
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen richten zich sterk op praktijkgericht onderwijs: 31,25% praktijkonderwijs en 47,92% vmbo-b. Dit ligt in lijn met het speciaal onderwijsprofiel. Toch valt de 10,42% vmbo-k-opbrengst op, wat aangeeft dat leerlingen met cognitief potentieel hier goed worden uitgedaagd. Vergeleken met vergelijkbare scholen (40,63% praktijkonderwijs) toont 't Palet een breder adviesspectrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Palet Grootebroek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 160.06 | 175.23 | 160.06 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van elke leerling worden de reële leerrendementsverwachtingen opgenomen. Ons lesaanbod wordt aangepast aan deze verwachtingen. Vanaf midden groep zes (DL 35) wordt ook het uitstroomperspectief in het OPP benoemd. Periodiek worden gestandaardiseerde toetsen afgenomen. In de groepsbesprekingen, die twee keer per jaar worden georganiseerd met intern begeleider, orthopedagoog en leerkracht, worden per kind de toetsresultaten besproken en wordt beoordeeld of er voor dit kind aanpassingen nodig zijn. Aanpassingen kunnen bijvoorbeeld zijn: intensievere instructies, inzetten van hulpmiddelen, kleinere of juist grotere stappen, meer visuele ondersteuning etc. Voor leerlingen die zich boven verwachting ontwikkelen, worden de te verwachte rendementen naar boven bijgesteld. Het aanbod zal dan ook in de pas lopen met deze nieuwe verwachting. Leerlingen die zich minder goed ontwikkelen dan verwacht, krijgen passend aanbod om te proberen de leerling terug te sporen naar prestaties die passen bij de opgestelde verwachtingen. Leerrendementsverwachtingen worden alleen naar beneden bijgesteld na verklarend, handelingsgericht onderzoek. Een dergelijk onderzoek wordt afgenomen in overleg met ouders. Dit leidt tot een beredeneerd besluit, dat in samenwerking tussen leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog wordt genomen. Ouders worden hierin meegenomen. Pas dan wordt het OPP aangepast. Ook schoolbreed worden de toetsresultaten geanalyseerd; de uitkomsten hiervan kunnen worden meegenomen bij de keuze van bijvoorbeeld methodes. Sinds schooljaar 2021-2022 is er een begin gemaakt met het vormen van een benchmark, waarbij op de vier hoofddomeinen: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen de resultaten kunnen worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde en de resultaten van andere SBO scholen. De trendanalyse die op deze manier kan ontstaan helpt ons onze onderwijskwaliteit verder te borgen en te verbeteren. Deze trendanalyses worden tweemaal per jaar teambreed besproken, geanalyseerd en beoordeeld. Belangrijk doel is, in lijn met het eerste streefbeeld uit ons schoolplan, om nog concretere doelen te formuleren op alle gebieden, verdeeld over de drie uitstroomroutes: Praktijkonderwijs, Basisberoepsgerichte leerweg en Kader-/theoretische leerweg of hoger. E.e.a. in overeenstemming met de vastgestelde leerrendementsverwachtingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,33% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit reflecteert de complexe ondersteuningsbehoeften van de leerlingenpopulatie. Toch behaalt 54,9% het geadviseerde niveau, wat de waarde van het maatwerk in uitstroombegeleiding benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in een veilige schoolomgeving staat hoog in het vaandel van ’t Palet. Op zo’n school is het fijn om te komen en te leren! Ons team werkt vanuit één visie en vanuit positief geformuleerde gedragsverwachtingen en daaruit voortvloeiende duidelijke concrete regels en afspraken: Schoolwide Positive Behavior Support – SWPBS ofwel PBS. PBS staat voor Positive Behavior Support, of te wel “Goed gedrag kun je leren”. In de methode PBS staat het aanleren en vergroten van gewenst gedrag centraal, en daarmee het verminderen van ongewenst gedrag. Met mopperen kom je immers niet ver.. en bovendien weet je dan nog steeds niet wat wél de bedoeling is. De kracht van PBS ligt in het feit dat het een schoolbrede aanpak is, alle medewerkers doen er dus aan mee en zijn geschoold in deze aanpak. Het team van ’t Palet heeft ervoor gekozen om vanuit de waarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid 'gedragsverwachtingen' op te stellen voor alle ruimtes binnen en buiten de school. Hiermee is een rode draad ontstaan die zichtbaar is in alle groepen, bij alle medewerkers en dus ook op alle locaties. Zo doen we ’t hier op ’t Palet! Leerlingen krijgen hiermee de tools aangereikt om hun sociale competenties op te bouwen en te borgen. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn ontleend aan de PBS methode. PBS is een paraplumethode die ruimte biedt aan andere visies, zoals Rots & Water en de Kanjertraining. Dit leidt tot een vermindering van ongewenst gedrag en verbetering van sociale competenties bij leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet gebruikt Zien en NPV-J om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet?
School voor Speciaal Basisonderwijs t Palet gebruikt Een doos vol gevoelens, Kanjertrainingen, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Rots & Water voor sociaal-emotioneel leren.