
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Ruim 72% van de uitstroom richt zich op praktisch onderwijs (Speciaal/praktijk en VMBO-B/K in 2023-2024), wat significant boven het regionale gemiddelde van 63% ligt. Slechts 4 leerlingen (18% van de uitstroom) kregen een theoretisch advies. Deze focus weerspiegelt het onderwijsprofiel dat is toegespitst op maatwerk en praktische vaardigheden, zoals beschreven in het zorgvuldige adviestraject met NIO- en Drempelonderzoek.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Schalkwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem Toetsen en voortgang Elk jaar maken de leerlingen in januari en juni landelijke toetsen. Dit doen we voor de vakken lezen, woordenschat, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Hiermee volgen we hoe de leerlingen zich ontwikkelen. Ook kijken we naar hoe ze zich sociaal voelen. Als de toetsresultaten bekend zijn, worden deze besproken door de leerkracht, de schoolpsycholoog en de interne begeleider. Samen maken zij een OPP (ontwikkelingsperspectief) voor elk kind. Dit plan geeft aan wat een leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Het OPP wordt twee keer per jaar met ouders besproken. Plannen voor de komende periode Op basis van toetsen, observaties en het werk van de leerlingen bepaalt de leerkracht wat een kind nodig heeft. Met een doelenplanner maakt de leerkracht een plan voor de komende periode. Hierbij kijkt de leerkracht hoe de lessen worden georganiseerd en welke groepjes leerlingen ongeveer dezelfde hulp nodig hebben. Voor kinderen die op een bepaald gebied extra hulp nodig hebben, wordt in het OPP precies beschreven hoe we hen gaan ondersteunen. De plannen en de voortgang worden regelmatig besproken door de leerkracht, schoolpsycholoog en interne begeleider. Leerlingenbesprekingen Elke leerling wordt vijf keer per jaar besproken door de leerkracht, interne begeleider en schoolpsycholoog. Dit gebeurt: 2 keer sociaal-emotionele bespreking (SCOL) 2 keer bespreking over de schoolvakken (didactische bespreking) 1 keer kennismakingsbespreking in september Soms besluiten we tijdens zo’n bespreking om extra onderzoek te doen. Hiervoor vragen we altijd eerst toestemming aan de ouders. Als er belangrijke informatie is, bespreken we dat met de ouders. Het verslag van de bespreking bewaren we in het leerlingendossier. Ouders mogen dit dossier altijd inzien.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
De intensieve begeleiding en extra toetsafnames leiden tot bovenmatige prestaties: 24% van de leerlingen stroomt uit boven hun oorspronkelijke advies (regionaal: 18%). Slechts 5% presteert onder het schooladvies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde van 12%. Dit onderstreept de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende monitoring.
Sociale ontwikkeling
Al onze afspraken zijn gebaseerd op de kernwaarden respect voor elkaar en de omgeving, draag zorg voor eigen en elkaars veiligheid, toon je verantwoordelijk voor wat je wel en niet doet. We schenken extra aandacht aan het aanleren van gewenst gedrag dat op deze kernwaarden is gebaseerd. Deze ontwikkeling geven we extra aandacht door schoolbreed de methode Kwink te gebruiken. LEES MINDER
Wees aardig en behulpzaam
Wees zuinig op de spullen
Wees inlevend
Wat is de werkwijze van IKC Schalkwijk voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling is een belangrijk onderdeel van de aanpak van IKC Schalkwijk. Leerlingen worden de hele dag ondersteund bij het ontwikkelen van een positief zelfbeeld, vertrouwen in de omgeving en het tonen van gewenst gedrag. De school werkt met de hele school aan een specifiek thema, bijvoorbeeld via Kwinkslag, om bepaalde vaardigheden extra te oefenen. Er zijn verschillende mogelijkheden om een leerling intensief te begeleiden als dat nodig is.
Welke registratievormen gebruikt IKC Schalkwijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Schalkwijk gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Schalkwijk?
IKC Schalkwijk gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.