
Schoolweging
De schoolweging van Het Talent Harderwijk is 33,29 , met een spreiding van 6,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,19% scoort de school vrijwel universeel op het fundamenteel niveau (landelijk: 95,23%), wat duidt op sterke basisvaardigheden. De minimale signaleringswaarde (85%) wordt hiermee ruimschoots overtroffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een polarisatie: 26,67% vwo (vs. 18,61% landelijk) naast 6,67% vmbo-b. Deze spreiding weerspiegelt de complexe leerlingenpopulatie. Theoretische doorstroom (havo/vwo en vwo) beslaat 40%, 10% boven het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Talent Harderwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.72 | 174.08 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school werken wij er samen hard aan om alles uit het kind te halen wat er inzit. Wij willen optimale resultaten (opbrengsten) bereiken, op zowel leer- als sociaal- emotioneel gebied. De resultaten op leergebieden worden op verschillende manieren getoetst en gevolgd. Kinderen die meer aan kunnen of kinderen die extra instructie nodig hebben worden daardoor tijdig gesignaleerd en geholpen. Resultaten op emotioneel gebied zijn moeilijk te toetsen. Door observaties proberen we een juist inzicht te krijgen in de ontwikkelingen van uw kind. De manier van volgen: - observaties; - methode gebonden toetsen zoals controledictee, rekentoetsen uit het rekenboek, enz.; - verwerking en schriftelijk werk, nagekeken door de leerkracht; - werk van kinderen, zoals spreekbeurten, thuiswerkstukken enz. - landelijk genormeerde toetsen. Het toetsen van de ontwikkeling; Kennis is meetbaar. Vaardigheden en gedrag van kinderen zijn zichtbaar maar moeilijk in getallen uit te drukken. Voor ons is ieder mens anders, iedereen heeft sterke en zwakke kanten. Wij vinden het van belang dat kinderen zich op sociaal-emotioneel en creatief gebied goed ontwikkelen. Ondanks dat we dit niet direct kunnen meten volgen wij dat uiteraard, in overleg met de ouders/verzorgers, zo goed mogelijk. Onze toetsen die informatie verschaffen over de ontwikkeling van de kinderen (de ontwikkelingen worden vergeleken met de landelijke norm): Groep 1-2: ParnasSys leerlijnen jonge kind en LIB Groep 3: Herfst- en wintersignalering Groep 3 t/m 8: Leerling in Beeld (Cito) op alle basisvaardigheden, sociaal emotionele ontwikkeling en dyslexie-detectietoetsen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,33% presteert boven advies (landelijk: 25,27%), dankzij intensieve mentoring. Het relatief hoge percentage onderadvies (20% vs. 11,81% landelijk) relateert aan de preventieve advisering bij taalachterstanden.
Sociale ontwikkeling
Op school wordt niet alleen gewerkt aan het vergroten van kennis, maar wordt er structureel gewerkt aan sociale veiligheid en gezonde relationele vorming. Over jezelf in waarde laten, voor jezelf en een ander opkomen en de juiste (eigen) keuzes maken. Daarom werken we ook aan zelf-effectiviteit (geloven dat je ergens toe in staat bent), communicatie (in veiligheid praten over je wensen en grenzen) en sociaal-emotionele vaardigheden (respect opbrengen voor jezelf en de ander, zelfvertrouwen hebben, verantwoordelijkheid nemen). Dat helpt kinderen bij het ouder worden in het kunnen vormgeven van (nieuw) gedrag en het maken van bewuste keuzes. We gaan dit jaar extra aandacht schenken aan het actualiseren van ons anti-pestprotocol en het koppelen van de methode 'Breinhelden' aan onze doorlopende leerlijn sociale ontwikkeling. Hiervoor hebben we een nieuwe anti-pestcoordinator aangesteld. LEES MINDER
Relatie
Diversiteit
Vrijheid (Veiligheid)
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Talent voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden Relatie, Vrijheid en Diversiteit zijn bepalend voor de keuzes met betrekking tot het onderwijs. Het beleid op het gebied van sociale opbrengsten is gericht op het welzijn van de leerlingen, het ondersteunen van ouders, het werkplezier en de professionaliteit van de leerkrachten, de wetgeving, respect en een waardengerichte benadering.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Talent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Talent gebruikt Cito LIB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Talent?
Basisschool Het Talent gebruikt Ik, Jij, Wij, Samen, Veiligwijs en Breinhelden voor sociaal-emotioneel leren.