School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet in Grootebroek

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet in Grootebroek

Current section: team
Verlengde Raadhuislaan 1
1613 Grootebroek

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (20.4%)
35-45 jaar (35.2%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (14.8%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.5%)
Direct ondersteunend personeel (35.8%)
Management (5.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Optimale Leerlingenzorg: Onze Strategie voor Flexibele Personeelsbezetting

Bij Speciaal Basisonderwijs 't Palet in Grootebroek zetten we ons dagelijks in voor een stabiele en vertrouwde leeromgeving. Ons toegewijde team van leerkrachten, zowel fulltime als parttime, vormt de kern van onze onderwijsaanpak. Bij onverwachte afwezigheid, zoals ziekte of calamiteiten, schakelen we intern de expertise van onze deeltijdcollega's in. Dit minimaliseert verstoringen en voorkomt de onrust die een onbekende leerkracht kan veroorzaken. Stabiliteit en voorspelbaarheid zijn essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Ondanks de landelijke uitdagingen op het gebied van lerarentekorten, streven we ernaar om klassen zoveel mogelijk bezet te houden. Wanneer interne vervanging onverhoopt niet mogelijk is, informeren we ouders en zoeken we gezamenlijk naar de beste oplossingen, met het welzijn van het kind als hoogste prioriteit. Voor langdurige periodes van afwezigheid, zoals zwangerschapsverlof of langdurige ziekte, hanteren we een proactief wervingsbeleid. Zo garanderen we altijd de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs voor elke leerling van SBO 't Palet.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school heeft een onder-, midden- en bovenbouw, verdeeld over twee locaties. Er worden stamgroepen gevormd op basis van leeftijd en niveau. Een leerling kan 2 jaar in dezelfde groep blijven, er is dan geen sprake van zitten blijven, de totale leerontwikkeling gaat verder. Ons team van leerkrachten en onderwijsassistenten wordt bijgestaan door intern begeleiders, logopedistes, orthopedagogen, fysiotherapeuten en speltherapeuten.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Leerontwikkeling op SBO 't Palet

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Logopedist
Taal- en Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op SBO 't Palet stimuleren we leesplezier en taalbegrip actief. Met eigen bibliotheken en samenwerking met de lokale bibliotheek, bieden we rijke leesomgevingen. Onze gespecialiseerde teams analyseren leerresultaten en passen onderwijsstrategieën aan voor optimale taal- en leesontwikkeling. We hanteren een gestructureerde aanpak voor lees- en spellingonderwijs, met duidelijke routekaarten voor vroegtijdige signalering en ondersteuning op drie niveaus. Dit zorgt voor proactieve begeleiding en maatwerk, van klassikale differentiatie tot specialistische hulp. Onze kwaliteitskaart biedt inzicht in de aanpak per fase van leesontwikkeling, van voorbereidend lezen tot functioneel lezen en begrijpend lezen. We blijven ons onderwijs continu verbeteren, zoals gepland voor schooljaar 25-26. Rekenen is essentieel voor zelfstandigheid. 't Palet biedt betekenisvol en praktisch rekenonderwijs, aangepast aan het tempo van elke leerling. Met de methode 'Getal & Ruimte Junior' en dagelijkse aandacht voor automatisering, leggen we een sterke basis. We volgen de automatiseringsvoortgang via drempelstenen en gebruiken de RD4-meting voor diepgaande analyses bij leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Praktische rekenactiviteiten met concrete materialen versterken het begrip van meten, meetkunde, verhoudingen en grafieken, specifiek voor leerlingen in leerroute 3.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Kanjertrainers, PBS- en Rots en Water trainers
Speltherapeut
Ondersteuningscoördinator

Toelichting van de school:

