Basisschool o.b.s. 'Op 'e Dobbe' in Hallum

Het team van o.b.s. 'Op 'e Dobbe' in Hallum

Current section: team
Finne 42
9074 Hallum

Zie hier hoe het team van o.b.s. 'Op 'e Dobbe' is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van o.b.s. 'Op 'e Dobbe'. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past o.b.s. 'Op 'e Dobbe' bij jullie?

Ontdek hoe goed o.b.s. 'Op 'e Dobbe' bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij o.b.s. 'Op 'e Dobbe' zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij o.b.s. 'Op 'e Dobbe'. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (14.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij o.b.s. 'Op 'e Dobbe' werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (20%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor o.b.s. 'Op 'e Dobbe' gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Personeelsvervanging op Basisschool Op 'e Dobbe

Op basisschool Op 'e Dobbe hanteren we een helder en betrouwbaar beleid voor personeelsvervanging. Onze prioriteit is het waarborgen van een ononderbroken leeromgeving voor alle leerlingen. Daarom zorgen we ervoor dat leerkrachten en essentiële ondersteunende medewerkers direct worden vervangen bij afwezigheid. Bij ziekteverlof van leerkrachten en onderwijsassistenten die cruciale ondersteuning bieden, wordt vervanging geregeld vanaf de eerste ziektedag. Dit geldt eveneens voor schoonmaakpersoneel. Voor ander personeel geldt een korte wachttijd van twee weken. Medewerkers die zwangerschaps- of ouderschapsverlof opnemen, kunnen rekenen op volledige vervanging. Bij planbaar verlof kijken we eerst naar interne oplossingen, zoals het ruilen van diensten met een duopartner. Als er een vervangende leerkracht nodig is, benaderen we eerst onze eigen vervangingspool. Als de pool geen geschikte leerkrachten kan leveren, schakelen we de directeur in om een noodoproep te doen binnen het team of naar duopartners. Onderwijsassistenten kunnen, in overleg met het schoolmanagement of IB-coördinator, tijdelijk klassen overnemen. Als een leerkracht later op de ochtend verwacht wordt, kunnen de IB-coördinator of directie de groep tijdelijk waarnemen. Als deze opties niet volstaan, zoeken we opnieuw contact met de vervangingspool voor een onderwijsassistent of een LIO-student die de klas kan begeleiden onder supervisie van een andere leerkracht. Als laatste redmiddel kunnen groepen worden opgesplitst of gecombineerd, maximaal voor één dag. In uitzonderlijke gevallen, waarbij geen andere opties mogelijk zijn, kan een groep naar huis worden gestuurd met het regelen van noodopvang op school. De directeur en IB-coördinator worden doorgaans niet ingezet voor volledige vervanging. Elke leerkracht zorgt voor actuele lesinformatie op SharePoint, zodat vervangers direct aan de slag kunnen. Ouders worden proactief op de hoogte gebracht van eventuele groepsveranderingen via e-mail, Social Schools of telefonisch. Bij het opsplitsen van groepen informeren we ouders op de dag zelf. Mocht een groep na één dag opsplitsen toch naar huis moeten, dan ontvangen ouders hiervan een dag van tevoren bericht. Dit vervangingsbeleid is ook terug te vinden op onze schoolwebsite.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

OBS Op 'e Dobbe.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op o.b.s. 'Op 'e Dobbe'

6

Taal en Rekenen: Boost je leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor gerichte hulp
Intern begeleider voor onderwijsadvisering
Orthopedagoog voor pedagogische ondersteuning
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblemen

Toelichting van de school:

Op o.b.s. 'Op 'e Dobbe' geloven we in krachtige basisondersteuning voor al onze leerlingen. Deze zorg is beschreven in ons handboek basisondersteuning, toegankelijk via onze website. Onze school biedt een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Naast deze basisondersteuning, bieden we ook extra hulp waar nodig. Denk hierbij aan specialistische hulp bij ernstige dyslexie of dyscalculie, ondersteuning voor leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen, en begeleiding voor leerlingen met specifieke leerbehoeften. We werken nauw samen met externe specialisten en bieden ook ondersteuning aan nieuwkomers die de Nederlandse taal nog leren. Voor leerlingen met een visuele of auditieve beperking of met lichamelijke beperkingen en medische aandoeningen, zorgen we voor passende aanpassingen en begeleiding. Dit doen we in samenwerking met gespecialiseerde centra en ambulante begeleiders.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een veilige basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern begeleider voor leerlingbegeleiding
Orthopedagoog voor psychosociale ontwikkeling
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Schoolmaatschappelijk werk voor welzijn
Logopedist voor communicatieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een team van specialisten die zich inzetten voor de brede ontwikkeling van uw kind. Deze experts zijn direct verbonden aan onze school of aan onze onderwijsgroep, Elan.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief gedrag
Intern begeleider voor leerstrategieën
Orthopedagoog voor studievaardigheden
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging

