
De resultaten van Christelijke Daltonschool Willem Alexander in Harderwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke Daltonschool Willem Alexander, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Christelijke Daltonschool Willem Alexander bij jullie?
Ontdek hoe goed Christelijke Daltonschool Willem Alexander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht, vaak via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit geldt als een belangrijke indicator voor alle basisscholen, inclusief onze school in Harderwijk. Onze school, de Christelijke Daltonschool Willem Alexander, scoort hier uitstekend op. Met 96,02% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen, overtreffen we de landelijke norm van 85%. Dit resultaat, vergeleken met een landelijk gemiddelde van 94,82%, toont de sterke basis die wij onze leerlingen bieden. Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van ons onderwijs op het gebied van de kernvakken. We zetten ons dagelijks in om elke leerling de benodigde vaardigheden mee te geven voor een succesvolle toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Potentieel Ontwikkelen
Het streefniveau erkent de ambitie om leerlingen uit te dagen boven de basisvaardigheden uit te stijgen. Het doel is om een aanzienlijk deel van onze leerlingen, aan het einde van groep acht, in staat te stellen dit hogere niveau te bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school specifieke doelen vast, gebaseerd op de schoolpopulatie, wat resulteert in een individuele signaleringswaarde. Bij de Christelijke Daltonschool Willem Alexander zien we dat 51,24% van onze leerlingen het streefniveau behaalt. Dit ligt iets onder de landelijke vergelijkingsscore van 53,43%, met een eigen signaleringswaarde van 41,2%. We blijven ons inzetten om dit ambitieuze niveau voor meer leerlingen toegankelijk te maken. Ons onderwijs is gericht op het stimuleren van talent en potentieel. We analyseren deze resultaten continu om ons lesaanbod te optimaliseren en onze leerlingen te begeleiden naar hun hoogst haalbare academische niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke Daltonschool Willem Alexander?
De Christelijke Daltonschool Willem Alexander in Harderwijk streeft ernaar om leerlingen optimaal voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. Recent onderzoek naar de doorstroom van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs toont aan dat we mogelijk te voorzichtig adviseren. Gezien de impact van recente gebeurtenissen, zoals de coronapandemie, die invloed heeft gehad op de leerontwikkeling, hanteren we de komende jaren een meer kansrijke advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Daltonschool Willem Alexander
Op Christelijke Daltonschool Willem Alexander in Harderwijk staat de sociale ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Vanuit onze christelijke identiteit stimuleren we empathie en zorg voor elkaar, zowel in onze lessen als in de dagelijkse interacties. Ons daltononderwijs legt de basis voor toekomstig succes. Kinderen leren effectief plannen, nemen verantwoordelijkheid voor hun taken, ontwikkelen zelfstandigheid en versterken hun samenwerkingsvaardigheden. Door regelmatig te reflecteren op hun werk, krijgen ze dieper inzicht in hun eigen leerproces en de rol die zij daarin spelen. Daarnaast implementeren we de succesvolle 'Vreedzame School' aanpak. Dit programma bevordert sociale competentie en democratisch burgerschap, waardoor onze school een veilige en inclusieve leefgemeenschap wordt. Elk kind wordt gezien en gehoord, krijgt een stem en leert hoe het een actief en verantwoordelijk burger kan zijn. We benadrukken het belang van openstaan voor diversiteit, effectief conflicten oplossen en bijdragen aan het algemeen welzijn.
Zorgzaamheid en aandacht voor elkaar
Zelfstandige verantwoordelijkheid
Respect voor diversiteit en verschillen
Hoe bevordert Daltonschool Willem Alexander de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is integraal verweven met ons onderwijs. We besteden hier actief aandacht aan tijdens godsdienstlessen, de dagelijkse toepassing van onze daltonkernwaarden en via de 'Vreedzame School' methode. Om de voortgang te meten, gebruiken we kwaliteitskaarten zoals de WMK en introduceren we KIdztool vanaf schooljaar 2024-2025. Deze instrumenten helpen ons om proactief in te spelen op de sociale behoeften van groepen en individuele leerlingen. We monitoren het welbevinden en de sociale veiligheid nauwkeurig. Uit onze recente enquêtes blijkt dat leerlingen zich prettig voelen op onze school, en ouders waarderen onze inspanningen met een gemiddeld rapportcijfer van 7,6.
Welke instrumenten gebruikt Daltonschool Willem Alexander voor het meten van sociale resultaten?
Voor het effectief in kaart brengen van sociale ontwikkeling en het welbevinden van onze leerlingen, maken wij gebruik van de volgende gevalideerde instrumenten: * WMK vragenlijst * KIdztool
Welke methodiek hanteert onze school voor sociaal-emotioneel leren?
Onze school hanteert de bewezen effectieve methodiek van de 'Vreedzame School' om sociaal-emotionele vaardigheden bij leerlingen te ontwikkelen en te versterken.
Inspectierapport Christelijke Daltonschool Willem Alexander: Resultaten en Verbeterpunten
De Christelijke Daltonschool Willem Alexander is op 4 april 2022 bezocht door de onderwijsinspectie. Tijdens dit bezoek zijn diverse kerngebieden van het onderwijs geëvalueerd. De inspectie beoordeelde de school op de volgende standaarden: OP2 (Zicht op ontwikkeling), OP3 (Pedagogisch-didactisch handelen), VS1 (Veiligheid), SKA1 (Visie, ambities en doelen), SKA2 (Uitvoering en kwaliteitscultuur) en SKA3 (Evaluatie, verantwoording en dialoog). De resultaten voor OP3 en SKA1-SKA3 werden als voldoende beoordeeld, echter met de noodzaak van een herstelopdracht. Specifieke aandachtspunten uit het inspectierapport zijn: het verbeteren van de afstemming van het aanbod op individuele onderwijsbehoeften (OP3), het concreter uitwerken van doelen en ambities (SKA1), het specifieker maken van de doelen waaraan gewerkt wordt (SKA2) en het verbeteren van de analyses en communicatie met ouders over onderwijsverbeteringen (SKA3). De schoolgids toont onvoldoende de eigen bevindingen en genomen maatregelen voor kwaliteitszorg. Daarnaast is er aandacht nodig voor het onderzoek naar stagnatie in de ontwikkeling van sommige leerlingen (OP2). Dit schooljaar staat in het teken van het uitvoeren van de herstelopdracht om de kwaliteit van ons onderwijs verder te optimaliseren.