Basisschool Christelijke Daltonschool Willem Alexander in Harderwijk

Het team van Christelijke Daltonschool Willem Alexander in Harderwijk

Current section: team
Veldkamp 33
3843 Harderwijk

Zie hier hoe het team van Christelijke Daltonschool Willem Alexander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke Daltonschool Willem Alexander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke Daltonschool Willem Alexander bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Daltonschool Willem Alexander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijke Daltonschool Willem Alexander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.8%)
Man (31.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijke Daltonschool Willem Alexander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.4%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (21.9%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijke Daltonschool Willem Alexander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (51.6%)
Direct ondersteunend personeel (9.7%)
Indirect ondersteunend personeel (29%)
Management (9.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke Daltonschool Willem Alexander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers en Flexibele Onderwijscontinuïteit op Daltonschool Willem Alexander

Bij Christelijke Daltonschool Willem Alexander streven we naar optimale continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Ons toegewijde team zet zich actief in om vervanging te regelen. Dit doen we door direct op zoek te gaan naar gekwalificeerde invallers en flexibel gebruik te maken van ons eigen personeel. Indien nodig, worden deeltijders ingezet of krijgen onze getalenteerde onderwijsassistenten de kans om de les over te nemen. Ook stagiaires spelen een belangrijke rol in onze flexibele opvangstructuur. Zij kunnen, onder begeleiding, een deel van de groep lesgeven, waarbij de voorkeur uitgaat naar het overplaatsen van leerlingen naar een parallelklas voor een gestructureerde leeromgeving. Indien een directe invulling lastig is, hanteren we creatieve oplossingen. Een leerkracht kan bijvoorbeeld doorschuiven naar een hogere groep, met een invaller die de plek in de lagere groep inneemt. Soms worden groepen tijdelijk verdeeld over andere klassen, waarbij leerlingen vooraf duidelijke instructies ontvangen om zelfstandig aan de slag te gaan. In uitzonderlijke gevallen, bij vroegtijdige melding, kunnen ouders worden verzocht hun kind thuis op te vangen. Mocht dit niet lukken, dan garanderen wij opvang binnen een andere klas. Uw kind is bij ons altijd welkom en krijgt de aandacht die het verdient.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De twee kleutergroepen zijn bewust gecombineerde groepen 1/2, daarmee verdelen we de jongste en oudere kleuters over de groepen. De oudere leerlingen zijn mentor voor de jongere. De instromers worden verdeeld over de beide groepen, deze worden daarmee ongeveer even groot.Naast twee 1-2 groepen hebben we een groep 3, een groep 4, een groep 5, een groep 6/7 en een 7/8.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van gespecialiseerde onderwijsprofessionals voor optimale kindontwikkeling

4

Academische Ondersteuning: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Ontwikkelingsondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Woordenschatontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider coacht leerkrachten om het onderwijs perfect af te stemmen op de unieke leerbehoeften van elk kind. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde leerervaring. De rekenspecialist versterkt de didactische vaardigheden van ons team, zodat rekenonderwijs op het hoogste niveau wordt aangeboden. Hierdoor worden leerlingen optimaal voorbereid op toekomstige uitdagingen. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, bieden we een speciaal programma voor meer- en hoogbegaafdheid. Eenmaal per week komen deze kinderen samen voor verdiepende activiteiten, terwijl het reguliere werk in compacte, efficiënte blokken wordt aangeboden. Daarnaast ondersteunen we leerlingen met specifieke taalbehoeften via onze schakelklas. Kinderen ontvangen hier vier keer per week een half uur intensieve woordenschatles met de bewezen methode Logo 3000.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Conflictbeheersing

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

Met het programma 'De Vreedzame School' stimuleren we kinderen om respectvol en harmonieus met elkaar om te gaan. Dit programma bevordert een positieve groepsdynamiek. Onze school leidt ook interne mediators op die leerlingen begeleiden bij het oplossen van conflicten op een vreedzame manier. Jaarlijks worden nieuwe leerlingen getraind om deze belangrijke vaardigheden te ontwikkelen.

