IKC De Wonderwijzer
Tonneband 22
3371 JG Hardinxveld-Giessendam

Schoolweging

Schoolweging
27.2
Spreiding
4.93

De schoolweging van De Wonderwijzer is 27,20 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 96,8% van de leerlingen gehaald, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (96,4%) en ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (61,1%), laat het zien dat de school ondanks een complexe populatie (spreiding 4,93) voldoet aan de gestelde ambities. De focus op maatwerk en differentiatie draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische opleidingen: 35% vwo en 30% havo-advies (vergeleken met 18,6% vwo en 16,1% havo bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is het percentage vmbo-b-adviezen met 10% hoger dan het regionale gemiddelde (5,5%), wat past bij de spreiding in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WonderwijzerGemeente AmsterdamNederland
LIB173.3174.96175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgens een vaste toetskalender wordt de ontwikkeling van de leerlingen gemeten. Dit gebeurt in groep 1/2 m.b.v. de leerlijnen van Parnassys, in groep 3-8 door methodetoetsen en de Cito-toetsen. De resultaten van de leerlingen worden 2 keer per jaar uitgebreid besproken in een groepsbespreking. Er wordt een analyse gemaakt op 3 niveaus: leerling-, groeps-, en schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,8% landelijk. Een kwart (25%) stroomt juist boven het advies door, wat duidt op zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden zijn vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect. Deze kernwaarden zijn gekozen door het team; het zijn waarden die we erg belangrijk vinden en waar we voor willen staan. Wij zijn tevreden als het kind de school verlaat met een gezonde persoonlijke ontwikkeling, de nodige kennis en vaardigheden en een stevige basis heeft voor het vervolgonderwijs. We gebruiken in alle groepen dezelfde richtlijnen: - We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier - We doen mee LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Wederzijds respect

Wat is de werkwijze van IKC De Wonderwijzer voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van IKC De Wonderwijzer zijn verweven in de identiteit en zichtbaar in het handelen van de leerkrachten. De school maakt gebruik van de Kanjertraining, wat zorgt voor een doorgaande lijn in de school. Kinderen leren vanaf het begin hoe ze met elkaar omgaan, hoe ze op een goede manier voor zichzelf opkomen en hoe ze rekening houden met elkaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Wonderwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Wonderwijzer gebruikt Kijk!, Kanvas en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Wonderwijzer?

IKC De Wonderwijzer gebruikt Kanjertrainingen en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.