Daltonschool De Veste
Houtkamp 37
3841 XC Harderwijk

Schoolweging

Schoolweging
28.74
Spreiding
7.6

De schoolweging van De Veste Harderwijk is 28,74 , met een spreiding van 7,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 95.9%. Dit illustreert de schoolvisie op basisvaardigheden waarbij géén leerling achterblijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

79.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 57.8%), ruim boven de signaleringswaarde van 47.1%. Deze score benadrukt de effectiviteit van het Daltononderwijs bij cognitieve uitdaging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school profileert zich met een academische focus: 27.8% vwo-advies (vergeleken met 18.6% regionaal) en 22.2% havo-advies. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen, wat de theoretische oriëntatie van het Daltonconcept weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Veste HarderwijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen

Score

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij alle leerlingen worden de Midden- en Eindtoetsen afgenomen voor de basisvakken met het nieuwe LVS instrument van Dia- Taal. Deze toetsen worden conform de planning op het jaarrooster afgenomen. De resultaten op deze toetsen worden op groeps-, school- en bestuursniveau besproken en geanalyseerd. Op groepsniveau wordt de analyse van de resultaten besproken met de leerkracht en de intern begeleider. Het onderwijs wordt hierin ook geëvalueerd. Er worden doelen voor ontwikkeling opgesteld/ bijgesteld en in de groepsplannen verwerkt. In deze groepsplannen is de onderwijsbehoefte van leerlingen vastgelegd, waaronder de mate van instructie en de hulp bij verwerking van de leerstof. De toetsresultaten kunnen op leerlingniveau ook leiden tot het adaptief terug- of doortoetsen. In de individuele oudergesprekken die hierna volgen wordt alle informatie doorgesproken. Op schoolniveau worden de resultaten van de leerlingen in een leerjaar vergeleken met de landelijke norm door bestuur en inspectie van onderwijs over drie schooljaren. De trends en effecten worden geduid tijdens een teamoverleg. De onderwijskundige afspraken worden per vakgebied geëvalueerd, zo nodig bijgesteld en opnieuw vastgelegd. Als resultaten daarvoor aanleiding geven wordt er voor een specifiek kernvak een plan van aanpak opgesteld. Dit wordt ook vastgelegd in het jaarplan, waarvan de MR op de hoogte wordt gesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

38.5% presteert boven advies (+13.2% t.o.v. landelijk), terwijl slechts 15.4% onder advies scoort. Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige adviestraject met doorlopende monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen werken samen, zijn vriendelijk en behulpzaam, sluiten niemand buiten en komen voor een ander op. Zij bieden hulp en kunnen dit ook vragen, zij lossen kleine conflicten zelf op. De leerlingen leren hun eigen doelen te stellen m.b.t. samenwerken, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Zij leren hierop te reflecteren voor, tijdens en na hun werk om hun doelen te bereiken. Zij leren op welke manier zijzelf leren en wie en wat zij hierbij nodig hebben. LEES MINDER

Lln kunnen samenwerken

Lln kunnen hulp bieden/vragen

Lln zijn respectvol

Wat is de werkwijze van Daltonschool De Veste voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool De Veste is een Daltonschool, waar samenwerking een belangrijke pijler is. Om goed te kunnen samenwerken, is het belangrijk jezelf te kennen, hulp te kunnen vragen en bieden, kleine problemen zelf op te lossen en je te houden aan de Kanjerafspraken. Het pedagogisch klimaat wordt ondersteund door de Kanjermethodiek, waarbij wekelijks lessen worden gegeven om de leerlingen sociaalvaardig te maken. De afspraken vanuit de Kanjertraining zorgen voor een doorgaande lijn. Twee groepsleerkrachten zullen dit jaar de kanjertraining volgen, waardoor aan het einde van het jaar alle leerkrachten gecertificeerd zijn. In de bovenbouw wordt, naast de vragenlijst uit Kanvas, ook minimaal 1 keer per jaar een sociogram van Kanvas ingevuld door de leerlingen. De Kanvas vragenlijst wordt dit jaar voor het eerst schoolbreed ingezet, dit geeft inzicht in hoe het samenwerken, spelen en leren onderling wordt ervaren. De uitkomsten hebben invloed op het klassenmanagement. Mochten uitkomsten uit de vragenlijsten van Kanvas daartoe aanleiding geven, wordt er een plan van aanpak m.b.t. gedrag opgesteld. Bij dit plan van aanpak worden ouders geïnformeerd en meegenomen in de te nemen stappen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Veste om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool De Veste gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen. In het verleden werd ook Zien gebruikt.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool De Veste?

Daltonschool De Veste gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.