Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Groningen

Het team van Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Groningen

Current section: team
Bessemoerstraat 6
9741 Groningen

Zie hier hoe het team van Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.2%)
Man (31.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.5%)
25-35 jaar (36.4%)
35-45 jaar (13.6%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.2%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Bisschop Bekkers

Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten garanderen we een gestroomlijnd vervangingsproces. We streven ernaar de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zodat uw kind altijd in een vertrouwde en educatieve omgeving verblijft. Onze eerste prioriteit is het inzetten van een interne vervanger, een collega die al bekend is met de lesmethoden en de leerlingen van de betreffende groep. Dit zorgt voor minimale verstoring en maximale herkenning voor de kinderen. Indien een interne oplossing niet mogelijk is, maken we gebruik van de professionele vervangingspool van KOC. Deze pool bestaat uit ervaren onderwijsprofessionals die flexibel inzetbaar zijn en snel kunnen schakelen. Als laatste redmiddel, wanneer interne en KOC-vervanging niet toereikend zijn, schakelen we de expertise in van Slim-personeelsbemiddeling. Zij helpen ons bij het vinden van gekwalificeerde krachten om het team te versterken. In uitzonderlijke situaties, waarin alle vervangingsopties zijn uitgeput, vragen we ouders vriendelijk om hun kind thuis op te vangen, indien dit mogelijk is. Als thuisopvang geen optie is, wordt uw kind met de grootste zorg opgevangen binnen een andere groep op onze school. Wij communiceren proactief over eventuele vervangingen. Indien een leerkracht de dag ervoor afwezig is, informeren we u tijdig. Bij onvoorziene ochtendlijke ziekmeldingen streven we ernaar u uiterlijk vóór 07:45 uur te informeren, zodat u uw dag kunt plannen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De in dit document genoemde invulling van onderwijstijd is een indicatie. In de praktijk kunnen er goede redenen zijn om af te wijken van dit schema. Omdat we in het schooljaar 2025-2026 het vak rekenen als speerpunt hebben, zal daaraan minimaal het in deze schoolgids genoemde aantal uren worden besteed.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Bisschop Bekkers

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra hulp voor succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze school in Groningen investeert in de toekomst met gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Rico Sloover, onze rekenspecialist, biedt gerichte ondersteuning in alle groepen om de rekenvaardigheden te verbeteren. Medine Özyilmaz, specialist meer- en hoogbegaafdheid, en Marieke van Haperen, gedragsspecialist, werken samen aan een optimale leeromgeving. De logopedist, Anne Baay van Praatmaatgroep, focust zich op NT2-leerlingen en kinderen met spraak- en taaluitdagingen. Met deze deskundige begeleiding zorgen we ervoor dat elke leerling de nodige ondersteuning krijgt om te excelleren in taal en rekenen, wat essentieel is voor hun verdere schoolcarrière.

6

Sociaal-Emotioneel Welzijn: Een veilige basis voor elk kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Aandachtsfunctionaris Meldcode
Yoga-docent
Kindteam

Toelichting van de school:

Op de Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Groningen staat het welzijn van uw kind centraal. We bieden een prettige en veilige omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze gedragsspecialist, Marieke van Haperen, ondersteunt leerlingen en klassen bij gedragsuitdagingen en het verbeteren van groepsdynamiek. Yoga-docent Sandra Buitenwerf verzorgt yogalessen voor kinderen die extra ontspanning en focus nodig hebben. De intern begeleider, Karin Soppe, adviseert over sociaal-emotionele ontwikkeling en kan, indien nodig, doorverwijzen naar externe hulp. Samenwerking met het PO WIJ-team en externe specialisten via Kindteam-overleggen garandeert een integrale aanpak voor elk kind.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Strategieën voor succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Marieke van Haperen, onze toegewijde gedragsspecialist, biedt op onze basisschool in Groningen deskundig advies en begeleiding. Zij kan klassen observeren en strategieën ontwikkelen om de werkhouding en taakaanpak van leerlingen te optimaliseren. Indien nodig, raadplegen we ook specialisten uit het samenwerkingsverband passend onderwijs. Dit zorgt ervoor dat we altijd de meest effectieve aanpak kunnen bieden voor kinderen met specifieke gedrags- of leeruitdagingen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van beweging

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding

Toelichting van de school:

