
Schoolweging
De schoolweging van Het Baken Harderwijk is 31,22 , met een spreiding van 6,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, tegenover een landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95,2%) ligt, toont het een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm (43,5%) ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde (55,4%). Deze score reflecteert de inzet op maatwerk, vooral gezien de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het Baken geeft nadruk op doorstroom naar middelbare niveaus: 17,7% havo en 17,7% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt, terwijl 11,8% van de leerlingen vmbo-b advies krijgt (iets boven regionaal gemiddelde van 5,5%). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Baken Harderwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.72 | 174.94 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Handelingsgericht werken Een paar jaar geleden heeft de school gekozen om handelingsgericht werken in te voeren voor de vakken lezen en rekenen. Bij handelingsgericht werken (HGW) maakt de leerkracht, voor een periode van steeds 10 tot 13 weken een plan om het onderwijs vorm en inhoud te geven. (zie hieronder) Het plan wordt vier keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld. De cyclus handelingsgericht werken voor de leerkracht: 1. Verzamelen van gegevens, evalueren vorig plan: Hoe gaat het met de taal/lees en reken ontwikkeling van de leerlingen in mijn groep? We observeren leerlingen, kijken naar methodetoetsen en cito toetsen. De verzamelde gegevens worden verwerkt in een didactisch groepsoverzicht. 2. Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: Welke leerlingen vallen op bijvoorbeeld door een lage of opvallend hoge cito of methode toetsscore? Is er incidenteel sprake van terugval/sterke vooruitgang of speelt dit al langere tijd? (data-analyse op groepsniveau) analyseren/ interpreteren 3. Onderwijsbehoeften benoemen: Wat vragen deze leerlingen van mij? (Plannen) 4. Het clusteren van leerlingen: Welke leerlingen kan ik hiervoor bij elkaar brengen als (tijdelijk) groepje omdat ze (ongeveer) hetzelfde van mij vragen? 5. Opstellen van een groepsplan: Wat bied ik deze groep leerlingen aan? (Realiseren) 6. Uitvoeren van het groepsplan. Wij vinden het belangrijk om als team samen te werken aan onze leeropbrengsten. In het jaar 2023-2024 is er daarom extra gerichte aandacht voor leerkrachten die samen voorbereiden, plannen, uitvoeren en evalueren van doelen en efficiëntie van lesactiviteiten. Specialisten die hun expertise delen; Specialist leerlingen ontwikkelingsvoorsprong, specialist coöperatief leren, gedragsspecialist, jonge kind specialist. Er zijn dit jaar gerichte Bakensessie en werksessies, waaronder ook de bijeenkomst in maart en juni waarin we onze observatie en toetsopbrengsten delen met elkaar als team. Dit zijn momenten om samen te werken. Leren focussen, elkaar leren uitdagen, vragen stellen en ideeën uitwisselen gericht op het verbeteren en ontwikkelen van ons vakmanschap.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend laag percentage onderadvisering: 9,5% tegenover 11,8% landelijk. Maar liefst 71,4% zit op advies, wat aansluit bij de beschreven focus op realistische advisering. De combinatie van monitoring en ontwikkelingsgericht werken lijkt hier vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Bij ons op school zien we elk kind als een individu met eigen talenten. We creëren een leeromgeving, waarin het kind zich prettig, veilig en gewaardeerd voelt. Elk kind is van nature uit op sociale verbinding en ontwikkeling van kennis en vaardigheden. Wij begeleiden kinderen zodanig, dat ze zich kunnen ontplooien naar hun individuele mogelijkheden. Daarbij gaan we uit van een positieve benadering, de mogelijkheden en de kansen die ieder kind heeft, maar we houden ook rekening met hun beperkingen en onmogelijkheden. De leerkracht heeft, in alle groepen, een uitnodigende, stimulerende en begeleidende rol. LEES MINDER
Respect voor elkaar/omgeving
Samen verantwoordelijk
Leren van en met elkaar
Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool Het Baken voor sociale ontwikkeling?
Christelijke basisschool Het Baken gebruikt Kanjertraining in alle groepen, waarbij de nadruk ligt op vier gedragstypen: De Kanjer (witte pet), de Aap (rode pet), het Konijn (gele pet) en de Pestvogel (zwarte pet). Er wordt gewerkt met vijf afspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig. Daarnaast worden in alle groepen, samen met de leerlingen, klassenregels opgesteld en ondertekend om zelf verantwoordelijk te zijn voor het eigen gedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool Het Baken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke basisschool Het Baken gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool Het Baken?
Christelijke basisschool Het Baken maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.