Openbare Basisschool De Peppelaer
Leidseplein 33
2013 PW Haarlem

Schoolweging

Schoolweging
24.81
Spreiding
5.69

De schoolweging van De Peppelaer is 24,81 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in basisvaardigheden. De score ligt wel iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,6%), wat verklaard kan worden door de bredere instroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 51,0% van de leerlingen behaald, iets onder de inspectienorm van 53,8%. Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie, waar de school specifiek op inspeelt met leerlingprofielen en maatwerkplannen. Ter vergelijking: scholen met een vergelijkbare populatie scoren gemiddeld 64,0%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 29,6% vwo-advies (vergeleken met 18,6% regionaal) en 12,96% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs (1,85%) blijft beperkt, passend bij de relatief lage schoolweging. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t advies (14,8%), wat aansluit bij de gemengde populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PeppelaerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar nemen we in de groepen 3 t/m 7 de IEP-toetsen af in het kader van ons leerlingvolgsysteem. In groep 8 wordt alleen de IEP doorstroomtoets afgenomen. In theorie zouden we op basis van het afnemen van deze toetsen op objectieve wijze moeten kunnen vaststellen welke leerdoelen een leerling van de referentieniveaus taal en rekenen beheerst. Wij zijn echter van mening dat deze toetsinformatie in de praktijk geen accuraat beeld geeft van de leergroei van een leerling. De toetsen van het leerlingvolgsysteem zijn immers een momentopname, terwijl de leerkracht in de klas door observaties en andere metingen dagelijks ziet wat een kind al wel en nog niet beheerst. Daarnaast worden bij de toetsen die betrekking hebben op het referentieniveau taal slechts een beperkt aantal domeinen getoetst, waardoor geen volledig beeld van de taalvaardigheid van een leerling ontstaat. Voor het referentieniveau rekenen kunnen we nu al beter dan de toetsen van het leerlingvolgsysteem vaststellen welke leerdoelen een leerling beheerst. Op de diverse taaldomeinen kunnen we dit nog onvoldoende. Het is ons streven om dit binnen afzienbare tijd ook voor taal te kunnen bepalen en in dat geval zien wij geen meerwaarde meer in het nog langer afnemen van de toetsen van het leerlingvolgsysteem.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 11,5% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Het hoge percentage boven-adviseerders (26,9% vs. 25,3% nationaal) bevestigt de zorgvuldige advisering en doorgaande monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We staan voor een positief en open pedagogisch klimaat en omarmen hierbij de principes van de methode Vreedzaam. Dit is een programma ter bevordering van de sociale competentie en democratisch burgerschap. Wij zien elke groep als een leefgemeenschap waarbinnen kinderen zich gehoord en gezien voelen, hun stem kunnen laten horen en leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Wederzijds respect en begrip voor onderlinge verschillen zijn hierbij belangrijke waarden. LEES MINDER

Goed naar elkaar luisteren

Aardig zijn voor elkaar

Iedereen is anders

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Peppelaer voor sociale ontwikkeling?

Het aanbod is gebaseerd op de methode Vreedzaam en bestaat uit 38 lessen voor alle groepen, verdeeld over zes thematische lesblokken. Medewerkers van Openbare Basisschool De Peppelaer zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de principes van de vreedzame school uit te dragen, door middel van voorbeeldgedrag en het positief aanspreken van leerlingen en elkaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Peppelaer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Peppelaer gebruikt de Monitor Sociale Veiligheid en Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Peppelaer?

Openbare Basisschool De Peppelaer gebruikt de methode Vreedzame School voor sociaal-emotioneel leren.