Christelijke basisschool Het Baken in Harderwijk

Het team van Christelijke basisschool Het Baken in Harderwijk

Current section: team
Vollenhovemeen 29
3844 Harderwijk

Zie hier hoe het team van Christelijke basisschool Het Baken is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke basisschool Het Baken. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke basisschool Het Baken bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke basisschool Het Baken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijke basisschool Het Baken zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.7%)
Man (27.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijke basisschool Het Baken. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (46.2%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijke basisschool Het Baken werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Indirect ondersteunend personeel (9.1%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke basisschool Het Baken gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Basisschool Het Baken: Continuïteit van Leren

Bij Christelijke Basisschool Het Baken streven we naar een ononderbroken leerproces voor al onze leerlingen. Wanneer een leerkracht afwezig is, zetten we alles op alles om een gekwalificeerde vervanger te vinden. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de lescontinuïteit. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om directe vervanging te regelen, dan bekijken we zorgvuldig de mogelijkheden. Dit kan betekenen dat we tijdelijk groepen combineren of de leerlingen van een groep verdelen over andere klassen. Daarnaast kunnen collega's die momenteel andere taken uitvoeren, ingezet worden om een lesgroep te begeleiden. We doen er alles aan om te voorkomen dat leerlingen onverrichter zake naar huis moeten worden gestuurd, zodat de educatieve ontwikkeling van elk kind gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken bewust met twee groepen 1/2. De kinderen leren in de klas met en van elkaar. Ook de leerkrachten blijven zichzelf ontwikkelen en leren met en van elkaar. De jonge kind specialist en de specialist kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong bepalen samen het onderwijsaanbod. Binnen de thema's en het spelend leren is er zo aandacht voor de onderwijsbehoeften van ieder kind.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Zelfstandig werken/kiesbord
28.6%
Taal
20.4%
Buitenspel/bewegend leren
20.4%
Creatieve vakken (incl. Kanjertraining)
16.3%
Godsdienst
8.2%
Lichamelijke oefening
6.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
19.4%
Rekenen/wiskunde
19.4%
Lezen
18.5%
Wereldoriëntatie
12.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10.3%
Levensbeschouwing
9.7%
Bewegingsonderwijs
5.8%
Overig
2.9%
Engelse taal
1.2%

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Het Baken

5

Taalontwikkeling en Rekenonderwijs

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Specialist Coöperatief Leren

Toelichting van de school:

Op Christelijke Basisschool Het Baken in Harderwijk staat leren van en met elkaar centraal. Onze toegewijde rekenspecialist, taalspecialist, intern begeleider, specialist meer- en hoogbegaafdheid en specialist coöperatief leren delen actief hun expertise met het gehele schoolteam. Deze samenwerking zorgt voor een continue verbetering van ons onderwijs, met specifieke aandacht voor taal en rekenen. De kennisdeling vindt plaats tijdens vergaderingen en studiedagen, waardoor alle teamleden profiteren van de nieuwste inzichten en methodieken.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjertraining Coördinatoren

Toelichting van de school:

Binnen Het Baken besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gedragsspecialist is een sleutelfiguur in het team, ondersteund door een specialist in emotieregulatie die ook dramalessen verzorgt. De Kanjertraining coördinatoren begeleiden onze leerkrachten bij de implementatie van de Kanjertraining en het gebruik van de Kanvaslijsten. De resultaten van deze lijsten worden nauwkeurig geanalyseerd door de gedragsspecialist om gerichte acties te formuleren. De specialist meer- en hoogbegaafdheid biedt extra ondersteuning aan deze leerlingen, terwijl de intern begeleider als overkoepelende coach fungeert. Deze gecoördineerde aanpak waarborgt dat elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt, wat essentieel is voor een positieve schoolervaring.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ons team op Basisschool Het Baken in Harderwijk beschikt over een gedragsspecialist, een intern begeleider en een specialist meer- en hoogbegaafdheid. Deze professionals werken nauw samen om leerlingen te ondersteunen. Daarnaast wordt ons team versterkt door een orthopedagoog, die onderdeel is van onze Stichting VCO. Deze orthopedagoog biedt consultatieve begeleiding, waarmee we gespecialiseerde hulp kunnen bieden op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Samen streven we ernaar een omgeving te creëren waarin elke leerling optimaal kan presteren en zich kan ontwikkelen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Voor het bewegingsonderwijs op Christelijke Basisschool Het Baken hebben wij een gespecialiseerde vakdocent aangesteld. Deze docent beschikt over diepgaande expertise op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling van basisschoolkinderen. Daarnaast fungeert onze vakdocent als aanspreekpunt voor het Brede School aanbod. Hij of zij kan leerlingen en ouders informeren over passende motorische activiteiten die in de wijk Harderwijk worden aangeboden, ter bevordering van een actieve levensstijl.

