
De resultaten van Basisschool Pius X in Haaksbergen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Pius X, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Pius X bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Pius X bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Pius X
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale meting voor de verdere ontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, waaronder ook Basisschool Pius X. Dit betekent dat een zeer hoog percentage van onze leerlingen de basisvaardigheden goed onder de knie heeft, wat de solide basis van ons onderwijs weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Ambitie voor Leerlingen van Pius X
Het streefniveau markeert een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, inclusief Basisschool Pius X, stelt de inspectie op basis van de specifieke leerlingpopulatie een eigen streefpercentage vast. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, geeft aan hoeveel leerlingen dit hogere niveau naar verwachting moeten halen. Dit toont aan dat we niet alleen focussen op de basis, maar ook streven naar een uitdagende leeromgeving waarin leerlingen worden gestimuleerd om hun volledige potentieel te benutten en hogere academische doelen te bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Pius X?
Op Basisschool Pius X in Haaksbergen begeleiden we onze groep 8 leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Jaarlijks organiseren we een informatieavond waar het stappenplan PO-VO (Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs) wordt toegelicht. Dit stappenplan, essentieel voor een soepele overgang, is ook online beschikbaar. De keuze voor het vervolgonderwijs is divers, met het Assink als populaire optie, maar ook alternatieven zoals AOC, Technasium en scholen in andere woonplaatsen worden overwogen. Aan het einde van groep 7 of begin groep 8 vindt een interne bespreking plaats met leerkrachten en directie om een eerste advies op te stellen. Hierbij kijken we naar toetsresultaten zoals 'Leerling In Beeld', werkhouding en motivatie. Bij twijfel, met name voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, is er overleg met de kernteamleiders van het voortgezet onderwijs. In maart vinden de definitieve adviesgesprekken plaats, met aanwezigheid van de groepsleerkracht, ouders en eventueel de Interne Begeleider (IB). Voor 1 maart wordt het onderwijskundig rapport ingevuld in OSO en vullen ouders het aanmeldformulier in. Een warme overdracht met het Assink vindt plaats in maart, waarbij alle relevante gegevens worden gedeeld. Voor andere schooltypen verloopt de overdracht telefonisch of per e-mail. De doorstroomtoets in februari levert een uitslag op die thuis in een gesloten envelop wordt ontvangen. Bij een hogere uitslag dan het initiële advies, wordt het advies heroverwogen. Dit proces omvat gesprekken met het schoolteam en, indien nodig, met ouders. Een verlaging van het advies is niet mogelijk. Eventuele herzieningen worden tijdig doorgegeven aan het voortgezet onderwijs. Leerlingen die in aanmerking komen voor Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO) of praktijkonderwijs volgen een specifieke aanmeldprocedure waarvoor een indicatie nodig is. Ouders van deze leerlingen zijn hierover al in groep 7 geïnformeerd. Het tijdpad hiervoor is te vinden op www.slingeberkel.nl. In december vindt een terugkoppeling plaats met de basisschool via een 'tafeltjesoverleg'.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een sterke sociale basis op Basisschool Pius X
Op Basisschool Pius X, gelegen in het hart van Haaksbergen, geloven we dat sociale ontwikkeling net zo belangrijk is als academische vooruitgang. Al onze inspanningen vallen onder een breed beleidskader voor schoolveiligheid, in lijn met de wettelijke vereisten sinds 1 augustus 2015. Wij bieden een omgeving waar kinderen niet alleen kennis en vaardigheden opdoen, maar ook leren navigeren in sociale interacties. Dit omvat het begrijpen en respecteren van normen, waarden en omgangsvormen. Onze pedagogische aanpak ondersteunt dit proces, waarbij we een veilige ruimte creëren voor leren, oefenen en het stellen van grenzen. Veiligheid op school betekent dat er duidelijke regels zijn, grensoverschrijdend gedrag adequaat wordt aangepakt en positief gedrag wordt gestimuleerd. Sociale veiligheid garandeert dat leerlingen zich beschermd voelen tegen bedreigingen, wat essentieel is voor hun welzijn en leerproces. Door actief te luisteren en te signaleren, passen we ons beleid continu aan om een optimale leeromgeving te waarborgen voor onze 199 leerlingen.
Wij koesteren onderling vertrouwen, essentieel voor groei.
Rust en helderheid vormen de basis voor een gestructureerde leeromgeving.
Veiligheid en kwaliteit staan centraal in ons onderwijs en onze zorg.
Hoe bevordert Basisschool Pius X de sociale ontwikkeling van uw kind?
Basisschool Pius X hanteert een proactieve aanpak om de sociale ontwikkeling van elk kind te stimuleren. Wij creëren een veilige en ondersteunende omgeving waarin kinderen leren samenwerken, respect tonen en positieve relaties opbouwen. Door middel van gerichte activiteiten en een duidelijke pedagogische visie, begeleiden we leerlingen in hun groei naar zelfstandige en sociaal vaardige individuen. Onze leerkrachten zijn getraind om signalen van kinderen op te vangen en hierop adequaat te reageren. We geloven in een open communicatie met zowel leerlingen als ouders om een gezamenlijke basis te leggen voor een positief sociaal klimaat binnen de school. Dit draagt bij aan een prettige sfeer waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.
Welke methoden gebruikt Basisschool Pius X om de sociale vooruitgang van leerlingen te monitoren?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Pius X gebruik van bewezen registratievormen. Deze systemen stellen ons in staat om de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind te volgen en tijdig te signaleren waar extra ondersteuning nodig is. Onze belangrijkste registratiemiddelen zijn het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Viseon. Deze tools bieden ons gedetailleerde inzichten in de sociaal-emotionele groei, waardoor we ons onderwijs en onze begeleiding optimaal kunnen afstemmen op de individuele behoeften van de leerlingen. Zo waarborgen we een continue positieve ontwikkeling.
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op Basisschool Pius X?
Basisschool Pius X zet effectieve methoden in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te versterken. We streven ernaar kinderen de vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om succesvol te functioneren in hun sociale omgeving, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Een van de kernmethoden die we hanteren is 'Sociaal gedrag, elke dag'. Dit programma is ontworpen om dagelijks aandacht te besteden aan sociaal wenselijk gedrag, communicatievaardigheden en het oplossen van conflicten. Door deze thema's continu te integreren in ons lesaanbod, bevorderen we een positieve en respectvolle omgang met elkaar.
Inspectierapport Basisschool Pius X: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool Pius X in Haaksbergen biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan 199 leerlingen. Deze pagina geeft u inzicht in de bevindingen van de onderwijsinspectie. Wij streven continu naar verbetering en transparantie. Ontdek hoe wij de educatieve behoeften van elke leerling centraal stellen en een veilige, stimulerende leeromgeving creëren. Via de onderstaande link kunt u het officiële inspectierapport inzien. Dit rapport bevat gedetailleerde informatie over de onderwijskwaliteit, de didactische aanpak en de schoolorganisatie van Pius X.