
De resultaten van OBS de Erasmus in Haarlem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS de Erasmus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS de Erasmus bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS de Erasmus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau: de basis voor succes op OBS de Erasmus
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de eindtoets. Onze school, OBS de Erasmus, streeft ernaar dat minimaal 85% van onze leerlingen dit basisniveau bereikt. Dit percentage, de signaleringswaarde, is een landelijke norm die de inspectie hanteert voor alle basisscholen in Nederland. Het geeft een indicatie van de basiskwaliteit van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: excelleren in onderwijs op OBS de Erasmus
Het streefniveau op OBS de Erasmus bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om nog hogere academische doelen te bereiken. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten halen. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt onze inspanningen om een uitdagende leeromgeving te bieden die gericht is op maximale ontwikkeling voor al onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS de Erasmus?
Ontdek de uitstroomgegevens van basisschool de Erasmus in Haarlem over de periode 2012-2023. Deze data geeft inzicht in welk type voortgezet onderwijs leerlingen na hun basisschoolperiode doorstromen. In 2022 behaalde maar liefst 91% van de leerlingen een MAVO/HAVO/VWO-advies, wat duidt op een sterke academische prestatie. In 2023 zette de school deze positieve trend voort met 75% van de leerlingen die doorstroomden naar MAVO, HAVO of VWO. De school toont een consistente prestatie met wisselende percentages door de jaren heen, waarbij de meerderheid van de leerlingen uitstroomt naar het MAVO, HAVO of VWO. Bekijk de gedetailleerde cijfers per jaar in onderstaande tabel voor een compleet beeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op OBS de Erasmus
Op OBS de Erasmus stimuleren we de sociale en persoonlijke groei van elk kind. We streven ernaar dat onze leerlingen onze school verlaten met een sterk gevoel van eigenwaarde en trots op hun prestaties. Ze leren hun unieke talenten te herkennen en te waarderen, en zich bewust te worden van hun potentieel om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Onze kernwaarden – veiligheid, verantwoordelijkheid, respect en plezier – vormen de basis van ons pedagogisch klimaat. In de hogere klassen moedigen we leerlingen aan om meer zelfstandigheid te ontwikkelen in hun leerproces, waardoor ze eigenaar worden van hun eigen educatieve reis.
Respect en Plezier: Samen leren en groeien
Veiligheid: Een geborgen omgeving voor iedereen
Verantwoordelijkheid: Zelfstandigheid en eigenaarschap stimuleren
Hoe bevordert OBS de Erasmus de sociale ontwikkeling van leerlingen?
OBS de Erasmus hanteert een eclectische gedragsaanpak gericht op sociaal-emotioneel welzijn. Onze gestructureerde aanpak en het sterke pedagogische klimaat, met een consistente lijn door alle groepen, creëren een veilige en voorspelbare omgeving. Deze stabiliteit bevordert rust en zelfvertrouwen, essentieel voor effectief leren en persoonlijke groei.
Hoe registreert onze school de sociale vooruitgang van leerlingen?
Om de sociale opbrengsten nauwkeurig te volgen, maakt OBS de Erasmus gebruik van de volgende registratiemiddelen:
- Mijn Kleutergroep en de Kanjerlijsten voor vroege observatie
- De Sociaal Emotionele Vragenlijst voor een breder inzicht
Welke methoden zet OBS de Erasmus in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren maakt OBS de Erasmus gebruik van bewezen methodieken:
- Kanjer trainingen om veerkracht en sociale vaardigheden te versterken
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor een positief schoolklimaat
Onderwijsinspectie Resultaten OBS de Erasmus: Kwaliteit en Vooruitgang
OBS de Erasmus in Haarlem heeft een bewezen staat van dienst op het gebied van onderwijskwaliteit. In het schooljaar 2012-2013 behaalde onze school een basis arrangement van de inspectie, wat bevestigde dat alle kwaliteitsgebieden uitstekend op orde waren. Eerder al ontvingen wij een uitmuntende beoordeling voor ons VVE-onderzoek, dat de succesvolle samenwerking met de SKOS peuterspeelzaal evalueerde en ons als voorbeeld voor andere scholen bestempelde. Op 2 maart 2017 voerde onze toegewijde onderwijsinspecteur, mevrouw Pauw, een periodiek kwaliteitsonderzoek uit. Dit onderzoek resulteerde opnieuw in een zeer positief beeld van onze school. Wij zijn trots op deze continue bevestiging van ons hoge onderwijsniveau. Op 4 april 2023 vond een interne audit plaats met een uitstekend resultaat. Hoewel we ernaar streefden een 'Goede School' aanvraag in te dienen, werd deze door de inspectie kort voor indiening opgeheven. Deze uitdaging nemen we graag nogmaals aan om onze kwaliteit te bewijzen. Bekijk het officiële Auditrapport van 04-04-2023 voor gedetailleerde inzichten in de prestaties van OBS de Erasmus.