Basisschool Pius X in Haaksbergen

Het team van Basisschool Pius X in Haaksbergen

Current section: team
W.H.Jordaansingel 20
7481 Haaksbergen

Zie hier hoe het team van Basisschool Pius X is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Pius X. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Pius X bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Pius X bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Pius X zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Pius X. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (38.5%)
35-45 jaar (7.7%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (15.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Pius X werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.6%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (15.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Pius X gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Pius X

Op Basisschool Pius X zorgen we ervoor dat uw kind altijd onder toezicht staat, ook bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We begrijpen dat u als ouder erop vertrouwt dat uw kind veilig is en zich kan blijven ontwikkelen tijdens de schooluren. Daarom hanteren we een duidelijk beleid voor het omgaan met lesuitval. Bij onvoorziene afwezigheid, zoals plotselinge ziekte, zullen leerlingen de eerste dag niet naar huis worden gestuurd. We streven ernaar om altijd een passende opvang te garanderen. Als de afwezigheid langer dan één dag duurt en dit vooraf bekend is, informeren we u als ouder direct. Dit geeft u de zekerheid dat u op de hoogte bent van de situatie rondom het onderwijs. Indien de periode zonder reguliere lessen langer aanhoudt, zullen de lesvrije dagen zorgvuldig worden verdeeld over de verschillende groepen. Dit gebeurt met het oog op een zo optimaal mogelijke leerervaring voor alle leerlingen. Voordat we overgaan tot het naar huis sturen van leerlingen, onderzoeken we altijd eerst diverse interne oplossingen. Deze omvatten het inzetten van gekwalificeerd intern personeel, zoals vakleerkrachten of onderwijsassistenten, en het optimaal benutten van de expertise van onze interne begeleiders en directie. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden voor het combineren van klassen of het verdelen van leerlingen over andere groepen. Dit alles met als doel het onderwijs zo min mogelijk te laten verstoren en de continuïteit van de zorg voor uw kind te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het uitgangspunt van onze school is het jaarklassensysteem, waarbij onderwijsbehoeften van leerlingen uitgangspunt zijn voor ons dagelijks handelen. Zelfstandig werken, het werken met planborden, dagtaken en weektaken zijn voor ons onderwijs van essentieel belang. Samenwerken vinden wij heel belangrijk. Wij werken o.a. volgens de principes van coöperatief leren. Daarnaast werken wij schoolbreed en thematisch aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit alles binnen een gevarieerde leeromgeving, waarbinnen ICT een belangrijke rol speelt. Wij werken vanaf groep 4 met Snappet. Vanaf groep 4 maken de kinderen de verwerking van taal en rekenen op een eigen Chromebook. Door de directe feedback op hun Chromebook worden kinderen voortdurend op hun eigen niveau uitgedaagd.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Grote motoriek
37.2%
Taal
23.3%
Motoriek
23.3%
Rekenen
16.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
22.1%
Lezen
21.5%
Rekenen/wiskunde
20%
Overig
13.9%
Kunstzinnige en creatieve vorming
7.3%
Wereldoriëntatie
6.1%
Bewegingsonderwijs
5.5%
Engelse taal
3.6%

Ontdek ons deskundig ondersteuningsteam voor uw kind

6

Optimale leerontwikkeling: taal en rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze school werkt samen met gespecialiseerde professionals om de taal- en rekenvaardigheden van uw kind te versterken. Een dyslexiespecialist, een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid, en een logopedist zijn wekelijks op onze locatie aanwezig om gerichte hulp te bieden. Deze experts bieden individuele begeleiding en ontwikkelen strategieën om leerlingen optimaal te ondersteunen bij specifieke leeruitdagingen. Ze werken nauw samen met de leerkrachten om een doorlopende leerlijn te garanderen.

3

Sociaal-emotionele ontwikkeling en welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze gedragsspecialist en intern begeleider bieden ondersteuning bij sociaal-emotionele vraagstukken. Mevrouw A. Eijsink, onze specialist in sociaal-emotionele ontwikkeling, werkt nauw samen met ons team om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Zij biedt begeleiding aan leerlingen, leerkrachten en ouders om uitdagingen op dit gebied succesvol aan te pakken.

5

Gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Onderwijscoaches

Toelichting van de school:

Voor een optimale werkhouding en effectieve taakaanpak zetten wij een breed scala aan expertise in. Een gedragsspecialist, intern begeleider, orthopedagoog en onze specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen werken samen om leerkrachten te ondersteunen. Deze professionals bieden praktische adviezen en strategieën aan leerkrachten voor het aanpakken van gedrags- en sociaal-emotionele vraagstukken in de klas. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die nodig is om succesvol te zijn.

