Kindcentrum De Glundering
Ringoven 5
6081 GR Haelen

Schoolweging

Schoolweging
29.56
Spreiding
5.94

De schoolweging van De Glundering is 29,56 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.04% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit positief is, ligt het net onder het vergelijkingsgemiddelde (95.88%), wat een aandachtspunt vormt voor verdere optimalisatie van basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43.97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (47.1%) ligt. Dit reflecteert mogelijk de complexe leerlingenpopulatie en benadrukt ruimte voor verbetering in het bereiken van hogere leerdoelen, vooral vergeleken met het regionale gemiddelde van 57.79%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn hoofdzakelijk gericht op beroepsgerichte leerwegen: 21.95% vmbo-k en 17.07% vmbo-b. Het aandeel vwo-advies (7.32%) blijft aanzienlijk lager dan bij vergelijkbare scholen (18.61%). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (17.07%), wat wijst op zorgvuldige afwegingen bij doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe GlunderingGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengsten doen ertoe. Opbrengsten van ons onderwijs worden op verschillende manieren verkregen: door de resultaten op de methode gebonden toetsen; deze meten datgene wat in de afgelopen onderwijsperiode aan bod is geweest; door de resultaten op de methode onafhankelijke toetsen; hiervoor gebruiken wij de toetsen door CITO Leerling in Beeld ontwikkeld. Deze toetsen meten in welke mate de leerling kan toepassen wat er geleerd is in de afgelopen 6 maanden; door de observatie tijdens de instructiemomenten; de leerkracht instrueert, bevraagt, coacht en volgt de leerling; door observaties; bevindingen worden door middel van lijsten in kaart gebracht. Bovenstaande keert voortdurend terug in een cyclisch proces. Onze school werkt planmatig en doelgericht aan het onderwijs volgens de principes van Handelingsgericht werken (HGW), handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) als het Ontwikkelingsperspectief (OPP). Door gegevens te verzamelen, te analyseren worden leerlingen op basis van onderwijsbehoeften geclusterd. Hierop worden de groepsoverzichten en periodeplannen afgestemd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 45.71% boven het advies uitkomt (vergeleken met 25.27% gemiddeld). Dit benadrukt de kwaliteit van het adviseringstraject en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het onderwijsconcept.

Sociale ontwikkeling

De specifieke schoolvisie met betrekking tot sociale opbrengsten is nog in ontwikkeling. Uit onze schoolvisie: Veiligheid Wij bieden voor kinderen een veilige leeromgeving, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij zullen dit ook regelmatig controleren bij de kinderen en gebruiken hiervoor het meetinstrument SCOL. In het schooljaar 2021-2022 hebben wij de werkwijze volgens PBS (Positive Behaviour Support) verder geimplementeerd. Er zijn duidelijke afspraken hoe we omgaan met ongewenst gedrag op school en proberen kinderen bewust te maken van pestgedrag (ook digitaal). Onze vertrouwenspersonen, de gedragsspecialist en de Professionele Leergemeenschap begeleiden dit proces. LEES MINDER

Veiligheid

Identiteit

Autonomie en Respect

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Glundering voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?

De veiligheid van kinderen staat centraal. Dit wordt in praktijk gebracht door de inzet van gouden en zilveren weken, actieve surveillance, Positive Behavior Support, bespreken en oefenen van gedragsverwachtingen, complimenteren, sociale vaardigheidstraining, Meidenvenijn, samenwerking met CJG, Bureau Halt en Synthese, uitleg van de leerkuil, en de implementatie van Groeitaal. De beleving van leerlingen wordt gemonitord door gesprekken met leerkrachten en de directie, observaties, SCOL-lijsten, en enquêtes.

Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum De Glundering om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Glundering gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Glundering?

Kindcentrum De Glundering maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Groeitaal, Leerkuil, en boeken over sociaal-emotionele ontwikkeling.