Basisschool kindcentrum Anne Frank in Groningen

Het team van kindcentrum Anne Frank in Groningen

Current section: team
De Sanstraat 13
9744 Groningen

Zie hier hoe het team van kindcentrum Anne Frank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van kindcentrum Anne Frank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past kindcentrum Anne Frank bij jullie?

Ontdek hoe goed kindcentrum Anne Frank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij kindcentrum Anne Frank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij kindcentrum Anne Frank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (41.2%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (11.8%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij kindcentrum Anne Frank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.3%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor kindcentrum Anne Frank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum Anne Frank

Bij Kindcentrum Anne Frank zetten we ons dagelijks in voor een stabiele en kwalitatieve leeromgeving voor alle kinderen. Een essentieel onderdeel hiervan is een betrouwbare invulling van onze lesuren, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We hebben een duidelijk beleid omtrent personeelsvervanging om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Ons doel is om de impact op uw kind en de klasgroep tot een minimum te beperken. Onze prioriteit ligt bij het intern oplossen van vervangingsvragen. Dit betekent dat we eerst kijken naar beschikbare collega's binnen ons eigen team die flexibel kunnen bijspringen. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, maken we gebruik van een speciaal opgezette vervangingspool, beheerd door ons schoolbestuur SKO Noord. Deze pool biedt toegang tot een netwerk van gekwalificeerde onderwijsprofessionals die snel ingezet kunnen worden. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een klassengroep tijdelijk geen directe leerkracht heeft. In dergelijke gevallen informeren wij u als ouders proactief en zo vroeg mogelijk over de situatie en de genomen maatregelen. Transparante communicatie staat bij ons voorop, zodat u altijd op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum Anne Frank

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern begeleider voor onderwijsadvies
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling
Onderwijsassistent voor extra begeleiding

Toelichting van de school:

Kindcentrum Anne Frank biedt gespecialiseerde hulp bij taal- en rekenproblemen. Voor aangepaste zorg, zoals dyslexie en logopedie, werken wij nauw samen met externe deskundigen. Deze specialisten bieden hun expertise direct op onze school, wat de toegankelijkheid voor uw kind vergroot. Onze interne begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten zorgen voor een gestructureerde aanpak, waarbij we focussen op de individuele leerbehoeften van elk kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsanalyse en -ondersteuning
Intern begeleider voor zorgcoördinatie
Orthopedagoog voor specialistische begeleiding

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum Anne Frank staat de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Als Vreedzame School stimuleren we positieve sociale interacties en een veilige omgeving voor al onze leerlingen. Onze gedragsspecialist is een vast aanspreekpunt binnen de school voor ondersteuning. We hanteren het 'Leerling in Beeld' protocol voor nauwkeurige signalering en bieden de Vreedzame School methode voor een optimale sociaal-emotionele groei.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor coaching en advies
Intern begeleider voor leerlingondersteuning
Orthopedagoog voor complexe hulpvragen

Toelichting van de school:

Kindcentrum Anne Frank besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van een positieve gedragshouding en effectieve werkwijzen. Onze gedragsspecialist, tevens kindercoach, adviseert teamleden en ouders en voert gesprekken met kinderen om hen te ondersteunen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onze aandachtsfunctionaris. Daarnaast bieden de orthopedagogen van VCOG specialistische hulp bij specifieke onderwijs- en gedragsvragen, zodat elk kind optimaal kan presteren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Praktische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingsonderwijs
Logopedist voor communicatieontwikkeling

Toelichting van de school:

Kindcentrum Anne Frank faciliteert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Leerlingen die behoefte hebben aan fysiotherapie, logopedie of gespecialiseerde dyslexiezorg, kunnen deze behandelingen mogelijk op school ontvangen. Wij onderzoeken in overleg de mogelijkheden. De school stelt ruimte beschikbaar voor behandelaren, waardoor reizen voor ouders wordt beperkt. Houd er rekening mee dat eventuele behandelkosten voor de ouders zelf zijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Een Veilige Omgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel gespecialiseerde medische zorg en persoonlijke verzorging niet direct door schoolpersoneel worden geleverd, streven wij ernaar een veilige en ondersteunende omgeving te bieden waar externe professionals, indien nodig, hun diensten kunnen verlenen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Dyslexiezorg
Fysiotherapeut
Logopedist

