Rehobothschool
Schoolstraat 4
3371 AW Hardinxveld-Giessendam

Schoolweging

Schoolweging
28.97
Spreiding
5.48

De schoolweging van Rehobothschool Hardinxveld-Giessendam is 28,97 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95.9%). De school biedt hiermee een stevige basis voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 47.1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57.8%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 18.8% vmbo-(g)t, 14.6% havo/vwo en 18.8% vwo. Dit is hoger dan vergelijkbare scholen (16.5% vmbo-(g)t, 10.9% havo/vwo). Praktijkonderwijsadvies (2.1%) blijft beperkt maar ligt iets boven regionale peers (1.0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Hardinxveld-GiessendamGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 3 t/m 8 worden in januari en juni bij de leerlingen de Cito-toetsen afgenomen om hun vorderingen op het gebied van rekenen, taal en (begrijpend) lezen te kunnen volgen. In de groepen 7 en 8 wordt ook de Cito-toets Engels afgenomen. We vergelijken de resultaten met de normen die de inspectie voor deze vakken heeft gesteld. We hebben ook schoolnormen voor de TriVia scholen die hoger liggen dan de inspectienormen, waar onze resultaten aan moeten voldoen. De gemiddelde scores van onze school liggen over het algemeen boven de inspectienormen en boven onze TriVia-norm.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (79.2% vs. 62.9% landelijk). Slechts 10.4% zit onder advies – vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. De 10.4% die boven advies presteert, onderstreept het effect van zorgvuldige advisering volgens het omschreven protocol met voorlopige en definitieve adviesrondes.

Sociale ontwikkeling

Onder sociale redzaamheid verstaan we de vaardigheid om je te handhaven in een complexe maatschappij als de onze. Hiervoor zijn heel wat sociale vaardigheden nodig. Het doel van dit vakgebied is om de kinderen te leren omgaan met eigen gevoelens en zich in te leven hoe andere mensen denken en voelen zodat ze zich bewuster worden van hun sociale handelen. Bijvoorbeeld: hoe los je een conflictsituatie op, hoe ga je om met anderen en hoe gedraag je je ten opzichte van de mensen om je heen? Voor dit vakgebied hebben we een methode: de Kanjertraining. LEES MINDER

Betrouwbaar

Zorg dragen voor elkaar

Respect

Wat is de werkwijze van de Rehobothschool voor sociale ontwikkeling?

De Rehobothschool besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school gebruikt de Kanjertraining en het leerlingvolgsysteem KanVAS. Er wordt sovatraining en faalangsttraining geboden aan individuele leerlingen die dit nodig hebben. De school houdt kindgesprekken en heeft een gedragsspecialist die preventieve ondersteuning biedt. De Rehobothschool beschikt over een netwerk van externe deskundigen en laat zich structureel informeren door de ouders over de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Rehobothschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rehobothschool gebruikt Kanvas en de leerlijnen van ParnasSys voor groep 1 en 2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rehobothschool?

De Rehobothschool gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.