0

Motorische vaardigheden en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze school biedt een gevarieerd bewegingsprogramma dankzij onze toegewijde vakleerkracht gymnastiek. Zij verzorgt niet alleen reguliere gymlessen, maar ook de populaire 'Meer Tijd Training' (MRT) voor leerlingen in groep 1 tot en met 3. Deze gespecialiseerde trainingen stimuleren de grove en fijne motoriek, coördinatie en ruimtelijk inzicht. Door deze focus op lichamelijke ontwikkeling, dragen we bij aan een gezonde groei en een goede basis voor alle leeractiviteiten.

0

Medische zorg en persoonlijke verzorging op school

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor situaties die medische handelingen of persoonlijke verzorging vereisen, hanteren wij strikte protocollen. Deze protocollen waarborgen de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen te allen tijde. U vindt het meest actuele protocol op de website van onze stichting, Stichting Keender. Dit document biedt duidelijkheid over de procedures en verantwoordelijkheden, zodat wij adequaat kunnen handelen in elke situatie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Gymlokaal

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool Pius X

Gedetailleerde Informatie over Didactische en Sociale Ondersteuning

Dyslexieondersteuning op Maat Op Basisschool Pius X bieden we gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen met dyslexie. We volgen strikt de richtlijnen van het protocol dyslexie, wat zorgt voor een consistente en effectieve aanpak. Al onze leerlingen in groep 2 worden gescreend op mogelijke dyslexie. Leerlingen bij wie dyslexie wordt vermoed, ontvangen direct gerichte ondersteuning. Dit omvat het gebruik van gespecialiseerde hulpprogramma's, extra toetsmomenten en aanpassingen tijdens toetsafname, zoals mondelinge afname. Voor deze leerlingen bouwen we een uitgebreid leesdossier op. Voor leerlingen met een officiële dyslexie diagnose bieden we zelfs particuliere dyslexiebehandeling aan, direct op school. Met ingang van het schooljaar 2025-2026 implementeren alle basisscholen het vernieuwde protocol van Dyslexie Centraal. Meer details vindt u via deze link naar het officiële protocol. Onderwijs Tijdens Ziekteperiodes Voor leerlingen die langdurig ziek zijn of regelmatig afwezig moeten blijven, werken we nauw samen met ouders. Samen stellen we een aangepast onderwijsprogramma samen dat aansluit bij de individuele mogelijkheden en behoeften van het kind. Dit is essentieel om leerachterstanden te minimaliseren en het sociale contact met klasgenoten te behouden. Indien nodig, schakelen we de expertise in van consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen. Deze specialisten, werkzaam bij onderwijsadviesbureaus en universitaire medische centra, bieden waardevol advies en begeleiding om het onderwijs continuïteit te geven. Logopedische Zorg op School De gemeente Haaksbergen heeft per 1 augustus 2016 de financiering voor schoollogopedie stopgezet. Echter, op Basisschool Pius X faciliteren wij logopedische zorg door een ruimte te verhuren aan een gediplomeerde logopediste. Kinderen kunnen hierdoor particuliere logopedie volgen, vaak vergoed via de zorgverzekering van de ouders. Schoolbreed Ondersteuningsteam (SOT) Ons schoolteam beschikt over een toegewijd ondersteuningsteam, bestaande uit een Intern Begeleider, een school-orthopedagoog, een maatschappelijk werker en een jeugdverpleegkundige (JGZ). Dit team, het Schoolondersteuningsteam (SOT), staat klaar om leerkrachten en ouders te adviseren en te ondersteunen. Ouders zijn een cruciale partner in de ontwikkeling van hun kind. Uw inzichten zijn van onschatbare waarde voor ons. Daarom bespreken we altijd samen de meest effectieve aanpak voor optimale ontwikkeling. Wanneer de school er alleen niet uitkomt, verkennen we in overleg met u mogelijke vervolgstappen. Dit kan variëren van het inschakelen van externe expertise tot observaties of onderzoeken. Als blijkt dat de benodigde ondersteuning niet binnen onze school geboden kan worden, zoeken we samen met u naar alternatieve oplossingen. Dit kan aanvullende ondersteuning binnen de school betekenen, maar ook een overstap naar een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO), afhankelijk van de specifieke behoeften van het kind. De leden van ons SOT zijn: Andrea Ros (orthopedagoog), Jetske Scholten (maatschappelijk werker) en Marloes Eggermont (JGZ-verpleegkundige). Schoolmaatschappelijk Werk: Een Steun in de Rug De Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Enschede-Haaksbergen biedt op alle scholen in Haaksbergen schoolmaatschappelijk werk aan. Dit is van onschatbare waarde bij gezinsuitdagingen zoals echtscheiding, werkloosheid, financiële moeilijkheden, verhuizingen, verlies van een dierbare of de geboorte van een broertje of zusje. Onze schoolmaatschappelijk werkers bieden deskundig advies, ondersteuning en psychosociale hulp aan zowel ouders als kinderen. Wij streven ernaar een positieve en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Zowel de school als ouders kunnen zorgen of knelpunten signaleren. In geval van nood kan het schoolmaatschappelijk werk doorverwijzen naar gespecialiseerde externe instanties. Aanmelding verloopt altijd via de intern begeleider. Preventieve Aanpak en Toekomstige Ondersteuning Wij hanteren een proactieve, handelingsgerichte aanpak voor alle leerlingen. De leerkracht anticipeert op de leerbehoeften door doelen te stellen voor de komende periode en te bepalen welke ondersteuning nodig is om deze te bereiken. Vroege signalering en een directe, passende interventie staan hierbij centraal. Problemen die desondanks ontstaan, worden snel en doelgericht aangepakt en vastgelegd in het groepsplan. Indien leerdoelen niet worden behaald, evalueren we samen met de locatiedirecteur en eventuele externe partners de situatie. Als een leerling niet langer kan aansluiten bij het groepsplan, stellen we een individueel ondersteuningsplan (IOP) op, eventueel aangevuld met een ontwikkelingsperspectief (OPP) dat de verwachte uitstroom en de route ernaartoe beschrijft. Ook wanneer de onderwijsbehoefte duidelijk is, maar de resultaten achterblijven, kan de school in overleg met ouders externe hulp inschakelen. Ons streven is om leerlingen zo lang mogelijk binnen het groepsplan te houden, idealiter zonder loskoppeling vóór het einde van groep 5. Leerlingen met een arrangement of OPP hebben een gedetailleerd individueel ondersteuningsplan binnen het groepsplan. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we verdiepende en verrijkende lesstof. Deze begeleiding wordt verzorgd door Rian Pot, onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Visie van Basisschool Pius X

