
De resultaten van Openbare Basisschool Ter Cleeff in Haarlem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Ter Cleeff, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool Ter Cleeff bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Ter Cleeff bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool Ter Cleeff
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. Volgens de onderwijsinspectie dient minimaal 85% van alle basisschoolleerlingen dit basisniveau te halen. Dit percentage van 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Openbare Basisschool Ter Cleeff.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool Ter Cleeff: Ambitieus Leren
Het streefniveau erkent prestaties die verder gaan dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt voor iedere basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Voor Openbare Basisschool Ter Cleeff tonen de resultaten een sterke prestatie ten opzichte van deze ambitieuze normen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Ter Cleeff?
Ontdek het schooladvies van Openbare Basisschool Ter Cleeff in Haarlem. Wij hechten waarde aan een brede kijk op de ontwikkeling van elk kind. Gedurende groep 7 voeren we een plaatsbepaling uit. Hierbij kijken we naar de werkhouding, resultaten van toetsen zoals 'Leerling in Beeld', en de observaties van de leerkrachten. Dit alles wordt besproken in een gesprek met ouders en het kind om een passend advies te formuleren. In groep 8 ontvangen leerlingen in november een voorlopig schooladvies. De doorstroomtoets, die de eerdere eindtoets vervangt sinds schooljaar 2023-2024, wordt in februari afgenomen. Dit geeft alle leerlingen een eerlijke kans om zich aan te melden voor de middelbare school die het beste bij hun niveau past. Op Ter Cleeff gebruiken we de 'Leerling in Beeld' doorstroomtoets om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de mogelijkheden van onze leerlingen voor het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool: Kanjertraining bij Ter Cleeff Haarlem
Bij Openbare Basisschool Ter Cleeff in Haarlem staat de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij creëren een veilige leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd en zelfverzekerd voelt. Onze aanpak is gebaseerd op de bewezen Kanjertraining. Deze methode stimuleert een positief zelfbeeld en respectvolle omgang met klasgenoten. Het legt een sterke basis voor een gezond pedagogisch klimaat en biedt effectieve handvatten om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken. De Kanjertraining behandelt essentiële thema's zoals: * **Zelfbeeld en waardering:** Kinderen leren zichzelf en anderen positief te benaderen en uit te drukken wat ze goed aan zichzelf en anderen vinden. * **Emoties en empathie:** We verkennen gevoelens, vergroten het inlevingsvermogen en benadrukken het belang van vriendschap en het gevoel geliefd te zijn. * **Communicatie en samenwerking:** Oefenen met luisteren, vragen stellen, antwoorden geven en leren dat kritiek een kans is voor groei en zelfreflectie. * **Omgaan met pesten:** Kinderen krijgen strategieën aangereikt om pestgedrag te herkennen, er niet aan deel te nemen en zelfverzekerd te blijven.
Vertrouwen: De basis voor groei en veiligheid.
Samenwerken: Leren van en met elkaar voor optimale ontwikkeling.
Ontdekken: Nieuwsgierigheid prikkelen en talenten ontwikkelen.
Hoe bevordert Basisschool Ter Cleeff de sociale vaardigheden van leerlingen?
Al onze leerkrachten zijn gespecialiseerd in de Kanjertraining, inclusief jaarlijkse bijscholing, om interactieve lessen te verzorgen. Tijdens deze sessies verkennen we diverse thema's aan de hand van de vier 'Kanjerpetten'. Deze metafoor helpt kinderen om te gaan met uitdagende situaties en verschillende reactiepatronen te herkennen, vergelijkbaar met 'coping'-strategieën in de psychologie. De 'witte pet' staat voor authenticiteit, zelfvertrouwen en betrouwbaarheid – de essentie van een Kanjer. De 'zwarte pet' symboliseert daadkracht, leiderschap en het stellen van grenzen, wat krachtig is mits gecombineerd met de witte pet. De 'rode pet' vertegenwoordigt levenslust, humor en optimisme, een positieve benadering zolang deze gepaard gaat met de witte pet. De 'gele pet' staat voor vriendelijkheid, bescheidenheid en empathie, wat leidt tot rustige en positieve interacties wanneer deze gecombineerd wordt met de witte pet.
Welke methoden hanteert onze basisschool voor sociaal-emotioneel leren?
Openbare Basisschool Ter Cleeff zet de Kanjertraining in als kernmethode voor het sociaal-emotioneel leren. Deze gestructureerde aanpak ondersteunt de persoonlijke groei van elk kind.
- Kanjertraining
Hoe documenteert Ter Cleeff de voortgang in sociale ontwikkeling?
Voor het systematisch volgen van de sociale opbrengsten maken wij gebruik van het Kanvas-systeem. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig in kaart te brengen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.
- Kanvas
Inspectierapport Openbare Basisschool Ter Cleeff: Inzichten en Verbeterpunten
De officiële beoordeling door de onderwijsinspectie biedt waardevolle inzichten in de prestaties van Openbare Basisschool Ter Cleeff. Wij hebben het inspectierapport zorgvuldig geanalyseerd, waarbij we zowel de sterke punten als de aandachtspunten hebben geïdentificeerd. Op basis van deze bevindingen hebben we een gedetailleerd verbeterplan opgesteld, dat naadloos aansluit bij ons jaarlijkse schoolplan. Dit plan is inmiddels in uitvoering genomen, met als doel de kwaliteit van ons onderwijs continu te optimaliseren. We beschouwen het rapport van de inspectie als een 'critical friend'; een bron van constructieve feedback die ons helpt om onze educatieve doelen nog beter te realiseren en onze leerlingen een uitstekende leerervaring te bieden.