IKC De Wonderwijzer in Hardinxveld-Giessendam

Het team van IKC De Wonderwijzer in Hardinxveld-Giessendam

Current section: team
Tonneband 22
3371 Hardinxveld-Giessendam

Zie hier hoe het team van IKC De Wonderwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Wonderwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Wonderwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Wonderwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Wonderwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Wonderwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Wonderwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Wonderwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij IKC De Wonderwijzer

Bij IKC De Wonderwijzer zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een groepsleerkracht. Of het nu gaat om ziekte, persoonlijke omstandigheden of noodzakelijke nascholing, wij hebben een proactief beleid om uw kind optimaal te blijven begeleiden. Ons doel is om bij elke afwezigheid een passende vervanger te vinden, bij voorkeur een bekend gezicht dat de continuïteit en vertrouwde sfeer waarborgt. We zetten ons volledig in om een gekwalificeerde professional in te zetten die de lesstof kan voortzetten en de leerlingen kan ondersteunen. Indien een externe vervanger niet direct beschikbaar is, kijken we naar interne oplossingen binnen ons ervaren team. Soms kan het voorkomen dat we, in uiterste nood, creatieve oplossingen moeten bedenken om de continuïteit te garanderen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle opties zijn uitgeput, kan het zijn dat een groep tijdelijk vrijgesteld wordt van les. In zulke situaties communiceren we proactief met ouders en zoeken we samen naar oplossingen voor de opvang. Hoewel de recente periodes met coronamaatregelen ons hebben uitgedaagd, hebben we geleerd en ons voorbereid op toekomstige uitdagingen. We werken aan robuuste plannen om de impact van dergelijke situaties op het onderwijs te minimaliseren en de leerervaring van uw kind te beschermen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC De Wonderwijzer: Specialisten voor Elke Behoefte

3

Taal en Rekenen: Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekencoördinator
Taalcoördinator

Toelichting van de school:

Op IKC De Wonderwijzer zetten wij in op sterke taal- en rekenvaardigheden. Onze rekencoördinator, Pier Anne Nawijn, en taalcoördinator, Desiree de Vries, zijn hierin gespecialiseerd. Zij volgen actuele ontwikkelingen via netwerkbijeenkomsten en bewaken de consistente aanpak binnen onze school. Dit zorgt voor een optimale leerlijn voor elk kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal. Onze intern begeleider, Karlijn Nijhoff, en gedragsspecialist, Agnes van As, werken nauw samen om deze ontwikkeling te monitoren. We gebruiken hiervoor effectieve methoden zoals de Kanjertraining en diverse signaleringsinstrumenten, waaronder vragenlijsten, sociogrammen en het instrument 'Zien'. Daarnaast bieden we een wekelijkse plusklas aan voor leerlingen die extra intellectuele uitdaging nodig hebben, naast het aanbod in de klas.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling, een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak bieden wij gerichte ondersteuning. Deze aanpak is gedetailleerd uitgewerkt in ons onderwijsplan voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze gedragsspecialist en intern begeleider coördineren deze inspanningen om elk kind te helpen succesvol te zijn in zijn leerproces.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Fit

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

IKC De Wonderwijzer besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling. Onze bewegingslessen worden verzorgd door Iris Klapwijk, een gediplomeerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Zij zorgt voor een gevarieerd en uitdagend programma dat de kinderen helpt hun fysieke vaardigheden te ontwikkelen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn cruciaal. Op IKC De Wonderwijzer zijn meerdere medewerkers getraind als Bedrijfshulpverlener (BHV). Onze BHV'ers, waaronder Marieke van Es, Gretha Scholtens, Linda Huisman en Daniek van Houwelingen, zijn voorbereid om adequaat te handelen bij calamiteiten en zorgen voor de nodige persoonlijke verzorging waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Individuele Ondersteuning en Ontwikkeling op IKC De Wonderwijzer

