
De resultaten van Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes in Hardenberg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes bij jullie?
Ontdek hoe goed Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Op de Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool beheersen. Dit essentiële basisniveau wordt gemeten met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit fundamentele niveau. Dit betekent dat 85% van de leerlingen de basiskennis en -vaardigheden moet hebben verworven.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau: Hogere Academische Ontwikkeling
Naast het fundamentele niveau zetten we ons in voor het behalen van het streefniveau, een ambitieuzer doel voor taal en rekenen. Dit niveau vereist een dieper begrip en meer geavanceerde vaardigheden. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage reflecteert onze ambitie om leerlingen optimaal voor te bereiden op vervolgonderwijs en toekomstige uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Gereformeerde Basisschool Ds. G.Doekes?
Op de Gereformeerde Basisschool Ds. G. Doekes in Hardenberg, begeleiden we elke leerling in groep 8 naar het juiste middelbare schooladvies. Dit cruciale advies is essentieel voor een soepele overgang en een succesvolle start op de middelbare school. We kijken verder dan alleen toetsresultaten en beoordelen elk kind op zijn individuele kwaliteiten. Ons team evalueert gedragskenmerken, sociaal-emotionele vaardigheden en de werkhouding van uw kind. Ook de resultaten van leerlingvolgsystemen uit voorgaande jaren en groep 8, methodegebonden toetsen en eventuele capaciteitenonderzoeken worden meegenomen. We houden rekening met de specifieke ondersteuningsbehoefte van elke leerling om een eerlijk en kansrijk advies te garanderen. Het definitieve schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld in overleg met het gehele schoolteam en persoonlijk besproken met u en uw kind door de groepsleerkracht van groep 8. Dit proces waarborgt een weloverwogen en op maat gemaakt advies. Uw kind ontvangt uiterlijk 31 januari een voorlopig schooladvies. Na de doorstroomtoets in februari, die de meeste leerlingen maken, ontvangen we half maart de resultaten. Indien deze toetsresultaten hoger uitvallen dan het voorlopige advies, wordt het advies heroverwogen en eventueel bijgesteld. Het definitieve advies, dat daarna wordt verstrekt, vormt de basis voor de aanmelding bij de middelbare school. Bent u het niet eens met het schooladvies? Neem dan gerust contact op met de leerkracht of de schoolleiding voor een gesprek. Mocht u na dit gesprek niet tevreden zijn, dan kunt u altijd een formele klacht indienen bij de klachtencommissie.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Gereformeerde Basisschool Ds. G. Doekes
Op Gereformeerde Basisschool Ds. G. Doekes geloven we dat een positieve sociale en emotionele ontwikkeling essentieel is voor het leerplezier en de schoolprestaties van elk kind. Daarom zetten we ons actief in om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig, gewaardeerd en gelukkig voelen. Een kind dat zich goed voelt, leert beter. Daarom besteden we op onze school in Hardenberg bijzondere aandacht aan het welzijn van onze leerlingen, zodat ze met plezier naar school gaan en vol vertrouwen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Met plezier naar school: een veilige en inspirerende leeromgeving
Samen Leren: door samenwerking en wederzijds respect
Eigenaarschap: leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en ontwikkeling
Hoe bevordert Gereformeerde Basisschool Ds. G. Doekes de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school hanteert de bewezen effectieve Kanjertraining als leidraad voor de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Deze aanpak stelt ons in staat om gerichte doelen na te streven, zoals het versterken van zelfvertrouwen, het bevorderen van respectvolle omgangsvormen en het aanleren van effectieve conflictoplossende vaardigheden. We streven ernaar om elke leerling de tools te geven om succesvol te navigeren in sociale situaties, zowel binnen als buiten de schoolmuren.
Welke systemen gebruikt onze school om de sociale vooruitgang van leerlingen te registreren?
Om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van geavanceerde registratiesystemen. Deze systemen stellen ons in staat om individuele vorderingen te monitoren en proactief te interveniëren waar nodig, om zo de optimale sociale ontwikkeling voor elk kind te waarborgen. We maken hiervoor gebruik van de volgende registratievormen: Kanvas en Viseon.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Gereformeerde Basisschool Ds. G. Doekes?
Ons onderwijs is verrijkt met methoden die gericht zijn op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. We hechten veel waarde aan het aanleren van belangrijke levensvaardigheden. Met de Kanjertraining bieden we onze leerlingen een gestructureerde en positieve manier om te leren omgaan met uitdagingen, emoties te herkennen en te uiten, en gezonde relaties op te bouwen. Deze methoden vormen een integraal onderdeel van ons dagelijkse lesprogramma.
Onafhankelijke Inspectierapportage Gereformeerde Basisschool Ds. G. Doekes
De Gereformeerde Basisschool Ds. G. Doekes in Hardenberg is verheugd met de positieve beoordeling van de onderwijsinspectie. We hebben ons onderwijsaanbod recentelijk geactualiseerd en verankerd in een solide theoretisch kader. Inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen is essentieel om ons onderwijs continu te verbeteren en aan te laten sluiten bij de veranderende samenleving. Als Doekesschool hebben we onze kerndoelen scherp gesteld, met het kind centraal in zijn of haar eigen leerproces. Leerlingen ontwikkelen zelfinzicht in hun leren, wat leidt tot verhoogde betrokkenheid en motivatie. Door het stellen van prikkelende 'denkvragen' – zoals 'wat als?', 'hoe?' en 'waarom?' – stimuleren we leerlingen in analyse, conclusievorming en evaluatie. De focus ligt hierbij niet enkel op kennisverwerving, maar vooral op de praktische toepassing ervan. Binnen onze leerteams leren leerlingen eerst zelfstandig na te denken, waarna ze hun inzichten delen met klasgenoten. Deze collegiale uitwisseling versterkt hun kennis en vaardigheden. De leerkracht fungeert als een cruciale pedagoog en didacticus die leerlingen begeleidt, uitdaagt en ondersteunt. Wij hanteren een planmatige zorgstructuur, ondersteund door het professionaliseringstraject 'Leren Analyseren' voor ons team. Dit traject wordt voortgezet om de begeleiding van leerlingen te optimaliseren en de effectiviteit te evalueren. Onze schoolontwikkeling is een continu proces, waarbij we voortdurend de impact van externe ontwikkelingen op ons onderwijs evalueren. Komend schooljaar richten we ons op onderzoekend en ontdekkend leren. Door samenwerking, probleemoplossend denken, kritische reflectie en creativiteit bevorderen we de ontwikkeling van essentiële 21e-eeuwse vaardigheden, die ook bijdragen aan het oplossen van taal- en rekenuitdagingen. Dit stelt ons in staat om het onderwijs op de Doekesschool nog beter te differentiëren, inspelend op de unieke leerstijlen van elk kind. Bij de Doekesschool geloven we dat betrokkenheid en welbevinden de basis vormen voor effectief leren. Kinderen presteren optimaal in een veilige en accepterende omgeving. Daarom beschouwen we onze school niet alleen als een plek om te leren, maar ook als een leefomgeving waar kinderen zich thuis voelen. Dit wordt ondersteund door de Kanjertraining, waarvoor we gecertificeerd zijn als Kanjerschool. Ouders bevestigen dat de veilige leer- en leefomgeving een doorslaggevende factor is in hun schoolkeuze, en zien dit duidelijk terug in de praktijk op de Doekesschool.