
Het team van Rooms katholieke Basisschool Don Bosco in Haarlem
Current section: teamZie hier hoe het team van Rooms katholieke Basisschool Don Bosco is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms katholieke Basisschool Don Bosco. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Rooms katholieke Basisschool Don Bosco bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms katholieke Basisschool Don Bosco bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Rooms katholieke Basisschool Don Bosco zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 87.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms katholieke Basisschool Don Bosco. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Rooms katholieke Basisschool Don Bosco werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms katholieke Basisschool Don Bosco gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invallersregeling op Basisschool Don Bosco
Ontdek onze proactieve aanpak bij het waarborgen van continuïteit in het onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zetten wij alles op alles om voor een passende vervanging te zorgen. Ons beleid is erop gericht het leerproces van uw kind te minimaliseren. Onze prioriteit ligt bij het handhaven van een stabiele leeromgeving. Wanneer een directe vervanger niet beschikbaar is, evalueert de schoolleiding de mogelijkheden binnen het bestaande team. Hierbij wordt gekozen voor de meest geschikte interne oplossing om het primaire lesprogramma te ondersteunen. Specifieke afspraken voor vervanging: Directieleden vervullen geen invaltaken op dagen dat zij reeds mobiel ingezet zijn. De intern begeleider reserveert wekelijks tijd voor essentiële begeleidingstaken, afhankelijk van de grootte van de school. Dit garandeert de continuïteit van zorg en ondersteuning. Ondersteunend personeel kan ingezet worden voor invaldiensten. De groepsleerkracht bereidt hiervoor actuele lesplannen voor, zodat de invaller direct aan de slag kan. In sommige gevallen kan gekozen worden voor online onderwijs op afstand om de lessen te continueren. Indien interne oplossingen niet volstaan, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. Dit gebeurt volgens een vooraf opgesteld rooster om de impact te beperken. Bij afwezigheid van een leerkracht van de onderbouw, worden deze leerlingen zoveel mogelijk bij de andere kleutergroepen geplaatst. Ouders van vierjarigen kunnen gevraagd worden hun kind een dag thuis te houden om de groepen niet te overbelasten. Voor de midden- en bovenbouw geldt dat parallelle groepen, indien mogelijk, worden samengevoegd. Bij langdurige afwezigheid kan een leerkracht tijdelijk vrijgespeeld worden door het samenvoegen van groepen, zodat deze de zieke collega kan vervangen. Een klas wordt maximaal twee dagen verdeeld over andere groepen. Voor de eerste dag ligt er een lespakket klaar. Voor de dagen daarna wijst de school een verantwoordelijke aan voor het lesmateriaal. Als laatste redmiddel kan de directie besluiten leerlingen naar huis te sturen, waarbij een groep hooguit één dag per week naar huis gaat. In uitzonderlijke gevallen kan een groep zelfs op de dag van de melding naar huis worden gestuurd. Ouders worden hierover actief geïnformeerd en er wordt om directe bevestiging van ontvangst gevraagd, bijvoorbeeld via e-mail.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Basisschool Don Bosco
Taalontwikkeling, Rekenen en Hoogbegaafdheid
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Basisschool Don Bosco in Haarlem zetten we ons extra in voor de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Bij vermoedens van dyslexie of dyscalculie voeren onze intern begeleider of RT-ers een vooronderzoek uit. Dit onderzoek bepaalt of er een risico is op deze leerproblemen. Vervolgens tonen we gedurende twee periodes van twaalf weken aan dat extra hulp effectief is. Indien de extra begeleiding onvoldoende groei laat zien en het vermoeden wordt bevestigd, schakelen we een extern bureau in voor een uitgebreid onderzoek. Bij een diagnose dyslexie treedt ons Protocol Dyslexie in werking, met specifieke compenserende en dispenserende maatregelen vastgelegd in een individueel handelingsplan. We adviseren ouders van kinderen met dyslexie/dyscalculie een gespecialiseerde externe behandeling. Kinderen tussen 7 en 13 jaar met een dyslexieverklaring komen mogelijk in aanmerking voor vergoeding. Om de taal- en woordenschatontwikkeling te stimuleren, zetten we extra onderwijsassistenten in. Deze ondersteunen de mondelinge taalvaardigheid en woordenschat. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we het Leeratelier. Hier krijgen leerlingen wekelijks een uur aangepast lesmateriaal, dat ze vervolgens in de klas verder uitwerken. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zelfs na ons plusaanbod, is er de 'Day a Week School' (DWS), een boven-schoolse voorziening van het Samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Executieve Functies
