o.b.s. 'Op 'e Dobbe'
Finne 42
9074 AV Hallum

Schoolweging

Schoolweging
33.08
Spreiding
6.85

De schoolweging van Op ’e Dobbe is 33,08 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,8% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het regionale gemiddelde van 94,8%, wat duidt op sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Op 'e Dobbe scoort met 62,5% ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% voor het streefniveau. Dit betekent dat bijna twee derde van de leerlingen de hoogste doelen voor taal en rekenen haalt, wat uitzonderlijk is voor een school met deze complexiteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige spreiding: elk van de vijf adviesniveaus (vmbo-k tot havo) vertegenwoordigt 20%. Dit staat in contrast met regionale trends waar vmbo-(g)t/havo (10,3%) en vwo (18,6%) overheersen. Opvallend is de volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, in tegenstelling tot 1,01% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOp ’e DobbeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden 4 maal per jaar besproken bij de groepsbesprekingen met leerkracht(en) en intern begeleider. Tweemaal per jaar worden de resultaten en acties op schoolniveau besproken met het gehele team. De intern begeleider maakt tweemaal per jaar een analyse van de tussenresultaten en daarin worden ook de actiepunten en evaluaties opgenomen. Zo nodig worden er extra momenten ingepland met de intern begeleider, de leerkracht en de ouders om de ontwikkeling van het kind te bespreken en acties bij te stellen. Voor extra ondersteuning van een leerling kan de onderwijsassistent ingezet worden en is er de mogelijkheid om expertise in te zetten van ambulant begeleiders voor gedrag of leren. Om de resultaten te meten maken we gebruik van het CITO Leerling in Beeld, methodetoetsen en observaties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 20% van de leerlingen onder advies presteert - bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,8%). Geen enkele leerling stroomt boven advies door, tegen 25,3% landelijk. Deze uitkomsten vragen mogelijk om heroverweging van het adviesproces, ondanks de hoge fundamentele niveauscores.

Sociale ontwikkeling

Het is belangrijk met elkaar afspraken te maken hoe we een zo veilig mogelijke omgeving kunnen creëren waarbij leerlingen en leerkrachten zich op een positieve wijze verbonden voelen met de school. Naast de leerlingen en de leerkrachten heeft ons schoolveiligheidsplan ook betrekking op de ouders of verzorgers, studenten en overige bij de school betrokken personen. Het plan is gericht op preventie van en het optreden na incidenten en calamiteiten. Het veiligheidsbeleidsplan ligt ter inzage op school en staat op onze website. LEES MINDER

Wij vertrouwen elkaar

We helpen elkaar

Niemand speelt de baas

Wat is de werkwijze van o.b.s. 'Op 'e Dobbe' voor sociale ontwikkeling?

O.b.s. 'Op 'e Dobbe' werkt aan de sociale ontwikkeling van leerlingen. De school maakt gebruik van Cito, leerling in beeld en WMK sociale veiligheid om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Tweejaarlijks wordt er een tevredenheidsonderzoek uitgezet onder de leerlingen van de bovenbouw en ouders. De volwassenen op school vervullen een voorbeeldfunctie voor alle leerlingen en het team is gezamenlijk verantwoordelijk voor een veilig en plezierig klimaat op school.

Welke registratievorm(en) gebruikt o.b.s. 'Op 'e Dobbe' om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

O.b.s. 'Op 'e Dobbe' gebruikt Viseon en WMK sociale veiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt o.b.s. 'Op 'e Dobbe'?

O.b.s. 'Op 'e Dobbe' maakt gebruik van Kwink voor sociaal-emotioneel leren.