
Schoolweging
De schoolweging van De Wieling is 30,74 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,2% behaalt vrijwel de volledige leerlingenpopulatie het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, zeker gezien de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,74) hogere ambities waarmaakt. Het verschil met vergelijkbare scholen (-4,9%) vraagt om aandacht voor maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 26,1% vwo-advies versus 8,7% vmbo-k. De focus op theoretische leerwegen (47,8% havo/vwo en vwo) contrasteert met regionale gemiddelden (ca. 29,5% havo/vwo en vwo). Tegelijk is het aandeel vmbo-(g)t/ havo-adviezen (8,7%) lager dan vergelijkbare scholen (10,3%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wieling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.14 | 173.8 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten van ons onderwijs Het is van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen wij de goede dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school. Methode gebonden toetsen Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied. CITO, LOVS en Schoolzelfevaluatie Naast methode gebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het Leerling- en onderwijsvolgsysteem. Leerlingontwikkelingsvolgsysteem van CITO voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Eindtoets Basisonderwijs. Met de toetsen kunnen de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen gevolgd en geanalyseerd worden. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Dit betekent dat we op onze school streven naar een percentage van 60% -70% van de leerlingen een I-II-III score op de hoofdvakgebieden; Begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en reken-wiskunde. Landelijk ligt dit op 60 %. KIJK In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem Kijk! Hierin volgen we de ontwikkeling van uw kind op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt. Hiermee kunnen we nog beter aansluiten bij de behoefte van de kinderen. Zien! Om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te krijgen. Maken we vanaf groep 3 gebruik van het observatiesysteem Zien! Middels 28 vragen verdeeld over 7 domeinen brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling van uw kind in kaart. Dit om op een goede manier uw kind te ondersteunen in de sociale ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 33,3% stroomt juist boven advies door, mogelijk door het intensieve monitoring-systeem. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
IKC De Wieling schept een vriendelijk, veilig en ordelijk klimaat. Elk kind kan zich hier optimaal ontwikkelen. We hebben een veilige school beleid. Dit beleid is geen onveranderlijk plan. Nieuwe inzichten over ontwikkelingskansen van kinderen, nieuwe ideeën van ouders over waarden en normen en nieuwe richtlijnen vanuit de overheid kunnen leiden tot aanpassing van dit beleid. Sociale veiligheid Wij gaan er vanuit dat een kind zich op school prettig en geborgen voelt. Wij streven ernaar dat een kind graag naar school gaat. Een goed leefklimaat op school, waarbij een kind zich veilig en geborgen voelt, is van enorm belang. Zo kan een kind zich ontwikkelen tot een verdraagzaam mens met zelfrespect en respect voor anderen, zelfvertrouwen en de durf om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen doen en laten. Op school gaan leerkrachten en kinderen op een plezierige en respectvolle manier met elkaar om. Zowel ongewenst als gewenst gedrag wordt zoveel mogelijk bespreekbaar gemaakt. Dit draagt bij aan een goed schoolklimaat. We streven naar een open schoolgebouw waarin lesgegeven wordt volgens onze visie op het kind, het herkennen en erkennen van verschillen. Dit alles tezamen levert de bouwstenen voor een prettige ongedwongen sfeer, waarin met wederzijds respect en bewondering voor elkaar een pedagogisch klimaat gecreëerd wordt. Dit willen we op de volgende manieren bereiken: We zijn een kindvriendelijke school. Dat blijkt uit het feit dat alle kinderen hier welkom zijn, ook kinderen met een bijzondere zorg. Kinderen moeten met plezier naar school gaan. Dit houdt in: een open houding in het contact met ouders en leerlingen. We scheppen een prettige sfeer op school, waarbij positieve aandacht voorop staat. Ouders worden serieus genomen, hun mening over schoolzaken telt mee. We zijn een laagdrempelige school, waarbij we open staan voor zowel leer- als overige problemen. Leerlingen moeten zich in en rondom de school veilig voelen. Letterlijk veilig, dankzij duidelijke afspraken die zowel in als buiten de school gelden. Ook toezicht op het schoolplein en een veilig gebouw dragen daartoe bij. Persoonlijke veiligheid is er door kinderen het vertrouwen te geven dat ze altijd bij de leerkrachten terecht kunnen. Kinderen worden binnen al hun mogelijkheden gestimuleerd, gecomplimenteerd en uitgedaagd. Waarbij rekening gehouden wordt met verschillen in leren, tempo, interesses en capaciteiten. LEES MINDER
Gezien worden
Groeigericht/elkaar versterken
Vertrouwen
Hoe bevordert IKC De Wieling de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC De Wieling gebruikt het Kwink-programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink richt zich op preventie, een veilige groep en de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Het programma voorkomt verstorend gedrag en pesten, kent een groepsbrede, preventieve aanpak, zorgt voor een sociaal veilige groep en verhoogt de leeropbrengsten. Kwink is wetenschappelijk onderbouwd en erkend als 'goed onderbouwd' door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).
Welke registratievormen worden gebruikt om sociale opbrengsten in kaart te brengen bij IKC De Wieling?
IKC De Wieling gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij IKC De Wieling?
IKC De Wieling gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.