Basisschool Oosterhoogebrugschool in Groningen

De resultaten van Oosterhoogebrugschool in Groningen

Current section: resultaten
Madeliefstraat 2
9731 Groningen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Oosterhoogebrugschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Oosterhoogebrugschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Oosterhoogebrugschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau: Taal en Rekenen Oosterhoogebrugschool

Ontdek de prestaties van basisschool Oosterhoogebrugschool op het gebied van het fundamentele niveau voor taal en rekenen. Dit niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen, gemeten via de eindtoets in groep 8. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Voor de Oosterhoogebrugschool in Groningen is dit een belangrijke indicator van de onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Prestaties Streefniveau Oosterhoogebrugschool: Uitdaging en Groei

Analyseer hoe leerlingen van de Oosterhoogebrugschool presteren op het uitdagende streefniveau, een niveau dat verder gaat dan de basisvaardigheden. Dit niveau is cruciaal voor verdere academische ontwikkeling en wordt op maat bepaald per school door de onderwijsinspectie. De school in Groningen streeft ernaar om, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een zo hoog mogelijk percentage leerlingen dit ambitieuze streefniveau te laten behalen. De signaleringswaarde, specifiek voor onze school, geeft hierbij richting.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Oosterhoogebrugschool?

Op de Oosterhoogebrugschool in Groningen ontvangen leerlingen in groep 8 een essentieel doorstroomprofiel, voorheen bekend als schooladvies. Dit profiel is cruciaal voor de aanmelding op het voortgezet onderwijs en bepaalt het niveau waarop leerlingen zich kunnen inschrijven. Het doorstroomprofiel wordt zorgvuldig samengesteld op basis van verschillende factoren. Hierbij kijken we naar de resultaten van Cito-toetsen in groep 6, 7 en 8, de resultaten via de Plaatsingswijzer, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding, motivatie en het gedrag van de leerling. Dit proces start al in groep 7 met een voorlopig doorstroomprofiel. Binnen de Oosterhoogebrugschool werken diverse professionals nauw samen om het doorstroomprofiel te bepalen. De groepsleerkrachten en de intern begeleider zijn hierbij betrokken. Voor het schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets geïntroduceerd, die de traditionele eindtoets vervangt. Dit zorgt voor een gestroomlijnd aanmeldingsproces met één aanmeldweek, waarin alle leerlingen gelijke kansen krijgen om zich aan te melden bij hun voorkeursmiddelbare school die aansluit bij hun profiel. De stappen voor het doorstroomprofiel in groep 8 zijn duidelijk. Leerlingen ontvangen hun voorlopige doorstroomprofiel tussen 10 en 31 januari. Uiterlijk op 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve doorstroomprofiel van de school. Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk aan bij de middelbare school met hun definitieve doorstroomprofiel. Indien de toetsresultaten van een leerling hoger uitvallen dan het voorlopige doorstroomprofiel, zal de school een hoger definitief doorstroomprofiel afgeven. Enkel indien dit strikt in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen, mits dit goed gemotiveerd wordt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op de Oosterhoogebrugschool

Op de Oosterhoogebrugschool in Groningen zetten we ons actief in voor de sociale ontwikkeling en het burgerschap van al onze leerlingen. Wij geloven in een omgeving waarin respect, vertrouwen en gelijkwaardigheid centraal staan, zodat elk kind zich veilig en geborgen voelt. Ons pedagogisch klimaat is gericht op het stimuleren van positief gedrag en het bevorderen van samenwerking en verdraagzaamheid. Door duidelijke regels en afspraken, gebaseerd op de drie pijlers: zorg voor elkaar, zorg voor materiaal en zorg voor de omgeving, creëren we een veilige leeromgeving. Dit draagt bij aan de motivatie en het welzijn van onze leerlingen. Met de methode 'De Vreedzame School' leren kinderen effectief om te gaan met conflicten en pestgedrag. Door interculturele ontmoetingen en het leren over elkaars achtergronden, vergroten we het onderlinge begrip en voorkomen we vooroordelen. Zo leiden we onze leerlingen op tot betrokken en actieve burgers in onze democratische samenleving.

Zelfvertrouwen ontwikkelen

Samenwerken voor succes

Iedereen is uniek en welkom

Hoe bevordert de Oosterhoogebrugschool de sociale en emotionele ontwikkeling?

De Oosterhoogebrugschool stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de methode 'De Vreedzame School'. Elk schooljaar starten we met de 'Gouden Weken', waarin activiteiten gericht op groepsvorming en een gevoel van thuishoren centraal staan. We bieden een veilige omgeving en pakken pestgedrag actief aan. Conflicten en vriendschappen worden besproken, waarbij we kinderen helpen bij het vinden van oplossingen. Onze leerlingen uit groep 8 fungeren als mediatoren, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat. Ouders worden aangemoedigd om signalen van pesten te melden. We hanteren een strikt protocol voor sociale veiligheid en hebben een toegewijde coördinator. Voor meer details over veiligheid op school, zie sectie 3.2 van dit document.

Welke methoden gebruikt de school voor sociaal-emotioneel leren?

De Oosterhoogebrugschool maakt gebruik van de volgende erkende methode voor sociaal-emotioneel leren:

  • De Vreedzame School

Hoe meet de school de sociale resultaten van leerlingen?

Om de sociale opbrengsten te meten en te monitoren, hanteert de Oosterhoogebrugschool de volgende registratiemethode:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Inspectierapport Oosterhoogebrugschool: Resultaten en Beoordeling

Ontdek de officiële beoordeling van de Oosterhoogebrugschool door de onderwijsinspectie. Dit rapport biedt inzicht in de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. We streven naar uitstekend onderwijs voor elk kind. Lees hier meer over de bevindingen en de inspanningen van ons team om het onderwijs continu te verbeteren.

Resultaten | Oosterhoogebrugschool in Groningen | [2025] Schoolregister