SBO 't Palet focust op een positief pedagogisch klimaat met kernwaarden als veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. We gebruiken PBS, Kanjertraining en Rots & Water om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken. Elk teamlid is geschoold in handelingsgericht, opbrengstgericht en oplossingsgericht werken. Onze ondersteuningsstructuur is duidelijk, met vroegtijdige signalering van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. We bieden extra ondersteuning via aanvullende interventies, beschreven in het OPP, en hanteren een verbrede toelating om zoveel mogelijk leerlingen met extra begeleidingsbehoeften te kunnen helpen. Maatwerk is cruciaal voor succes. We bieden ondersteuning voor sociaal-emotionele ontwikkeling (faalangsttraining, kindgesprekken), fysieke ontwikkeling en zelfredzaamheid (fysiotherapie, logopedie), en leerhouding (De Kleine Onderwijsgroep, Time-out voorziening). Passend onderwijs realiseren we door nauwe samenwerking tussen ouders, school en externe hulpverleners. Indien nodig schakelen we externe expertise in, zoals van Calidus, om het schoolteam te versterken en inclusief onderwijs te bevorderen. Voor leerlingen die intensieve maatwerktrajecten nodig hebben, bieden we gespecialiseerde begeleiding, eventueel op afstand, met een planmatige terugkeer naar school. Intensieve Individuele Begeleiding (IIB) via Parlan ondersteunt leerlingen met sociaal-emotionele behoeften. Onze Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA) voor 4-7 jarigen koppelen jeugdzorgwerkers aan individuele casussen om vaardigheden te versterken. Voor 8-12 jarigen zijn OZA's gericht op het terugleiden van leerlingen naar het onderwijs, met intensieve samenwerking tussen ouders, onderwijs en jeugdhulp. De Reizigers-leerkrachten bieden onderwijs op locatie voor leerlingen die niet op school kunnen zijn en begeleiden hen terug naar een onderwijssetting, bij voorkeur op hun eigen school.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimalisatie

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Leerkrachten met Master EN
PMKT Therapeut
Schoolmaatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

Onze aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak is geïntegreerd met onze PBS-kernwaarden. In samenspraak met de leerkracht stellen we effectieve interventies vast om leerlingen te ondersteunen. Voor gedragsproblematiek werken we volgens de principes van Positive Behavior Support (PBS), wat een veilige en voorspelbare leeromgeving creëert. Onze specialisten bieden gerichte ondersteuning en strategieën om de werkhouding en taakaanpak van leerlingen te verbeteren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs
Fysiotherapie

Toelichting van de school:

Op SBO 't Palet krijgt elke groep twee keer per week bewegingsonderwijs van gediplomeerde vakleerkrachten. Daarnaast bieden wij Motorische Remedial Teaching (MRT) waar nodig. Een externe fysiotherapeut is beschikbaar binnen de school om leerlingen te ondersteunen bij hun lichamelijke ontwikkeling en eventuele motorische uitdagingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

SBO 't Palet volgt strikt het protocol medisch handelen en medicijnen van stichting Trigoon om de veiligheid van leerlingen te waarborgen. Dit protocol reguleert medicijnverstrekking, toediening en medische handelingen. Wij bieden ondersteuning bij medische zorg, zoals EHBO, het toedienen van pijnstillers en hulp bij medicijninname, conform afgesproken protocollen. Voor specifieke medische handelingen die onder de Wet BIG vallen, zoals sondevoeding of injecties, zijn medische professionals vereist en kan de school niet ingezet worden. Ouders zijn essentieel in dit proces. Zij zorgen voor actuele informatie over medicatie en medische protocollen en onderhouden jaarlijks een gesprek met school en zorgverleners. De school onderzoekt altijd de mogelijkheden voor medische zorg tijdens schooltijd en zoekt naar passende oplossingen. Medewerkers die medische handelingen uitvoeren, doen dit enkel na toestemming van de schoolleiding en voldoen aan strikte voorwaarden. De gezondheid en veiligheid van onze leerlingen staan altijd voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handenarbeidlokaal en kookkeuken op de bovenbouw

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Ontwikkelingsplannen: Toekomstgericht Aanbod voor Succesvolle Leren

