Basisschool OBS Meander in Groningen

Het team van OBS Meander in Groningen

Current section: team
Slenk 2
9746 Groningen

Zie hier hoe het team van OBS Meander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Meander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Meander bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Meander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimale Lescontinuïteit: Onze Aanpak bij Leerkrachtvervanging

Bij OBS Meander streven we naar ononderbroken leerplezier. Mocht een leerkracht onverwachts afwezig zijn, dan zetten we alles op alles om de lesgang te waarborgen. Onze flexibele vervangingspool met toegewijde leerkrachten staat paraat om direct in te springen. Daarnaast benutten we interne expertise door leerkrachten te herverdelen, zodat uw kind altijd begeleid wordt. In uitzonderlijke gevallen, wanneer interne oplossingen ontoereikend zijn, informeren we u via Social Schools over de noodzaak uw kind tijdelijk thuis op te vangen. Mocht dit niet lukken, dan is uw kind op school altijd welkom en wordt het opgevangen door een van onze ervaren leerkrachten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij zijn een moderne, energieke basisschool in het Reitdiep: een jonge wijk aan de noordkant van Groningen, waar we van en met elkaar leren. Met een team van bevlogen en gemotiveerde leerkrachten en ondersteunende medewerkers bieden we leerlingen vernieuwend, openbaar onderwijs in een betekenisvolle omgeving. Iedereen is welkom.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op OBS Meander: Ontdek Onze Specialisten

4

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
NT2 Specialist voor Nieuwe Taalbeheersing

Toelichting van de school:

Op OBS Meander leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van essentiële taal- en rekenvaardigheden. Onze toegewijde specialisten bieden gerichte ondersteuning om elke leerling te helpen excelleren in deze kernvakken. Deze experts worden structureel ingeroosterd, waardoor ze niet alleen direct aan leerlingen kunnen bijdragen, maar ook hun kennis delen met het team. Dit draagt bij aan de continue verbetering van ons onderwijs en de begeleiding van schoolontwikkelingen. Deze expertise is een integraal onderdeel van onze basisondersteuning.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

KiVa-Team: Positieve Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

Ons gespecialiseerde KiVa-team, bestaande uit ervaren leerkrachten, monitort proactief de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen en de groep dynamiek. Door middel van gerichte gesprekken en interventies creëren we een veilige en ondersteunende leeromgeving. Dit team werkt nauw samen met leerkrachten om een positieve klassfeer te bevorderen en eventuele uitdagingen tijdig aan te pakken. De inzet van het KiVa-team is een cruciaal onderdeel van onze basisondersteuning om welzijn te waarborgen.

1

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinatoren: Pedagogische Expertise

Toelichting van de school:

Onze kwaliteitscoördinatoren spelen een sleutelrol in het optimaliseren van gedrag, werkhouding en taakaanpak binnen de klassen. Leerkrachten voeren regelmatig klassenbezoeken uit en observeren leerlingen om de voortgang te monitoren. Deze observaties en de daaruit voortvloeiende gesprekken met de kwaliteitscoördinatoren bieden waardevol advies voor leerkrachten. Samen ontwikkelen we effectieve strategieën, zoals beloningssystemen en specifieke methodieken, om leerlingen te ondersteunen bij hun leerproces en gedragsontwikkeling.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs: Deskundigheid in Sport

Toelichting van de school:

OBS Meander hecht veel belang aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze gespecialiseerde vakleerkrachten bewegingsonderwijs verzorgen dynamische gymlessen voor de groepen 1 tot en met 8. Zij signaleren en monitoren de motorische vooruitgang van leerlingen en bespreken eventuele bijzonderheden met ouders. Bij specifieke ontwikkelingsvragen kunnen wij, in overleg met ouders en eventueel een fysiotherapeut, passende ondersteuning bieden om optimale ontwikkeling te stimuleren.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Kwaliteitscoördinatoren: Coördinatie en Protocol

Toelichting van de school:

Onze kwaliteitscoördinatoren coördineren de bespreking van leerlingen, waarbij ook aandacht wordt besteed aan persoonlijke verzorging en medische aspecten indien nodig. We organiseren multidisciplinair overleg met externe partners zoals de GGD en kinderopvang. Dit brede overleg stelt ons in staat om ouders optimaal te informeren en te verwijzen naar de juiste instanties voor gespecialiseerde hulp. Voor medische handelingen op school hanteren wij een strikt protocol, dat op aanvraag beschikbaar is, om de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Lab2create (ruimte voor onderzoek en ontwerp)
Extra werkruimtes (SKSG ruimtes)
Logopedie/schrijffysio
't Vlot (interne plusgroep)

Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Meander

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsstructuur

Bij OBS Meander geloven we in het bieden van passend en inclusief onderwijs aan al onze leerlingen. Ons Kennis Centrum Openbaar Onderwijs (KCOO) speelt hierin een cruciale rol. Het KCOO ondersteunt alle basisscholen van Openbaar Onderwijs Groningen, waaronder OBS Meander, met als doel een zo passend mogelijke leeromgeving te creëren. Ze werken preventief, duurzaam en oplossingsgericht, met een sterke focus op inclusie en het versterken van het handelingsrepertoire van leerkrachten. Dit stelt hen in staat om leerlingen optimaal te begeleiden, zodat zij zoveel mogelijk regulier aan het onderwijs kunnen deelnemen. Binnen het KCOO werken gespecialiseerde professionals zoals ambulant begeleiders, orthopedagogen en een psychodiagnostisch medewerker. Elke school heeft vaste aanspreekpunten binnen het KCOO, wat zorgt voor korte lijnen en snelle, effectieve ondersteuning op school-, groeps-, leerkracht- en leerlingniveau. Deze experts werken nauw samen met de kwaliteitscoördinator van onze school, bezoeken ons regelmatig en zijn goed op de hoogte van de specifieke ontwikkelingen op OBS Meander. Indien initiële interventies onvoldoende effect hebben, of als een leerling specifieke ondersteuningsbehoeften heeft die buiten de reguliere mogelijkheden vallen, denkt het KCOO mee over de meest geschikte onderwijsplek. In gevallen van verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs, verzorgt de orthopedagoog-generalist van het KCOO de benodigde deskundigheidsverklaring voor de toelaatbaarheidsverklaring. Om proactief te handelen, organiseren we vier tot zes keer per jaar een driehoeksoverleg. Dit overleg, geleid door de kwaliteitscoördinator, wordt bijgewoond door de ambulant begeleider en orthopedagoog van het KCOO, en eventueel met toestemming van ouders ook door de GGD en het Wij-team. Het doel is om in een vroeg stadium mee te denken en te adviseren over concrete hulpvragen vanuit de school. Onze aanpak van extra ondersteuning begint met basisondersteuning binnen de klas, uitgevoerd door de leerkracht. Wanneer dit niet volstaat, schakelen we door naar niveau 3 met nader onderzoek, bespreking in het kindteam en een individueel plan. Als dit na verloop van tijd nog steeds niet het gewenste resultaat oplevert, kan in overleg met het KCOO worden doorgeschakeld naar niveau 4. Specifiek bieden wij op OBS Meander een interne plusgroep waar leerlingen wekelijks werken aan executieve vaardigheden, aangepast aan hun niveau. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, is er het project Horizon, waarbij leerlingen uit groep 8 verschillende middelbare scholen bezoeken voor opdrachten, of deelname aan de bovenschoolse plusgroep. Leerlingen met Nederlands als tweede taal ontvangen extra ondersteuning van onze NT2-specialist. Tevens zijn er interne faciliteiten zoals logopedie en fysiotherapie beschikbaar, in samenwerking met gespecialiseerde praktijken. Dit garandeert dat onze leerlingen de benodigde begeleiding krijgen en dat expertise optimaal wordt uitgewisseld tussen leerkrachten en specialisten, wat bijdraagt aan een verbeterd klassikale aanbod. Ook motorische ondersteuning is mogelijk door onze samenwerking met kinderfysiotherapeuten. Daarnaast kan een ambulant begeleider van het KCOO ingezet worden voor specifieke ondersteuningsvragen of deelname aan de bovenschoolse plusklas. De werkwijze van het KCOO is elders op deze pagina verder toegelicht. Alle ondersteuning en begeleiding binnen OBS Meander is afgestemd op de afspraken van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs (SWV) en sluit aan bij het strategisch beleidsplan van Openbaar Onderwijs Groningen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Focus op Groei en Ontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, dat we elke vier jaar vernieuwen, schetst onze belangrijkste ambities voor de komende jaren. Deze ambitieuze doelen worden jaarlijks verder uitgewerkt in concrete plannen. Onze kernambities omvatten: Brede Vaardigheden Ontwikkelen: Wij zetten vol in op het cultiveren van levenslange vaardigheden zoals initiatief nemen, effectief communiceren, jezelf uiten, zelfsturing, probleemoplossend vermogen en spelenderwijs ontdekken. Deze vaardigheden zijn essentieel voor elke leerling en bieden ruimte voor individuele invulling. Betekenisvol Onderwijs: Leren krijgt meer diepgang wanneer het plaatsvindt in een relevante context. Leerlingen leren optimaal door te doen, te ervaren en actief deel te nemen, zowel binnen als buiten de klas. Leerdoelen Centraal, Methode als Ondersteuning: Om optimaal aan te sluiten bij de unieke leerbehoeften van elke leerling, verdiepen we ons in de leerstoflijnen. De lesmethoden fungeren hierbij als een rijke bron van inspiratie en ondersteuning om onze gestelde doelen te bereiken. Bewustzijn van een Duurzame Wereld: We stimuleren een bewustzijn van onze plek in de wereld en de impact die we kunnen maken. Aandacht voor duurzaamheid en 'wereldse' vaardigheden helpt leerlingen om een positief verschil te maken. Eigenaarschap en Verantwoordelijkheid in Leren: Leren is van de leerling. Wij bevorderen eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces, met ruimte voor inspraak in zowel de vorm als de inhoud van de lessen. Leerkrachten fungeren als coaches die constructieve feedback geven en ontvangen. Verder richten we ons op ons onderwijsaanbod en de algehele kwaliteit. We evalueren kritisch ons aanbod, met speciale aandacht voor rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap. We onderzoeken hoe thematisch werken en ons Engelse lesaanbod versterkt kunnen worden. Handelingsgericht werken en differentiatie zijn hierbij cruciale pijlers. Onze kwaliteitszorg volgt een continue cyclus van vaststellen, uitvoeren, evalueren en bijstellen, waarbij handelingsgericht werken centraal staat. We verwachten veel van onze leerlingen, wat resulteert in betere leerresultaten en effectievere differentiatie. Op het gebied van burgerschap hebben we een visie geformuleerd met concrete leerdoelen, die we continu verbeteren om een dekkend en zichtbaar aanbod te garanderen. Het jaarplan splitst de schoolbrede doelen op in kleinere, behapbare stappen en activiteiten, die per bouw of schoolbreed worden uitgevoerd. Hiermee waarborgen we niet alleen de kwaliteit van het primaire proces, maar bieden we ook een uitdagend en gevarieerd onderwijsaanbod. Meer details vindt u in het school- en jaarplan op onze website. Ook professionalisering van ons team is gericht op deze ambitieuze doelen.

