onze ervaren leerkrachten. Zij kennen uw kind immers als geen ander binnen de schoolse context. In groep 8 maakt uw kind de doorstroomtoets van 'Leerling in Beeld'. De resultaten van deze toets, samen met de persoonlijke eigenschappen zoals motivatie, zelfstandigheid en werkhouding, vormen de basis voor het definitieve schooladvies. Dit advies wordt zorgvuldig door de leerkracht opgesteld. We geloven in open communicatie en organiseren daarom gesprekken met de leerkracht, de ouders en de leerling om het schooladvies te bespreken. Een goede samenwerking tussen school en thuis is essentieel voor de ontwikkeling van uw kind. Alle leerlingen melden zich aan tijdens de centrale aanmeldweek. Zo krijgt ieder kind gelijke kansen op een plek bij de middelbare school die het beste past bij het schooladvies. De stappen in het schooladviesproces zijn als volgt: 1. Voorlopig schooladvies (eind groep 7) 2. Reguliere LVS-toets M8 (januari 2026) 3. Doorstroomtoets (2 t/m 6 februari 2026) 4. Uitslag doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart 2026) 5. Definitief schooladvies (uiterlijk 24 maart 2026) 6. Aanmelding bij VO-school (25 t/m 31 maart 2026) Na de aanmelding vindt er een warme overdracht plaats tussen de basisschool en de middelbare school, om een soepele overgang te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Regenboog

Op Basisschool De Regenboog geloven we dat een kind dat zich prettig voelt, optimaal kan leren en ontwikkelen. Daarom leggen we een sterke nadruk op de sociaal-emotionele groei van al onze leerlingen. Direct na de zomer- en kerstvakanties richten we ons speciaal op het creëren van een hechte, veilige en positieve groepsdynamiek. Deze belangrijke periodes, bekend als de 'Gouden Weken' en 'Zilveren Weken', helpen kinderen zich welkom en geborgen te voelen. Meer details over deze introductieperiodes vindt u op pagina 17. Onze missie is om leerlingen te vormen tot verantwoordelijke, zelfstandige burgers die respectvol omgaan met zichzelf, hun medemens en de wereld om hen heen. In een steeds diversere samenleving is goed burgerschapsonderwijs cruciaal. Daarom hebben we een nieuw beleidsplan en een integrale leerlijn voor burgerschap ontwikkeld, die we vanaf schooljaar 2024-2025 volledig implementeren. Daarnaast stimuleren onze leerkrachten actief samenwerking door middel van diverse lesactiviteiten. Dit draagt niet alleen bij aan onderwijsdoelen, maar leert kinderen ook essentiële sociale vaardigheden zoals overleggen, afspraken maken, geven en nemen, en effectief samenwerken. Tot slot verbinden we de wijsheid uit Bijbelverhalen aan het dagelijks leven in de klas. Veel Bijbelse verhalen bieden waardevolle lessen over zorg voor elkaar, het oplossen van conflicten, het ontwikkelen van een positieve houding en het belang van geduld.

Veiligheid op school

Welbevinden van leerlingen

Betrokkenheid bij elkaar

Hoe bevordert Basisschool De Regenboog de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Tijdens de lessen werken we actief aan het vergroten van de sociale kennis en vaardigheden van onze leerlingen. Veel van onze teamleden hebben een gespecialiseerde cursus gevolgd bij Grol Weerbaarheid, gericht op positieve groepsvorming en het versterken van de sociale weerbaarheid, zowel binnen als buiten de schoolmuren. De positieve effecten hiervan op de groepsdynamiek en de algehele sfeer op school zijn duidelijk merkbaar. De methode Grol Weerbaarheid hanteert een handig kleurensysteem om emoties te herkennen en te benoemen: 'groen' voor een goed gevoel, 'oranje' voor voorzichtigheid en 'rood' voor ongemak. Deze herkenbare indicatoren worden schoolbreed toegepast. Daarnaast zetten we de methode 'Leefstijl' in wanneer de klassituatie daar om vraagt, niet per se structureel, maar op maat. Bij complexe sociale vraagstukken schakelen we externe expertisebureaus in voor gespecialiseerde trainingen, zoals bijvoorbeeld 'bouwen aan een veilige groep'. Voor het schooljaar 2025-2026 onderzoeken we actief nieuwe methoden en aanpakken die 'Leefstijl' kunnen aanvullen of vervangen, om onze sociaal-emotionele begeleiding continu te verbeteren.

Welke instrumenten gebruikt Basisschool De Regenboog voor het monitoren van sociale resultaten?

Basisschool De Regenboog maakt gebruik van de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Zien
  • Leerling in Beeld

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Regenboog?

Op Basisschool De Regenboog zetten we de volgende erkende methodieken in voor sociaal-emotioneel leren:

  • Leefstijl
  • Grol Weerbaarheid

Onderwijsinspectie: Kwaliteitsrapport Basisschool De Regenboog

De School met de Bijbel De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam heeft in 2019 een positief inspectierapport ontvangen. De onderwijsinspectie beoordeelde de school als voldoende op alle kerntaken. Dit toont aan dat De Regenboog consequent werkt aan de verdere optimalisatie van de onderwijskwaliteit. Het inspectierapport van juli 2019 benadrukt de ambitie van het schoolteam om leerlingen actiever te betrekken bij het leerproces. Hiervoor worden nieuwe onderwijsaanpakken geïmplementeerd, wat echter nog een leercurve kent voor sommige docenten. Om deze reden zijn er verschillen in de toepassing van de nieuwe methoden zichtbaar. Om de effectiviteit van deze innovatieve lesmethoden te vergroten, legt de school de nadruk op gezamenlijke lesvoorbereiding, observatie en evaluatie binnen het docententeam. Deze gezamenlijke aanpak moet bijdragen aan een soepele integratie en beheersing van de vernieuwde onderwijspraktijken. De in het inspectierapport benoemde verbeterpunten zijn deels reeds gerealiseerd in voorgaande schooljaren. De overige aandachtspunten voor verdere ontwikkeling zijn opgenomen in het strategische schoolplan voor de periode 2023-2027, waarin de school haar visie en doelen voor de komende jaren uiteenzet.

Resultaten | School met de Bijbel De Regenboog in Hardinxveld-Giessendam | [2025] Schoolregister