
Schoolweging
De schoolweging van Willem Alexander Harderwijk is 32,38 , met een spreiding van 7,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 96% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde van 94,8%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, ook bij een divers leerlingenpubliek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Toch ligt dit percentage iets onder het regionale gemiddelde (53,4%), wat mogelijk verklaard wordt door de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoewel de school ambieert 'kansrijker te adviseren', ligt het percentage havo/vwo-adviezen op 50% (havo 34,4%, havo/vwo 3,1%, vwo 12,5%), wat relatief hoog is gezien de schoolweging. Opvallend is het volledig ontbreken van onderadvisering (0% onder advies tegen 11,8% landelijk). Praktijkonderwijs-adviezen (2,5%) vallen binnen de regionale bandbreedte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willem Alexander Harderwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In ons daltononderwijs werken we doelgericht. We werken in periodes van circa 6 weken. Voorafgaand aan zo'n periode worden pre-toetsen afgenomen. Hierdoor krijgen zowel leerlingen als leerkrachten inzicht in de onderdelen die al worden beheerst en op welke onderdelen nog instructie nodig is. -> Leerlingen noteren de resultaten op hun doelenblad en het werk dat daaruit voortkomt krijgt een plek op de weektaak. -> Leerkrachten maken met de uitkomsten van de pre-toetsen een instructierooster waarbij duidelijk wordt wie er op welke momenten bij de instructie wordt verwacht. Bij nieuwe onderdelen zal dit soms de gehele groep zijn, bij bekende onderdelen een kleine subgroep. De periode doelen zijn in de klas zichtbaar op het doelenbord. Daarnaast is er ook keuzewerk rondom de gestelde doelen. Hierin kunnen leerlingen keuzes maken hoe ze het gestelde doel gaan behalen. Aan het eind van de periode wordt de voortgang ten opzichte van de doelen opnieuw gemeten in de bloktoets. Wanneer een leerling een doel nog niet beheerst, wordt dit meegenomen naar de volgende periode. Daarnaast worden twee keer per jaar de DIA toetsen afgenomen: in januari/februari en mei/juni. N.a.v. deze methode onafhankelijke toetsen wordt een analyse gemaakt. Hierbij wordt gekeken naar kindkenmerken en wat de leerling nodig heeft van de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Alle oud-leerlingen zitten op of boven advies: 32% presteert beter dan geadviseerd (vs 25,3% regio), 68% op niveau. De 0% onderadvisering is uniek en benadrukt de zorgvuldige advisering. Deze cijfers ondersteunen het beleid van 'ontwikkelingsgericht volgen' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Vanuit de christelijke identiteit wordt, zowel in de godsdienstlessen als in de dagelijkse praktijk, veel aandacht besteed aan het omzien naar elkaar. Vanuit de kernwaarden van het daltononderwijs werken wij dagelijks aan competenties die kinderen later in hun werk en de maatschappij nodig zullen hebben. Ze leren plannen, verantwoordelijkheid nemen, zelfstandig werken, samenwerken en reflecteren op hun werk. Ook krijgen de kinderen door deze werkwijze inzicht in de rol die ze zelf spelen in het leerproces. Daarnaast werken we op school met de aanpak van de 'Vreedzame'. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. LEES MINDER
Omzien naar elkaar
Verantwoordelijkheid nemen
Open staan voor verschillen
Wat is de werkwijze van de Christelijke Daltonschool Willem Alexander voor sociale ontwikkeling?
De Christelijke Daltonschool Willem Alexander integreert sociale ontwikkeling in het gehele onderwijs, tijdens godsdienstlessen, door te werken vanuit de daltonkernwaarden en door de aanpak van de Vreedzame School te hanteren. De sociale opbrengsten worden gemeten met de WMK kwaliteitskaarten en vanaf schooljaar 2024-2025 met KIdztool, een instrument om inzicht te krijgen in het welzijn van het kind thuis en op school. Daarnaast wordt leerlingtevredenheid gemeten met een enquête, waarbij een component 'veiligheid' is toegevoegd. Uit de enquête blijkt dat leerlingen zich prettig voelen op de Willem Alexanderschool. Ouders geven de school gemiddeld een 7,6.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Christelijke Daltonschool Willem Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Christelijke Daltonschool Willem Alexander gebruikt de WMK vragenlijst en KIdztool om sociale opbrengsten in kaart te brengen.