1

Medische Hulpverlening en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop op Basisschool Het Baken. Daarom zijn er op school gekwalificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV'ers) aanwezig. Deze getrainde professionals zijn voorbereid om adequaat te handelen in geval van medische noodgevallen of calamiteiten, en bieden ondersteuning bij persoonlijke verzorging waar nodig. Hun aanwezigheid garandeert een veilige leeromgeving voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Buitenschoolse activiteiten
Groep 3 t/m 8 bewegingsonderwijs van vakleerkracht
Groep 1/2 bewegingsonderwijs in speellokaal
Groep 5 zwemonderwijs
Dramalessen van een dramadocent

Ontdek Onze Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Het Baken

Hoe Wij Leren en Ontwikkelen Bevorderen

Bij Christelijke Basisschool Het Baken zetten we vol in op handelingsgericht werken (HGW) om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden. Onze aanpak focust op de unieke behoeften van het kind, in plaats van op een label. Samenwerking met ouders en externe deskundigen is hierbij cruciaal. We geloven dat elke leerkracht de capaciteit heeft om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te begeleiden, rekening houdend met individuele verschillen in tempo, leervaardigheden en sociale ontwikkeling. Onze school beoordeelt zorgvuldig elk verzoek om plaatsing. De belangrijkste vraag is altijd of de benodigde extra ondersteuning goed aansluit bij de basisondersteuning die wij binnen de klas kunnen bieden. Dit waarborgt dat de aandacht voor alle leerlingen gewaarborgd blijft en de ondersteuning praktisch uitvoerbaar is voor onze leerkrachten. Voor gedetailleerde informatie over ons schoolondersteuningsprofiel, bezoek onze website www.cbshetbaken.nl. Passend Onderwijs: Een Wettelijke Verplichting Sinds 1 augustus 2014 hebben alle basisscholen de wettelijke taak om passend onderwijs te realiseren. Dit betekent dat we streven naar minder bureaucratie, het terugdringen van het aantal thuiszitters en ervoor zorgen dat elk kind een passende plek in het onderwijs vindt. Sommige kinderen hebben extra ondersteuning nodig om hun ontwikkeling optimaal te laten verlopen. Indien dit niet direct binnen onze school mogelijk is, zoeken we eerst naar oplossingen binnen ons schoolbestuur. Samenwerking binnen SWV Zeeluwe We werken nauw samen met scholen in Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk, Zeewolde, Nunspeet, Elburg en Epe binnen het samenwerkingsverband "SWV Zeeluwe" (www.zeeluwe.nl). Dit samenwerkingsverband heeft een ondersteuningsplan opgesteld dat beschrijft hoe passend onderwijs wordt geboden binnen alle deelnemende scholen. Dit plan is te vinden op hun website. Onze Zorgplicht voor Elk Kind De kern van onze missie is de 'zorgplicht': het vinden van een passende onderwijsplek voor elk kind. Dit doen we in nauw overleg met ouders, bij voorkeur op onze eigen school of de school van hun keuze. Lukt dit niet, dan zoeken we samen naar de meest geschikte plek elders, binnen het SWV of op een speciale school. Mocht u het niet eens zijn met ons aanbod, bespreek dit dan met de directie of het schoolbestuur. Bij onenigheid kunt u contact opnemen met SWV Zeeluwe via 0341 740007 of een onderwijsconsulent inschakelen. Blijft de situatie onopgelost, dan kunt u een klacht indienen bij de landelijke geschillencommissie via www.onderwijsgeschillen.nl. Vooruitkijken: Verbetering van Extra Ondersteuning Wij streven naar hoge verwachtingen voor al onze leerlingen en willen kansengelijkheid bevorderen. Daarom intensiveren we onze samenwerking met voorschoolse voorzieningen, zoals peuterspeelzalen en kinderopvang. Dit zorgt voor een ononderbroken ontwikkelingslijn en helpt ons kinderen continu uit te dagen. Daarnaast investeren we in een nog betere dossieropbouw, diepgaande analyses en een heldere afstemming van ons handelen. De expertise van onze orthopedagoog wordt ingezet om, in nauwe samenwerking met ouders, de ontwikkeling van elk kind tijdig en effectief bij te sturen. Dit alles om de leeropbrengsten en het welzijn van uw kind te maximaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Jaarplan voor Top Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 vormt de strategische leidraad voor ons onderwijsbeleid. In het jaarplan 2024-2025 concretiseren we deze ambities met specifieke actiepunten. Onze belangrijkste focuspunten voor het komende schooljaar zijn: 1. Verbetering van actieve leerparticipatie door middel van coöperatief leren en de inzet van KAGAN structuren. 2. Versterking van de koppeling tussen theoretische kennis en praktische toepassing bij schrijfvaardigheid in de onderbouw. 3. Stimuleren van spelend en onderzoekend leren voor leerlingen in groep 1 tot en met 5. 4. Implementatie van effectieve methoden ter bevordering van executieve functies bij onze leerlingen. 5. Optimalisatie van rekenonderwijs door middel van blokplanningen en korte evaluatiecycli voor tijdige bijsturing. 6. Verbetering van tekstbegrip en begrijpend lezen met aantrekkelijke werkvormen en teksten die aansluiten bij de thema's van Blink (wereldoriëntatie). 7. Aanbieden van passend taal- en spellingonderwijs, afgestemd op individuele leerdoelen en leerlijnen. 8. Ontwikkeling en implementatie van een visie op burgerschapsonderwijs, mede vanuit onze stichting met een gespecialiseerde academische werkplaats. 9. Succesvolle integratie van de nieuwe methode STAAL 2 voor spellingonderwijs.