Ontdek de Extra Ondersteuning op Kindcentrum Anne Frank

Gedetailleerde Schoolinformatie over Ondersteuningsmogelijkheden

Voorwaarden voor Aanmelding op Onze Basisschool Bij Kindcentrum Anne Frank hanteren we specifieke voorwaarden voor aanmelding, zoals beschreven in ons algemene aannamebeleid dat u op onze website kunt vinden. Een belangrijke eis voor toelating is dat uw kind zindelijk is. Dit zorgt ervoor dat we ons optimaal kunnen richten op de educatieve ontwikkeling van alle leerlingen. Grenzen van Onze Zorg en Ondersteuning Ons kindcentrum biedt deskundige zorg, maar er zijn grenzen aan de mogelijkheden voor leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften. Situaties waarin we mogelijk geen passend onderwijsaanbod kunnen realiseren, omvatten specifieke didactische problemen waarbij onze expertise binnen de jaargroep ontoereikend is. Ook de groepsdynamiek speelt een rol; indien de plaatsing van een nieuwe leerling de onderwijskwaliteit voor de bestaande groep in gevaar brengt, kunnen we dit niet garanderen. De groepsgrootte is flexibel en afhankelijk van de samenstelling. Veiligheid en Gedrag binnen de Klas De veiligheid van iedere leerling, medeleerling en leerkracht staat voorop. Blijvend storend gedrag of gezagsondermijnend gedrag dat kwalitatief goed onderwijs voor iedereen belemmert, bereikt de grenzen van onze zorg. Ons protocol voor schorsing en verwijdering, beschikbaar op de website, biedt hierover meer duidelijkheid. Medische en Motorische Zorgvragen Verpleegkundige handelingen door leerkrachten zijn niet mogelijk. Voor leerlingen met specifieke motorische beperkingen, visuele of auditieve uitdagingen, verwijzen we door naar gespecialiseerde centra zoals mytylscholen, Kentalis of Visio. Hun expertise is hier meer toereikend. Verdere Ondersteuning en Doorverwijzing Als een leerling naar verwachting de einddoelen van groep 8 niet zal behalen en uitstroomt op een lager niveau, kan vervroegd schoolverlaten overwogen worden, in samenspraak met ouders. Dit geldt met name voor leerlingen die na 8 jaar basisonderwijs nog extra ondersteuning nodig hebben. Doorverwijzing naar passend voortgezet onderwijs, zoals Praktijkonderwijs, is hierbij essentieel. Nieuwkomers en Taalontwikkeling Voor leerlingen die nieuw in Nederland zijn en de Nederlandse taal onvoldoende beheersen, onderzoeken we binnen het VCOG de mogelijkheden voor een schakelklas of andere passende onderwijsvormen. De plaatsing is te allen tijde afhankelijk van de actuele groeps- en schoolcapaciteit. Toekomstvisie: Focus op Welzijn en Leren Kindcentrum Anne Frank streeft naar een optimaal pedagogisch klimaat en hoogwaardige lessen. We zetten in op het voorkomen van gedragsproblemen en leerachterstanden. Intensieve samenwerking met de orthopedagoog van ons bestuur waarborgt de best mogelijke zorg en begeleiding voor elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Schoolplannen van Kindcentrum Anne Frank

Wat zijn de belangrijkste onderwijsdoelen in ons schoolplan?