2

Gedragsmanagement en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsstrategieën
Expert voor Talentontwikkeling en Studiehouding

Toelichting van de school:

Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt. Dit is essentieel voor een optimale ontwikkeling. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, ontvangen gerichte begeleiding van onze specialisten.

1

Fysieke Ontwikkeling en Gymnastiek

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten wekelijks van uitdagende gymlessen gegeven door een gespecialiseerde vakleerkracht. Deze expertise wordt ingehuurd via het initiatief 'Ga Harderwijk!'. Deze lessen dragen bij aan de algehele motorische en lichamelijke ontwikkeling van de kinderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor kinderen met specifieke medische zorgbehoeften werken we nauw samen met ouders om de ondersteuning op school te organiseren. De primaire verantwoordelijkheid voor medische verzorging ligt bij de ouders, zoals vastgelegd in ons schoolbeleid. Binnen onze school zijn getrainde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) aanwezig om te assisteren bij noodgevallen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Speelleerplein voor peuters en kleuters
Leerpleinen voor midden en bovenbouw

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij Daltonschool Willem Alexander

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Uitleg

Op Christelijke Daltonschool Willem Alexander in Harderwijk hechten we enorm veel waarde aan het bieden van passende ondersteuning aan al onze leerlingen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat u te allen tijde op onze schoolwebsite kunt raadplegen, beschrijft gedetailleerd hoe wij de begeleiding van leerlingen vormgeven. Het SOP schetst de mogelijkheden voor extra ondersteuning en de manier waarop we dit realiseren. Hierbij hanteren we de principes van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent dat we ons richten op wat een kind nodig heeft, in plaats van enkel op wat een kind 'heeft'. Een nauwe samenwerking en afstemming met u als ouder, en met andere deskundigen, is hierbij essentieel. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen unieke eisen aan onze schoolomgeving, het team en de medeleerlingen. Wij geloven dat elke leerkracht de capaciteit heeft om kinderen met diverse leerbehoeften te begeleiden, rekening houdend met verschillen in intelligentie, leertempo, sociale vaardigheden en leerstijlen. Elke plaatsingsaanvraag wordt zorgvuldig overwogen om te garanderen dat de benodigde ondersteuning naadloos aansluit bij onze basisondersteuning. Onze plaatsingscriteria omvatten: de mogelijkheid om de gevraagde ondersteuning te bieden, het waarborgen van voldoende aandacht voor alle andere leerlingen, en de uitvoerbaarheid van de ondersteuning voor de leerkracht. Samenwerkingsverband Zeeluwe: Passend Onderwijs in de Regio Sinds 1 augustus 2014 is het onze wettelijke taak om passend onderwijs te realiseren voor elk kind. De wet Passend Onderwijs streeft ernaar bureaucratie te verminderen, het aantal thuiszitters terug te dringen en ervoor te zorgen dat elk kind een plek in het onderwijs vindt die bij hen past. Hoewel veel ontwikkelingen bij kinderen vanzelf lijken te gaan, hebben sommigen extra ondersteuning nodig. Wanneer onze school niet direct de benodigde hulp kan bieden, zoeken we eerst binnen ons bestuur naar oplossingen. Indien dit niet volstaat, werken we nauw samen met het regionale samenwerkingsverband Zeeluwe. Dit samenwerkingsverband omvat alle basisscholen en het speciaal (basis)onderwijs in de gemeenten Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk, Zeewolde, Nunspeet, Elburg en Epe. Het ondersteuningsplan van SWV Zeeluwe, te vinden op hun website, beschrijft gedetailleerd hoe passend onderwijs wordt geboden binnen de deelnemende scholen. Onze Zorgplicht: Een Verantwoordelijkheid voor Elk Kind Het bieden van een passende onderwijsplek aan elk kind is onze kernopdracht, ook wel 'zorgplicht' genoemd. Dit houdt in dat de basisschool, in samenspraak met de ouders, verantwoordelijk is voor het vinden van de meest geschikte onderwijsplek. Idealiter op onze eigen school of de school van uw voorkeur. Als een passende plek op onze school niet mogelijk blijkt, zoeken we samen met u naar de best mogelijke alternatieven. Dit kan een andere basisschool binnen het samenwerkingsverband zijn, of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Mocht u het niet eens zijn met het gebodene, bespreekt u dit dan met de directie of het schoolbestuur. Indien u er samen niet uitkomt, kunt u contact opnemen met SWV Zeeluwe of een onderwijsconsulent inschakelen. Blijft onvrede bestaan, dan kunt u een klacht indienen bij de landelijke geschillencommissie via www.onderwijsgeschillen.nl. Toekomstplannen voor Extra Ondersteuning op Daltonschool Willem Alexander Voor het komende schooljaar richten we ons op de volgende verbeteringen: * Implementatie van de 'lijn lezen'-methode voor zowel technisch als begrijpend lezen. * Verdere ontwikkeling van 'Zicht op Ontwikkeling' om ons onderwijs nog beter af te stemmen op de specifieke leerlingpopulatie van de WAS, inclusief differentiatie. * Versterking van onze aanpak door te werken met duidelijke leerlijnen en leerdoelen. * Doorgaande implementatie van 'Mijn Kleutergroep' voor een optimale ontwikkeling in de kleutertijd. * Uitbreiding van onze rijke leeromgevingen en thematische hoeken. Om deze doelen te bereiken, investeren we in de verdere scholing van onze leerkrachten. Zij worden getraind in het analyseren van leerlinggegevens en het vertalen hiervan naar effectieve, op maat gemaakte ondersteuningsplannen. Daarnaast krijgen zij extra training in instructievaardigheden, met een sterke focus op differentiatie om zo optimaal aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elk kind. We maken hierbij gebruik van het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Ontdek hoe Christelijke Daltonschool Willem Alexander zich inzet voor de groei en ontwikkeling van elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang en Ontwikkeling