Hoe waarborgt Het Baken de kwaliteit van het onderwijs?

Kwaliteitsborging is een continu proces bij Christelijke Basisschool Het Baken. Wij hanteren een planmatige aanpak om de kwaliteit van ons onderwijs continu te verhogen en te zorgen voor tevredenheid bij alle betrokkenen. Kwaliteitszorg richt zich op de effectieve realisatie van onze schoolplandoelen. Wij stellen ons de cruciale vragen: 'Doen we de juiste dingen?' en 'Doen we die dingen goed?' We monitoren onze voortgang nauwgezet en valideren onze successen. Leerlingontwikkelingen volgen we via een gestructureerd leerlingvolgsysteem, met tweejaarlijkse teamanalyses om leerresultaten te evalueren. Daarnaast peilen we periodiek de tevredenheid van ouders en medewerkers en vullen we kwaliteitskaarten (WMK) in, waarbij dialoog centraal staat. Ouders beoordelen onze school gemiddeld met een 7,9 in de tevredenheidpeiling van maart 2024. Dit weerspiegelt de positieve waardering voor onze visie, schoolkenmerken en het gedrag van ons team. Vooral ons pedagogisch handelen, ondersteund door Kanjerlessen en het SMILEY-systeem, wordt hoog gewaardeerd. De rust, duidelijke structuur en laagdrempelige contacten met leerkrachten dragen bij aan een prettige schoolomgeving. De sociale veiligheid scoort eveneens ruim voldoende, wat overeenkomt met de positieve beoordelingen van leerlingen zelf (gemiddeld een 8,5). Leerlingen ervaren een veilige omgeving met heldere regels en consequente aanspreking. Het team voelt zich collectief verantwoordelijk voor het welzijn van alle leerlingen. Een aandachtspunt is het verder versterken van onze rol bij het oplossen van conflicten, waarbij we leerlingen willen stimuleren dit zelfstandiger te doen, een punt dat met name door oudere leerlingen wordt aangegeven. Onze schoolrapportage biedt een gedetailleerd overzicht van leeropbrengsten en onderwijskwaliteit, leidend tot nieuwe doelstellingen in onze school- en jaarplannen. Deze doelen zijn zichtbaar op onze schoolontwikkelingsposter en worden besproken tijdens Bakensessies, waar we ze vertalen naar concrete praktijkacties. Kwaliteitszorgresultaten delen we met het team, de medezeggenschapsraad, collega-scholen en ons bestuur om continu van elkaar te leren. Het visitatieteam van onze stichting was in november 2023 onder de indruk van onze professionele leergemeenschap. Ze waardeerden de gezamenlijke inzet voor onderwijsverbetering en de positieve feedback van ouders. Een aandachtspunt is het borgen van deze professionele cultuur, zodat deze niet afhankelijk is van individuele teamleden bij personeelswisselingen. De Inspectie van het Onderwijs toetst de basiskwaliteit aan de hand van de kwaliteitsgebieden: Onderwijsproces (lesinhoud, didactiek, differentiatie), Schoolklimaat en veiligheid (veiligheid, burgerschap), Onderwijsresultaten (eindtoets) en Kwaliteitszorg (borging van onderwijskwaliteit). De inspectie beoordeelt of leerlingen zich veilig voelen, kwalitatief goed onderwijs ontvangen en voldoende leren. Ons basistoezicht is van toepassing. In juni 2023 heeft de inspectie een bestuurlijk onderzoek uitgevoerd waarbij Het Baken betrokken was. De stichting ontving hiervoor twee voldoendes en een goed.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Spelend Leren bij Het Baken

