Vrije School Kennemerland in Haarlem

Het team van Vrije School Kennemerland in Haarlem

Current section: team
Weltevredenstraat 9
2022 Haarlem

Zie hier hoe het team van Vrije School Kennemerland is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Vrije School Kennemerland. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Vrije School Kennemerland bij jullie?

Ontdek hoe goed Vrije School Kennemerland bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Vrije School Kennemerland zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Vrije School Kennemerland. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Vrije School Kennemerland werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (26.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Vrije School Kennemerland gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zorgeloze Onderwijscontinuïteit: Onze Aanpak bij Leerkrachtvervanging

Bij Vrije School Kennemerland staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Bij onverwachte afwezigheid van een klassenleerkracht stellen we alles in het werk om deze direct te vervangen door een gekwalificeerde vervanger. Dit zorgt ervoor dat uw kind ononderbroken kan blijven leren en ontwikkelen in een vertrouwde omgeving. Indien het onverhoopt niet lukt om direct een vervanger te vinden, wordt de klas tijdelijk verdeeld over andere klassen. De lessen van onze gespecialiseerde vakdocenten, zoals muziek of handvaardigheid, gaan in deze situaties in principe altijd door. Zo minimaliseren we de impact op het lesprogramma van uw kind. Ook bij de afwezigheid van vakleerkrachten zetten we alles op alles om de continuïteit te waarborgen. Veelal worden deze uren opgevangen door enthousiaste collega's die de lesinhoud kennen. Mocht de schoolleiding in uitzonderlijke gevallen toch genoodzaakt zijn tot lesuitval, dan bieden we altijd een oplossing. Kinderen die niet thuis opgevangen kunnen worden, vinden een plek in een andere klas, zodat ze geen leertijd missen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Vrije School Kennemerland

4

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Remedial teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Vrije School Kennemerland bieden we gerichte hulp voor taal- en rekenvaardigheden. We hanteren protocollen zoals het protocol dyslexie en maken gebruik van diverse leermethoden. Onze specialisten, waaronder een intern begeleider en taalspecialist, werken zowel in de klas als in kleine groepjes buiten de klas. Dit zorgt voor een aanpak op maat, passend bij de individuele behoeften van uw kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Met programma's als de Regenboogtraining en de No Blame-methode creëren we een positief en veilig schoolklimaat. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een intern begeleider en een regenboogtrainer, bieden ondersteuning zowel klassikaal als individueel. De pestcoördinator draagt bij aan een veilige omgeving voor iedereen.

1

Gedrag en Werkhouding: Structuur voor Optimale Prestaties

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij gedrag of werkhouding, bieden we gestructureerde hulp. Denk hierbij aan het gebruik van dagritmekaarten, timetimers en duidelijke schoolbrede afspraken. Onze leerkrachten en de intern begeleider werken nauw samen om een positieve leeromgeving te waarborgen. Regelmatige klassen- en kindbesprekingen zorgen voor een proactieve aanpak.

1

Motoriek en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren tot Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen wordt op Vrije School Kennemerland gestimuleerd. Door middel van observaties en gesprekken signaleren we waar extra aandacht nodig is. De leerkracht speelt hierin een centrale rol, ondersteund door de intern begeleider. Samen zorgen zij voor een passende aanpak binnen de klas.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Procedures

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging hanteren wij strikte protocollen om de veiligheid van onze leerlingen te garanderen. Hoewel er geen specifieke medische specialist is aangesteld, is een team van zeven BHV'ers aanwezig. Zij zijn getraind om adequaat te handelen volgens de geldende protocollen. De school volgt hierin de vastgestelde richtlijnen nauwgezet.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Euritmie-/danszaal
Toneelruimte
Handarbeidlokaal

Optimale Leerlingenzorg op Vrije School Kennemerland: Een Diepgaande Aanpak

Ons Zorgbeleid: Samen Werken aan Ontwikkeling

Bij Vrije School Kennemerland geloven we in een proactieve en integrale aanpak voor leerlingenzorg. Onze zorgstructuur bundelt alle voorzieningen om ervoor te zorgen dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, hier optimaal van profiteren. Dit omvat een duidelijk proces voor het signaleren, diagnosticeren en begeleiden van leerlingen, in lijn met overheidsstimulansen om de doorstroom naar speciaal onderwijs te verminderen. Een nauwe samenwerking tussen de klassenleerkracht en de intern begeleider (IB-er) vormt de kern van onze zorgstructuur. Vanaf de instroom van een nieuwe leerling is er direct contact om de ontwikkeling te volgen. De IB-er is cruciaal in het bewaken van de afspraken, het ondersteunen van collega's bij het analyseren van onderwijsleerproblemen en het bedenken van passende oplossingen. Jaarlijkse klassenbezoeken en reflectiegesprekken met de leerkracht zorgen voor continue verbetering van het onderwijsleerproces. Onze zorgprocessen worden ondersteund door gedetailleerde observaties, toetsgegevens en gerichte handelingsplannen. Na evaluatie van de resultaten passen we onze aanpak aan. Remedial teachers bieden directe hulp, en een maandelijkijks zorgsectie-overleg met schoolleiding en IB-ers waarborgt een consistent zorgbeleid. De schoolleiding evalueert tweemaal per jaar gezamenlijk de schoolbrede resultaten met de IB-er, en stelt bij knelpunten gezamenlijk met de leerkracht en IB-er een plan van aanpak op. De school is ingedeeld in vier zorgperiodes van ongeveer 8 weken, waarin de ontwikkeling van leerlingen wordt besproken en handelingsplannen worden opgesteld. We onderscheiden vier zorgniveaus: algemene zorg door de klassenleerkracht, extra zorg binnen de groep, ondersteuning door de remedial teacher of externe deskundigen tijdens schooltijd, en tot slot hulp van externe specialisten buiten de school. De hulp binnen de klas door de klassenleerkracht heeft als voordeel dat leerlingen niet de klas uit hoeven, de leerkracht zicht houdt op de ontwikkeling en de hulp geïntegreerd blijft met de klassensituatie. We werken binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland, dat 75 basisscholen, 5 scholen voor speciaal basisonderwijs en 7 scholen voor speciaal onderwijs omvat, met in totaal circa 21.000 leerlingen. Het doel is om voor elke leerling een passende onderwijsplek te garanderen, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling binnen het regulier basisonderwijs en, indien nodig, binnen het speciaal (basis)onderwijs. Dit doen we door goed onderwijs te faciliteren, samen te werken met zorgpartners, een dekkend netwerk te creëren en ouders te ondersteunen. Voor specifieke vragen over passend onderwijs kunt u contact opnemen met het Onderwijsloket Haarlem e.o. op 023-5430114 of via e-mail. Tevens onderhouden wij nauwe banden met de GGD en het CJG voor aanvullende ondersteuning. Hoewel we streven naar inclusief onderwijs, hebben we ook beperkingen; ernstige verstoringen van rust en veiligheid, situaties waarin de verzorging het onderwijs overstijgt, beperkte opnamecapaciteit (maximaal 28 leerlingen per klas) en specifieke gebouwgebonden beperkingen, zoals de beperkte toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, kunnen invloed hebben op de plaatsingsmogelijkheden. Ons team blijft zich continu ontwikkelen op gebieden zoals technisch lezen, rekenen, hoogbegaafdheid, burgerschap, digitale geletterdheid en het bevorderen van een feedbackcultuur. Deze continue professionalisering stelt ons in staat om de kwaliteit van onze leerlingenzorg en het onderwijs op Vrije School Kennemerland te blijven waarborgen en verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Team | Vrije School Kennemerland in Haarlem | [2025] Schoolregister