Basisschool de Wegwijzer in Harderwijk

Het team van Basisschool de Wegwijzer in Harderwijk

Current section: team
Kennedylaan 1
3844 Harderwijk

Zie hier hoe het team van Basisschool de Wegwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Wegwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Wegwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (9.1%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (9.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Wegwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling op Basisschool de Wegwijzer

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht op Basisschool de Wegwijzer, zetten we alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze eerste prioriteit is om vervanging intern te regelen, bijvoorbeeld door teamleden in te zetten die extra uren kunnen maken. Groepen kunnen tijdelijk worden samengevoegd of leerlingen verdeeld over andere klassen om dit mogelijk te maken. We streven ernaar u zo spoedig mogelijk te informeren over de situatie, zeker bij langdurige afwezigheid van een leerkracht. Ons beleid is erop gericht dat kinderen zoveel mogelijk gewoon naar school kunnen blijven gaan en dat ouders ontlast worden van extra opvang thuis. Alleen in uiterste nood, wanneer er absoluut geen andere oplossing is, vragen we kinderen om (tijdelijk) thuis te blijven. Hierover ontvangt u dan tijdig bericht, zodat u eventueel zelf opvang kunt regelen. In dringende gevallen, waarbij opvang thuis niet georganiseerd kan worden, bieden we altijd incidentele opvang op schoollocatie. Hiervoor dient u eerst contact op te nemen met de schooldirectie om de mogelijkheden te bespreken. Voor gepland verlof van leerkrachten, dat ruim van tevoren bekend is, regelen wij tijdig vervanging en informeren wij u over de komst van de invallende leerkracht(en). Net als veel andere basisscholen in Nederland, ondervindt ook Basisschool de Wegwijzer de uitdagingen van het landelijke lerarentekort. Dit kan helaas betekenen dat, ondanks onze inspanningen, kinderen soms toch tijdelijk thuis moeten blijven. Dit doen we uitsluitend als er geen alternatieve oplossing voorhanden is. Wij verzekeren u dat wij u altijd tijdig zullen informeren over dergelijke situaties, zodat u de nodige maatregelen kunt treffen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school hanteert het leerstofjaarklassen systeem en heeft combinatieklassen van jaargroepen die qua leeftijd dicht bij elkaar liggen. Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de klas. Dit betekent voor ons niet dat we alle leerlingen in een groep hetzelfde benaderen, want kinderen verschillen van elkaar. We benaderen die leerlingen adaptief, dat wil zeggen dat we aansluiten bij het niveau, de ontwikkeling en de belevingswereld van het kind. Er wordt rekening gehouden met de verschillen door middel van instructie in drie niveaus. Wie moeite heeft met de lesstof krijgt extra instructie en extra oefenstof. Wie meer aankan, krijgt werk dat uitdaagt. Er is ook een mogelijkheid om deel te nemen aan de bovenschoolse plusklas (VCO), een groep voor meerbegaafde leerlingen. Dit kan vanaf groep 5.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Basisschool de Wegwijzer

6

Optimale Taal- en Rekenevaardigheden met Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij Basisschool de Wegwijzer zetten we vol in op de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. Onze toegewijde taalleescoördinator, juf Jolanda, en rekencoördinator, juf Yvonne, ontwikkelen strategieën en leiden extra ondersteuning in goede banen. Denk hierbij aan programma's als Bouw voor leesvaardigheid en Bareka voor rekenautomatisering. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben, kunnen rekenen op de expertise van onze remedial teacher, juf Anne. Zij biedt individuele of kleine groepsinterventies, inclusief pre-teaching, om een solide basis voor succes in de klas te garanderen. Een proactieve aanpak, waarbij we leerlingenbesprekingen houden en waar nodig de orthopedagoog van de stichting betrekken, zorgt ervoor dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt. We stimuleren ook meer- en hoogbegaafde leerlingen met compacting en verrijkingsmateriaal zoals de routeboxen. Deelnemers aan onze VCO-plusklassen op Het Startblok en De Schakel, vanaf groep 5, krijgen extra uitdaging. Dit alles om een optimale leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Groei en Gedragsontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsvaardigheden van onze leerlingen staan centraal. Met twee gespecialiseerde gedragsexperts, juf Ingrid en meester Bart, versterken we de kennis binnen de school om kinderen optimaal te begeleiden bij hun leer- en gedragsontwikkeling. We gebruiken de Kanjertraining als preventieve methode voor sociaal-emotioneel leren, met lessen die gericht zijn op zelfvertrouwen en positieve interacties. Indien nodig, wordt deze methode ook curatief ingezet. Onze intern begeleiders en de orthopedagoog van de stichting bieden aanvullende ondersteuning en expertise. Individuele begeleiding door juf Ingrid, in nauwe samenwerking met ouders en leerkrachten, is een belangrijk onderdeel van onze zorg. Bovendien investeert juf Susan komend jaar in een opleiding hoogbegaafdheid om onze expertise op dit gebied verder uit te breiden.