Bij Speciaal Basisonderwijs 't Palet geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan elke leerling. Ons Schoolplan 2024-2027 schetst onze ambitieuze visie voor de komende jaren, met concrete doelen voor het schooljaar 2025-2026. We focussen op diverse ontwikkelgebieden om uw kind optimaal te laten groeien. Voor het jonge kind implementeren we thematisch werken in de onderbouw, in nauwe samenwerking met 'de activiteit'. Dit alles wordt ondersteund door een uniforme registratie voor een helder overzicht. Op het gebied van rekenen versterken we ons beleid en volgen teamleden de gespecialiseerde scholing 'met sprongen vooruit'. Ook het leesonderwijs krijgt extra aandacht; we verbeteren ons leesbeleidsplan door middel van gestructureerde leerroutes. Daarnaast borgen we onze effectieve Kanjertraining aanpak voor een positieve schoolcultuur.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Speciaal Basisonderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij 't Palet is kwaliteit zowel meetbaar als voelbaar. We gebruiken diverse instrumenten zoals toetsen, tevredenheidsonderzoeken en audits om onze prestaties te meten. Kwaliteit ervaart u in de open communicatie tussen professionals, leerlingen, ouders en externe partners. Onze meetinstrumenten zijn gevalideerd en betrouwbaar. De resultaten analyseren we zorgvuldig om concrete doelen te formuleren voor ons jaarplan. De voortgang op deze doelen monitoren we continu door ze te vergelijken met vooraf gestelde normen. We hanteren doel- en normdifferentiatie om recht te doen aan de unieke behoeften van elke leerling. Door de prestaties van individuele leerlingen te meten, analyseren we de voortgang op alle leerlijnen voor de hele groep. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden wanneer resultaten achterblijven. De deskundigheidsbevordering van ons team is direct gekoppeld aan onze kwaliteitsdoelstellingen. Een investering in kennis en vaardigheden is essentieel voor het behalen van onze ambities. Meer details over onze kwaliteitszorg vindt u op onze website. De belangrijkste doelen in ons Schoolplan 2024-2027 zijn gericht op: Praktisch aanbod, Rekenen, Begrijpend Lezen, Burgerschap, het afstemmen van ons aanbod op een veranderende doelgroep, het borgen van onze 'Parels en Pijlers' zoals Rots en Water, PBS en Kanjertraining, en onze stappen richting inclusief onderwijs. Het Schoolplan 2024-2027 bevat specifieke doelen voor de volgende gebieden: Praktisch Aanbod: We streven naar een afgestemd aanbod van praktische materialen voor de basisvakken, waarbij begrijpend lezen, wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap met elkaar verweven zijn. Voor de Pro-leerroute gebruiken we methodes die aansluiten bij de praktijk. Het team heeft zicht op de werkwijze en materialen, en we waarborgen een doorlopende lijn van praktisch verwerkte lessen. Rekenen: Ons rekenonderwijs is betekenisvol en wordt verrijkt met praktisch aanbod. Leerkrachten stemmen hun aanbod af op de specifieke doelgroepen, kennen de einddoelen en zorgen voor een doorlopende leerlijn, ook in samenwerking met de Praktijkschool. We hanteren Expliciet Direct Instructie (EDI). Begrijpend Lezen: We verbinden begrijpend lezen met wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap. Ons leesonderwijs is betekenisvol en versterkt door praktisch materiaal. Leerkrachten differentiëren op basis van de behoeften van de leerlingen en de doorlopende leerlijnen. De schoolbibliotheek is geïntegreerd in ons onderwijs en we gebruiken EDI. Burgerschap: We verweven burgerschapsvorming met begrijpend lezen, wereldoriëntatie en cultuureducatie. Er is een schoolbrede leerlijn die we jaarlijks evalueren op de ontwikkeling van leerlingen ten opzichte van zichzelf, hun omgeving en de wereld. Veranderende Doelgroep en Aanbod: We voeren populatieonderzoek uit om ons aanbod actueel te houden en stemmen dit af via ons doelgroepenmodel. Groepssamenstellingen en leerroutes, met heldere eindtermen, worden continu geoptimaliseerd. Het OPP (Ontwikkelingsperspectief) is een praktisch en overzichtelijk document voor leerkrachten en ouders. Borgen van Parels en Pijlers: Ons team is geschoold in Rots en Water, PBS en Kanjertraining. Jaarlijkse opfrismomenten en ouderbijeenkomsten versterken onze aanpak. Traumasensitief onderwijs is geïntegreerd in ons PBS-aanbod. We werken samen met externe expertise waar nodig. Op Weg naar Inclusie: We ontwikkelen een heldere visie op inclusief onderwijs voor 't Palet. We streven naar een IKEC-status in samenwerking met een BSO-aanbieder en jeugdzorg. Onze medewerkers ontwikkelen de benodigde kennis en vaardigheden om leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag optimaal te begeleiden.

Hoe implementeert 't Palet haar schoolbrede doelen?