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Ons schoolplan is gericht op de toekomst van onderwijs voor alle leerlingen. We streven naar een inclusieve organisatie waar iedereen zich welkom voelt en kan ontwikkelen. Een belangrijk focuspunt is de scholing van leerkrachten met betrekking tot nieuwkomers (NT2-leerlingen). We onderzoeken hoe inclusie ons pedagogisch en didactisch handelen kan verrijken. Voor hoogbegaafde leerlingen breiden we het aanbod uit, waarbij we aansluiten bij actuele lesonderwerpen om opdrachten relevanter te maken. Daarnaast implementeren we een nieuwe methode voor de plusklas, 'Briljant Onderwijs', en een systeem voor het vastleggen van de ontwikkeling van begaafde leerlingen in Parnassys. Schoolbreed zetten we in op het versterken van executieve functies bij alle leerlingen met de methode 'Breinhelden'. Groep 3 richt zich op het observatiesysteem MKG om de voortgang op leerlijnen nauwkeurig te volgen. Daarnaast is de implementatie van 'Lijn 3' voor aanvankelijk lezen in groep 3 een prioriteit, ondersteund door een kwaliteitskaart voor het vakgebied lezen. We streven naar verbeterde resultaten op referentieniveaus voor begaafde leerlingen en zorgen voor uitdagende opdrachten na de EDI-instructie. Digitale geletterdheid krijgt ook aandacht met een duidelijke visie en het gebruik van moderne programmeermiddelen. Verder implementeren groepen 3 t/m 8 de nieuwe wereldoriëntatiemethodes 'Naut', 'Meander' en 'Brandaan'. We werken toe naar twee gezamenlijke thema's en breiden het burgerschapsonderwijs uit, met een duidelijke planning om dit curriculum breed te borgen.

Hoe bereiken wij onze onderwijsdoelen en zorgen we voor maatwerk?

