Daltonschool De Veste in Harderwijk

Het team van Daltonschool De Veste in Harderwijk

Current section: team
Houtkamp 37
3841 Harderwijk

Zie hier hoe het team van Daltonschool De Veste is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool De Veste. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonschool De Veste bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool De Veste bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonschool De Veste zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool De Veste. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (18.2%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonschool De Veste werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool De Veste gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Personeelsplanning bij Daltonschool De Veste: Onderwijscontinuïteit Gegarandeerd

Bij Daltonschool De Veste staat de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs altijd voorop. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn, door bijvoorbeeld ziekte of een ander vorm van verlof, dan zetten wij alles op alles om een passende vervanging te organiseren. Onze eerste prioriteit is het waarborgen van een ononderbroken leerproces voor uw kind. Daarom maken we waar mogelijk gebruik van de expertise van collega-leerkrachten binnen onze eigen school. Dit zorgt voor bekendheid en continuïteit in de klas. Daarnaast beschikken we over een zorgvuldig samengestelde invalpool van bekwame groepsleerkrachten die verbonden zijn aan onze stichting. Deze interim-leerkrachten ontvangen uitstekende begeleiding en ondersteuning, conform de afspraken die onze stichting heeft gemaakt. Zo garanderen we deskundige invulling van de lessen. In uitzonderlijke situaties, waarin het ondanks alle inspanningen niet mogelijk is om vervanging te regelen, kunnen we u als laatste redmiddel vragen uw kind tijdelijk thuis op te vangen. U wordt hierover zo snel mogelijk geïnformeerd. Mocht thuisopvang niet mogelijk zijn, dan nodigen we u uit contact op te nemen met de directeur om gezamenlijk tot een passende oplossing te komen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schoolgebouw hebben we een kleine extra ruimte bij de kleuterlokalen. Deze ruimte is ingericht als peuteropvang. De bibliotheek wordt daarnaast gebruikt voor de schakelklas. In de schakelklas zitten kleuters die extra taalondersteuning krijgen buiten hun eigen groep.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Onze Experts: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Daltonschool De Veste

3

Taal en Rekenen: Verrijkend Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Onderwijs en Technologie

Toelichting van de school:

Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid biedt gerichte begeleiding aan leerlingen die extra uitdaging nodig hebben of kenmerken van meer- of hoogbegaafdheid vertonen. Deze leerlingen krijgen verdieping van de reguliere lesstof en werken wekelijks aan gezamenlijke projecten in kleine, uitdagende groepjes. De focus ligt hierbij op de ontwikkeling van essentiële executieve vaardigheden. Voor onze jongste leerlingen met een VVE-indicatie of moeite met taalexpressie, is er een toegewijde taalondersteuner. Zij werkt 20 uur per week, gefinancierd met gemeentelijke subsidies, en begeleidt kleuters in kleine groepen om hun spreekvaardigheid en woordenschat te vergroten, altijd aansluitend bij het actuele klassthema.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjerbegeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider combineert haar rol met die van Kanjercoördinator. Na een gespecialiseerde training stuurt zij ons team aan in de effectieve toepassing van de KanjerMethodiek. Deze aanpak bevordert een positief sociaal klimaat en versterkt de emotionele veerkracht van al onze leerlingen, waardoor ze zich veilig en gewaardeerd voelen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Op Maat Gemaakt

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij specifieke vragen rondom gedrag, werkhouding of taakaanpak, werken intern begeleiders en groepsleerkrachten nauw samen met ouders. Indien nodig, wordt de expertise van de orthopedagoog binnen ons stichtingsteam ingeschakeld voor deskundig advies. Daarnaast beschikken wij over leerkrachten met gespecialiseerde opleidingen die ondersteuning kunnen bieden. De specialist meer- en hoogbegaafdheid kan ook individuele leerlingen en ouders adviseren, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van executieve functies.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs
Vakdocent Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO)

Toelichting van de school:

Onze vakdocent bewegingsonderwijs signaleert vroegtijdig mogelijke ontwikkelingspunten op motorisch of lichamelijk gebied en bespreekt deze met de groepsleerkracht en intern begeleider. Gezamenlijk met ouders kunnen externe hulpprocedures worden geïnitieerd indien nodig. De vakdocent HVO draagt actief bij aan de sociaal-emotionele en persoonsvorming van onze leerlingen, wat essentieel is voor hun algehele ontwikkeling en welzijn.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De intern begeleider onderhoudt periodiek contact met externe partners betreffende medische aspecten of persoonlijke verzorging. Zij faciliteert gesprekken met ouders om te beoordelen of een hulpvraag via het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) of de GGD-jeugdarts geïnitieerd moet worden. Deze gecoördineerde aanpak zorgt ervoor dat leerlingen de juiste ondersteuning krijgen op het gebied van gezondheid en welzijn, in samenwerking met gespecialiseerde instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Bibliotheek/ Schakelklas
Plusklaslokaal
Gemeenschapsruimte

Optimale Leerlingondersteuning bij Daltonschool De Veste

Ons Beleid voor Extra Ondersteuning en Zorg

Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van Daltonschool De Veste Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is een essentieel document dat de onderwijsbehoeften van elke leerling centraal stelt. Het biedt een helder inzicht in wat onze school kan betekenen voor uw kind, zowel op het gebied van reguliere lesstof als bij specifieke ondersteuningsvragen. Het SOP weerspiegelt onze schoolvisie, onze ontwikkelingsdoelen en onze ambitie om continu te verbeteren. Dit document is een belangrijk communicatiemiddel voor ouders en informeert over onze aanpak en de mogelijkheden voor extra ondersteuning. Het dient tevens als monitoringsinstrument voor het samenwerkingsverband en garandeert dat we voldoen aan de afgesproken basisondersteuning. De medezeggenschapsraad adviseert proactief over de inhoud van het SOP, wat bijdraagt aan een gedragen schoolbeleid. Het Zorghandboek: Praktische Ondersteuning op De Veste Naast het SOP hebben wij het Zorghandboek ontwikkeld. Dit handboek beschrijft gedetailleerd hoe de ondersteuning van leerlingen op De Veste is georganiseerd, met een focus op de praktische uitvoering van onze zorgstructuur. Het zorgt ervoor dat alle leerkrachten op de hoogte zijn van de procedures en beschikbare hulpmiddelen voor de begeleiding van leerlingen. Dit document is ook bedoeld om ouders te informeren over de specifieke begeleidingstrajecten van hun kind. Het richt zich op kinderen die uitdagingen ervaren in hun ontwikkeling en op de ondersteuning van onze groepsleerkrachten. Het Zorghandboek schetst de stappen die we ondernemen en hoe we handelen om effectieve hulp binnen de groepen te realiseren. De Zorgleerling: Identificatie en Begeleiding Een zorgleerling is een kind dat specifieke onderwijsbehoeften heeft vanwege belemmeringen in de ontwikkeling. Dit kan variëren van cognitieve uitdagingen, zoals een ontwikkelingsachterstand, tot sociaal-emotionele instabiliteit, thuissituatie-gerelateerde problemen of gedragsproblemen, al dan niet met een neerwaartse trend. Ook kinderen die juist uitzonderlijk presteren, kunnen extra ondersteuning nodig hebben. In het Zorghandboek vindt u gedetailleerde informatie over hoe deze extra ondersteuning wordt vormgegeven en aangevraagd. We streven ernaar om voor elke leerling een passende oplossing te bieden, zodat iedereen zijn of haar potentieel volledig kan benutten. Passend Onderwijs en Samenwerkingsverband Zeeluwe Daltonschool De Veste gelooft dat elk kind recht heeft op kwalitatief goed onderwijs, inclusief kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs zorgt ervoor dat scholen binnen een regio hun ondersteuningsaanbod coördineren, met als doel een passende onderwijsplek voor elk kind te garanderen. Wij zijn trots om onderdeel te zijn van SWV Zeeluwe. Meer gedetailleerde informatie over ons partnerschap en de mogelijkheden binnen het samenwerkingsverband is te vinden op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl. Samen werken we aan inclusief onderwijs voor alle leerlingen. Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe: Specialistische Ondersteuning Binnen onze stichting Aurora basisonderwijs is het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe opgericht. Dit centrum bundelt de expertise van groepsleerkrachten en orthopedagogen, gericht op het bieden van een optimaal onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Zij ontwikkelen beleid, bieden gerichte teamscholingen en consultaties bij specifieke vragen. Het doel van het Expertisecentrum is het maximaliseren van het onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde kinderen. Wij streven ernaar om deze leerlingen de uitdagingen te bieden die zij nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen. Meer informatie over ons aanbod voor hoogbegaafde kinderen vindt u op de website van het expertisecentrum of de websites van Basisschool De Expeditie in Epe en Basisschool De Arendshorst in Ermelo. Aurora Basisonderwijs: Kenniscentrum Onderwijs Aurora basisonderwijs functioneert als een centraal Kenniscentrum Onderwijs, waar de collectieve expertise van al onze medewerkers wordt gebundeld. Met een gedeelde kennisdatabase en een toegewijd specialistenteam kunnen we inspelen op diverse leerbehoeften van leerlingen en leerkrachten effectief ondersteunen bij hun hulpvragen. Onze expertise strekt zich uit over diverse domeinen, waaronder rekenen, taal, hoogbegaafdheid, didactisch beeldcoachen, gedrag, de ontwikkeling van jonge kinderen, starterscoaching, taalverwerving (inclusief NT2), groep 8-specifieke begeleiding en het gebruik van gespecialiseerde software voor leesinterventies. Wij hebben twee gekwalificeerde orthopedagogen in dienst, waaronder een GZ-psycholoog. Deze specialisten ondersteunen de scholen van Aurora basisonderwijs bij de begeleiding van leerlingen die extra zorg nodig hebben. Dit kan voortkomen uit leerstijlen, zoals beperkte begaafdheid, (hoog)begaafdheid of leerstoornissen, maar ook uit gedragsproblematiek of emotionele uitdagingen. Indien de extra ondersteuning op school onvoldoende effect heeft, kan de intern begeleider een onderzoek aanvragen bij onze orthopedagogen. Ouders worden altijd geïnformeerd voordat dit proces wordt gestart. Het onderzoek omvat observaties en testen, aangevuld met informatie van ouders en leerkrachten, om een compleet beeld te vormen van de ondersteuningsbehoefte van het kind. In gezamenlijk overleg met ouders, leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog wordt vervolgens een op maat gemaakt plan van aanpak opgesteld. Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning bij De Veste Daltonschool De Veste investeert continu in het uitbreiden van ons aanbod voor extra ondersteuning. Naast de basisondersteuning bieden wij diverse aanvullende programma's, afhankelijk van gemeentelijke subsidies voor schakelklasonderwijs en specifieke middelen van onze stichting voor specialisten. Met gemeentelijke subsidie bieden we extra taalondersteuning in de kleuterbouw via een schakelklas, begeleid door een onderwijsassistent onder verantwoordelijkheid van de intern begeleider. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen organiseren we een wekelijkse ploeterklas (plusklas) voor onder- en bovenbouw, verzorgd door een gespecialiseerde leerkracht. Daarnaast biedt deze leerkracht verdiepende instructie buiten de reguliere lessen. De plaatsing van leerlingen met een lichamelijke beperking is mogelijk, afhankelijk van de individuele onderwijsbehoeften, de capaciteiten van het team en de schoolfaciliteiten. Voor kinderen met spraak-taal aandoeningen of visuele/auditieve beperkingen kunnen we een beroep doen op de expertise van cluster 2 scholen voor consultatie en begeleiding. Of plaatsing mogelijk is, wordt bepaald op basis van de specifieke onderwijsbehoeften van het kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Een Diepgaande Blik op ons Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Daltonschool De Veste streeft naar excellentie in onderwijs. We implementeren de rekenmethode Pluspunt 4.0 voor de groepen 3 tot en met 8, en de methode Onderbouwd Online voor de onderbouw. Daarnaast integreren we Blink Wereld voor Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) en gebruiken we deze als fundament voor onze zaakvakken. Onze leerkrachten bieden doelgerichte en planmatige differentiatie, aangepast aan de individuele leerbehoeften. De daltoncoördinator waarborgt de daltonvisie in al onze activiteiten. Leerkrachten van groep 3-8 benutten de reken- en taalkasten effectief voor basisvaardigheden. De burgerschapscoördinator ontwikkelt een passend beleid en activiteitenplan, en de Kanjertraining is zichtbaar in onze schoolcultuur. Alle leerkrachten zijn volledig geschoold in zowel Daltononderwijs als de Kanjertraining. De coördinator digitale geletterdheid stelt een toekomstgericht ICT-beleid op en zorgt dat dit wordt nageleefd.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en borgen we de kwaliteit?

Onze onderwijsdoelen worden uitgewerkt in strategische jaarplannen, die een cyclus van vier jaar bestrijken. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak en continue monitoring van onze voortgang. De voortgang van onze plannen wordt periodiek besproken binnen het schoolteam en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad en het bevoegd gezag. Elk schooljaar ronden we af met een gedetailleerd jaarverslag, inclusief een grondige evaluatie van de gestelde doelen. Het actuele jaarplan 2025-2026, waarin de specifieke strategieën voor het behalen van onze ambities zijn uiteengezet, is beschikbaar op onze officiële website.

