
Schoolweging
De schoolweging van Klim-op Haaren is 27,56 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het regionaal gemiddelde (96.4%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit op taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1% en het regionaal gemiddelde (61.1%). Deze score onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Klim-op geeft relatief hoge adviezen: 25.7% havo en 11.4% vwo (totaal 37.1%), tegenover 16.1% havo en 18.6% vwo in de regio. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) versus 1% regionaal, wat past bij de hoge schoolweging en cognitieve focus. De combinatie vmbo-(g)t/havo (17.1%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klim-op Haaren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.12 | 173.52 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We nemen twee keer per jaar in groep 3 t/m 8 de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld af. Dit zijn methode-onafhankelijke toetsen. Dat betekent dat de kennis en vaardigheden van leerlingen op zodanige manier wordt gemeten, dat deze landelijk te vergelijken zijn. We analyseren deze toetsen op schoolniveau, op groepsniveau en op leerlingniveau. We kijken of kinderen voldoende groei maken en welke factoren bijdragen aan het succes daarvan of welke acties we moeten ondernemen op school-, groeps- of leerlingniveau. Indien nodig wordt het onderwijsprogramma aangepast: Op schoolniveau, wanneer we zien dat bij een bepaald vak in meerdere groepen minder goede resultaten worden behaald. Op groepsniveau, wanneer in een bepaalde groep of leerjaar de resultaten anders zijn dan we verwacht hadden. Voor individuele kinderen die extra uitdaging kunnen gebruiken of juist meer hulp en oefening nodig hebben wordt leerstof of ondersteuning aangepast als dat nodig is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
84.4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Slechts 6.3% zit onder advies (vs. 11.8% landelijk), wat de nauwkeurigheid van de advisering en nazorg bevestigt. De 9.4% boven advies blijft achter bij regionale cijfers (25.3%), mogelijk door al hoge startadviezen.
Sociale ontwikkeling
Uitgangspunt voor het klimaat op onze school is de relatie tussen de leerkracht en de kinderen. De relatie wordt bevorderd door het “zijn” van de leerkrachten. Er zijn voor de kinderen zodat je ze kunt zien en horen en begrijpt wat ze bedoelen. Kenmerkend voor de pedagogische relatie is, dat de leerkracht de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van kinderen bevordert. We zoeken voortdurend naar een passend evenwicht tussen houvast bieden en uitdagen. Met behulp van de methode KiVa werken we preventief aan groepsvorming en zorgen we voor een fijn schoolklimaat waarin leerlingen zich prettig voelen, met plezier naar school gaan en tot betere schoolprestaties komen. Vijf keer per jaar draaien wij Kleurkrachtgroepen waarbij de kinderen van groep 1 t/m 8 elkaar ontmoeten, samen werken en creatief bezig zijn. LEES MINDER
plezier
veiligheid
samenwerken/verbondenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Klim-op voor sociale ontwikkeling?
De inspectie voor onderwijs heeft het sociaal-emotioneel klimaat op Basisschool Klim-op beoordeeld als GOED. Basisschool Klim-op wil uitblinken in het begeleiden van alle leerlingen en wil zo een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de individuele leerling. Uitgangspunt voor het klimaat op de school is de relatie tussen de leerkracht en de kinderen. Kenmerkend voor de pedagogische relatie is, dat de leerkracht de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van kinderen bevordert. Basisschool Klim-op gaat bij het onderwijs uit van de onderwijsbehoefte van het kind. Basis van de sociaal-emotionele ontwikkeling is KiVa. Kinderen leren van en met elkaar en zetten hun kwaliteiten in om een ander te helpen. Kinderen zetten op Basisschool Klim-op een belangrijke stap in de richting van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid dragen en sociale verbondenheid. Samen is ook de samenwerking met ouders. De school werkt met klassenregels, KiVa, talenten van kinderen en eigenaarschap. Er wordt in de groepen 7 het programma “Rots en water” aangeboden. Individuele leerlingen worden door IB gevolgd en eventueel begeleid in samenwerking met ouders. Twee keer per jaar vullen alle leerkrachten en de kinderen van de groepen 5 tot en met 8 de vragenlijst van KiVa in.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Klim-op om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Klim-op gebruikt de vragenlijst van KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Klim-op?
Basisschool Klim-op gebruikt KiVa en Rots en Watertraining voor sociaal-emotioneel leren.