Basisschool Honesch
Hasseltweg 10
7481 VB Haaksbergen

Schoolweging

Schoolweging
28.59
Spreiding
5.54

De schoolweging van Honesch is 28,59 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,78% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,37%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 56,67% gehaald, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat de school ondanks de krimp effectief inspeelt op verschillen tussen leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 50% vmbo-(g)t en 33,34% havo/vwo (tegenover 16,45% vmbo-(g)t en 26,94% havo/vwo bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt niet voor in de adviezen, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHoneschGemeente AmsterdamNederland
LIB176.94174.09175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf het moment dat kinderen bij ons op school zijn, volgen wij hen in hun ontwikkeling. Wij hebben niet alleen aandacht voor het cognitieve gedeelte (het leren), maar ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (het omgaan met klasgenoten, leerkrachten en de eigen gevoelens). Hiervoor gebruiken de leerkrachten verscheidene middelen: · observatieformulieren · methode gebonden toetsen · Cito-toetsen · speciale testen (afgenomen door externe onderzoeksbureaus) · eigen aanvullende testen · gesprekken met de kinderen en/of de ouders · gesprekken met de Intern Begeleider · onderzoek door externe deskundigen · leerlingbespreking Alle resultaten vormen een leerling dossier. Dit leerling dossier is het vertrekpunt voor het, indien nodig, inroepen van extra hulp en voor het verwijzen van leerlingen naar andere scholen. Het leerling dossier van uw kind is voor u op school ter inzage. Wanneer een vakgebied of onderdeel van een vakgebied problemen voor een leerling oplevert, zorgt de groepsleerkracht voor extra uitleg of biedt hij de leerstof anders aan. Wanneer deze hulp onvoldoende verbetering oplevert, stelt de Intern Begeleider samen met de groepsleerkracht een plan op. Het ontwikkelingsperspectief. Het ontwikkelingsperspectief is een document dat de school, na overleg met de ouders/verzorgers, vaststelt voor leerlingen voor wie duidelijk is dat zij de reguliere einddoelen groep 8 niet zullen behalen. Onderdeel van het ontwikkelingsperspectief is het ondersteuningsplan. Per schooljaar wordt er gekeken naar haalbare, hoge doelen passend bij de leerling. Het biedt handvatten waarmee de leraar het onderwijs kan afstemmen op de behoefte van de leerling. En het laat zien naar welk vervolgonderwijs de school, samen met de leerling en zijn ouders/verzorgers, toewerkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het beperkte percentage onderadvisering: 10% tegenover 11,81% landelijk. Met 30% boven advies overtreft de school het vergelijkingspercentage (25,27%), wat past bij de beschreven focus op doorstroombegeleiding en maatwerk.

Sociale ontwikkeling

Alle scholen van stichting Keender hebben een gezamenlijk beleidsstuk over veiligheid op school. Per 1 augustus 2015 is voor scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs de wettelijke bepaling over der veiligheid van leerlingen op school in werking getreden. Leerlingen doen op school niet alleen vakkennis en -vaardigheden op, het is ook een plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken en met de samenleving, met normen, waarden en omgangsnormen. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook grenzen overschrijden. Didactiek en pedagogiek begeleiden dit leer- en ontwikkelproces. In een veilig schoolklimaat zijn er grenzen en regels, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd op positief gedrag te laten zien. Sociale veiligheid draait om het beschermd zijn of het zich beschermd voelen tegen bedreigingen die veroorzaakt worden door het gedrag van mensen in en om de school. Als de school weet wat er speelt worden knelpunten gesignaleerd en kan het beleid daarop worden aangepast. LEES MINDER

Plezier

Veiligheid

Zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool Honesch voor sociale ontwikkeling?

Educatief partnerschap komt op Basisschool Honesch tot uiting door de gezamenlijke verantwoordelijkheid (leerling, ouders/verzorgers en school) voor de ontwikkeling van de leerling. Ouders/verzorgers zijn voor de school een bron van informatie, omdat zij hun kind het beste kennen. De school vindt het belangrijk om meerdere keren per jaar met ouders/verzorgers in gesprek te gaan.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Honesch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Honesch gebruikt de registratievorm Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Honesch?

Basisschool Honesch gebruikt de methodes 'Sociaal gedrag, elke dag' en 'Gouden weken' voor sociaal-emotioneel leren.