OBS de Erasmus in Haarlem

Het team van OBS de Erasmus in Haarlem

Current section: team
Erasmuslaan 3
2037 Haarlem

Zie hier hoe het team van OBS de Erasmus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Erasmus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Erasmus bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Erasmus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Erasmus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.9%)
Man (21.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Erasmus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (1.7%)
25-35 jaar (15.5%)
35-45 jaar (31%)
45-55 jaar (25.9%)
55-65 jaar (20.7%)
&ge;65 jaar (5.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Erasmus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.9%)
Direct ondersteunend personeel (22.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Erasmus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten op OBS de Erasmus: Altijd een Oplossing

Bij OBS de Erasmus zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Onze school heeft een gestroomlijnd proces voor het regelen van vervanging, met directe aansturing vanuit het schoolbestuur en onze toegewijde vervangingsmanager. Bij kortdurend verlof of ziekte zetten wij intern extra leerkrachten in om de klasopvang te garanderen. Dit minimaliseert de impact op de leerlingen en zorgt voor een stabiele leeromgeving. In uitzonderlijke situaties, waarbij interne oplossingen ontoereikend zijn, kunnen klassen tijdelijk worden verdeeld. Dit doen we echter alleen als laatste redmiddel om de kwaliteit van het onderwijs te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op OBS de Erasmus werken wij met specialisten. We hebben: * een vakdocent gymnastiek * een taalspecialist * vier leesexperts * een expert thematisch werken * een cultuurexpert * een ICT specialist * een gedragsspecialist * een dyslexie-specialist * een anti-pest coördinator (een respect-specialist) * een fysiotherapeut * een logopediste.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Totaal taalactiviteiten
26%
Bewegingsonderwijs
25%
Creatieve vakken
16%
Zintuiglijk en ontwikkelingsmateriaal
16%
Rekenactiviteiten
13%
Gedrag (kanjertraining)
4%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
32%
Rekenen/wiskunde
20%
Lezen
16%
Kunstzinnige en creatieve vorming
11.3%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
5.3%
Wereldoriëntatie
5%
Overig
3%
Engelse taal
1.3%

Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS de Erasmus

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op OBS de Erasmus staat een toegewijd team klaar om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden. Elke klas heeft een eigen leerkracht en ondersteuner, zodat kinderen zowel extra hulp krijgen bij uitdagingen als uitgedaagd worden als ze sneller leren. Deze gespecialiseerde begeleiding vindt plaats binnen en buiten de klas. De leerkracht biedt verdiepende instructie aan de instructietafel, terwijl de ondersteuner met een vast rooster specifieke groepen helpt met methoden zoals Ralfi-lezen, wat bewezen effectief is voor leesvaardigheid. Kinderen ervaren direct het plezier van vooruitgang door oefening, wat leidt tot een enorme trots en motivatie. Onze leesexperts verfijnen de leesvaardigheden, terwijl de rekenspecialist de voortgang op het gebied van rekenen nauwlettend volgt.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Talenten Ontdekken

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

OBS de Erasmus werkt met 'Talent Fluisteraars' die kinderen begeleiden bij het ontdekken en ontwikkelen van hun unieke talenten. Deze experts voeren waardevolle gesprekken met leerlingen, gericht op zelfvertrouwen en persoonlijke groei. Meer informatie over deze inspirerende aanpak vindt u op www.talentfluisteren.nl. Samen bouwen we aan een positief zelfbeeld en een veerkrachtige houding bij alle leerlingen.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Gedragsmonitoring en de aanpak van werkhouding worden op de Erasmus met zorg uitgevoerd. Onze 'Talentfluisteraars' spelen een cruciale rol in het bevorderen van trots op wie de kinderen zijn en wat ze kunnen. Na schooltijd bieden we de cursus 'Rots en Water' aan, een programma dat kinderen helpt bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en zelfbeheersing. Deze integrale aanpak zorgt voor een positieve en productieve leeromgeving voor iedereen.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde teamleden ondersteunen de fysieke ontwikkeling van uw kind. Juf Carla, onze fysiotherapeut, helpt bij het verbeteren van het handschrift, terwijl Juf Gaby kleuters verrijkt met woordenschatontwikkeling. Juf Ciska biedt extra ondersteuning aan leerlingen die Nederlands als tweede taal leren, en Meester Twan verzorgt uitstekend gymnastiekonderwijs. Daarnaast genieten alle kinderen zeven weken per jaar van speciale judolessen, wat bijdraagt aan hun fysieke en mentale welzijn.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
BHV Specialisten

Toelichting van de school:

OBS de Erasmus hecht grote waarde aan de veiligheid van alle leerlingen en medewerkers. Onze BHV-specialisten (Brandweer Hulpverlening) zorgen voor een veilige omgeving, ondersteund door een preventiemedewerker die alle veiligheidsaspecten coördineert. Er is een duidelijk protocol voor medische handelingen, met speciale aandacht voor allergieën en eerste hulp. In de bovenbouw besteden we bovendien regelmatig aandacht aan voorlichting over persoonlijke verzorging en hygiëne, om leerlingen te wapenen voor de toekomst.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Aula

