
Schoolweging
De schoolweging van Ds. G. Doekes is 29,19 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.53% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het landelijk gemiddelde (95.88%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 67.9% een bovenmatig streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral bij talentontwikkeling. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.8%, wat de relatief sterke cognitieve prestaties onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 36.84% vmbo-(g)t en 31.58% havo. Het vwo-percentage (5.26%) ligt weliswaar onder het regionaal gemiddelde (18.61%), maar de adviezen zijn consistent met de schoolweging. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio), wat past bij de hoge fundamentele niveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ds. G. Doekes | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.93 | 176.75 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenopbrengsten (Cito Leerling in Beeld) en de eindopbrengsten (Cito Doorstroomtoets) worden jaarlijks geëvalueerd om het onderwijs op de Doekesschool te verbeteren. De tussenopbrengsten van de Doekesschool zijn vijf jaar op rij voldoende. Vaak scoren we rond het landelijk gemiddelde, maar in ieder geval boven de inspectienorm en daarmee boven de norm die op grond van de leerlingpopulatie van de Doekesschool zou moeten worden behaald.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 12.5% onder advies (vs. 11.81% landelijk) en 32.14% boven advies toont de school een zorgvuldig adviesproces. Deze cijfers zijn consistent over meerdere jaren en reflecteren de aandacht voor doorlopende leerlijnen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wanneer leerlingen goed in hun vel zitten vinden ze het leuker om te leren en komt dit ten goede aan hun leerprestaties. Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen met plezier naar de Doekesschool gaan en lekker in hun vel zitten. Daarom besteden wij hier ook expliciet aandacht aan.
Met plezier naar school
Samen Leren
Eigenaarschap
Wat is de werkwijze van de Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes voor sociale ontwikkeling?
De Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes gebruikt de Kanjertraining en streeft naar het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, het beheersen van oplossingsstrategieën bij conflicten, het bewustzijn van eigenheid, het leren van verantwoordelijkheid nemen, en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
Welke registratievormen gebruikt de Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes gebruikt Kanvas en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes?
De Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.