De Beatrixschool
Blinkertpad 3
2015 EX Haarlem

Schoolweging

Schoolweging
21.48
Spreiding
3.75

De schoolweging van De Beatrixschool is 21,48 , met een spreiding van 3,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een sterke prestatie met 98,51% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning en de focus op essentiële taal- en rekenvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met een score van 68,16% voor het streefniveau overtreft De Beatrixschool de eigen signaleringswaarde van 65%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 73,97%, toont dit aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen de ambitieuze doelen haalt. De school benadrukt in haar beleid maatwerk voor talentontwikkeling, wat terug te zien is in deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De Beatrixschool onderscheidt zich met 61,67% vwo-adviezen, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde van 18,61%. Daarnaast krijgt 20% van de leerlingen een gecombineerd havo/vwo-advies, wat wijst op een sterk analytisch onderwijsprofiel. Het percentage praktijkgerichte adviezen (3,33% vmbo-(g)t) ligt ruim onder de vergelijkingsscholen (16,45%), wat past bij het academische karakter van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BeatrixschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerprestaties: Wij streven ernaar dat minimaal de landelijk bepaalde kerndoelen door alle leerlingen behaald worden. Gezien onze leerlingpopulatie ambiëren we op alle leerstofgebieden een hoger gemiddeld niveau dan het landelijke gemiddelde. Resultaten worden geëvalueerd en geanalyseerd met als doel om het onderwijsaanbod aan te passen. De kernvakken worden aangeboden op drie instructieniveaus. We bieden verschillende mogelijkheden voor een verrijkend aanbod. Kwaliteit: Wij waarborgen de kwaliteit van het onderwijs volgens de normering van de inspectie. Via diverse enquêtes, peilingen, als ook doortoetsingen en rapportages vanuit het IEP leerlingvolgsysteem wordt de kwaliteit van het onderwijs in kaart gebracht en door ons waar nodig aangepast. In een cyclus van twee à drie jaar worden alle scholen bezocht door een auditteam, bestaande uit mede-directeuren, eventueel aangevuld met andere experts. De jaarlijkse actualisatie van de zelfevaluatie is onder andere de basis voor het nieuwe schooljaarplan. Toetsen: Wij maken gebruik van het observatiesysteem Onderbouwd (groep 1 en 2) en het leerlingvolgsysteem IEP (groep 3 t/m 8). Dit leerlingvolgsysteem sluit aan bij de visie van onze school. De toetsen worden namelijk afgenomen op de onderdelen hart, hoofd en handen. Naast het volgen van de ontwikkeling op deze gebieden, kijken we ook goed naar de zelfredzaamheid, executieve functies, zelfstandigheid en sociale vaardigheden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Ondanks het hoge adviesniveau presteert 14,04% van de oud-leerlingen onder hun schooladvies, wat boven het landelijk gemiddelde van 11,81% ligt. De school geeft aan dat dit mogelijk samenhangt met de complexe overgangsperiode naar het voortgezet onderwijs. Positief is dat 75,44% van de leerlingen op advies functioneert, tegenover 62,93% bij vergelijkbare scholen, wat de betrouwbaarheid van de adviezen benadrukt.

Sociale ontwikkeling

Op de Beatrixschool handelen wij pro-actief. Wij stimuleren gewenst gedrag van leerlingen door eenduidige en positieve feedback, waarbij de nadruk ligt op het benoemen en complimenteren van gewenst gedrag. Met deze aanpak willen wij zelfstandige leerlingen voortbrengen die verantwoording nemen voor het eigen gedrag, waarbij respect voor elkaar en de omgeving voorop staan. Belangrijk hierbij is dat in de gehele school eenduidigheid heerst in de te hanteren gedragsverwachtingen en reacties van de teamleden. LEES MINDER

veilig en open schoolklimaat

welbevinden

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Beatrixschool voor sociale ontwikkeling?

De resultaten van de monitoring op sociaal-emotionele ontwikkeling worden twee keer per jaar besproken door de leerkracht met de interne begeleider. Bij zorgen over een leerling worden de ouders uitgenodigd voor een gesprek, om samen te kijken naar wat de leerling nodig heeft. De interne begeleiders en de leden van de werkgroep Kwink analyseren de gegevens uit het tevredenheidsonderzoek van de leerlingen en gebruiken deze analyse voor het aanpassen van toekomstig beleid. De Beatrixschool heeft twee specialisten pedagogisch-didactisch-organisatorisch handelen die de leerkrachten kunnen adviseren en coachen bij het uitvoeren van het beleid.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Beatrixschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Beatrixschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de Stoeltjesdans om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Beatrixschool?

De Beatrixschool gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.