3

Stimuleren van Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Wegwijzer bevorderen we een positieve werk- en leerhouding door middel van 'groeitaal' en het ontwikkelen van een 'growth mindset'. Onze anti-pestcoördinator en interne vertrouwenspersoon zorgen voor een veilige omgeving waarin iedereen zich gesteund voelt. We werken actief aan executieve vaardigheden in de klas, waarbij onze gedragsspecialisten en orthopedagoog het team ondersteunen met gerichte strategieën. Dit kan aangevuld worden met externe trainingen, zoals bokstraining of weerbaarheidstrainingen, en gastlessen over belangrijke thema's als groepsdruk en online veiligheid. Onze aanpak is gericht op het versterken van zelfregulatie en het aanleren van effectieve studiemethoden, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan maximaliseren.

1

Motorische Ontwikkeling met Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gym

Toelichting van de school:

Per 1 januari 2024 bieden we bewegingsonderwijs aan met een gespecialiseerde vakleerkracht, ingehuurd via Ga!Harderwijk. We faciliteren daarnaast externe ondersteuning zoals logopedie, speltherapie en kinderfysiotherapie, veelal via de huisarts of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Het CJG houdt vier keer per jaar een inloopspreekuur op school, met jeugdverpleegkundige Marjo van der Vegte en jeugd- en gezinswerker Corinne Elgersma. De data hiervan vindt u in de agenda van Parro. Hun spreekkamer bevindt zich tegenover groep 1-2b/groep 3-4a, wat laagdrempelige toegang tot ondersteuning garandeert. Deze samenwerking met externe professionals zorgt voor een brede waaier aan ondersteuningsmogelijkheden om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool de Wegwijzer voldoet aan alle wettelijke vereisten voor bedrijfshulpverlening, met getraind personeel voor medische handelingen en brandbestrijding. We onderhouden nauwe contacten met de GGD, schoolarts en schoolverpleegkundige voor periodieke screenings. Ouders worden altijd geïnformeerd over deze screenings en geven hiervoor hun toestemming. Er is een protocol voor klein medisch handelen beschikbaar bij de schoolleiding, wat zorgt voor duidelijke richtlijnen en veilige procedures. Onze inzet is om een veilige en gezonde omgeving te bieden, waarin ook aandacht is voor persoonlijke verzorging en waar nodig medische ondersteuning.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Talentenatelier

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Basisschool de Wegwijzer Harderwijk

