
De resultaten van Basisschool de Wegwijzer in Harderwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Wegwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Wegwijzer bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool de Wegwijzer
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, een belangrijke graadmeter voor de ontwikkeling van uw kind. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool de Wegwijzer. Bij Basisschool de Wegwijzer streven we ernaar dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, zodat zij een solide basis leggen voor hun verdere schoolcarrière en persoonlijke ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Elk Kind op Basisschool de Wegwijzer
Het streefniveau op Basisschool de Wegwijzer daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het basisniveau en excelleren in taal en rekenen. Dit ambitieuze doel is essentieel voor een optimale voorbereiding op het voortgezet onderwijs en toekomstige uitdagingen. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde die aangeeft hoe goed de school presteert ten opzichte van haar eigen, op maat gemaakte ambitie. Wij zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen het streefniveau te laten behalen, wat de toewijding van Basisschool de Wegwijzer aan uitmuntend onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Wegwijzer?
Basisschool de Wegwijzer in Harderwijk streeft ernaar om elk kind een passend schooladvies te geven, zodat zij na de basisschool een succesvolle start maken in het voortgezet onderwijs. De meeste leerlingen van onze school vervolgen hun onderwijs op het niveau dat we hebben geadviseerd, of zelfs een stapje hoger. Dit succes op lange termijn wordt mede mogelijk gemaakt door onze nauwkeurige leerlingvolgsystemen. Voor de monitoring van de voortgang van onze leerlingen maken we gebruik van Parnassys en Leerling in Beeld/Kleuter in Beeld. Deze systemen registreren essentiële gegevens, zoals toetsresultaten, en stellen ons in staat om proactief in te spelen op de individuele behoeften van elk kind, zowel op persoonlijk als op groepsniveau. Vanaf dit schooljaar worden deze gegevens ook gebruikt voor het Nationaal Cohort Onderzoek, een initiatief dat anonieme rapportages oplevert over schoolsucces. Dit helpt ons om ons onderwijs continu te verbeteren. Indien u bezwaar heeft tegen dit gebruik, kunt u dit kenbaar maken via de privacyvoorkeuren in Parro.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Wegwijzer: Een Veilige Basis voor Leren
Op Basisschool De Wegwijzer geloven we dat sociaal welbevinden de sleutel is tot succesvol leren. Daarom zetten we ons actief in voor de sociale ontwikkeling van elk kind. Om de sociale veiligheid en tevredenheid van onze leerlingen te waarborgen, voeren we tweejaarlijks een uitgebreide leerlingtevredenheidsenquête uit. Jaarlijks meten we specifiek de sociale veiligheid met behulp van de WMK-vragenlijst, conform de overheidsrichtlijnen. Onze aanpak is proactief: twee keer per jaar observeren we de sociale interacties met Kanvas, een onderdeel van de effectieve Kanjertraining. Deze observaties bespreken we met onze intern begeleider om gerichte ontwikkeldoelen per klas te stellen en individuele leerlingen de nodige ondersteuning te bieden. Dit kan variëren van emotieregulatietrainingen door onze gedragsspecialist tot doorverwijzingen naar het Centrum voor Jeugd en Gezin. Om de groepscohesie te versterken, organiseren we jaarlijks de 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar en de 'zilveren weken' na de kerstvakantie. Deze periodes zijn speciaal ingericht voor groepsvorming en het versterken van de onderlinge band. Elk klaslokaal is voorzien van gezamenlijk opgestelde gedragsregels, die fungeren als leidraad voor positief gedrag. Bijzonderheden met betrekking tot de sociale resultaten worden altijd met ouders en verzorgers gecommuniceerd, zodat we samenwerken aan een optimale ontwikkeling.
