
De resultaten van CBS De Bron Harderwijk (23CH) in Harderwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS De Bron Harderwijk (23CH), waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS De Bron Harderwijk (23CH) bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS De Bron Harderwijk (23CH) bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op CBS De Bron Harderwijk
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke basisschoolleerling aan het einde van groep 8 dient te beheersen. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. CBS De Bron Harderwijk overtreft deze norm ruimschoots, wat wijst op een sterke basis voor alle leerlingen. Dit biedt een solide fundament voor hun verdere schoolcarrière en persoonlijke ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op Christelijke Basisschool De Bron Harderwijk
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken voor het einde van de basisschoolperiode. De specifieke doelstelling voor het streefniveau wordt door de inspectie vastgesteld op basis van de unieke kenmerken van de schoolpopulatie. CBS De Bron Harderwijk laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen deze hogere academische ambities waarmaakt, wat getuigt van effectief onderwijs en gerichte ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS De Bron Harderwijk (23CH)?
Op CBS De Bron in Harderwijk zetten we ons volledig in om leerlingen optimaal voor te bereiden op hun toekomst, zowel maatschappelijk als qua vervolgonderwijs. Aan het einde van de basisschoolperiode reiken we een weloverwogen schooladvies uit, dat is afgestemd op de individuele ontwikkeling van elk kind. Ons adviesproces is transparant en zorgvuldig ingericht, met duidelijke procedures voor zowel het geven van advies als voor mogelijke heroverwegingen. Ouders en verzorgers worden volledig geïnformeerd over hoe dit proces verloopt, zodat zij een helder beeld hebben van de mogelijkheden voor hun kind. Beleid rondom Schooladviezen: Een Stap-voor-Stap Aanpak In groep 7 ontvangen leerlingen een preadvies, gebaseerd op de resultaten van 'Leerling in Beeld' en een gezamenlijk overleg met leerkrachten en de intern begeleider. Dit geeft een eerste indicatie van het potentieel van de leerling. Tijdens groep 8 werken leerlingen gericht aan specifieke leerdoelen. Na de kerstvakantie wordt het voorlopige advies met leerlingen en ouders besproken, waarbij er ruimte blijft voor bijstelling op basis van de voortgang. Definitieve Adviesvorming na de Doorstroomtoets De uitslag van de doorstroomtoets kan, indien gerechtvaardigd door de resultaten, leiden tot een bijstelling van het voorlopige advies. Dit zorgt voor een definitief, goed onderbouwd advies dat recht doet aan de ontwikkeling van de leerling. Het uiteindelijke doel is een succesvolle plaatsing in het voortgezet onderwijs. Of dit nu VMBO, HAVO of VWO is, het belangrijkste is dat de schoolkeuze past bij het niveau en de capaciteiten van het kind. De doorstroomtoets, het leerlingvolgsysteem en rapporten vormen samen de basis voor dit advies. Adviesverdeling Schooljaar 2024-2025 (op basis van 48 leerlingen): VMBO-B/K: 10,4% VMBO-K/(G)T: 25% VMBO-(G)T/HAVO: 22,9% HAVO/VWO: 27% VWO: 14,6% Deze cijfers tonen een positieve trend met veel adviezen voor hogere niveaus en een toename van dubbele adviezen, wat wijst op vertrouwen in de groei van onze leerlingen. Er zijn geen adviezen uitgebracht voor praktijkonderwijs of lagere VMBO-niveaus, wat de sterke algemene prestaties van de leerlingen onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op CBS De Bron Harderwijk
Bij CBS De Bron in Harderwijk staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Wij zien elke leerling als uniek en stimuleren hun ontwikkeling vanuit natuurlijke nieuwsgierigheid en individuele leerbehoeften. Een veilige en stimulerende sociale gemeenschap is essentieel voor succesvol leren. Wij geloven dat zelfvertrouwen, zelfstandigheid en een gevoel van veiligheid de fundamenten zijn voor optimale groei. Onze leerkrachten geven het goede voorbeeld door positiviteit, empathie, humor en respect uit te stralen. Om het schoolklimaat continu te monitoren en te verbeteren, maken we gebruik van het LeerlingVolgSysteem (LVS) en de effectieve sociaal-emotionele methode Kwink.
Zelfvertrouwen en Zelfstandigheid
Veiligheid en Respect
Sociaal-emotionele Groei
Hoe bevordert CBS De Bron Harderwijk de sociale vaardigheden van leerlingen?
Sociaal-emotioneel leren is een kernonderdeel van ons curriculum, waarbij leerlingen essentiële vaardigheden ontwikkelen om succesvol te functioneren in de maatschappij. We richten ons op het uiten van emoties, het vergroten van zelfvertrouwen, impulsbeheersing en het stimuleren van empathie en samenwerking. Leerlingen leren effectief conflicten op te lossen, weloverwogen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag. We streven naar een positief, uitdagend en ondersteunend schoolklimaat waarin respect centraal staat. Aandacht voor sociale interactie, het voorkomen van uitsluiting en pestgedrag is hierbij cruciaal. Samen werken leerlingen, ouders en leerkrachten aan dit positieve klimaat. We bieden specifieke ondersteuning aan leerlingen met bijzondere kenmerken of behoeften. Hiervoor gebruiken we de online methode Kwink, die zich richt op preventie, de kracht van de groep en de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden. Bij CBS De Bron vinden we een gezonde balans tussen sociaal-emotioneel leren en academische prestaties belangrijk, omdat gedrag en leren sterk met elkaar verbonden zijn.
Welke systemen gebruikt onze school om de sociale vooruitgang van leerlingen te volgen?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, hanteert CBS De Bron Harderwijk het volgende registratiesysteem:
- Zien (Leerlingvolgsysteem)
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school toegepast?
CBS De Bron Harderwijk zet de volgende effectieve methode in voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren:
- Kwink (Methode voor sociaal-emotioneel leren)
Inspectierapport CBS De Bron Harderwijk: Kwaliteit en Veiligheid
De Onderwijsinspectie beoordeelt scholen op kernaspecten zoals het onderwijsproces, het schoolklimaat, veiligheid en de behaalde onderwijsresultaten. Dit gebeurt aan de hand van vastgestelde kwaliteitsgebieden. Bij CBS De Bron Harderwijk ligt de focus op een stimulerend leerklimaat waar elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt. We streven naar uitstekend onderwijs, waarbij we aandacht besteden aan zowel de lesivering als de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. De inspectie beoordeelde onze onderwijskwaliteit in 2013 als voldoende, wat de basis legt voor onze voortdurende verbeteringen. Jaarlijks vindt er overleg plaats met de inspecteur over eventuele risico's. Gelukkig zijn er op CBS De Bron geen risico's gesignaleerd, waardoor we onder basistoezicht vallen. Dit betekent dat we een stabiele en betrouwbare onderwijsomgeving bieden. Onze overkoepelende stichting VCO heeft in 2023 een vierjaarlijkse inspectie ondergaan. De resultaten waren positief met twee 'voldoendes' en een 'goed', wat onze inzet voor kwalitatief hoogstaand onderwijs onderstreept. Dit bevestigt onze positie als een school waar kinderen optimaal kunnen groeien en leren.