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij Basisschool de Wegwijzer in Harderwijk streven we ernaar om elk kind de best mogelijke educatieve ervaring te bieden. Wij geloven sterk in het principe van Passend Onderwijs, wat betekent dat we ons inzetten om elk kind een plek te bieden die aansluit bij hun individuele leerbehoeften en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit doen we in nauwe samenwerking met Samenwerkingsverband Zeeluwe, waar alle basisscholen in de regio, inclusief die in Harderwijk, Ermelo, Nunspeet en Elburg, deel van uitmaken. Ons doel is om bureaucratie te verminderen en het aantal 'thuiszitters' te minimaliseren door ervoor te zorgen dat elk kind een passende onderwijsplek vindt binnen ons stimulerende leeromgeving. We werken proactief om de ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. Dit doen we door middel van een 'zorgplicht', waarbij we in constante dialoog met ouders een onderwijsplek zoeken die zo dicht mogelijk bij huis is, bij voorkeur binnen onze eigen school. Indien nodig, verkennen we samen met u andere passende opties binnen het samenwerkingsverband. De dynamiek van de ontwikkeling van een kind kan veranderen, en daarmee ook de onderwijsbehoeften. Als u merkt dat het huidige aanbod van de school niet meer optimaal aansluit bij wat uw kind nodig heeft, staan we klaar voor een open gesprek. Onze zorgplicht omvat ook het actief meedenken over en faciliteren van een eventuele overstap naar een andere, meer geschikte onderwijsomgeving. Mocht u er met de school niet uitkomen, dan kunt u altijd contact opnemen met SWV Zeeluwe of een onderwijsconsulent inschakelen voor verdere begeleiding. Elke school binnen ons samenwerkingsverband beschikt over een School Ondersteunings Profiel (SOP). Dit document, dat ook op onze schoolwebsite te vinden is, beschrijft gedetailleerd welke specifieke ondersteuning Basisschool de Wegwijzer kan bieden. Hierin leest u hoe wij de begeleiding vormgeven en welke extra faciliteiten beschikbaar zijn. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is Handelingsgericht Werken (HGW), waarbij de focus ligt op de unieke behoeften van het kind in plaats van op een diagnose. Een goede samenwerking met ouders en andere deskundigen is hierbij essentieel. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen hogere eisen aan ons team en onze faciliteiten. Wij streven ernaar dat elke leerkracht in staat is deze leerlingen te begeleiden, rekening houdend met verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Bij elke plaatsingsaanvraag beoordelen we zorgvuldig of de benodigde ondersteuning binnen onze basisondersteuning past en of de aandacht voor de overige leerlingen gewaarborgd blijft. De uitvoerbaarheid voor de leerkracht is eveneens een belangrijk aandachtspunt. De specifieke ondersteuningsbehoeften en de afgestemde aanpak worden vastgelegd in een plan van aanpak, ook wel arrangement genoemd. Dit plan, dat bekend staat als het Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP), beschrijft concreet wat we gaan doen, wanneer, door wie, met welk doel en hoe we de voortgang evalueren. Ouders zijn hierbij nauw betrokken, omdat effectieve samenwerking cruciaal is voor het welzijn van het kind. Bij Basisschool de Wegwijzer, onderdeel van Stichting VCO Harderwijk-Hierden, geloven we in het bieden van uitstekend onderwijs aan elk kind. Ons motto 'Jij doet ertoe!' onderstreept dit. We zetten ons in om leerlingen met beginnende geletterdheid of leesproblemen optimaal te ondersteunen met het evidence-based programma 'Bouw!'. Dit programma, gericht op preventie, vermindert het aantal leerlingen met lees- en dyslexieproblemen significant. Door vroegtijdige interventie vanaf groep 2, helpen we kinderen met een moeizame start in de geletterdheid, wat leidt tot een betere leesontwikkeling en leesmotivatie. 'Bouw!' is specifiek ontworpen om leerlingen die risico lopen op lees- en spellingproblemen te ondersteunen. Het programma focust op de koppeling tussen tekens en klanken en op fonemisch bewustzijn. Het is bijzonder effectief voor risicoleerlingen in groep 2 en 3, zwakke lezers, leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en nieuwkomers met een NT2-achtergrond. Dit programma helpt ons ook om leerlingen te identificeren die baat hebben bij verder onderzoek of diagnostiek. Ons team blijft zich continu ontwikkelen om kinderen met extra ondersteuningsbehoeften optimaal te begeleiden. We werken samen met experts, waaronder specialisten van cluster 2 (voor kinderen met gehoor-, spraak- of taalontwikkelingsstoornissen) en het epilepsiecentrum, om de best mogelijke zorg te garanderen. Dit stelt ons in staat om een breed scala aan ondersteuningsbehoeften aan te pakken en onze leerlingen een veilige en bloeiende leeromgeving te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Basisschool De Wegwijzer

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan voor de komende vier jaar?