Hoe monitort OBS Meander de voortgang van leerdoelen?

Organisatorisch borgen we de voortgang van onze doelen door jaarlijkse evaluaties en het toewijzen van specifieke verantwoordelijkheden. Werkgroepen werken gedurende het jaar aan de gestelde doelen, verzamelen informatie en ondernemen actie. Aan het einde van het schooljaar evalueren we de resultaten en stellen we waar nodig bij voor de monitoring. Voor het onderwijs monitoren we de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet. In de onderbouw (groep 1-2) gebruiken we het kleutervolgsysteem 'Mijn Kleutergroep' voor observaties die ons helpen het aanbod af te stemmen op individuele behoeften. Vanaf groep 3 maken we gebruik van Cito: Leerling in Beeld. Door middel van toetsen analyseren we de resultaten en stellen we gepersonaliseerde leerplannen op. Specifieke zorgvragen worden besproken tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider. Tweemaal per jaar bespreken we de school- en groepsopbrengsten binnen het team en per bouw. We analyseren trends, identificeren successen en signaleren ontwikkelpunten in ons aanbod. Realistische en hoge doelen vormen de basis voor ons onderwijs, en we evalueren jaarlijks onze eindresultaten om ons onderwijs continu te verbeteren en nieuwe doelen te formuleren. Ons jaarverslag beschrijft hoe we doelen hebben bereikt en wat de impact daarvan is. We werken structureel aan onze doelen, waarbij nieuwe ontwikkelingen met het hele team worden geëvalueerd. Ouders en leerlingen worden betrokken via de leerlingenraad of groepsouderoverleg. Onze organisatorische structuur, inclusief professionele leergemeenschappen en studiedagen, is afgestemd op onze doelen. Naast teamscholing is er ook ruimte voor individuele professionele ontwikkeling, wat bijdraagt aan de algehele kwaliteit van ons onderwijs. Dit alles zorgt voor een complete PDCA-cyclus binnen onze school.

