C.B.S. Het Startblok in Harderwijk

De resultaten van C.B.S. Het Startblok in Harderwijk

Current section: resultaten
Biezenplein 2
3845 Harderwijk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van C.B.S. Het Startblok, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past C.B.S. Het Startblok bij jullie?

Ontdek hoe goed C.B.S. Het Startblok bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Succes op Fundamenteel Niveau bij Het Startblok

C.B.S. Het Startblok streeft ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden in taal en rekenen beheersen aan het einde van hun basisschoolperiode. Dit essentiële niveau, gemeten in groep acht via de doorstroomtoets, is cruciaal voor hun verdere ontwikkeling. De landelijke norm, vastgesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit fundamentele niveau bereikt. Dit geldt als een belangrijke signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief Het Startblok.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie op Streefniveau: Hogere Resultaten op Het Startblok

Naast het fundamentele niveau, zet C.B.S. Het Startblok zich in om leerlingen te stimuleren tot een hoger prestatieniveau. Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel, waarbij we streven naar maximale doorstroom naar vervolgonderwijs. De inspectie bepaalt voor elke school een specifiek streefpercentage, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage fungeert als de lokale signaleringswaarde voor het behalen van deze ambitieuze leerdoelen op onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van C.B.S. Het Startblok?

Bij C.B.S. Het Startblok zetten we vol in op kansrijk adviseren, waarbij we streven naar het hoogst mogelijke schooladvies voor elke leerling. Onze aanpak start met een voorlopig schooladviesgesprek in groep 7, waarin we samen met leerlingen en ouders kijken naar de ontwikkeling en prestaties. Vanaf 2025 breiden we dit uit met driehoeksgesprekken vanaf groep 1, om een doorlopende lijn in de begeleiding te garanderen. Het schooladvies is een weloverwogen keuze gebaseerd op sociaal-emotionele groei, werkhouding en toetsresultaten gedurende de hele basisschoolperiode. We motiveren onze leerlingen continu om het beste uit zichzelf te halen en bieden in groep 8 volop ruimte voor verdere ontwikkeling, in samenspraak met ouders. Het definitieve schooladvies, dat halverwege groep 8 wordt vastgesteld, kan positief worden bijgesteld na afname van de eindtoets, wat de flexibiliteit in onze advisering onderstreept. De analyses van onze leerlingstromen tonen aan dat de overgrote meerderheid van onze leerlingen doorstroomt naar een passend middelbaar onderwijsniveau. Dit bevestigt de effectiviteit van onze advisering en de aansluiting bij de individuele mogelijkheden van elk kind.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op C.B.S. Het Startblok

Bij C.B.S. Het Startblok in Harderwijk geloven we sterk in het belang van een bloeiende sociale ontwikkeling voor elk kind. Onze missie is het creëren van een warme, inclusieve omgeving waar leerlingen uitblinken in sociaal en emotioneel welzijn. Wij zetten ons in om uw kind te begeleiden bij het ontwikkelen van essentiële vaardigheden zoals effectieve communicatie, samenwerking, empathie en wederzijds respect. Deze kerncompetenties zijn cruciaal voor het smeden van sterke vriendschappen, het bevorderen van een gevoel van saamhorigheid en het cultiveren van een positieve schoolcultuur. Door actief samenwerken aan te moedigen, inclusiviteit te omarmen en volop kansen te bieden voor sociaal leren, stimuleren we de algehele groei en het geluk van onze leerlingen binnen onze basisschool. Ontdek hoe wij het verschil maken in de sociale ontwikkeling van uw kind.

Respectvol gedrag staat centraal

Wij tonen verantwoordelijkheid in alles wat we doen

Veiligheid is onze hoogste prioriteit

Hoe bevordert C.B.S. Het Startblok de sociale en emotionele groei van leerlingen?

C.B.S. Het Startblok hanteert een proactieve aanpak voor sociaal-emotioneel leren, met de methode 'Kwink' als centraal instrument. Deze methode integreert wekelijkse lessen die zijn opgebouwd rond vijf kernprincipes ('kwinkslagen'), emotionele geletterdheid en praktische opdrachten. Deze activiteiten zijn gericht op het versterken van de groepscohesie en het ontwikkelen van een positieve groepsdynamiek. We starten het schooljaar met 'De Gouden Weken' en halverwege het jaar met 'De Zilveren Weken' om de groepsvorming te stimuleren. Elke klas formuleert bovendien klassenafspraken en een groepsdoel, gebaseerd op onze kernwaarden: veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Bij conflicten verwijzen we naar de 'kwinkslagen' en begeleiden we leerlingen bij het vinden van constructieve oplossingen. Door een gedeelde taal rond emoties te gebruiken, leren kinderen hoe ze uitdagende situaties met rust en begrip kunnen aanpakken. Dit draagt bij aan een veilige en ondersteunende leeromgeving voor iedereen.

Welke observatiesystemen gebruikt Het Startblok om sociale vooruitgang te monitoren?

Om de sociale ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen nauwgezet te volgen, maakt C.B.S. Het Startblok gebruik van gespecialiseerde observatiesystemen: * **KIJK!**: Dit systeem wordt toegepast in de kleuterklassen (groep 1 en 2) om het gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te observeren en te registreren. * **Kindbegrip**: Vanaf groep 3 zetten we Kindbegrip in. Dit systeem helpt ons om de voortgang in sociaal-emotioneel welbevinden van zowel individuele leerlingen als de groep als geheel te registreren en analyseren. Op basis van deze observaties stellen we gerichte, stimulerende acties op om de ontwikkeling van elk kind en de groep te ondersteunen.

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op deze school?

C.B.S. Het Startblok zet effectieve methoden in om sociaal-emotioneel leren te verankeren: * **Kwink**: Deze veelzijdige methode biedt wekelijks gestructureerde lessen die gericht zijn op het versterken van sociale vaardigheden en emotionele intelligentie. * **Een doos vol gevoelens**: Deze praktische tool helpt kinderen emoties te herkennen, te benoemen en ermee om te gaan, wat essentieel is voor hun sociaal welbevinden.

Inspectierapport C.B.S. Het Startblok: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van ons basisonderwijs aan de hand van essentiële criteria. Hierbij kijken ze naar het onderwijsproces, inclusief lesinhoud en differentiatie, en het schoolklimaat, met aandacht voor veiligheid en burgerschap. Daarnaast evalueert de inspectie de onderwijsresultaten, zoals de prestaties op de eindtoets, en de kwaliteitszorg. Dit laatste betreft de methoden die de school inzet om een constante hoge onderwijskwaliteit te waarborgen. Kortom, de inspectie onderzoekt of elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt, uitstekend onderwijs geniet en zich optimaal ontwikkelt. Onze school is in mei 2013 en tijdens een themaonderzoek in 2021 door de inspectie bezocht. Beide keren werd de onderwijskwaliteit als voldoende beoordeeld. Jaarlijks vindt er overleg plaats met het bestuur over eventuele risico's. Gelukkig zijn er geen risico's geconstateerd, wat resulteert in basistoezicht voor C.B.S. Het Startblok.

Resultaten | C.B.S. Het Startblok in Harderwijk | [2025] Schoolregister