Veiligheid voorop
Respectvol omgaan met elkaar
Verantwoordelijkheid nemen
Hoe bevordert Basisschool De Wegwijzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Wegwijzer hanteert de Kanjertraining als kernmethode om kinderen te begeleiden in hun sociale omgang. Deze training omvat gestructureerde groepslessen en interactieve oefeningen die de sociale vaardigheden versterken. Onze leerkrachten evalueren de voortgang tweemaal per jaar middels de Kanvas-leerkrachtlijsten, het observatiesysteem verbonden aan de Kanjertraining. Voor onze jongste leerlingen, de kleuters, gebruiken we een specifiek observatiesysteem om de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig in kaart te brengen. De verzamelde gegevens worden besproken tijdens overleggen met de intern begeleider en de gedragsspecialist. Op basis hiervan bepalen we of specifieke interventies nodig zijn voor een klas of individuele leerlingen. Indien nodig, faciliteren we doorverwijzingen naar externe instanties zoals het CJG, GGD of GGZ. Onze kernwaarden, zoals Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid, zijn zichtbaar verankerd in onze schoolgangen. De tevredenheid van leerlingen en ouders wordt elke twee jaar gemeten. De meest recente oudertevredenheidsmeting vond plaats in maart 2024, waarvan de resultaten in het komende schooljaar verder worden geanalyseerd. Leerlingen uit groep 6 tot en met 8 vullen jaarlijks een vragenlijst over sociale veiligheid in. De uitkomsten hiervan analyseren we om eventuele aanpassingen in het school- of klassenbeleid te doen. Hoofdlijnen van deze resultaten delen we via onze nieuwsbrief met de ouders.
Welke methoden gebruikt Basisschool De Wegwijzer voor het meten van sociale resultaten?
Basisschool De Wegwijzer maakt gebruik van de volgende methoden om sociale resultaten effectief te monitoren: * **Kanvas:** Dit observatiesysteem, onderdeel van de Kanjertraining, biedt gedetailleerd inzicht in sociaal gedrag. * **Vragenlijst Sociale Veiligheid (WMK):** Deze jaarlijkse enquête peilt specifiek de ervaren veiligheid onder onze leerlingen, conform de wettelijke vereisten.
- Kanvas
- Vragenlijst sociale veiligheid (WMK)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Wegwijzer?
Op Basisschool De Wegwijzer zetten we de volgende bewezen methoden in voor sociaal-emotioneel leren: * **Kanjertrainingen:** Deze uitgebreide trainingen bieden een gestructureerd programma om sociale vaardigheden te ontwikkelen en positief gedrag te stimuleren.
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool de Wegwijzer: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Inspectie van het Onderwijs bewaakt de kwaliteit van ons onderwijs. Zij toetsen dit aan de hand van vier kerngebieden: het onderwijsproces, het schoolklimaat en veiligheid, de onderwijsresultaten en de kwaliteitszorg. Dit betekent dat er gekeken wordt naar de lesinhoud, de lesmethoden, de aandacht voor individuele leerlingen, de veiligheid op school, de ontwikkeling van burgerschap en de behaalde leerresultaten. De inspectie beoordeelt of alle leerlingen zich veilig voelen, uitstekend onderwijs ontvangen en optimaal presteren. Onze school staat onder basistoezicht, wat aangeeft dat de inspectie geen risico's signaleert. In september 2024 hebben we een externe audit uitgevoerd om onze onderwijskwaliteit continu te monitoren en te waarborgen. Dit helpt ons om proactief te blijven werken aan excellent onderwijs. Voor het schooljaar 2023-2024 heeft de onderwijsinspectie een bestuurlijk onderzoek uitgevoerd bij Stichting VCO. De stichting presteert hierin over het algemeen goed. Enkel op het gebied van burgerschapsonderwijs is een verbeteropdracht geformuleerd. Een speciaal ontwikkelteam binnen VCO heeft een visie op burgerschapsonderwijs ontwikkeld. Dit schooljaar vertalen we deze visie naar concrete schoolplannen en ontwikkelen we vernieuwende lesprogramma's voor burgerschap.