Downloaden

Stimuleren van Jonge Kinderen: OBS Meander's Vroegschoolse Programma

Toelichting van de school

OBS Meander hecht veel waarde aan een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Wij onderhouden een sterke samenwerking met lokale kinderopvangorganisaties, waaronder Partou, om deze overgang zo soepel mogelijk te maken. Onze samenwerking met Partou zorgt voor een warme en gestructureerde overdracht van peuters die instromen in onze groepen. Leerkrachten van OBS Meander en pedagogisch medewerkers van Partou wisselen regelmatig informatie uit over de ontwikkeling van de kinderen en de mogelijkheden voor verdere samenwerking. Peuters van Partou zijn wekelijks welkom om deel te nemen aan onze groepsactiviteiten. Hierdoor kunnen zij spelenderwijs nieuwe dingen ontdekken, uitdagingen aangaan en zich verder ontwikkelen in een stimulerende omgeving, altijd onder begeleiding van hun vertrouwde pedagogisch medewerker. Naast Partou werken we ook samen met andere voorschoolse educatieaanbieders in de wijk. Deze samenwerking omvat regelmatig overleg over het onderwijsaanbod, educatieve werkwijzen en de zorg en begeleiding van jonge kinderen. Bij inschrijving op onze school garanderen we een warme overdracht, waarbij alle relevante informatie wordt gedeeld. Voor buitenschoolse opvang (BSO) werken we nauw samen met SKSG Waterrijk, die ook gevestigd is in de Rietwierde. Deze samenwerking faciliteert het gebruik van elkaars faciliteiten en zorgt voor een geïntegreerd aanbod voor kinderen. Daarnaast streven we ernaar om intensief samen te werken met diverse wijkorganisaties en verenigingen voor naschoolse activiteiten. Organisaties zoals de BSO van Partou, Toddlers Huis en KidsFirst spelen hierin een belangrijke rol, en dragen bij aan een rijk en gevarieerd naschools aanbod voor onze leerlingen.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Meander extra ondersteuning en activiteiten voor jonge kinderen?

OBS Meander biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, gericht op een soepele overgang en optimale ontwikkeling. Dit omvat onder andere gezamenlijke activiteiten en informatie-uitwisseling met onze partners. Peuters van Partou zijn wekelijks welkom om deel te nemen aan onze groepsactiviteiten. Hierdoor kunnen zij spelenderwijs nieuwe dingen ontdekken, uitdagingen aangaan en zich verder ontwikkelen in een stimulerende omgeving. Onze leerkrachten werken nauw samen met pedagogisch medewerkers van Partou om een warme overdracht te garanderen en de ontwikkeling van elk kind te ondersteunen.

OBS Meander biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, gericht op een soepele overgang en optimale ontwikkeling. Dit omvat onder andere gezamenlijke activiteiten en informatie-uitwisseling met onze partners. Peuters van Partou zijn wekelijks welkom om deel te nemen aan onze groepsactiviteiten. Hierdoor kunnen zij spelenderwijs nieuwe dingen ontdekken, uitdagingen aangaan en zich verder ontwikkelen in een stimulerende omgeving. Onze leerkrachten werken nauw samen met pedagogisch medewerkers van Partou om een warme overdracht te garanderen en de ontwikkeling van elk kind te ondersteunen.

Samenwerking en begeleiding peuters met Partou voor optimale ontwikkeling

Met welke kinderopvangorganisaties werkt OBS Meander samen voor het jonge kind?

OBS Meander werkt nauw samen met diverse kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te waarborgen. Een belangrijke partner hierin is Partou, gevestigd in de Rietwierde. Deze samenwerking met Partou zorgt voor een warme overdracht wanneer kinderen van de kinderopvang naar onze basisschool stromen. Er is regelmatige informatie-uitwisseling tussen onze leerkrachten en de pedagogisch medewerkers van Partou. Daarnaast onderhouden we contacten met andere voorschoolse educatieaanbieders in de wijk, waaronder SKSG Waterrijk voor buitenschoolse opvang, om een breed en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

OBS Meander werkt nauw samen met diverse kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te waarborgen. Een belangrijke partner hierin is Partou, gevestigd in de Rietwierde. Deze samenwerking met Partou zorgt voor een warme overdracht wanneer kinderen van de kinderopvang naar onze basisschool stromen. Er is regelmatige informatie-uitwisseling tussen onze leerkrachten en de pedagogisch medewerkers van Partou. Daarnaast onderhouden we contacten met andere voorschoolse educatieaanbieders in de wijk, waaronder SKSG Waterrijk voor buitenschoolse opvang, om een breed en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | OBS Meander in Groningen | [2025] Schoolregister