Islamitische Basisschool Al-Islaah
Bosboom-Toussaintstraat 1
3842 ZZ Harderwijk

Schoolweging

Schoolweging
34.71
Spreiding
6.37

De schoolweging van Al-Islaah is 34,71 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,88% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,97%). Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 53,12% ruimschoots het door de inspectie vastgestelde streefniveau (signaleringswaarde 34,3%). Dit is 5,56% hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in kansrijk onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is een evenredige verdeling over alle schoolniveaus: 13,33% voor elk advies van vmbo-b tot vwo. Dit wijst op een heterogene populatie. Het aandeel vwo-adviezen (13,33%) ligt duidelijk boven regionale vergelijkingsscholen (9,17% vmbo-k en 18,61% vwo). De school slaagt erin om leerlingen naar capaciteiten te adviseren zonder vooringenomenheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAl-IslaahGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om een optimale vooruitgang van de leerlingen te kunnen garanderen is het van belang de resultaten van de leerlingen te kunnen volgen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van methode-gebonden toetsen. Daarnaast maakt de school gebruik van methode-onafhankelijke toetsen van CITO en IEP. Er zijn twee toetsmomenten in het schooljaar, waarbij de resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in Parnassys, het digitale leerlingvolgsysteem. Aan de hand van deze gegevens en uiteraard de analyses en observaties van de leerkracht vinden er structureel groepsbesprekingen en verantwoordingsgesprekken plaats waar (alle) leerlingen door de leerkracht besproken worden met de intern begeleider. Voor pientere leerlingen worden subplannen door de leerkracht opgesteld om extra vooruitgang (of extra verdieping) te realiseren. Ook deze worden geëvalueerd met de intern begeleider. Het zorgsysteem op Al Islaah heeft tot doel het voorkomen, signaleren en analyseren en zo mogelijk oplossen van onderwijsproblemen van individuele leerlingen. Ook hoogbegaafde leerlingen krijgen de aandacht die zij nodig hebben. Deze leerlingen krijgen extra/andere leermateriaal aangeboden dat zelfstandig kan worden gebruikt. Het zorgteam van Al Islaah bestaat uit de directrice, de intern begeleider en de betreffende leerkracht. Indien nodig kan een beroep gedaan worden op het Zorg Advies Team. Bestaande uit externe partijen als de logopedist, de schoolarts (GGD), de schoolverpleegkundige (GGD)en de schoolmaatschappelijk werker.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), wat wijst op conservatieve advisering. Geen enkele leerling zit onder advies, tegen 11,81% nationaal. Deze resultaten bevestigen de effectiviteit van het leerlingvolgsysteem en de doorstroomprotocolsen.

Sociale ontwikkeling

De school waarborgt de sociale veiligheid van leerlingen en leraren en tracht incidenten te voorkomen. De school waarborgt de sociale veiligheid van leerlingen en leraren en beschikt over een registratiesysteem (Kindbegrip). Het uitgangspunt is om incidenten te voorkomen. Indien dit onverhoopt wel het geval is, worden de incidenten in eerste instantie altijd afgehandeld en geregistreerd door de leerkracht. Al Islaah beschikt over een klachtenregeling, een klachtencommissie en een interne en externe vertrouwenspersoon. Het team is op de hoogte en herkent de verschillende vormen van geweld en intimidatie. LEES MINDER

Samenwerken

Eigenaarschap

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool Al-Islaah voor sociale ontwikkeling?

Islamitische Basisschool Al-Islaah legt periodiek een vragenlijst Sociale Veiligheid voor aan de ouders, de leerkrachten en de leerlingen van groep 5 tot en met 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Islamitische Basisschool Al-Islaah om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Islamitische Basisschool Al-Islaah gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Islamitische Basisschool Al-Islaah?

Islamitische Basisschool Al-Islaah gebruikt Prima, Vreedzame school en Gelukskoffer als methoden voor sociaal-emotioneel leren.