Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Groningen

De resultaten van Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Groningen

Current section: resultaten
Bessemoerstraat 6
9741 Groningen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamentele Niveau op Basisscholen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze resultaten worden gemeten via de eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als een belangrijke indicator voor alle basisscholen in Nederland, waaronder onze school in Groningen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Leerlingen Basisonderwijs

Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te behalen. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De inspectie stelt per basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn om de voortgang en het onderwijsniveau van elke school te beoordelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers?

Vanaf schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets de officiële opvolger van de eindtoets. Dit betekent een nieuwe aanpak voor de aanmelding op het middelbaar onderwijs met één centrale aanmeldweek. De resultaten van de kernvakken rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen uit groep 7 en 8 bieden een waardevolle indicatie voor het vervolgonderwijs. Deze scores worden gekoppeld aan de Plaatsingswijzer, een essentieel hulpmiddel voor basisscholen om een gedegen schooladvies op te stellen. Naast de Plaatsingswijzer baseren leerkrachten het voorlopige advies, dat in december van groep 8 wordt verstrekt, op diverse factoren. Denk hierbij aan leerlingkenmerken, de werkhouding, resultaten van methodetoetsen en gerichte observaties. In februari leggen de leerlingen van groep 8 de IEP doorstroomtoets af. Deze toets meet de beheersing van de leerstof gedurende de acht jaar basisonderwijs en dient als basis voor het definitieve schooladvies. Belangrijk is dat het definitieve advies, in vergelijking met het voorlopige advies, alleen naar boven bijgesteld mag worden. Het schooladvies wordt gezamenlijk bepaald binnen een adviescommissie, bestaande uit de leerkracht van groep 7, de leerkracht van groep 8 en de intern begeleider. In de laatste week van maart volgt de aanmelding bij de middelbare school met het definitieve advies.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling: Kinderen Voorbereiden op de Toekomst bij Daltonschool Bisschop Bekkers

Bij Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Groningen geloven we sterk in het overdragen van maatschappelijke en culturele waarden. We zetten ons in om elk kind te begeleiden naar een gelukkige en betekenisvolle deelname aan de samenleving. Onze school is een plek waar diversiteit wordt gevierd; ieder kind met een unieke achtergrond, taal en identiteit voelt zich hier welkom en gewaardeerd. Onze school is geworteld in traditie en geïnspireerd door belangrijke levenslessen. Dit vertaalt zich in onze kernprincipes: iedereen mag zichzelf zijn, iedereen krijgt de kans om zijn of haar potentieel te ontdekken, we zorgen voor een prettige sfeer en we ondersteunen elkaar. Deze waarden vormen de basis voor een positieve en inclusieve leeromgeving waarin kinderen zich sociaal en emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen.

Respect voor Ieder Kind

Ontwikkeling van Unieke Talenten

Creëren van een Veilige Leeromgeving

Hoe bevordert Daltonschool Bisschop Bekkers de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze aanpak voor burgerschapsonderwijs is zorgvuldig uitgewerkt en gebaseerd op de effectieve methode 'De Vreedzame School'. Alle essentiële thema's uit deze methode komen gedurende de schoolloopbaan van onze leerlingen aan bod. De principes van 'De Vreedzame School' integreren we actief in de schoolomgeving, met zichtbare elementen zoals onze 'uitpraatbankjes' en een team van getrainde mediatoren. Daarnaast maken we gebruik van 'Klasse(n)Kracht' en voeren we regelmatig sociogrammen uit om de groepsdynamiek te analyseren. Deze inzichten bespreken we met de kinderen, waarbij we hen leren hoe ze effectief kunnen samenwerken en een positieve groepsdynamiek kunnen creëren. Er is dus veel aandacht voor zowel individuele groei als gezamenlijke inspanningen, met thema's als democratie en staatsinrichting. Vaardigheden zoals effectief communiceren, vergaderen en het onderbouwen van meningen worden ook geoefend via de leerlingenraad en het initiatief 'De Stem van de Leerling' (onderdeel van Stichting Leerkracht), wat bijdraagt aan een actieve en betrokken leerlingengemeenschap.

Welke methoden gebruikt deze school om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van specifieke registratiemethoden: * **IEP-lvs: Hart en Handen:** Dit systeem helpt ons de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. * **WMK-PO:** Via dit instrument onderzoeken we de vooruitgang op sociaal gebied.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op deze basisschool?

Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van haar leerlingen door middel van de volgende erkende methoden: * **De Vreedzame School:** Een uitgebreid programma gericht op het bevorderen van sociale vaardigheden, conflicthantering en een positieve groepscultuur. * **Klasse(n)Kracht:** Deze methode versterkt de samenwerking en het welzijn binnen de klas, en draagt bij aan een veilige en ondersteunende leeromgeving.

Inspectierapport Bisschop Bekkers: Onze Kwaliteit onder de Loep

De Inspectie van het Onderwijs voerde in november 2024 een grondige evaluatie uit op bestuurlijk niveau. Deze inspectie bevestigt de sterke basis van onze school met een "voldoende" beoordeling op bestuursniveau. Dit resultaat onderstreept onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen.

Resultaten | Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Groningen | [2025] Schoolregister