Bij Kindcentrum Anne Frank streven we naar een continue verbetering van ons onderwijs. Dit doen we vanuit een sterke verbetercultuur, elke dag weer een beetje beter, samen met ons team. Ons vierjarige schoolplan (2023-2027) bevat concrete doelen die we jaarlijks evalueren en bijstellen in ons jaarplan. In het schooljaar 2025-2026 focussen we op specifieke verbeteringen: **Lezen en Wereldoriëntatie:** We implementeren de nieuwe methode Blink, waarbij we gezamenlijk lesmateriaal voorbereiden en zorgen voor toegankelijke leermiddelen. **Gedrag:** Alle teamleden volgen trainingen in traumasensitief onderwijs. Voor 1 juli 2026 ontwikkelen we een schoolbreed plan voor positief gedrag, met duidelijke routines en afspraken. **Rekenen:** We onderzoeken of onze huidige rekenmethode, Snappet, optimaal aansluit bij de behoeften van onze leerlingen. In juni 2026 presenteren we een onderbouwd advies over het voortzetten of aanpassen van de methode. **Ouderbetrokkenheid:** We onderzoeken hoe we de betrokkenheid van ouders kunnen vergroten door middel van enquêtes en gesprekken. Voor juli 2026 presenteren we praktische aanbevelingen om de samenwerking te versterken. **Cultuur:** We evalueren en verrijken ons cultuuronderwijs, met specifieke aandacht voor creatieve vorming en muziek. Concrete lesvoorstellen worden in juni 2026 gepresenteerd. Deze doelen worden jaarlijks uitgewerkt in SMART-doelen in het jaarplan, met een evaluatiemoment aan het einde van elk kalenderjaar om de voortgang te bespreken en de opbrengsten vast te leggen in het jaarverslag.

Hoe waarborgt Kindcentrum Anne Frank de onderwijskwaliteit en het behalen van de gestelde doelen?

De kwaliteitsborging op Kindcentrum Anne Frank is een continu proces. We investeren jaarlijks in de professionele ontwikkeling van ons team door middel van studiedagen en individuele bijscholingscursussen. Startende leerkrachten ontvangen begeleiding via een coachingstraject. We borgen afspraken en structuren door middel van kwaliteitskaarten per vakgebied of thema. Deze kaarten beschrijven onze werkwijze, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, en worden regelmatig besproken en bijgesteld in teamvergaderingen en werkgroepen. De directie monitort de doorlopende lijn en zorgt voor naleving van de afspraken. Vijfmaal per jaar evalueren we de voortgang van onze jaarplan-doelen tijdens personeelsvergaderingen. Aan het einde van het jaar bespreekt de directie de resultaten met het team en de Medezeggenschapsraad (MR).

Stimulerend Aanbod Jonge Kind: Kindcentrum Anne Frank Groningen

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Anne Frank geloven we in een naadloze overgang van opvang naar onderwijs. Daarom werken we nauw samen met onze gewaardeerde partner, peuteropvang 'de Smurf', om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat uw kind optimaal wordt voorbereid op de basisschool, met een focus op spelend leren en sociale interactie. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind zich welkom voelt en zich volop kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Kindcentrum Anne Frank voor jonge kinderen?

Kindcentrum Anne Frank biedt een rijk en afwisselend programma voor het jonge kind, gericht op een brede ontwikkeling. Dit omvat specifieke activiteiten die aansluiten bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van jonge kinderen, ter voorbereiding op de basisschool. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en kinderen spelenderwijs nieuwe vaardigheden te laten ontdekken. We zetten sterk in op de ontwikkeling van taal, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden.

Kindcentrum Anne Frank biedt een rijk en afwisselend programma voor het jonge kind, gericht op een brede ontwikkeling. Dit omvat specifieke activiteiten die aansluiten bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van jonge kinderen, ter voorbereiding op de basisschool. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en kinderen spelenderwijs nieuwe vaardigheden te laten ontdekken. We zetten sterk in op de ontwikkeling van taal, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Kindcentrum Anne Frank samen voor het jonge kind?

Om een optimale begeleiding en doorlopende leerlijn voor jonge kinderen te garanderen, werkt Kindcentrum Anne Frank samen met lokale partners. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod en zorgen voor een harmonieuze overgang van opvang naar onderwijs. Onze belangrijkste partners zijn peuteropvang 'De Smurf' en buitenschoolse opvang 'BSO Anne Frank'. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om een consistente en kwalitatief hoogwaardige omgeving te bieden waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Om een optimale begeleiding en doorlopende leerlijn voor jonge kinderen te garanderen, werkt Kindcentrum Anne Frank samen met lokale partners. Deze samenwerkingen verrijken ons aanbod en zorgen voor een harmonieuze overgang van opvang naar onderwijs. Onze belangrijkste partners zijn peuteropvang 'De Smurf' en buitenschoolse opvang 'BSO Anne Frank'. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om een consistente en kwalitatief hoogwaardige omgeving te bieden waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.