Het schoolplan van Basisschool De Wegwijzer is nauw verbonden met het strategisch beleidsplan 'Koers' van Stichting VCO en strekt zich uit over de komende vier jaar, met jaarlijkse uitwerkingen in concrete jaarplannen. Voor het jaarplan 2025-2026 zijn de doelen zorgvuldig samengesteld op basis van uitgebreide analyses en waardevolle input van zowel ons toegewijde team als de ouders. Dit proces omvatte evaluatiemomenten, gesprekken en feedback via diverse kanalen, waaronder kwaliteitsgesprekken, visitatierapporten, teamvergaderingen, zelfevaluaties, tevredenheidspeilingen onder leerlingen en personeel, vergaderingen met de Medezeggenschapsraad (MR), de evaluatie van het vorige jaarplan en een ouderenquête. Specifieke aandachtspunten voor 2025-2026 zijn gericht op het verbeteren van onze didactiek in combinatieklassen, met een speciale focus op rekenonderwijs. Daarnaast implementeren we het EDI 2.0 instructiemodel verder, met nadruk op effectieve differentiatie. Een ander belangrijk speerpunt is de ontwikkeling van een doelgericht en samenhangend curriculum voor burgerschap, conform de richtlijnen van de overheid. Dit jaarplan is goedgekeurd en vastgesteld in overleg met de MR van De Wegwijzer in juli 2025.

Hoe waarborgt Basisschool De Wegwijzer de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Het team evalueert regelmatig de voortgang van onze onderwijsdoelen tijdens vergaderingen en studiedagen, en stelt waar nodig bij om optimale resultaten te garanderen. Zowel de leerlingen, via de leerlingenraad, als de ouders, via de Medezeggenschapsraad (MR), spelen een actieve rol in het monitoren van onze ontwikkeling. De persoonlijke ontwikkelingsplannen van onze collega's worden zoveel mogelijk afgestemd op de schoolontwikkeling, wat bijdraagt aan continue professionele groei ten dienste van onze gezamenlijke doelen. Binnen Stichting VCO maken we gebruik van diverse kenniskringen voor kennisdeling en leren van elkaar. Regelmatige gesprekken en bijeenkomsten, inclusief kwaliteitsgesprekken en het analyseren van datamuren, helpen ons de onderwijskwaliteit continu te bewaken. Daarnaast zijn er binnen VCO actieve ontwikkelteams die zich inzetten voor het versterken van het onderwijs en het implementeren van de nieuwste inzichten op al onze scholen.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool de Wegwijzer

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Wegwijzer ontdekken jonge kinderen de wereld door middel van thematisch onderwijs. Onze speelse leeromgevingen en uitdagende hoeken stimuleren de nieuwsgierigheid en nodigen uit tot actieve deelname. We leggen een solide basis voor de overgang naar groep 3, waarbij spelenderwijs leren centraal staat in zowel rekenen als taal. Onze leerkrachten creëren rijke leeromgevingen die kinderen uitdagen om hun taalvaardigheden te ontwikkelen. De overdracht van peuterspeelzalen en kinderopvang verloopt soepel dankzij nauwe samenwerking met lokale partners zoals het CJG en BSO Kennedylaan in Harderwijk. Bij vermoedens van een ontwikkelingsachterstand werken we nauw samen met het samenwerkingsverband 'Zeeluwe' om de specifieke ondersteuningsbehoeften van uw kind te onderzoeken. Deze periode van ongeveer zes tot tien weken stelt ons in staat de meest geschikte hulp te bieden, eventueel in samenwerking met speciaal (basis)onderwijs. Raadpleeg ons aannamebeleid op www.stichtingvco.nl voor meer details. Specifieke ondersteuning bieden wij via onze onderwijsassistenten, zowel binnen als buiten de klas. Bovendien zetten we graag oudere leerlingen in om jongere kinderen te begeleiden, bijvoorbeeld met educatieve computerprogramma's zoals 'Bouw!', wat de leesvaardigheid bevordert.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool de Wegwijzer voor jonge kinderen?

Basisschool de Wegwijzer biedt een verrijkend thematisch leerprogramma met uitdagende speelhoeken, gericht op de brede ontwikkeling van jonge kinderen.

Met welke organisaties werkt Basisschool de Wegwijzer samen voor het jonge kind?

Wij onderhouden waardevolle samenwerkingen met BSO Kennedylaan en diverse peuterspeelzalen in de omgeving van Harderwijk om een naadloze overgang en optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Wij onderhouden waardevolle samenwerkingen met BSO Kennedylaan en diverse peuterspeelzalen in de omgeving van Harderwijk om een naadloze overgang en optimale ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Basisschool de Wegwijzer in Harderwijk | [2025] Schoolregister