
Schoolweging
De schoolweging van Kennemerland is 22,44 , met een spreiding van 3,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98,2% van de leerlingen gehaald, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit is 0,2 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (98,0%), een sterk resultaat gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 61,9%. Dit ligt tevens 0,4 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (72,1%), wat duidt op effectieve onderwijsdifferentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 33,3% vwo-advies (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 14,8% havo/vwo-advies. Opvallend is het hogere percentage vmbo-(g)t-advies (33,3% vs. 16,5% regio), mogelijk gerelateerd aan de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kennemerland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de cognitieve vaardigheden van de kinderen goed te kunnen volgen, maken wij gebruik van toetsen. Het doel van een toets is bepalen hoe de leerling er op dit moment voorstaat en hoe hij het best in zijn ontwikkeling ondersteund kan worden. We toetsen de kinderen twee keer per jaar op lees- en spellingsgebied en gebruiken hiervoor niet-methodegebonden toetsen zoals AVI-leeskaarten (voor het niveau), de DMT (Drie Minuten Toets) voor losse woordjes (voor de techniek), de Cito-toets voor begrijpend lezen vanaf klas 3 en de Cito-spellingtoets. Vanaf klas 1 nemen we de Cito-rekentoets af, die het inzichtelijk rekenen van de kinderen volgt en de Tempo-toets om het automatiseren te monitoren. De uitslagen van deze toetsen worden gebruikt en geanalyseerd om het gegeven onderwijs te evalueren en om groeps- en zo nodig individuele handelingsplannen te maken. De klassenleerkrachten sluiten elke periode af met een aan die periode gerelateerde toetsing: in hoeverre hebben de leerlingen de periodedoelen gehaald? De gegevens daarvan bevinden zich in de klassenmap. Iedere klassenleraar heeft in zijn klassenmap de periodedoelen geformuleerd en een jaarindeling vastgelegd. De groepsplannen bevinden zich ook in de klassenmap. Sinds schooljaar 2015-2016 maken wij gebruik van de IEP-eindtoets in april voor klas 6. Aan het eind van klas 6 gaan de toetsgegevens van de leerling en de getuigschriften mee naar het voortgezet onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,55% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 77,27% op advies presteert. Dit weerspiegelt een zorgvuldige advisering. De 18,18% die boven advies presteert, onderstreept het succes van de doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
We willen dat onze leerlingen opgroeien tot zelfstandige individuen die in staat zijn vanuit hun eigen kracht en oordeel mede vorm te geven aan de samenleving en de menselijke ontwikkeling. Leerlingen ontwikkelen zelfkennis – kennis van de eigen persoon en gedrag – en sociale kennis – ze weten en begrijpen wat er in andere mensen leeft. Ze zijn sociaal competent, in staat tot samenleven en samenwerken. Ze zijn uiteindelijk goed in staat tot zelfstandige oordeelsvorming, zelfsturing en sociale sturing en hebben het vermogen en de moed ontwikkeld tot handelen. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, voor elkaar en voor de wereld (onze omgeving, het milieu in breedste zin). Ze hebben eerbied voor deze wereld, respect voor de verschillen tussen mensen en waardering voor hun eigen en andermans inspanningen. Daartoe bieden wij een breed onderwijsaanbod dat de hele mens aanspreekt in zijn denken, voelen en willen. LEES MINDER
zelfkennis en sociale kennis
samenleven en samenwerken
eerbied, respect en waardering
Wat is de werkwijze van Vrije School Kennemerland voor sociale ontwikkeling?
Vrije School Kennemerland leert leerlingen verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, voor elkaar en voor de wereld, vanuit eerbied, respect en waardering. Dit gebeurt door een breed onderwijsaanbod dat de hele mens aanspreekt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Vrije School Kennemerland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Vrije School Kennemerland gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de Veiligheidsvragenlijst van WMKPO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.