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor een grondige analyse van de sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding gebruiken we de 'IEP Hart en Handen' methode. Deze methode stelt kinderen in staat om zelf hun werkhouding en executieve functies in kaart te brengen. De resultaten helpen leerkrachten om het sociaal-emotioneel functioneren van elk kind te begrijpen en passende interventies te kiezen. Ons schoolbrede gedragsprotocol beschrijft gedetailleerd hoe we omgaan met uitdagend gedrag, om zo een positief en veilig leerklimaat te waarborgen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op Basisschool Don Bosco
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Veiligheid en een Positief Leerklimaat Op Basisschool Don Bosco Haarlem staat de veiligheid van kinderen, ouders en medewerkers voorop. Ons schoolveiligheidsplan biedt duidelijke richtlijnen voor een veilige leer- en werkomgeving, waarin iedereen zich verbonden en gewaardeerd voelt. Gedragsregels en Respect Onderwijs is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom hanteren we duidelijke gedragsregels die gebaseerd zijn op respect, open communicatie en vertrouwen tussen leerkrachten, directie, bestuur, ouders en leerlingen. Deze regels gelden zowel binnen als buiten de schoolmuren. Signalering en Monitoring van Gedrag We monitoren de sociale ontwikkeling van uw kind via ons leerlingvolgsysteem ‘IEP’. Bijzonderheden met betrekking tot de (leer)ontwikkeling en gedrag worden feitelijk vastgelegd in het leerlingendossier, dat voor u inzichtelijk is. Omgaan met Onacceptabel Gedrag Hoewel we streven naar een positief klimaat, kan onacceptabel gedrag voorkomen. Dit gedrag, dat de veiligheid van anderen negatief beïnvloedt, wordt direct besproken. We focussen op het actief aanleren van gewenst gedrag, individueel of in groepsverband, en zoeken hierin samenwerking met ouders.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bewegingsonderwijs en Fysiotherapie op Basisschool Don Bosco Alle leerlingen van groep 4 tot en met 8 ontvangen tweemaal per week bewegingsonderwijs van een gespecialiseerde vakleerkracht, zowel in de gymzaal als, bij goed weer, buiten. Voor de kleuters is er extra gymaanbod in de grote gymzaal en de speelzaal. We bieden ook zwemlessen aan voor de groepen 6, 7 en 8 in het Boerhaavebad. Tijdens de overblijfuren is er dagelijks sportaanbod op de schoolpleinen. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft bij de fijne of grove motoriek, kunnen onze fysiotherapeuten Liesbeth de Wit en Peggy Marees van Nieuw Groenendaal helpen. Leerkrachten en ouders kunnen leerlingen aanmelden voor deze ondersteuning. Sportieve Evenementen en Competities Jaarlijks organiseren we een sportdag tijdens de Koningsspelen voor alle leerlingen. Daarnaast nemen onze bovenbouwteams deel aan diverse sportwedstrijden, zoals het schoolvoetbal-, basketbal- en zaalvoetbaltoernooi. We zijn trots op de vele gewonnen bekers en medailles, en waarderen uw hulp bij vervoer en begeleiding van de teams enorm.
Medische Zorg en Medicijnverstrekking op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Medicijnprotocol voor Veilige Zorg op Basisschool Don Bosco Bij ziekte of pijn zoals hoofdpijn of buikpijn, kunnen leerlingen terecht bij hun leerkracht. Eenvoudige pijnstillers zoals paracetamol kunnen hierbij ondersteunen. Indien ouders medicatie willen laten toedienen of medische handelingen zoals injecties of sondevoeding nodig zijn, volgen we strikt ons Medicijnprotocol. Dit protocol is opgesteld om de veiligheid van leerlingen en personeel te garanderen. Het protocol behandelt drie situaties: wanneer een leerling ziek wordt op school, medicijnverstrekking op verzoek van ouders, en specifieke medische handelingen. Conform het arbeidsrecht kunnen leerkrachten weigeren medische handelingen uit te voeren waarvoor zij zich niet bekwaam achten.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool Don Bosco Haarlem
Gedetailleerde Toelichting van Onze Onderwijsaanpak
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Excellent Onderwijs bij Don Bosco Haarlem
Wat zijn de kerndoelen van het schoolplan van Basisschool Don Bosco?
Hoe waarborgt Basisschool Don Bosco de realisatie van haar onderwijsdoelen?
Downloaden
Download Ons Uitgebreide Schoolplan HierOntdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Haarlem
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Don Bosco?
Basisschool Don Bosco biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat een peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren. Deze initiatieven zorgen voor een optimale voorbereiding op de basisschool en een soepele overgang naar de hogere groepen. Het VVE-programma is ontworpen om de taalvaardigheid en algemene ontwikkeling te bevorderen.
Met welke partners werkt Basisschool Don Bosco samen voor het jonge kind programma?
Basisschool Don Bosco werkt nauw samen met Hero Kindercentra, specifiek de locatie Floris van Adrichemlaan in Haarlem. Deze samenwerking garandeert een hoogwaardige peuteropvang en VVE-programma's. Door deze samenwerking kunnen wij een doorlopende ontwikkelingslijn bieden, van peuteropvang tot aan de basisschooljaren. Meer informatie over onze partners kunt u vinden op de genoemde website.