OBS de Erasmus
Erasmuslaan 3
2037 LA Haarlem

Schoolweging

Schoolweging
32.69
Spreiding
7.64

De schoolweging van De Meer Haarlem is 32,69 , met een spreiding van 7,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,54% score ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school borgt hiermee voor bijna alle leerlingen een solide basis voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32% voor deze school. Dit reflecteert een effectieve ondersteuning van talentontwikkeling, vooral opvallend gezien de dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 75% MAVO/HAVO/VWO-advies in 2023, tegen 25% VMBO. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (4,44% direct, 17,78% gecombineerd havo/vwo) in vergelijking met landelijke trends. Praktijkonderwijs (0% in eigen adviezen vs. 1,01% regio) wordt beperkt ingezet, wat past bij het profiel van een theoretisch georiënteerde school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Meer HaarlemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden door de school (IB'ers) zorgvuldig geanalyseerd en omgezet naar een trend analyse. Op basis van de tussenresultaten wordt in alle groepen het onderwijsaanbod en de leervorderingen van de kinderen geanalyseerd in de periode augustus 2023 tot en met januari 2024. Wat interessant is, is dat wij dit schooljaar zijn begonnen met het IEP LOVS, een andere meer formatieve methode om leerlingen te toetsen. In januari 2024 begint de eerste toets periode met IEP toetsen. Na de toets periode van januari/februari 2024 wordt de trendanalyse besproken met het hele team en worden er op grond van deze getallen en de methode toetsen nieuwe groepshandelingsplannen gemaakt voor alle groepen en vakken. Per leerling worden doelen gesteld, gericht op het behalen van de referentieniveaus.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,57% van de leerlingen presteert boven advies – hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Dit onderstreept de kwaliteit van het adviesproces. Slechts 14,29% zit onder advies, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (11,81%), mogelijk door intensieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Als kinderen onze school verlaten willen we graag dat zij trots zijn op wat zij bereikt hebben, dat ze het gevoel hebben dat ze mogen zijn wie ze zijn. Dat ze ertoe doen, dat ze weten wat ze kunnen en waar ze goed in zijn. En dat ze iets goeds bij kunnen dragen aan deze wereld! Wij leren de kinderen de waarden (PBS) veiligheid, verantwoordelijkheid, respect en plezier. In de bovenbouw leren kinderen steeds meer om hun eigen leerproces aan te sturen middels het zelfstandig werken. LEES MINDER

Respect en plezier

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van OBS de Erasmus voor sociale ontwikkeling?

OBS de Erasmus werkt met een eigen gedragsaanpak voor sociaal-emotioneel welzijn. Er wordt gestructureerd gewerkt en er is een sterk pedagogisch klimaat met een doorgaande lijn in alle groepen. Deze positieve en voorspelbare omgeving biedt de kinderen rust en veiligheid, wat de basis vormt voor goed leren.

Welke registratievormen gebruikt OBS de Erasmus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS de Erasmus gebruikt 'Mijn Kleutergroep en de Kanjerlijsten' en 'Sociaal Emotionele Vragenlijst' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS de Erasmus?

OBS de Erasmus gebruikt Kanjer trainingen en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.