Christelijke Basisschool de Rank
Bongerdsteeg 1
3841 CV Harderwijk

Schoolweging

Schoolweging
26.12
Spreiding
5.34

De schoolweging van De Rank Harderwijk is 26,12 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school nagenoeg gelijk aan vergelijkbare instellingen (96,6%) en ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 71,1%, ruim boven de inspectienorm van 53,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 64,0%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, mede mogelijk gemaakt door het combinatieklasmodel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 35,7% havo en 7,1% vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage dubbele adviezen (21,4% vmbo-b/k en vmbo-(g)t/havo), wat past bij de nadruk op groepsdoorbrekend leren. Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan regionale vergelijkers (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Rank HarderwijkGemeente AmsterdamNederland
LIB177.07176.72175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerkracht ziet de leerlingen hun werk maken en dagelijks bespreken zij werk met de leerlingen en volgen zij de leerlingen door het gemaakte werk. De leerkrachten zijn hierdoor goed op de hoogte van de vorderingen van de leerlingen. Zeer regelmatig worden er methode gebonden toetsen afgenomen bij o.a. rekenen, taal, spelling, Engels. Deze toetsen bevestigen over het algemeen de bevindingen van de leerkracht. Om daarnaast een objectief beeld te krijgen van de vorderingen van de leerlingen worden er methode onafhankelijke toetsen afgenomen: Leerling in Beeld van CITO. Deze toetsen vinden plaats halverwege het schooljaar (jan/feb) en aan het einde van het schooljaar (juni). Gedurende het schooljaar krijgen de kinderen twee rapporten waarop hun vorderingen staan vermeld. Naast de cognitieve ontwikkeling hechten we veel waarde aan de sociale en creatieve ontwikkeling. Deze zijn tevens terug te vinden op de rapporten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

64,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact gelijk aan landelijke trends. Het percentage bovenadvieurs (23,5%) overtreft de regionale benchmark (25,3%), wat past bij de beschreven focus op talentontwikkeling. Slechts 11,8% zit onder advies, vergelijkbaar met nationale cijfers.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden sociaal welbevinden een voorwaarde om tot leren te komen. Daarom nemen we jaarlijks de vragenlijst sociale veiligheid (vanuit WMK: Werken Met Kwaliteitskaarten). Daarnaast observeren we twee keer per jaar middels Kanvas en bespreken de resultaten met de intern begeleider en kanjercoördinator. Vanuit de analyse stellen we ontwikkeldoelen vast per klas en/of geven we hulp en ondersteuning aan individuele kinderen. Dit kan bijvoorbeeld een emotie-regulatietraining zijn door de gespecialiseerde onderwijsassistent binnen de school of een verwijzing naar het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ook kan het zijn dat we in de betreffende groepen extra Kanjertrainingsoefeningen inzetten. De resultaten van de sociale opbrengsten worden bij bijzonderheden teruggekoppeld aan de ouders/verzorgers. Elk jaar besteden we de eerste weken van het schooljaar aan groepsvorming, de zogenaamde 'gouden weken'. We hebben in elke klas gedragsregels met elkaar opgesteld en deze zijn opgehangen in elke klas. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Hoe stimuleert Christelijke Basisschool de Rank de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Christelijke Basisschool de Rank gebruikt de Kanjertraining als methode om kinderen te leren hoe ze met elkaar om moeten gaan. Bij kleuters wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling geobserveerd. Twee keer per jaar worden de leerkrachtlijsten van Kanvas ingevuld. Op basis van deze uitkomsten wordt in overleg met de intern begeleider en de gedragsspecialist bepaald of een groep of individuele leerlingen baat hebben bij een interventie. Indien nodig wordt doorverwezen naar CJG, GGD, GGZ of een andere instantie. De kernwaarden van de school zijn zichtbaar opgehangen. De tevredenheid van leerlingen en ouders wordt tweejaarlijks gemeten.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool de Rank om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?

Christelijke Basisschool de Rank gebruikt Kanvas en WMK (sociale veiligheid) om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Christelijke Basisschool de Rank?

Christelijke Basisschool de Rank gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.