Optimale Leerlingontwikkeling en Extra Ondersteuning op OBS de Erasmus

Welkom bij OBS de Erasmus: Een School voor Iedereen

OBS de Erasmus verwelkomt met open armen alle kinderen uit de directe omgeving van Haarlem. Onze school staat voor inclusief onderwijs, waar elke leerling, ongeacht afkomst, cultuur of geloof, zich thuis voelt en gewaardeerd wordt. Met maar liefst 35 verschillende nationaliteiten binnen onze schoolmuren, vieren we de rijke diversiteit die ons verbindt. Wij geloven dat deze culturele rijkdom essentieel is voor de persoonlijke groei van elk kind. Het is onze missie om alle leerlingen mee te geven dat zij uniek zijn en trots mogen zijn op wie ze zijn. Kansengelijkheid staat centraal in ons onderwijsbeleid. Dankzij diverse subsidies investeren we in faciliteiten die bijdragen aan een optimale start voor elk kind. Denk hierbij aan gezonde voeding met dagelijks fruit, toegang tot digitale leermiddelen thuis en een goed verzorgde lunch om energiek de schooldag door te komen. Ontdek de vele mogelijkheden voor extra ondersteuning en persoonlijke begeleiding die OBS de Erasmus biedt om uw kind het succes te geven dat het verdient.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Toekomst van Onderwijs bij OBS de Erasmus

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan 2023-2027?

Bij OBS de Erasmus, onderdeel van Stichting Spaarnesant, is ons schoolplan 2023-2027 leidend voor onze pedagogische missie. We baseren ons beleid op de strategische ijkpunten van de stichting, wat zorgt voor een heldere richting en focus. Dit plan vormt de basis voor onze jaarplannen, waarbij we stapsgewijs vooruitgang boeken. Elke stap is gericht op het verbeteren van ons onderwijs, vertrekkend vanuit onze huidige positie. Onze keuzes voor de onderwijsvorming zijn onze kompasrichtingen, die onze kernwaarden weerspiegelen. Wij lichten per ijkpunt toe waarom dit essentieel is voor onze schoolgemeenschap en welke ambities we koesteren. Denk hierbij aan een sterk pedagogisch klimaat, het waarborgen van kansengelijkheid, een solide basis op orde, uitstekend onderwijs voor ieder kind, een rijk curriculum en een nauwe samenwerking met ouders voor de beste educatieve start. Onze belangrijkste ijkpunten zijn: * Een solide basis op orde * Hoogwaardig onderwijs voor elk kind * Een stimulerend pedagogisch klimaat * Gelijke kansen voor iedereen * Een verrijkend en kennisrijk curriculum * Actief partnerschap met ouders Raadpleeg ons bijgevoegde schoolplan voor een compleet overzicht en gedetailleerde informatie.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen effectief?

We bieden een blik op onze toekomstige ontwikkelingen in een apart document. Voor al onze schoolprocessen hanteren we de PDCA-cyclus: Plan, Do, Check, Act. Dit continue proces van plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen garandeert voortdurende verbetering. Onze aanpak is gebaseerd op zes pijlers: 1. Een heldere, gedeelde visie op onderwijs. 2. Het bieden van het best mogelijke onderwijs aan alle leerlingen, met nadruk op kansengelijkheid. 3. Een professionele cultuur met sterke samenwerking tussen collega's. 4. Evidence-informed onderwijs, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring. 5. Effectief leiderschap vanuit een waarderende benadering. 6. Volop ontwikkelingsmogelijkheden en autonomie voor onze medewerkers.

Optimale Start voor Jonge Kinderen bij OBS de Erasmus

Toelichting van de school

OBS de Erasmus faciliteert een naadloze overgang van peuterspeelzaal naar basisschool door een sterke samenwerking met drie vestigingen van Kindercentra Hero: PSZ Hero groep Dolfijnen, groep Kikkers en groep Eendjes. Onze VVE-intern begeleider werkt nauw samen met de coördinator van de peuterspeelzalen. Dit zorgt voor een consistente doorgaande leerlijn, cruciaal voor de ontwikkeling van uw kind. We hechten veel waarde aan een veilige en warme overstap wanneer kinderen vier jaar oud worden en de basisschool betreden.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's biedt OBS de Erasmus voor jonge kinderen?

OBS de Erasmus zet zich in voor een optimale start met diverse programma's specifiek gericht op het jonge kind. Deze initiatieven ondersteunen de vroege ontwikkeling en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Met welke partners werkt OBS de Erasmus samen voor het programma voor jonge kinderen?

Onze school werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners. Deze samenwerkingen garanderen een consistente en ondersteunende leeromgeving voor jonge kinderen, met een focus op een positieve voor- en vroegschoolse educatie.

Onze school werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners. Deze samenwerkingen garanderen een consistente en ondersteunende leeromgeving voor jonge kinderen, met een focus op een positieve voor- en vroegschoolse educatie.

Team | OBS de Erasmus in Haarlem | [2025] Schoolregister