Toelichting van de school:

Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning om leerlingen te helpen bij hun gedrag, werkhouding en het effectief aanpakken van schooltaken. Deze expertise is beschikbaar via onze school en de Elan onderwijsgroep.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: In beweging blijven

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingsstimulatie
Vakleerkracht gym voor sportieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Een externe fysiotherapeut bezoekt onze school regelmatig om leerlingen te ondersteunen bij hun motorische ontwikkeling. Ook onze gespecialiseerde vakleerkracht gym draagt bij aan een actieve en gezonde levensstijl.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Schoolarts voor gezondheidsadvies
Verpleegkundige GGD voor medische zorg

Toelichting van de school:

Wij werken nauw samen met de GGD en de schoolarts voor het welzijn van onze leerlingen. Er is regelmatig overleg met deze professionals. Hoewel onze leerkrachten geen BIG-geregistreerde medische handelingen uitvoeren, faciliteert de school wel de ruimte voor dergelijke handelingen. Dit kan plaatsvinden door bevoegde externe zorgverleners of door ouders/verzorgers zelf.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peuterspeelzaal

Ontdek Onze Aanpak voor Leerlingondersteuning op Basisschool 'Op 'e Dobbe'

Ons Visie op Passend Onderwijs en Individuele Begeleiding

Bij basisschool 'Op 'e Dobbe' staat de groei en het welzijn van elke leerling centraal. Wij geloven in passend onderwijs, wat betekent dat ieder kind de ondersteuning krijgt die nodig is om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Ons doel is een soepele schoolloopbaan met een diploma dat aansluit bij de unieke talenten en mogelijkheden van elk kind. Onze basisondersteuning vindt primair plaats binnen de vertrouwde omgeving van de klas. Leerkrachten integreren extra begeleiding in het dagelijkse lesprogramma, waarbij ze inspelen op individuele leerbehoeften. Om dit te realiseren, werken we nauw samen met interne specialisten zoals de intern begeleider en onderwijsassistent. Ook schakelen we externe expertise in, zoals ambulante begeleiders of schoolmaatschappelijk werk, om een naadloze verbinding te creëren tussen kind, ouders en ondersteunende professionals. Voor leerlingen die behoefte hebben aan meer dan onze basisondersteuning, stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan beschrijft de specifieke ondersteuningsbehoeften en de bijbehorende arrangementen, die zowel kort- als langdurend kunnen zijn. Onze leerkracht en intern begeleider fungeren als essentiële schakels in dit proces, waardoor we als school flexibel kunnen inspelen op de onderwijs- en ondersteuningsvraag van elk kind. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de onderwijsbehoeften van een leerling specialistische zorg vereisen die buiten onze mogelijkheden valt, kan een doorverwijzing naar speciaal basis- of speciaal onderwijs overwogen worden. Hiervoor vragen we een toelaatbaarheidsverklaring aan. De grenzen van onze zorg worden bepaald door zowel de kenmerken van de leerling als specifieke schoolkenmerken, zodat we altijd de meest passende ondersteuning kunnen garanderen. Voor de toekomst blijven we ons aanbod aan extra ondersteuning ontwikkelen. We zetten volop in op het benutten van de expertise binnen onze school, de bredere onderwijsgroep en gespecialiseerde externe partners. Zo waarborgen we dat onze leerlingen altijd de best mogelijke begeleiding ontvangen, afgestemd op hun individuele leerpad en ambities.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Welke Educatieve Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Ons basisonderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van elk kind, met aandacht voor emotionele groei, cognitieve vaardigheden, creativiteit en de ontwikkeling van sociale, culturele en lichamelijke competenties. De kerndoelen vormen de leidraad voor ons onderwijs, met als doel leerlingen optimaal voor te bereiden op het voortgezet onderwijs en hun toekomstige rol in de maatschappij. Wij erkennen en waarderen de unieke ontwikkeling van elk kind en streven ernaar het onderwijs hierop af te stemmen. Een veilige en geborgen omgeving is essentieel voor plezier en optimale ontwikkeling. Open communicatie met ouders en verzorgers is hierbij cruciaal, omdat we samen streven naar het beste voor uw kind. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we specifieke doelen gesteld, waaronder het borgen van de kwaliteitskaart voor begrijpend lezen, de introductie van een nieuwe methode voor begrijpend lezen en het versterken van taal in het rekenonderwijs door middel van leerkrachtscholing. Ook oriënteren we ons op een nieuwe taalmethode. Ons vierjarige schoolplan bevat de activiteiten en doelen, evenals een plan voor de besteding van subsidiegelden voor basisvaardigheden rekenen en taal.

