
De resultaten van Daltonschool De Veste in Harderwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool De Veste, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Daltonschool De Veste bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonschool De Veste bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Daltonschool De Veste
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd middels de eindtoets of doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, wat een consistente maatstaf is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Daltonschool De Veste: Een Diepere Blik
Het streefniveau biedt een uitdaging boven het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt bij het verlaten van groep acht. Voor Daltonschool De Veste, net als voor elke andere basisschool in Nederland, wordt het specifieke streefpercentage bepaald door de onderwijsinspectie, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool De Veste?
Bij Daltonschool De Veste in Harderwijk staat het belang van de leerling centraal bij het opstellen van het schooladvies voor groep 8. Ons proces is transparant en gericht op een optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Wij hanteren een zorgvuldig proces waarbij een voorlopig advies wordt gedeeld aan het einde van groep 7, gevolgd door een gesprek met de leerling en ouders/verzorgers. In januari vindt een verdiepend gesprek plaats om het advies te bespreken. Na de afname van de doorstroomtoets in februari, en uiterlijk 15 maart, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld en gecommuniceerd vóór 24 maart. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het voorlopige advies, passen wij dit aan, tenzij het direct in het belang van de leerling is om dit niet te doen. In dat geval voorzien wij u van een duidelijke motivatie. Zowel het voorlopige als het definitieve advies kunnen enkelvoudig of meervoudig zijn, afhankelijk van wat het beste aansluit bij de capaciteiten en ontwikkeling van de leerling. Uw input is essentieel. Mocht u vragen hebben over het schooladvies, dan staan de leerkracht, intern begeleider of directeur u graag te woord. Voor verdere vragen kunt u altijd de klachtenregeling van onze school raadplegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Daltonschool De Veste
Op Daltonschool De Veste stimuleren we een positieve sociale ontwikkeling. Onze leerlingen leren effectief samenwerken, tonen vriendelijkheid en behulpzaamheid, en zorgen ervoor dat niemand wordt buitengesloten. Ze durven hulp te vragen en te bieden, en ontwikkelen vaardigheden om kleine conflicten zelfstandig op te lossen. We moedigen leerlingen aan om eigen doelen te stellen op het gebied van samenwerking, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Door te reflecteren op hun leerproces – zowel voor, tijdens als na de uitvoering van taken – bereiken ze deze doelen. Dit helpt hen te begrijpen hoe zijzelf leren en welke ondersteuning zij daarbij nodig hebben.
Samenwerken bevorderen
Hulpvaardigheid stimuleren
Respect tonen en ontvangen
Hoe bevordert Daltonschool De Veste de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Als Daltonschool is samenwerken een kernwaarde. Effectieve samenwerking vereist zelfkennis, de durf om hulp te vragen en te geven, en het vermogen om kleine problemen zelfstandig op te lossen. Ons pedagogisch klimaat wordt versterkt door de Kanjer-methodiek. Wekelijks besteden we aandacht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden door middel van Kanjer-lessen. De afspraken uit de Kanjertraining zorgen voor een consistente aanpak. Deze schoolbrede methode en de kracht van herhaling waren doorslaggevend in onze keuze. Dit jaar volgen twee groepsleerkrachten de Kanjertraining, en alle leerkrachten zullen aan het einde van het jaar gecertificeerd zijn. In de bovenbouw vullen leerlingen naast de Kanvas-vragenlijst ook minimaal één keer per jaar een sociogram in via Kanvas. De Kanvas-vragenlijst wordt dit jaar voor het eerst schoolbreed ingezet, waardoor Zien als sociaal vaardigheidsmeetinstrument niet langer wordt gebruikt. Dit biedt waardevol inzicht in hoe leerlingen samenwerking, leren en spel onderling ervaren, wat direct invloed heeft op ons klassenmanagement. Indien de uitkomsten van de Kanvas-vragenlijsten daartoe aanleiding geven, stellen we een plan van aanpak op voor gedragsbegeleiding. Ouders worden hierbij geïnformeerd en actief betrokken bij de te nemen stappen.
Welke methoden gebruikt De Veste voor het meten van sociale opbrengsten?
Daltonschool De Veste maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kanvas voor sociale vaardigheidsmeting
Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt de school?
Voor het sociaal-emotioneel leren zet Daltonschool De Veste de volgende methoden in:
- Kanjer trainingen voor sociale vaardigheden
Inspectierapport Daltonschool De Veste: Kwaliteit en Leerresultaten
Daltonschool De Veste heeft in het schooljaar 2020-2021 een positief inspectiebezoek ontvangen. De Onderwijsinspectie beoordeelde onze school op kwaliteitszorg, met speciale aandacht voor het onderwijs tijdens de lockdown-periode. De gesprekken werden als zeer constructief ervaren en de kwaliteitszorg werd als adequaat bevonden. De resultaten van onze leerlingen, zowel bij tussentijdse toetsen als de IEP-eindtoetsen, overtreffen de landelijke normen. Dit bevestigt de effectiviteit van ons onderwijs. Deze positieve bevindingen dragen bij aan het landelijk onderzoek naar de staat van het onderwijs.