Ons Persoonlijke Zorgbeleid Uitgelegd

IKC De Wonderwijzer, een hechte basisschool in Hardinxveld-Giessendam, legt de nadruk op de unieke ontwikkeling van elke leerling. Ons zorgsysteem is zo ingericht dat we directe ondersteuning bieden, zowel binnen als buiten de klas. Specifieke leerbehoeften worden besproken in regelmatige teamoverleggen. Hierbij maken we gebruik van externe expertise en de kennis van onze eigen specialisten. Ons gedetailleerde schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar op onze website voor meer inzichten. Voor sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag bieden we een breed scala aan activiteiten, met extra aandacht voor kinderen die dit nodig hebben. Medische hulpvragen worden altijd persoonlijk met de ouders besproken. Voor alles rondom dyslexie en het verkrijgen van een dyslexieverklaring, kunt u terecht bij onze Intern Begeleider, Karlijn Nijhoff. Sociaal Team en Schoolmaatschappelijk Werk: Een Krachtig Netwerk Sinds 2015 werkt Hardinxveld-Giessendam met een Sociaal Team voor al uw vragen over wonen, werk, inkomen, zorg, opvoeding en relationele zaken. Dit team bestaat uit diverse specialisten, waaronder wijkverpleegkundigen, thuisbegeleiders en jeugdprofessionals. Onze schoolmaatschappelijk werkers, nauw verbonden met de lokale scholen, spelen een cruciale rol in onze zorgstructuur. Zij signaleren vroegtijdig problemen die samenhangen met de thuissituatie of leefomgeving van een kind en bieden ondersteuning aan leerlingen, leerkrachten en ouders. Ondersteuning op Maat door Schoolmaatschappelijk Werk Schoolmaatschappelijk werk biedt kortdurende hulp bij diverse uitdagingen, zoals opvoedingskwesties, omgaan met een scheiding, sociale problemen zoals pesten, emotionele problemen zoals angst, of gedragsproblemen. Onze schoolmaatschappelijk werkers informeren en adviseren, onderzoeken probleempunten, begeleiden betrokkenen en adviseren leerkrachten en intern begeleiders. Indien nodig, verwijzen zij door naar passende hulpverlening, altijd in afstemming met het Sociaal Team. Aanmelding verloopt via de intern begeleider, of ouders kunnen direct contact opnemen met het Sociaal Team op 0184-751616 (bereikbaar op werkdagen 13:00-17:00) of via sociaalteam@hardinxveld-giessendam.nl. Bij spoed is de Crisisdienst ZHZ bereikbaar via 0800-1471. Vooruitblik: Versterking van Ons Rekenonderwijs Voor het schooljaar 2025/2026 focussen we ons op het optimaliseren van ons rekenonderwijs, met speciale aandacht voor getalenteerde rekenaars. We werken samen met de CED-groep voor specialistische begeleiding en onze rekencoördinator volgt scholing om leerkrachten te coachen in effectieve rekenlessen. Dit alles met als doel leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Doelen en Aanpak

Welke Educatieve Doelen Beoogt IKC De Wonderwijzer met Haar Schoolplan?

IKC De Wonderwijzer zet vol in op de verbetering van het rekenonderwijs door een gespecialiseerd plan, ontwikkeld met de CED, wat resulteert in hogere leerresultaten voor al onze leerlingen. Onze school hanteert een duidelijke visie op talentontwikkeling, met een doordacht aanbod dat we continu evalueren en bijstellen voor optimale groei. We waarborgen een consistente leerlijn voor begrijpend lezen en onderzoeken actief de mogelijkheden om dit te combineren met inspirerend thematisch onderwijs. Als Integraal Kindcentrum (IKC) hebben we een beleid voor effectieve samenwerking, dat we voortdurend uitvoeren, evalueren en optimaliseren. Onze christelijke identiteit is een integraal onderdeel van onze school en straalt zichtbaar uit naar de gehele gemeenschap. In lijn met het LEV-WN visiestuk, ontwikkelen en implementeren we een schoolspecifieke leerlijn voor burgerschap, die onze leerlingen voorbereidt op een actieve rol in de maatschappij. We stimuleren de betrokkenheid van leerlingen door middel van een actieve leerlingenraad en het WIOS-initiatief. Bovendien werken we aan een vernieuwende leerlijn gericht op effectief 'leren leren' en evalueren we ons technisch leesonderwijs, met als doel een samenhangend, schoolbreed aanbod te garanderen. We investeren continu in de professionele ontwikkeling van onze onderwijzers om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Alle leerkrachten zijn mediawijs en toerusten onze leerlingen om toekomstbestendig digitaal geletterd te zijn.

