Openbare Basisschool Ter Cleeff
Santpoorterplein 28
2023 DN Haarlem

Schoolweging

Schoolweging
21.45
Spreiding
3.89

De schoolweging van Ter Cleef is 21,45 , met een spreiding van 3,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school de landelijke norm (85%) aanzienlijk. Dit toont een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen, gesteund door gerichte monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 68,3%. Deze score benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen tot hogere prestaties, vooral in combinatieleerroutes zoals havo/vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 45,9% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 16,39% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (slechts 1,64% vmbo-b/k). Dit weerspiegelt de hoge academische ambitie, passend bij de leerlingenpopulatie met een relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTer CleefGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de methode gebonden toetsen wordt er op school gebruik van het leerlingvolgsysteem (LVS) Leerling in Beeld van Cito. Twee keer per jaar worden alle leerlingen getoetst; in Januari de M(idden) toets en in Juni de E(ind) toets. De toetsen die worden afgenomen zijn technisch lezen (AVI en DMT), begrijpend lezen, spelling en rekenen. Deze gegevens worden verwerkt en geanalyseerd. Op basis van deze informatie kunnen er interventies voor de gehele groep of voor een individuele leerling ingezet worden. Met deze afstemming laten we onze leerling zoveel mogelijk profiteren van ons onderwijsaanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 1,3% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 44,16% boven het advies presteert. Dit onderstreept het voorzichtige adviesbeleid en de succesvolle doorstroombegeleiding, zoals de ‘plaatsbepaling’ in groep 7 waarbij werkhouding en observaties centraal staan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op onze school en goed in zijn of haar vel zit. Wij hanteren hier met name de KANJER-methode voor. De uitgangspunten van de KANJER-methode vormen de basis van het pedagogisch klimaat op onze school. Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat de kinderen positief over zichzelf en de ander leren denken. Deze methode werkt ook preventief op pestgedrag, als er toch gepest wordt biedt het goede mogelijkheden om dit gedrag succesvol aan te pakken. We gebruiken daarbij de volgende thema's: # Hoe zie ik mijzelf: Jezelf voorstellen. Iets aardigs zeggen over een ander en over jezelf. # Gevoelens wat zijn dat?: Hoe voelt een ander zich? Inlevingsvermogen. Vriendschap. Er zijn mensen die van je houden. # Luisteren en samenwerken. De kunst van vragen stellen en antwoord geven. Van kritiek kun je leren/zelfreflectie. # Hoe ga ik met pesten om. Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf niet mee doe met narigheid. Laat pesters kletsen. Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent. LEES MINDER

Vertrouwen

Samenwerken

Ontdekken

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Ter Cleeff voor sociale ontwikkeling?

Alle leerkrachten van Openbare Basisschool Ter Cleeff zijn opgeleid om Kanjertrainingen te geven. Tijdens deze lessen wordt er over verschillende thema's gepraat met behulp van vier petjes: witte pet (vertrouwen), zwarte pet (leiderschap), rode pet (levenslust) en gele pet (vriendelijkheid). Het doel is om kinderen te leren omgaan met problemen en stressvolle situaties vanuit wederzijds respect en vertrouwen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Ter Cleeff om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Ter Cleeff gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Ter Cleeff?

Openbare Basisschool Ter Cleeff gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.