Basisschool de Wegwijzer
Kennedylaan 1
3844 BA Harderwijk

Schoolweging

Schoolweging
28.21
Spreiding
5.78

De schoolweging van De Wegwijzer Harderwijk is 28,21 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een complexe populatie met een schoolweging van 28,21. De school scoort hiermee ook hoger dan vergelijkbare scholen (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat de school succesvol differentieert, waarbij de sterke focus op maatwerkmethodieken zoals 'leren op eigen niveau' effect sorteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 30% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regio) en 30% havo/havo-vwo-advies (vs. 27% regio). Tegelijk is het percentage vmbo-b-adviezen (10%) hoger dan bij referentiescholen (5,5%), wat past bij de sociale samenstelling van de wijk Slingerbos. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs blijkt uit het feit dat 20% van de leerlingen een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies krijgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer HarderwijkGemeente AmsterdamNederland
LIB177.17176.72175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken in ons onderwijs de methodegebonden toetsen, maar ook het Cito leerlingvolgsysteem ('Leerling in Beeld'). Alle kinderen, behalve groep 1 en 2, maken de tussentoetsen van Cito. Deze worden door de leerkracht geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Na analyse wordt besproken welke interventies nodig zijn. Vragen die daarbij gesteld worden zijn bijvoorbeeld: \"Heeft dit kind verlengde instructie nodig of kan het kind juist leerstof aan in een compactere vorm?\" Op deze manier streven wij naar 'onderwijs op maat'. Tevens kan er worden besproken of er intern of extern extra hulp of ondersteuning nodig is. Opvallende zaken betreffende uw kind worden altijd met u besproken. Dat geldt ook voor onze jongste leerlingen (groep 1-2). Zij worden door middel van observaties gevolgd en de bevindingen worden vastgelegd in ons kleutervolgysteem 'Kleuter in Beeld'. Ook hier geldt dat opvallende zaken betreffende uw kind altijd met u worden besproken. De analyse kan op individueel niveau plaatsvinden, maar ook op groeps- of schoolniveau. De daarbij behorende interventies worden met het team afgestemd. In een document dat schoolrapportage genoemd wordt, analyseren en verantwoorden wij hoe de leerlingen zich ontwikkelen op de genormeerde landelijke toetsen. Hierbij worden streefdoelen op groeps- en schoolniveau gesteld en in de schoolrapportage wordt verantwoord of deze behaald zijn. In de schoolrapportage wordt ook beschreven wat gedaan is of moet worden om de kwaliteit van de opbrengsten te borgen. De opbrengsten vanuit de schoolrapportage kunnen input geven aan het opstellen van het jaarplan. In de kwaliteitsgesprekken verantwoorden wij de opbrengsten uit de schoolrapportage aan het bestuur en de inspectie. De schoolrapportage wordt tevens besproken met de MR en met twee andere collega-scholen. Dit laatste gebeurt om met en van elkaar te leren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert (landelijk 11,8%), terwijl 38,5% boven advies scoort (landelijk 25,3%). Dit duidt op een realistisch adviesbeleid met ambitie, passend bij het in het schoolplan beschreven 'opbrengstgericht werken'. De resultaten bevestigen de effectiviteit van de doorstoomgesprekken met het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden sociaal welbevinden een voorwaarde om tot leren te komen. Daarom nemen we elke twee jaar de leerlingtevredenheidsvragenlijst af en jaarlijks de vragenlijst sociale veiligheid (vanuit WMK: Werken Met Kwaliteitskaarten). Daarnaast observeren we twee keer per jaar middels Kanvas (onderdeel van de Kanjertraining) en bespreken de resultaten met de intern begeleider. Vanuit de analyse stellen we sommige ontwikkeldoelen vast per klas en/of geven we hulp en ondersteuning aan individuele kinderen. Dit kan bijvoorbeeld een emotieregulatietraining zijn door de gedragsspecialist binnen de school of een verwijzing naar het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ook kan het zijn dat we in de betreffende groepen extra Kanjertrainingsoefeningen inzetten. De resultaten van de sociale opbrengsten worden bij bijzonderheden teruggekoppeld aan de ouders/verzorgers. Elk jaar besteden we de eerste weken van het schooljaar aan groepsvorming, de zogenaamde 'gouden weken' en deze herhalen we na de kerstvakantie door middel van de 'zilveren' weken. We hebben in elke klas gedragsregels met elkaar opgesteld en deze zijn opgehangen in elke klas. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool de Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Wegwijzer gebruikt de Kanjertraining om kinderen te ondersteunen in de omgang met elkaar. De methode bestaat uit groepslessen en oefeningen. Leerkrachten vullen twee keer per jaar leerkrachtlijsten van Kanvas in. Bij kleuters wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling geobserveerd in een kleuterobservatiesysteem. Op basis van de uitkomsten overleggen de intern begeleider en de gedragsspecialist en wordt besloten of een groep of specifieke kinderen baat hebben bij een interventie. Indien nodig wordt doorverwezen naar CJG, GGD, GGZ of een andere instantie. De kernwaarden hangen zichtbaar in de gang. De tevredenheid van leerlingen en ouders wordt tweejaarlijks gemeten. Leerlingen van groep 6 tot en met 8 vullen jaarlijks de vragenlijst sociale veiligheid in. De uitkomsten worden geanalyseerd en kunnen leiden tot aanpassingen of interventies in de school of de klas. De hoofdlijnen worden gedeeld in de nieuwsbrief.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Wegwijzer gebruikt Kanvas en de Vragenlijst sociale veiligheid (WMK) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Wegwijzer?

Basisschool de Wegwijzer gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.