Hoe Realiseert IKC De Wonderwijzer Haar Educatieve Doelstellingen?

Gedurende het schooljaar worden alle geformuleerde doelstellingen besproken tijdens reguliere vergaderingen en inspirerende pitchsessies. Tijdens deze bijeenkomsten monitoren we de voortgang, sturen we bij waar nodig en zetten we de volgende stappen in. We maken hierbij optimaal gebruik van de expertise van onze toegewijde leerkrachten en interne specialisten. Voor waardevolle input betrekken we actief onze leerlingen via de leerlingenraad en vragen we ouders om mee te denken tijdens onze 'Meet&Greet'-momenten. Zowel de leerlingenraad als de 'Meet&Greet'-sessies vinden minimaal zes keer per jaar plaats. Ons strategische schoolplan wordt jaarlijks vertaald naar een concreet jaarplan, waarvan de voortgang en resultaten worden geëvalueerd in een jaarverslag. Dit verslag vormt de essentiële basis voor de planning van het daaropvolgende schooljaar.

Peuteropvang en Vroege Ontwikkeling bij IKC De Wonderwijzer

Toelichting van de school

IKC De Wonderwijzer biedt een warme en veilige omgeving voor christelijke peuteropvang. Wij geloven in een gebalanceerde ontwikkeling, waarin geloof, spel en leren hand in hand gaan. Onze aanpak is gericht op het stimuleren van de nieuwsgierigheid en het sociale welzijn van uw kind. We creëren een vertrouwde sfeer waar kinderen zich vrij voelen om te ontdekken en te groeien, voorbereidend op de basisschool. Samen met u werken we aan een optimale start. De overgang van peuteropvang naar de basisschool wordt soepel begeleid, zodat uw kind zich direct thuis voelt in onze schoolse omgeving.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC De Wonderwijzer voor jonge kinderen?

IKC De Wonderwijzer biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen met christelijke peuteropvang. Dit programma is ontworpen om kinderen een sterke basis te geven voor hun verdere schoolcarrière. De activiteiten zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van jonge kinderen, met focus op spelend leren en sociale interactie. We zorgen voor een stimulerende omgeving waarin elk kind zich welkom en gewaardeerd voelt. Ons doel is om een soepele overgang naar het basisonderwijs te faciliteren, waarbij uw kind zich vol vertrouwen kan blijven ontwikkelen.

Met welke partners werkt IKC De Wonderwijzer samen voor de opvang van jonge kinderen?

IKC De Wonderwijzer werkt nauw samen met Kinderopvang De Wonderwijzer om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze doorstroom en een consistente pedagogische visie. Door deze samenwerking kunnen wij een doorlopende leerlijn bieden, vanaf de peuteropvang tot aan het einde van de basisschool. Dit versterkt de ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind. Bezoek de website van Kinderopvang De Wonderwijzer voor meer informatie over hun diensten en onze gedeelde visie op kinderopvang en onderwijs.

IKC De Wonderwijzer werkt nauw samen met Kinderopvang De Wonderwijzer om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze doorstroom en een consistente pedagogische visie. Door deze samenwerking kunnen wij een doorlopende leerlijn bieden, vanaf de peuteropvang tot aan het einde van de basisschool. Dit versterkt de ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind. Bezoek de website van Kinderopvang De Wonderwijzer voor meer informatie over hun diensten en onze gedeelde visie op kinderopvang en onderwijs.

Team | IKC De Wonderwijzer in Hardinxveld-Giessendam | [2025] Schoolregister