Ontdek Ons Unieke Programma voor Jonge Kinderen bij Daltonschool De Veste

Toelichting van de school

Daltonschool De Veste biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, met een focus op de ontwikkeling van jonge kinderen in Harderwijk. Onze peuteropvang, verzorgd door Eigen&Wijzer, vormt een natuurlijke instap naar de kleuterklassen. Hoewel er geen formeel VVE-programma is, stimuleren we een rijk taalaanbod tijdens de peuteropvang. Voor kleuters die instromen van peuterspeelzalen van Stichting Peuterspeelzalen Harderwijk, zorgen we voor een warme en naadloze overdracht. De school hanteert twee gecombineerde groepen 1/2. Deze keuze bevordert het leren van en met elkaar, een kernwaarde van ons daltonconcept. Kinderen leren al op jonge leeftijd verantwoordelijkheid te nemen voor klassikale taken, werk en spel te plannen tijdens werklessen, en bewust te reflecteren op hun leerproces. We besteden veel aandacht aan beginnende geletterdheid en gecijferdheid, met een focus op voorbereidend rekenen en taal. Sociaal-emotionele ontwikkeling, kunst, cultuur en bewegingsonderwijs krijgen eveneens ruime aandacht. Zelfs een eerste kennismaking met de Engelse taal is onderdeel van ons aanbod. Met Onderbouwd Online volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet, wat zorgt voor een doorlopende leerlijn vanaf de onderbouw. De leerkrachten bereiden het aanbod voor beide kleutergroepen gezamenlijk voor, waardoor een consistente kwaliteit en een soepele overgang naar groep 3 gewaarborgd zijn. Dit sluit optimaal aan bij de individuele onderwijsbehoeften van elk kind. Daltonschool De Veste heeft een speciaal programma voor kleuters die extra taalondersteuning nodig hebben, gefinancierd met gemeentelijke subsidies voor kinderen met een mogelijke taalachterstand. Een heterogene groep wordt gevormd voor deze leerlingen, met pre-teaching en herhaling van het taalaanbod, verzorgd door een ervaren onderwijsassistent onder supervisie van de intern begeleider. Hun taalontwikkeling wordt nauwlettend gemonitord. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen rekenen op de expertise van het specialistenteam hoogbegaafdheid van onze Stichting. Een gespecialiseerde leerkracht past het onderwijs aan in samenspraak met ouders en de groepsleerkracht. Vanaf leerjaar 2 kan via een screening worden beoordeeld of er behoefte is aan een passend aanbod, met name gericht op executieve vaardigheden, ongeveer twee uur per week.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Daltonschool De Veste?

Daltonschool De Veste biedt verrijkende programma's voor jonge kinderen. Dit omvat een peuteropvang door Eigen&Wijzer, met extra aandacht voor taalontwikkeling. Daarnaast is er een schakelklas voor kleuters die extra taalondersteuning nodig hebben, gefinancierd door gemeentelijke subsidies, om een vliegende start te garanderen.

Daltonschool De Veste biedt verrijkende programma's voor jonge kinderen. Dit omvat een peuteropvang door Eigen&Wijzer, met extra aandacht voor taalontwikkeling. Daarnaast is er een schakelklas voor kleuters die extra taalondersteuning nodig hebben, gefinancierd door gemeentelijke subsidies, om een vliegende start te garanderen.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Speciale schakelklas voor kleuters met taalachterstand

Met welke partners werkt Daltonschool De Veste samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

De school werkt nauw samen met gerenommeerde organisaties om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Dit omvat samenwerkingen met Stichting Peuterspeelzalen Harderwijk, Eigen&Wijzer voor de peuteropvang, en Stichting Prokino voor specialistische ondersteuning.

De school werkt nauw samen met gerenommeerde organisaties om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Dit omvat samenwerkingen met Stichting Peuterspeelzalen Harderwijk, Eigen&Wijzer voor de peuteropvang, en Stichting Prokino voor specialistische ondersteuning.

Stichting Peuterspeelzalen Harderwijk
Eigen&Wijzer (Peuteropvang)
Stichting Prokino
Team | Daltonschool De Veste in Harderwijk | [2025] Schoolregister