Op onze Daltonschool staat actief en zelfstandig leren centraal. Leerlingen werken doelgericht aan taken, leren hulp te vragen wanneer nodig en ontwikkelen probleemoplossend denken. Dit bereiden hen voor op toekomstige uitdagingen als volwassene. We stimuleren dit door leerlingen te betrekken bij de les, te werken met dag- en weektaken en hen mede-eigenaar te maken van hun leerproces. Keuzeopdrachten en samenwerkingsmomenten worden gestimuleerd, evenals het aanleren van effectieve planning. Ons onderwijs en aanbod stemmen we continu af op de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. Dit doen we handelingsgericht met groeps- en blokplannen, waarbij we rekening houden met basis-, verdiepende en intensieve arrangementen. Leerkrachten stemmen instructie, aanbod en tijd af op de specifieke behoeften van leerlingen, zodat zij zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Om de kwaliteit van deze afstemming te waarborgen, monitoren we continu middels Quick Scans, schooldiagnoses en feedback van leerlingen, ouders en leerkrachten. Afstemming is een kerncompetentie die we actief ondersteunen via ons personeelsbeleid, met waarderingsgesprekken en de vaststelling van leerdoelen. Reflectie op functioneren, zowel individueel als collegiaal, is hierbij essentieel. Dit leidt tot continue verbetering en verankering van effectieve onderwijspraktijken. Ons wenkend perspectief is om de principes van Daltononderwijs ook toe te passen in de Peuterspeelzaal en Buitenschoolse Opvang. Dit versterkt de verbinding met de wijk en zorgt voor een doorlopende leerlijn van 2 tot 12 jaar. We streven ernaar het onderwijs passend te maken en extra ondersteuning te bieden binnen het kader van Passend Onderwijs, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Ontdek ons programma voor jonge kinderen op Christelijke Daltonschool Willem Alexander

Toelichting van de school

Op de Christelijke Daltonschool Willem Alexander in Harderwijk bieden we een warm welkom aan onze jongste leerlingen. We werken nauw samen met peuterspeelzalen die voorschoolse educatie (VVE) aanbieden. Voor kinderen die een VVE-programma hebben gevolgd, zorgen we voor een soepele overgang. Dit doen we door een warme overdracht met de intern begeleider (IB'er) van de peuterspeelzaal en de ouders. Op deze manier signaleren we tijdig welke kinderen extra aandacht nodig hebben om een goede start op de basisschool te garanderen. Met ons observatiesysteem 'Mijn Kleutergroep' volgen we alle kleuters nauwgezet. Op basis van deze observaties stemmen we ons onderwijs af op de individuele leer- en ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Alle verzamelde informatie wordt gebundeld, zodat we voortbouwen op de reeds ingezette ontwikkelingslijn. Dit zorgt voor een consistente en effectieve aanpak. Hoe ziet extra ondersteuning eruit? Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen remedial teaching in kleine groepjes, buiten de klas, gegeven door een leerkracht of onderwijsondersteuner. Binnen de klas krijgt elk kind ook extra begeleiding van de groepsleerkracht op specifieke ontwikkelingsgebieden. Vanaf januari volgen kinderen in groep 2 het leesprogramma BOUW. Dit is een computerprogramma dat de beginnende geletterdheid ondersteunt. Het helpt leerlingen die een risico lopen op lees- en spelproblemen om inzicht te krijgen in alfabetische principes, zoals de koppeling tussen letters en klanken, en fonemisch bewustzijn. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun woordenschat is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de Taalklas. Kinderen die juist meer uitdaging zoeken, krijgen de kans om deel te nemen aan onze XL-tijd. Door deze gerichte ondersteuning waarborgen we de doorgaande ontwikkelingslijn en zorgen we voor een naadloze aansluiting met het aanbod van de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft de Christelijke Daltonschool Willem Alexander voor jonge kinderen?

De Christelijke Daltonschool Willem Alexander biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder remedial teaching, extra begeleiding in de klas, het leesprogramma BOUW, deelname aan de Taalklas voor woordenschatontwikkeling en uitdagende XL-tijd.

De Christelijke Daltonschool Willem Alexander biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder remedial teaching, extra begeleiding in de klas, het leesprogramma BOUW, deelname aan de Taalklas voor woordenschatontwikkeling en uitdagende XL-tijd.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang
Taalklas

Met welke organisaties werkt de school samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

De Christelijke Daltonschool Willem Alexander werkt samen met Stichting Kinderopvang Harderwijk om een optimale ontwikkeling en doorgaande leerlijn voor jonge kinderen te garanderen.

De Christelijke Daltonschool Willem Alexander werkt samen met Stichting Kinderopvang Harderwijk om een optimale ontwikkeling en doorgaande leerlijn voor jonge kinderen te garanderen.

Stichting Kinderopvang Harderwijk
Team | Christelijke Daltonschool Willem Alexander in Harderwijk | [2025] Schoolregister