Onze school in Groningen stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding, Bart Kranenborg, biedt Motorische Remedial Teaching voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We werken samen met een kinderfysiotherapeut voor gespecialiseerde begeleiding op school. Daarnaast is er twee dagen per week een logopedist aanwezig om spraak- en taalontwikkeling te ondersteunen. Door nauwe samenwerking met Cedin Zorg en Onderwijs en GGD Groningen, waarborgen we de brede ontwikkeling van onze leerlingen op fysiek en motorisch vlak.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging op school, schakelen wij externe expertise in. Dit kan variëren van advies voor ons team tot directe ondersteuning voor uw kind. Wij staan open voor overleg met u als ouders over de behoeften van uw kind op dit gebied. Samen zoeken we naar de beste oplossingen en mogelijkheden binnen en buiten de school. Onze samenwerking met het paramedisch team van Cedin helpt ons bij het opstellen van veilige medische protocollen, zodat we uw kind optimaal kunnen ondersteunen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontwikkelingsondersteuning voor Elke Leerling op de Bisschop Bekkersschool

Gedetailleerde Uitleg van Ons Ondersteuningsaanbod

Onze school biedt zowel basisondersteuning als gespecialiseerde extra ondersteuning om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen. De basisondersteuning is gewaarborgd door de officiële kwaliteitsmetingen van de inspectie van het onderwijs. Deze heeft onze onderwijskwaliteit als voldoende beoordeeld, wat betekent dat we voldoen aan het basisarrangement. Dit fundament zorgt ervoor dat alle leerlingen de nodige basisvaardigheden en aandacht krijgen. Preventieve en licht curatieve interventies, zoals specifieke programma's voor leerlingen met dyslexie, zijn een vast onderdeel van ons aanbod. We organiseren onze onderwijsondersteuning efficiënt, waarbij we nauw samenwerken met externe organisaties en specialisten. Dit stelt ons in staat om flexibel in te spelen op diverse onderwijsbehoeften. Ons onderwijs is gericht op handelingsgericht werken. We brengen de onderwijsbehoeften van elke leerling systematisch in kaart door middel van observaties, toetsen en gesprekken. Op basis hiervan ontwikkelen we een passend onderwijsaanbod en evalueren we de voortgang regelmatig. Dit proces wordt ondersteund door ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Extra ondersteuning gaat verder dan de basis en wordt aangeboden via een eigen leerlijn of een arrangement. Een eigen leerlijn wordt opgesteld als een leerling de lesstof van de groep niet meer kan volgen, waarbij het kind op een ander niveau werkt. Dit kan vanaf groep 6, met betrokkenheid van een orthopedagoog en halfjaarlijkse evaluaties met ouders en leerling. Arrangementen worden gefinancierd vanuit Passend Onderwijs en omvatten een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). In het OPP beschrijven we factoren die de ontwikkeling stimuleren of belemmeren, stellen we doelen en bepalen we het aanbod. Dit plan wordt halfjaarlijks geëvalueerd met ouders en leerling om de begeleiding optimaal af te stemmen. De realisatie van deze extra ondersteuning wordt intern verzorgd, waarbij we gebruikmaken van de expertise binnen ons team, een eigen orthopedagoog, intelligentietesten en beschikbare materialen. De effectiviteit wordt mede bepaald door de begeleiding van leerkrachten, de schoolfaciliteiten en onze samenwerking met ouders en externe partners. Financiële middelen vanuit Passend Onderwijs, via KOC, ondersteunen dit proces. We hanteren duidelijke grenzen aan onze ondersteuning, gebaseerd op ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hoewel we streven naar een passende plek voor elke leerling, kunnen specifieke onderwijsbehoeften soms leiden tot overleg met ouders. In dergelijke gevallen zoeken we samen naar een passende oplossing binnen het samenwerkingsverband, eventueel in speciaal (basis)onderwijs. Onze ambitie is om de samenwerking met externe specialisten, zoals orthopedagogen en fysiotherapeuten, verder te intensiveren. Dit stelt ons in staat om een breder scala aan begeleiding direct op school te bieden en zo de ontwikkeling van al onze leerlingen te stimuleren. Meer details vindt u op onze website: www.b-bekkers.nl.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Wat zijn de ambitieuze doelen uit ons schoolplan?

U vindt een gedetailleerd overzicht van onze schoolambities en ontwikkelingsdoelen in het actuele schoolplan, beschikbaar voor download op onze website.

