
Schoolweging
De schoolweging van De Bron Harderwijk (23CH) is 28,22 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.47% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft CBS De Bron Harderwijk de landelijke norm van 85% ruimschoots. Dit percentage is vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (96.37%), wat aantoont dat de school basisvaardigheden goed weet te borgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57.17% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 48.6%, maar net onder het vergelijkingsgemiddelde van 60.51%. De school blijft hiermee voldoen aan de basiseisen voor onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 29.82% vmbo-(g)t en 17.54% vwo-advies. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16.45% vmbo-(g)t en 18.61% vwo). Praktijkonderwijs blijft met 1.75% vmbo-b-advies beperkt, wat lager is dan het regionaal gemiddelde (5.52%). De brede adviesrange sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bron Harderwijk (23CH) | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.25 | 176.72 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de wet staat omschreven wat de basisschool in acht jaar onderwijs met de kinderen moet behandelen. Dit is samengevat in de kerndoelen. Deze kerndoelen worden door de school verdeeld in tussendoelen. We richten ons onderwijs zo in dat we gebruik maken van verschillende middelen om te voldoen aan deze kerndoelen. Om zicht te krijgen op de voortgang van het onderwijs worden er regelmatig toetsen afgenomen. Hiermee kunnen we tevens zien of de kinderen de tussendoelen beheersen en monitoren we de kwaliteit van ons onderwijs. De resultaten van deze toetsen registreren wij in ons leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar worden in de groepen 3 tot en met 8 Leerling in Beeld toetsen afgenomen, dit zijn methode onafhankelijke toetsen. Daarnaast zijn er diverse methode gebonden toetsen. De resultaten van deze toetsen, worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. We analyseren de toetsen en bekijken waar extra hulp nodig is. Wanneer een leerkracht opmerkt dat een leerling extra zorg nodig heeft, zal de leerkracht dit bespreken met de IB-er en de ouders van de leerling. Soms kunnen wij deze zorg zelf bieden. In de groep, door extra hulp. Of buiten de groep door de RT-er of bijvoorbeeld gedragsspecialist. Wanneer wij handelingsverlegen zijn, zullen we in overleg met ouders externen om hulp vragen. Alle methodes die wij gebruiken, spelen in op de verschillende behoeften van de kinderen. Sommige kinderen hebben moeite met de lesstof, hun programma wordt aangepast en zij krijgen extra ondersteuning. Andere leerlingen hebben behoefte aan verdieping of verbreding, zij zullen extra uitdaging aangeboden krijgen in de groep. Wij maken gebruik van onderstaand stappenplan: Signaleren Verzamelen van gegevens, evalueren vorig plan: Hoe gaat het met de taal/lees en reken ontwikkeling van de leerlingen in mijn groep? De verzamelde gegevens worden verwerkt in een didactisch groepsoverzicht. Signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: Welke leerlingen vallen op bijvoorbeeld door een lage of opvallend hoge toetsscore? Is er incidenteel sprake van terugval/sterke vooruitgang of speelt dit al langere tijd? Analyseren/ interpreteren Onderwijsbehoeften benoemen: Wat vragen deze leerlingen van mij? Plannen Het clusteren van leerlingen: Welke leerlingen kan ik hiervoor bij elkaar brengen als (tijdelijk) groepje omdat ze (ongeveer) hetzelfde van mij vragen? Het clusteren van leerlingen is een belangrijk aandachtspunt in de cyclus van Handelings Gericht Werken (HGW). Tijdens de groepsbespreking bespreken de intern begeleider en de leerkracht(en) welke leerlingen het beste geclusterd kunnen worden en welke maatregelen voor het klassenmanagement daarvoor nodig zijn. Realiseren Opstellen van een groepsplan: Wat bied ik deze groep leerlingen aan? Uitvoeren Uitvoeren van het groepsplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7.89% van de leerlingen presteert onder advies, duidelijk lager dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Maar liefst 73.68% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven focus op zorgvuldige advisering. De 18.42% die boven advies presteert, onderstreept het effect van gepersonaliseerde begeleiding.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt o.a. de basis van ons onderwijs. Wij benaderen onze leerlingen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs) behoefte. Leerlingen ontwikkelen goed in een sociale gemeenschap. (Zelf)vertrouwen, zelfstandigheid en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, naastenliefde, humor en respect zien. Ons schoolklimaat wordt in kaart gebracht middels het LeerlingVolgSysteem (LVS), ‘ZIEN’ en de methode Kwink voor sociaal emotioneel onderwijs. LEES MINDER
(Zelf)vertrouwen
Zelfstandigheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van CBS De Bron Harderwijk (23CH) voor sociale ontwikkeling?
CBS De Bron Harderwijk (23CH) werkt aan sociaal-emotioneel leren om leerlingen sociaal competent te maken. Onderwerpen zoals gevoelens uiten, zelfvertrouwen, empathie, samenwerken en conflicten oplossen komen aan bod. De school streeft naar een positief en sociaal ondersteunend klimaat, waarbij respect en aandacht voor sociale interactie centraal staan. De school gebruikt de methode Kwink, gericht op preventie en de kracht van de veilige groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Bron Harderwijk (23CH) om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Bron Harderwijk (23CH) gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Bron Harderwijk (23CH)?
CBS De Bron Harderwijk (23CH) gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.