Basisschool De Beatrixschool in Haarlem

Het team van De Beatrixschool in Haarlem

Current section: team
Blinkertpad 3
2015 Haarlem

Zie hier hoe het team van De Beatrixschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Beatrixschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Beatrixschool bij jullie?

Ontdek hoe goed De Beatrixschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Beatrixschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.1%)
Man (6.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Beatrixschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (36.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Beatrixschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.4%)
Direct ondersteunend personeel (13.8%)
Indirect ondersteunend personeel (6.9%)
Management (6.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Beatrixschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Plan van Aanpak

Bij De Beatrixschool in Haarlem zorgen we voor continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We hebben een robuust systeem ingericht om ziekmeldingen en verlof efficiënt op te vangen. Onze eerste prioriteit is altijd om de lesdoelen te waarborgen. Daarom kijken we intern naar beschikbare collega's die de lessen kunnen overnemen. Dit minimaliseert de impact op uw kind en de klas. Indien interne vervanging niet mogelijk is, maken we gebruik van de gespecialiseerde invalpool van ons bestuur, Stichting Spaarnesant. Deze pool bestaat uit gekwalificeerde onderwijsprofessionals die snel inzetbaar zijn. Ondanks deze maatregelen kan het lerarentekort soms leiden tot uitdagingen. In zeldzame gevallen, wanneer alle opties zijn uitgeput, kan het nodig zijn dat een groep tijdelijk thuis les krijgt. Voor deze situaties beschikken we over een uitgebreid digitaal leerplatform met opdrachten, zodat leerlingen zelfstandig en productief aan hun ontwikkeling kunnen blijven werken. We begrijpen dat de afwezigheid van een leerkracht vragen oproept. Daarom informeren we ouders zo spoedig mogelijk over de situatie en de getroffen maatregelen. Ons noodplan voor vervanging garandeert een eerlijke verdeling van de lestijd, zelfs bij uitval. Dit noodplan is gebaseerd op solidariteit: als een leerkracht een dag voor een andere groep staat vanwege eerdere thuiswerkdagen van die groep, dan is uw kind aan de beurt voor een dag thuiswerk. Zo waarborgen we gezamenlijk de maximale lestijd voor elk kind op De Beatrixschool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Uw Kind op De Beatrixschool

3

Taal en Rekenen: Succes Garanderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op De Beatrixschool streven we ernaar elke leerling optimaal te ondersteunen in taal- en rekenontwikkeling. Onze twee toegewijde intern begeleiders coördineren didactische overleggen, waarin zowel groeps- als individuele leerlingbehoeften centraal staan. Deze nauwe samenwerking tussen leerkrachten en intern begeleiders zorgt voor snelle communicatielijnen en effectieve aanpak bij zorgvragen. Wij beschikken over een gespecialiseerde rekenspecialist die leerlingen begeleidt die extra instructie nodig hebben op specifieke rekengebieden. Het doel hierbij is het vergroten van rekenplezier en het herstellen van zelfvertrouwen. Deze begeleiding vindt plaats buiten de reguliere lesuren, in kleine groepen die door de school heen worden samengesteld, bekend als 'Flexgroep Blauw'. Daarnaast is een van onze intern begeleiders ook opgeleid als specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Deze expertise wordt ingezet om de doorlopende lijn in verrijkingsmateriaal binnen de klassen te waarborgen en de talenten van deze leerlingen optimaal te ontwikkelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Mindset

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Pedagogiek, Didactiek en Organisatie

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zijn van groot belang. Onze intern begeleiders organiseren proactief pedagogische overleggen om de groepsprocessen en individuele welzijnsbehoeften te bespreken. Korte lijnen en open communicatie tussen leerkrachten, ouders en begeleiders staan hierbij centraal. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid ondersteunt leerlingen ook op sociaal-emotioneel vlak, onder meer door gerichte adviezen aan leerkrachten voor klassikale begeleiding. Er is tevens een speciaal aanbod, 'Flexgroep Paars', gericht op leerlingen die moeite hebben met het omgaan van fouten of het aangaan van nieuwe uitdagingen. Deze groep focust op executieve functies en het ontwikkelen van een groeimindset. Deze groep is toegankelijk voor alle leerlingen die baat hebben bij extra ondersteuning in hun leerproces en mindset. Leerlingen leren hier strategieën om met tegenslagen om te gaan en uitdagende 'leerkuilen' succesvol te doorlopen. Onze specialisten pedagogiek, didactiek en organisatie bieden daarnaast coaching aan leerkrachten en dragen bij aan de vernieuwing en afstemming van ons onderwijsaanbod.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Pedagogiek, Didactiek en Organisatie

Toelichting van de school:

Wij zetten ons actief in om de gedragsontwikkeling, werkhouding en taakaanpak van elke leerling te ondersteunen. Onze intern begeleiders faciliteren tweemaal per jaar essentiële pedagogische overleggen met de leerkrachten, waarbij zowel de groepdynamiek als individuele leerlingbehoeften worden geanalyseerd. De expertise van onze specialist meer- en hoogbegaafdheid wordt benut om de doorlopende leerlijnen voor verrijkingsactiviteiten te verfijnen. Dit draagt bij aan een uitdagende leeromgeving die aansluit bij de individuele capaciteiten van onze leerlingen. Daarnaast biedt onze specialist op het gebied van pedagogiek, didactiek en organisatie waardevolle ondersteuning aan leerkrachten. Deze coaching helpt bij het verbeteren van de lesmethoden en de organisatie binnen de klas, wat resulteert in een gestructureerde en stimulerende leeromgeving voor alle kinderen.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De Beatrixschool besteedt veel aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Jaarlijks werken de kinderen aan uitdagende doelen binnen twaalf verschillende motorische leerlijnen. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs monitort de individuele voortgang van elke leerling nauwgezet. Indien een leerling een achterstand vertoont in de motorische ontwikkeling, informeren wij de ouders proactief. Wij voorzien hen van passend advies voor aanvullende begeleiding, zodat elk kind zijn of haar motorische vaardigheden optimaal kan ontwikkelen en plezier kan beleven aan beweging.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Experts

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op De Beatrixschool beschikken we niet over eigen gediplomeerde specialisten voor medische zorg en persoonlijke verzorging. Mocht een leerling specifieke ondersteuning op dit gebied nodig hebben, dan werken we nauw samen met externe professionals en instanties, zoals het Samenwerkingsverband, om de best mogelijke zorg te garanderen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Individuele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Beatrixschool hecht veel waarde aan een positieve gedragsontwikkeling en een effectieve werkhouding. Onze intern begeleiders voeren regelmatig pedagogische overleggen met de leerkrachten om de voortgang van elke leerling te bespreken en waar nodig extra ondersteuning te bieden. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat we snel kunnen inspelen op individuele behoeften. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid speelt een cruciale rol in het vormgeven van verrijkende leeractiviteiten die aansluiten bij de talenten van onze leerlingen. Zij zorgt voor een consistente lijn in het aanbod, wat bijdraagt aan een uitdagende en stimulerende leeromgeving. Daarnaast ondersteunt onze specialist op het gebied van pedagogiek, didactiek en organisatie de leerkrachten met coachingstrajecten. Dit helpt bij het optimaliseren van de lesmethoden en de organisatie, wat essentieel is voor een gestructureerde en effectieve leerervaring voor elk kind.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Veel speelruimte om de school
Afgeschermd kleuterplein
Een natuur-beleeftuin en een skelterplein
Diverse ruimtes voor extra onderwijsactiviteiten
Lift

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op de Beatrixschool

Ons Pedagogisch en Didactisch Ondersteuningsaanbod

Op de Beatrixschool zetten we vol in op een continue verbetering van ons onderwijs en de resultaten van onze leerlingen. We richten ons op zowel sociaal-emotionele als cognitieve groei, op alle niveaus: van de hele school tot individuele leerlingen. Ons primaire doel is het bieden van veilig en passend onderwijs dat hoofd, hart en handen aanspreekt. We stimuleren elke leerling om zich naar eigen kunnen te ontwikkelen en zich gelukkig te voelen op school. Het cognitieve aanbod is gedifferentieerd, zodat elke leerling op het juiste niveau wordt uitgedaagd. Hieronder lichten we de verschillende aanbodvormen toe. **Plusaanbod: Excellentie en Verrijking** Dit programma is ontworpen voor leerlingen die weinig extra instructie nodig hebben. Zij ontvangen instructie enkel bij nieuwe lesstof en krijgen ruimte binnen het lesprogramma voor verrijkende opdrachten op diverse vakgebieden. **Basisaanbod: Solide Fundament** Leerlingen die baat hebben bij directe instructie volgen het klassikale aanbod en gaan daarna zelfstandig aan de slag. Dit programma sluit aan bij de kern van het groepslesprogramma. **Breedteaanbod: Extra Ondersteuning** Voor leerlingen die meer behoefte hebben aan begeleiding, bieden we verlengde instructie binnen en buiten de klas. Onderwijsondersteuners bieden hierbij gerichte hulp. **Diepteaanbod/Aangepaste Leerroute: Individuele Ontwikkeling** Leerlingen die extra ondersteuning buiten de groep nodig hebben, kunnen vanaf groep 6 in aanmerking komen voor een diepteaanbod. Dit gebeurt vaak na psychologisch-didactisch onderzoek, waarbij een apart ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt opgesteld. Ons volledige schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar via SocialSchools en VenstersPO. **Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning** Naast de differentiatie binnen de groepen, bieden we ook externe begeleiding door gespecialiseerde leerkrachten en onderwijsondersteuners. Externe deskundigen kunnen leerlingen met specifieke behoeften, zoals dyslexie of rekenproblemen, ondersteunen tijdens schooltijd.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan De Beatrixschool Haarlem

Wat zijn de leerdoelen van De Beatrixschool Haarlem?