Hoe garandeert onze school de continuïteit van onderwijskwaliteit?

Bij Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers werken we proactief aan onze onderwijskwaliteit met een heldere visie. Onze jaarlijkse plannen, gebaseerd op het strategische schoolplan, bevatten concrete doelen en een plan voor teambrede en individuele professionele ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat ons onderwijsteam voortdurend up-to-date blijft met de nieuwste inzichten en methodieken. We hanteren de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) om onze jaarplannen effectief te implementeren en te evalueren. Door continue analyse van leerresultaten stellen we bij en optimaliseren we onze aanpak, zodat we onze ambitieuze doelen behalen, zoals vastgelegd in onze ambitiekaarten. Essentiële afspraken over onze didactische aanpak zijn gebundeld in kwaliteitskaarten. Bovendien versterken we onze professionele cultuur door de bewezen methodieken van Stichting LeerKRACHT te omarmen. Voor een grondige kwaliteitszorg maken we gebruik van diverse interne en externe bronnen. Het WMK-po (Werken Met Kwaliteitskaarten Primair Onderwijs) is hierin een centraal webbased instrument dat voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie, inclusief analyses van opbrengsten en feedback van ouders, leerlingen en leerkrachten. De schoolleiding rapporteert periodiek aan het bestuur over de schoolkwaliteit en onderhoudt nauwe banden met andere scholen binnen de stichting voor collegiale afstemming. Op bovenschools niveau monitoren we de onderwijsresultaten met behulp van IEP LOVS-toetsen. Regelmatig schoolleiders- en kwaliteitscoördinatorenoverleg binnen onze stichting zorgt voor een gedeelde focus op kwaliteitsverbetering. Een externe reflectie door Bureau Meesterschap in het schooljaar 2022-2023 heeft geleid tot waardevolle inzichten die zijn geïntegreerd in ons huidige schoolplan. De stem van onze leerlingen, via de leerlingenraad, en de betrokkenheid van ouders, via de medezeggenschapsraad (MR), zijn essentieel in het vormgeven van ons schoolbeleid en de voortdurende kwaliteitsverbetering.

Programma Jonge Kind: Ontwikkeling en Plezier bij Bisschop Bekkers

Toelichting van de school

Bij Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers geloven we dat elk jong kind een unieke ontdekkingsreiziger is. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen hun natuurlijke nieuwsgierigheid kunnen volgen en zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. Kinderen leren het best door te doen, te ervaren en te spelen. Onze visie is gebaseerd op de drie pijlers van autonomie, verbinding en competentie. Kinderen krijgen de ruimte om zelf keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen ('ik kan het zelf!'). Ze voelen zich thuis, gewaardeerd en verbonden met leerkrachten en medeleerlingen ('ik hoor erbij!'). Bovendien ervaren ze succes en bouwen ze zelfvertrouwen op ('ik kan het!'). Deze basisbehoeften vergroten de betrokkenheid en het leerplezier. We werken met thematische projecten in de kleutergroepen, waarbij spel centraal staat. Spel is essentieel voor de ontwikkeling; het helpt kinderen de wereld te begrijpen, ervaringen te verwerken en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Door goed te observeren en te luisteren, sluiten we aan bij de belevingswereld van elk kind en creëren we betekenisvolle leersituaties. Vanaf groep 3 bouwen we voort op deze solide basis met gestructureerde methodes, maar spel blijft een belangrijk onderdeel van het leerproces. We streven ernaar de talenten van ieder kind te ontdekken en te stimuleren, zodat ze met plezier en vertrouwen hun schoolloopbaan doorlopen. Kom langs en ervaar zelf de warme en uitdagende sfeer op onze school!

Veelgestelde vragen

Biedt Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt diverse aanvullende programma's en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen om een optimale start te garanderen.

Ja, onze school biedt diverse aanvullende programma's en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen om een optimale start te garanderen.

Peuteropvang & Kinderopvang Diensten
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals Peuterspeelzaal Dikkie Dik van Kids First en Kinderopvang Melkweg van SKSG voor een naadloze doorgaande lijn.

Wij werken nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals Peuterspeelzaal Dikkie Dik van Kids First en Kinderopvang Melkweg van SKSG voor een naadloze doorgaande lijn.

Peuterspeelzaal Dikkie Dik (Kids First)
Kinderopvang Melkweg (SKSG)
Team | Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Groningen | [2025] Schoolregister