Toelichting van de school

Bij Christelijke Basisschool Het Baken starten we de educatieve reis van uw kind in de groepen 1 t/m 3 met de innovatieve methode LOGO 3000. Deze methode is speciaal ontworpen om de passieve en actieve woordenschat van jonge kinderen spelenderwijs te verrijken. Een sterke woordenschat vormt de cruciale basis voor succesvolle lees- en rekenvaardigheden in de latere schooljaren. Vanaf het begin van groep 3 zetten we het computerprogramma Bouw in. Dit biedt extra ondersteuning en oefening op maat voor beginnende lezers, zodat zij vol vertrouwen de wereld van taal kunnen verkennen. Onze toegewijde leerkracht, Juf Willemijn, is onze specialist op het gebied van ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Zij denkt actief mee over hoe we ook deze getalenteerde leerlingen binnen onze onderwijsthema's, van groep 1 tot en met 5, op een uitdagende en spelende manier kunnen stimuleren. Onze leerlingen krijgen de kans om zowel in de klas als tijdens het buitenspelen en in onze sfeervolle bibliotheek in kleine groepjes samen te werken en te leren. **Groep 1 en 2: De Magie van Spelend Leren** Spelen is de motor van de ontwikkeling bij kleuters. In groep 1 en 2 leggen we, door middel van spel, de fundamenten voor toekomstig lezen, rekenen en schrijven. Kinderen doen essentiële kennis en ervaringen op door te onderzoeken, experimenteren en ontdekken. Deze vroege, spelenderwijs opgedane ervaringen zijn van onschatbare waarde voor hun verdere ontwikkeling. In onze thematische speelhoeken leren kleuters spelenderwijs vaardigheden zoals samenwerken, tellen, meten, wegen en het schrijven van hun eigen naam. De thema's, die ongeveer zes tot acht weken duren, worden zoveel mogelijk door de kinderen zelf ingebracht, bijvoorbeeld door materiaal van thuis mee te nemen voor de thematafel. Hierdoor krijgt elk thema een unieke invulling, afgestemd op de specifieke groep. Kinderen verblijven vaak twee tot drie jaar in de kleutergroepen, afhankelijk van hun geboortedatum of individuele aanleg. De ontwikkeling van elk kind volgen we nauwgezet met de observatiemethode ‘KIJK!’. We houden ouders actief op de hoogte van de voortgang en hanteren duidelijke criteria om te bepalen wanneer een kind klaar is voor de volgende stap. Het is fascinerend hoe spel en leren in elkaar overlopen. Een kind dat in de huishoek speelt, ontwikkelt taalvaardigheden. Een kind dat een gezelschapsspel speelt, leert getallen en kleuren. En een kind dat de golven tekent, oefent voorbereidend schrijven. Zo bereiden we onze kleuters spelenderwijs voor op de uitdagingen van groep 3. **Meer Informatie?** Voor gedetailleerde informatie over ons programma voor jonge kinderen, nodigen we u van harte uit om onze Kleuterkrant te lezen. Deze is verkrijgbaar bij de directie of te downloaden via onze website: www.cbshetbaken.nl, sectie Het Baken, Kleuterkrant.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Het Baken extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Christelijke Basisschool Het Baken biedt specifieke aanvullende programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Ja, Christelijke Basisschool Het Baken biedt specifieke aanvullende programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Meer weten over Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang?

Met welke partners werkt Het Baken samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt nauw samen met Peuterspeelzaal Het Rommelpotje om een doorlopende ontwikkelingstraject te garanderen.

Onze school werkt nauw samen met Peuterspeelzaal Het Rommelpotje om een doorlopende ontwikkelingstraject te garanderen.

Team | Christelijke basisschool Het Baken in Harderwijk | [2025] Schoolregister