De Beatrixschool in Haarlem streeft naar een gebalanceerde ontwikkeling van leerlingen, waarbij we onze drie kernpijlers – hart, hoofd en handen – evenveel aandacht geven. Op het gebied van 'hart' focussen we op sociale en creatieve vaardigheden. We begeleiden leerlingen bij het omgaan met emoties en gevoelens met behulp van de Kwink-methode, wat zorgt voor een consistente pedagogische aanpak door de hele school. Ontdekking van persoonlijke talenten, gedefinieerd als activiteiten die energie geven, staat centraal om het welbevinden van elk kind te vergroten. Voor het 'hoofd' bieden we cognitieve vakken aan op drie niveaus, om een passend leeraanbod te garanderen. Het IEP-leerlingvolgsysteem helpt ons om de persoonlijke groei te monitoren en het onderwijs aan te passen, zonder gebruik te maken van cijfers. Dit bevordert zelfvertrouwen en een gevoel van bekwaamheid bij de leerlingen. Het onderdeel 'handen' omvat thematisch werken, waarbij leerlingen eigenaarschap nemen over hun leerproces. Beeldende vorming, techniek en culturele verrijking stimuleren ontdekkend en onderzoekend leren. Hierbij worden brede talenten ingezet en nieuwe talenten aangemoedigd.

Hoe realiseert De Beatrixschool Haarlem haar onderwijskundige doelen?

De brede ontwikkeling van onze leerlingen volgen we nauwkeurig met MijnRapportfolio, een digitaal portfolio dat persoonlijke groei inzichtelijk maakt. Dit omvat een startpagina voor zelfintroductie, beschrijvingen van sociale eigenschappen ('Zo ben ik') en werkhouding ('Zo werk ik'), en vanaf groep 6 ook leerstrategieën ('Zo leer ik'). Een fotogalerij documenteert schoolactiviteiten, en leerdoelen en persoonlijke doelen worden vastgelegd om eigenaarschap te stimuleren. Voor de groepen 3 tot en met 8 maken we gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem, dat niet alleen cognitieve vakken zoals rekenen en taal omvat, maar ook sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak. Resultaten worden gedeeld in MijnRapportfolio en geanalyseerd in didactische overleggen met interne begeleiders, wat de basis vormt voor handelings- en groepsplannen. Op het gebied van gedrag en sociale veiligheid analyseren we tweemaal per jaar screeningsinstrumenten zoals IEP, Stoeltjesdans en de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) bij de kleuters. Dit helpt ons zorgleerlingen te identificeren en gerichte actie te ondernemen op individueel of groepsniveau, met inschakeling van de anti-pestcoördinator indien nodig. We zijn alert op signalen van hoogbegaafdheid vanaf groep 1 en bieden een passend aanbod op minimaal drie niveaus. Daarnaast organiseren we 'Flexgroepen' (Blauw voor rekenbegrip, Paars voor mindset, Oranje voor verdieping) en bezoeken enkele leerlingen de 'Day a Week School' (DWS) voor extra uitdaging. Alle medewerkers zetten in op continue professionele ontwikkeling via teamtrainingen en scholing van de Spaarnesant Academie.

Peuters en Kleuters: Ontwikkeling bij De Beatrixschool Haarlem

Toelichting van de school

De Beatrixschool in Haarlem biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een brede ontwikkeling, waarbij kinderen spelenderwijs leren en groeien. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière, met aandacht voor sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt De Beatrixschool Haarlem voor jonge kinderen?

De Beatrixschool Haarlem richt zich op een integrale ontwikkeling voor jonge kinderen. Dit betekent dat we aandacht besteden aan alle ontwikkelingsgebieden, zodat uw kind zich breed kan ontplooien. Onze lesmethoden sluiten aan bij de behoeften van jonge leerlingen, met veel ruimte voor spel en ontdekking.

Met welke partners werkt De Beatrixschool Haarlem samen voor het jonge kind?

Bij De Beatrixschool Haarlem streven we naar optimale ondersteuning voor elk kind. Hoewel we de kern van ons onderwijs zelf vormgeven, staan we altijd open voor samenwerking met externe expertise indien dit de ontwikkeling van onze leerlingen ten goede komt. Ons team werkt nauw samen om een doorlopende leerlijn te garanderen, van de eerste schooljaren tot en met groep 8.
Team | De Beatrixschool in Haarlem | [2025] Schoolregister