Onze ambitieuze streefbeelden worden vertaald naar concrete jaarplannen, uitgewerkt door onze Professionele Leergemeenschappen (PLG's) en vak-/werkgroepen. De voortgang wordt gemonitord via regelmatige gesprekken, rapportages en terugkoppelingen aan het team. De jaarlijkse eindevaluatie vormt de basis voor het daaropvolgende schooljaarplan. De vaste organisatiestructuur van 't Palet waarborgt de kwaliteit van ons onderwijsaanbod. PLG's, Parels en Pijlers, Vakgroepen: De schoolontwikkeling is georganiseerd rondom diverse groepen. De PLG's focussen op schoolbrede thema's zoals Rekenen, Burgerschap en Begrijpend Lezen. De 'Parelgroepen' ontwikkelen, volgen en borgen onze sociaal-emotionele aanpak met Rots en Water, PBS en Kanjertraining. Daarnaast zijn er vakgroepen met experts die de samenhang tussen onze vakken bewaken. Een nieuwe werkgroep intensieve leerlingenzorg verbindt vraag en aanbod voor leerlingen, ouders en locaties. RVM Cyclus (Resultaat Verantwoordelijk Management): Drie keer per jaar evalueert het managementteam (MT) de voortgang met de verschillende groepen middels RVM-gesprekken, om zo effectief te kunnen bijsturen op de schoolontwikkelingen.

Speciaal Basisonderwijs 't Palet: Een Stimulerende Start voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Speciaal Basisonderwijs 't Palet geloven we in een krachtig en warm pedagogisch klimaat, essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons onderwijs is gericht op het aanleren van nieuwe basisvaardigheden door middel van continue instructie gedurende de dag. Wij bieden korte, gestructureerde speel- en leermomenten, thematisch opgebouwd. Hierbij volgen we de nieuwsgierigheid van het kind, terwijl we sturing bieden waar nodig. Begeleid spel met directe nabijheid van de leerkracht ondersteunt de leerlingen in hun groei. Door voor te doen, samen te doen en na te doen met concreet en sensomotorisch materiaal, stimuleren we zelfvertrouwen en emotionele vrijheid. Onze toegewijde collega's beschikken over specifieke affiniteit en expertise in de ontwikkeling van jonge kinderen, vooral die met specifieke onderwijsbehoeften. Dit zorgt voor een veilige omgeving waarin elk kind kan uitgroeien tot wie het is. Onze doelgroep bestaat uit jonge leerlingen die instromen vanuit VVE-programma's, zorggroepen zoals Parlan, thuiszitters, of kinderen die vastlopen in het regulier basisonderwijs. Deze leerlingen hebben een toelaatbaarheidsverklaring voor SBO, SO, of een onderwijs-zorgarrangement vanwege uiteenlopende uitdagingen. Denk hierbij aan taalontwikkelingsachterstanden, lagere cognitieve capaciteiten, ADHD, ASS, achterstanden in de emotionele of motorische ontwikkeling, trauma, hechtingsproblematiek, of een combinatie hiervan. Deze leerlingen hebben behoefte aan intensieve begeleiding, een duidelijke structuur en een onderwijs-aanbod dat nauwkeurig is afgestemd op hun individuele behoeften. Bij 't Palet bieden we precies die gespecialiseerde zorg en aandacht. In onze jongste groepen werken dagelijks een leerkracht en een onderwijsassistent nauw samen, versterkt door de aanwezigheid van een jeugdhulpverlener op meerdere dagen per week. De leerkracht en onderwijsassistent zetten zich in voor de ontwikkeling van schoolse vaardigheden binnen een uitdagende leeromgeving en een sterk pedagogisch klimaat. Zij organiseren het dagelijkse programma vol leerzame activiteiten en bieden hierbij de nodige begeleiding. De jeugdhulpverlener werkt zelfstandig binnen de groep, afgestemd op de individuele ondersteuningsbehoeften van kinderen. Vanuit de Floor Play-methodiek richt de jeugdhulpverlener zich op het individuele kind, zowel binnen als buiten de klas. Deze specialist bereidt activiteiten voor om aan individuele doelen te werken en stemt deze af met de leerkracht. Adviezen van de jeugdhulpverlener integreren we in het pedagogisch klimaat en de dagstructuur, wat een integrale aanpak garandeert.

Veelgestelde vragen

Biedt Speciaal Basisonderwijs 't Palet specifieke programma's voor jonge kinderen?

Absoluut. Speciaal Basisonderwijs 't Palet heeft een gespecialiseerd aanbod, specifiek ontworpen om de jongste leerlingen optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling. Ons programma focust op een veilige en stimulerende leeromgeving.

Met welke partners werkt Speciaal Basisonderwijs 't Palet samen voor het jonge kind programma?

Speciaal Basisonderwijs 't Palet werkt nauw samen met diverse externe partners, waaronder jeugdhulpverleningsorganisaties zoals Parlan, om een integraal ondersteuningsplan te bieden. Deze samenwerking zorgt voor een brede expertise en afgestemde zorg voor elk kind.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet in Grootebroek | [2025] Schoolregister