Basisschool Sint Bonifatius
Lijsterstraat 11
7481 BD Haaksbergen

Schoolweging

Schoolweging
28.9
Spreiding
5.71

De schoolweging van Sint Bonifatius Haaksbergen is 28,90 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 89.67% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert de school significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47.89% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit toont aan dat de school effectief differentieert binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op theoretische leerwegen: 17.86% vmbo-(g)t en 14.29% vwo-advies. Vergeleken met vergelijkbare scholen valt het lagere percentage vwo-advies op (14.29% vs. 18.61%), maar juist een hoger aandeel vmbo-k (14.29% vs. 9.17%). Praktijkonderwijs komt met 1.01% in de vergelijking voor, maar is niet direct zichtbaar in de schooluitsplitsing.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Bonifatius HaaksbergenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.94175.23174.72

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met de Cito-toetsen, de methode gebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. Wij volgen de ontwikkeling van kleuters door bevindingen op het gebied van welbevinden, betrokkenheid en competenties, vast te leggen in de registratie van Onderbouwd. Vanaf groep 3 worden naast methodegebonden toetsen ook de CITO LOVS toetsen 'Leerling in beeld' afgenomen. Van de mediotoetsen en eindtoetsen worden op school- groeps- en leerlingniveau analyses gemaakt en besproken tijdens de groepsbespreking en teambespreking. Om de opbrengsten te verbeteren maken we een plan van aanpak. Op deze manier werken we actief en cyclisch aan het verbeteren van ons onderwijs. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier van de leerling bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over de leerlingbesprekingen, gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen en toetsgegevens van de verschillende jaren. Elk kind krijgt vanaf groep 1 een portfolio, waarin hij foto's en andere bewijsstukken kan bewaren van iets waar hij trots op is. De ontwikkeling van kinderen komt een aantal keren per jaar tijdens de groepsbespreking aan de orde. Bij deze bespreking is de leerkracht van de groep, de interne begeleider en de directeur aanwezig. Daar waar zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind, worden ouders tijdig geïnformeerd en betrokken en gesprekken gevoerd met ouder(s) en kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32.14% van de oud-leerlingen zit onder advies, aanzienlijk hoger dan het vergelijkingspercentage van 11.81%. Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtige adviescultuur. Desondanks presteert 10.71% boven advies, wat aansluit bij de beschreven ‘doorgaande ontwikkelingslijn’ in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze visie werken we aan Sociaal Emotioneel Leren bij alle kinderen in groep 1 t/m 8. We vinden het belangrijk om hier aandacht aan te besteden, omdat de kinderen naast cognitieve kennis en vaardigheden sociale vaardigheden nodig hebben om nu en later goed te kunnen functioneren in de maatschappij. De definitie van sociaal-emotioneel leren is: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. LEES MINDER

Besef van jezelf en de ander

Keuzes maken en zelfmanagement

Relaties kunnen hanteren

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Bonifatius voor sociale ontwikkeling?

Er wordt cyclisch gewerkt op het gebied van Sociaal Emotioneel Leren. Jaarlijks wordt twee keer de SCOL afgenomen. Vervolgens worden lessen aangeboden vanuit de methode Kwink, waar alle vijf competenties aan bod komen: Besef hebben van jezelf, Besef hebben van de ander, Keuzes kunnen maken, Zelfmanagement en Relaties kunnen hanteren. Naast KWINK wordt ook gebruik gemaakt van Rots en Water, een psychofysieke training om de weerbaarheid bij kinderen te vergroten. Twee leerkrachten binnen het team zijn gecertificeerd Rots en Water-trainer.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Bonifatius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De school gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en LiB (Cito) Sociaal emotioneel functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Bonifatius?

De school gebruikt KWINK voor sociaal-emotioneel leren.