Hoe Realiseert Onze School Haar Educatieve Doelstellingen?

Wij evalueren onze onderwijsresultaten tweemaal per jaar en stellen op basis daarvan concrete plannen van aanpak op. De schoolontwikkeldoelen worden vastgelegd in ons jaarplan en geëvalueerd in het jaarverslag. Specifieke scholing voor begrijpend lezen en kindgesprekken wordt verzorgd door externe deskundigen. Na afronding van deze scholing zorgen wij voor een borgingsdocument voor beide onderwerpen. De voortgang van de schoolontwikkeldoelen wordt periodiek besproken tijdens teamvergaderingen en studiedagen.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij Basisschool 'Op 'e Dobbe'

Toelichting van de school

Ontdek de stimulerende omgeving voor jonge kinderen op onze basisschool in Hallum. Peuteropvang Tiko heeft een eigen ruimte binnen onze school, wat zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs. We delen faciliteiten, zoals het speellokaal, en organiseren af en toe gezamenlijke activiteiten. Dit bevordert de sociale interactie tussen peuters en onze jongste schoolkinderen. Onze leerkrachten van groep 1-2 werken nauw samen met de pedagogisch medewerkers van Tiko voor een soepele doorstroming van peuter naar kleuterklas. Deze samenwerking garandeert een consistente en ondersteunende leerervaring voor elk kind, vanaf de eerste start. Wij geloven in een brede ontwikkeling en een warme welkom voor alle jonge talenten.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op basisschool 'Op 'e Dobbe'?

Onze basisschool in Hallum biedt specifieke programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een geïntegreerde peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om een sterke basis te leggen. Door deze vroege betrokkenheid stimuleren we de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociale competenties van uw kind. We zorgen voor een speelse en educatieve kennismaking met de schoolse omgeving, afgestemd op de behoeften van elk jong kind.

Onze basisschool in Hallum biedt specifieke programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een geïntegreerde peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om een sterke basis te leggen. Door deze vroege betrokkenheid stimuleren we de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociale competenties van uw kind. We zorgen voor een speelse en educatieve kennismaking met de schoolse omgeving, afgestemd op de behoeften van elk jong kind.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt onze school samen voor het jonge kind programma?

Basisschool 'Op 'e Dobbe' werkt nauw samen met Tiko kinderopvang om een optimale ontwikkelingsomgeving te creëren voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente aanpak en een warme overgang van de opvang naar de basisschool. Door deze hechte banden kunnen we een doorlopende leerlijn garanderen, waarbij de pedagogische visie van Tiko naadloos aansluit bij onze onderwijsmethoden. Dit alles met als doel de best mogelijke start voor uw kind te realiseren.

Basisschool 'Op 'e Dobbe' werkt nauw samen met Tiko kinderopvang om een optimale ontwikkelingsomgeving te creëren voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente aanpak en een warme overgang van de opvang naar de basisschool. Door deze hechte banden kunnen we een doorlopende leerlijn garanderen, waarbij de pedagogische visie van Tiko naadloos aansluit bij onze onderwijsmethoden. Dit alles met als doel de best mogelijke start voor uw kind te realiseren.

Tiko kinderopvang: samenwerking voor optimale kinderontwikkeling
Team | o.b.s. 'Op 'e Dobbe' in Hallum | [2025] Schoolregister