Welke ambitieuze doelen streeft ons schoolplan na?

Ons schooljaarplan 2025-2026 is scherp afgestemd op het strategische beleidsplan Keender 2022-2026 en het Keender jaarplan. Het vormt een cruciaal onderdeel van ons schoolplan 2023-2027, waarmee we concrete doelstellingen realiseren. Na een grondige evaluatie van het voorgaande schooljaar, met input uit ons vorige schooljaarplan, een diepgaande zelfevaluatie en de resultaten van de eindtoets, is het huidige plan opgesteld. Dit plan is verankerd in de drie kernambities van Keender: brede ontwikkeling, levenslang leren en de school als levendige ontmoetingsplaats. De vastgestelde doelen zijn helder uitgewerkt binnen de domeinen kwaliteitszorg, personeelsontwikkeling, facilitaire en financiële zaken, en planning. Aan het einde van het schooljaar wordt dit ambitieuze plan verrijkt met een gedetailleerde evaluatie. Ontdek de toekomst van ons onderwijs door hier het Jaarplan 2025-2026 te downloaden.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en stimuleren we groei?

Bij Basisschool Pius X stimuleren we eigenaarschap op alle niveaus. We moedigen leerkrachten aan om initiatieven te nemen en bieden hen de ruimte en tijd om innovatieve ideeën te ontwikkelen, wat bijdraagt aan werkplezier en een verminderde werkdruk. Dit principe passen we ook toe bij leerlingen, geïnspireerd door de theorie van de 'groeiende mindset' (growth mindset). Ons streven naar vakmanschap uit zich in de transitie naar deze groeiende mindset, waarbij spelend en ontdekkend leren centraal staan. We zetten volop in op onderwijsvernieuwing met behoud van kwaliteit, waarbij de leerkracht fungeert als coach. Verder faciliteren we verbindend leiderschap en de ontwikkeling tot integraal schoolleider. Op het gebied van partnerschap focussen we op duurzaamheid door technische aanpassingen en het vergroten van bewustwording bij kinderen, collega's en de omgeving. We geven muziekonderwijs een impuls met een gespecialiseerd traject en zoeken actief de verbinding met bedrijven om techniek te integreren. We monitoren onze voortgang door het gebruik van kerndoeldekkende methodes voor taal en rekenen, conform de referentieniveaus van het nieuwe onderwijsresultatenmodel. De Pius X hanteert de principes van handelingsgericht werken, met oog voor zowel het leerproduct als het leerproces. Toetsen worden zowel digitaal als op papier afgenomen, afhankelijk van het vakgebied. Onze lokalen zijn inspirerend en functioneel ingericht, en we hebben aanzienlijke stappen gezet in ICT-geletterdheid en techniekonderwijs, wat ons onderwijs modern en toekomstgericht maakt. De zorgstructuur volgt de geïmplementeerde 1-zorgroute. Alle leerlingen in groep 8 doen, met uitzondering van wettelijke vrijstellingen, de doorstroomtoets. Daarnaast gebruiken we Cito leerlingvolgsysteemtoetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen.

