
Schoolweging
De schoolweging van De Kern Hardenberg is 30,32 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs. De score overtreft zowel het gemeentelijk (95,7%) als landelijk gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in complexere vakgebieden. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%, wat duidt op een bovengemiddelde prestatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 25% havo en 8,3% vwo. Praktijkonderwijs komt met 8,3% relatief vaak voor (landelijk 1,01%). Ook vmbo-(g)t is sterk vertegenwoordigd (33,3% vs 16,5% bij vergelijkbare scholen). Deze brede spreiding past bij een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kern Hardenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.53 | 176.75 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om goed zicht te kunnen hebben op de ontwikkeling van onze leerlingen maken we op de Kern gebruik van het Cito Leerling in Beeld volgsysteem. Het Cito LIB biedt een verscheidenheid aan toetsen, op onze school worden de toetsen Begrijpend Lezen, DMT, AVI, Rekenen/Wiskunde en Taalverzorging afgenomen. Na het afnemen van de toetsen worden de resultaten per groep en per leerling bekeken en geanalyseerd. Indien nodig worden nieuwe interventies bedacht en uitgevoerd. Daarnaast worden de resultaten van alle groepen in het team besproken en worden afspraken vastgelegd en uitgevoerd. Het Management AdviesTeam houdt zicht op het navolgen van afspraken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26,7% van de leerlingen zit onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Slechts 13,3% presteert boven advies, tegenover 25,3% nationaal. Dit vraagt om aandacht voor de doorstroombegeleiding, ondanks de beschreven intensieve monitoring in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Binnen ons onderwijs richten wij ons, naast de cognitieve ontwikkeling, op het welbevinden en de betrokkenheid van onze kinderen. We onderzoeken hoe kinderen het maken (welbevinden) en hoe ze het doen (betrokkenheid) en dit willen specifiek in kaart brengen/in beeld brengen. Aan de hand van deze opbrengst zetten we interventies in om het welbevinden en de betrokkenheid te vergroten bij een kind of groep kinderen.
Gelukkige kinderen op onze school.
Volledige acceptatie van wie je bent.
Ontwikkeling op je eigen tempo en niveau.
Wat is de werkwijze van OBS De Kern voor sociale ontwikkeling?
Het team van OBS De Kern werkt samen aan de preventie van gedragsproblemen. De leraren zijn in het dagelijks onderwijs vooral gericht op proactief pedagogisch handelen, waarbij ze in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen stimuleren. Dit doen zij door middel van heldere gedragsverwachtingen in iedere onderwijssituatie, het visualiseren van deze gedragsverwachtingen, het bekrachtigen van gewenst gedrag en het hanteren van duidelijke consequenties voor ongewenst gedrag. Door gezamenlijk te werken aan kernwaarden en doelen ontstaat draagvlak en richting voor het handelen. Dit leidt tot regels waar iedereen elkaar op kan aanspreken. OBS De Kern maakt hierbij gebruik van Positive Behavior Support (PBS). Twee keer per jaar worden de betrokkenheid, het welbevinden en de sociale veiligheid gemeten via leerlingvragenlijsten. Deze gegevens worden geëvalueerd en indien nodig worden nieuwe interventies bedacht en uitgevoerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Kern om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Kern gebruikt Looqin en Looqin2U om sociale opbrengsten in kaart te brengen.