Programma voor Jonge Kinderen: Spelend Leren bij Pius X

Toelichting van de school

Bij Basisschool Pius X in Haaksbergen geloven we dat jonge kinderen de wereld het beste ontdekken door spelenderwijs te leren. Onze kleuterperiode legt de nadruk op spel, waarbij we aansluiten bij de unieke ontwikkeling, talenten en interesses van elk kind. We bieden volop ruimte voor eigen initiatief en stimuleren zowel taal-, reken- als motorische vaardigheden. De sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt veel aandacht, omdat welbevinden en betrokkenheid essentieel zijn voor succesvol leren. Kinderen leren van en met elkaar, daarom maken we gebruik van coöperatieve werkvormen tijdens activiteiten zoals de kring en vrij spel in thematisch ingerichte hoeken. Onze rijke speel-leeromgeving daagt kinderen uit, met oog voor individuele ontwikkelingsverschillen. Met behulp van een planbord leren kinderen keuzes maken en hun eigen leeractiviteiten plannen. We volgen de brede ontwikkeling van onze kleuters met de methode 'Onderbouwd', speciaal ontwikkeld om aan te sluiten bij hun belevingswereld. **Nederlandse Taalontwikkeling:** We vergroten de woordenschat, stimuleren spontaan vertellen, verbeteren de zinsbouw en oefenen met kritisch luisteren, rijmen en letters. De methode 'Onderbouwd' ondersteunt ons hierbij, met gerichte aandacht voor taalstimulering en -volging. **Rekenen en Wiskunde:** Kleuters ontwikkelen rekenkundige begrippen zoals getalbegrip, tellen, symbolen, vormen en meetkunde door actief met materialen te werken. Ook hier gebruiken we 'Onderbouwd' om hun rekenontwikkeling te stimuleren en te volgen. **Motorische Ontwikkeling:** Beweging is cruciaal voor de motorische ontwikkeling en ruimtelijke oriëntatie. Via gymnastieklessen (met de methodes 'Basislessen Bewegingsonderwijs' en 'Bewegingslessen in het speellokaal') en buitenspel bevorderen we de grove motoriek. Fijne motoriek, zoals knippen, voorbereidend schrijven en tekenen, oefenen we tijdens werklessen. Kinderen dragen hun gymschoenen continu op school en sporten in hun ondergoed. **Wennen in Groep 1:** Enkele weken voor de vierde verjaardag nodigen we u en uw kind uit voor een intakegesprek. Hierin bespreken we de ontwikkeling en aandachtspunten voor een goede start. We plannen ook vijf wenmomenten, ongeveer drie tot vier weken vóór de vierde verjaardag. Kinderen die in juli of augustus jarig zijn, krijgen vóór de zomervakantie een kennismakingsmoment en starten na de vakantie. **Start in Groep 2 (Oktober-December jarigen):** Kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari vier jaar worden, starten doorgaans het volgende schooljaar in groep 2. De ontwikkeling van kleuters kent sprongen, maar ook rustigere periodes. We sluiten aan bij hun individuele tempo. Doorstroming naar groep 3 gebeurt niet automatisch en wordt altijd in overleg met leerkracht, interne begeleider en ouders bepaald. Bij vroegtijdige doorstroming beslist de leerkracht samen met de kwaliteits coördinator. Lees meer in de Kleuter informatiefolder.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Pius X specifieke aanvullende programma's voor jonge kinderen?

Basisschool Pius X richt zich volledig op de ontwikkeling van jonge kinderen binnen het reguliere curriculum en biedt geen aparte extra programma's aan.

Met welke partners werkt Basisschool Pius X samen voor het jonge kind?

De school werkt samen met diverse organisaties om het aanbod voor jonge kinderen te optimaliseren en te verrijken.

De school werkt samen met diverse organisaties om het aanbod voor jonge kinderen te optimaliseren en te verrijken.

Diverse onderwijsondersteunende organisaties
Team | Basisschool Pius X in Haaksbergen | [2025] Schoolregister