IKC Borgman Oosterpark in Groningen

Het team van IKC Borgman Oosterpark in Groningen

Current section: team
Klaprooslaan 204
9713 Groningen

Zie hier hoe het team van IKC Borgman Oosterpark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Borgman Oosterpark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Borgman Oosterpark bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Borgman Oosterpark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Borgman Oosterpark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC Borgman Oosterpark: Ons Protocol

Bij IKC Borgman Oosterpark zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Mocht een medewerker onverhoopt verlof aanvragen, bijvoorbeeld wegens ziekte of andere persoonlijke omstandigheden, dan volgen we strikt ons zorgvuldig opgestelde protocol om de impact op de leerlingen te minimaliseren. De procedure voor het regelen van vervanging bij afwezigheid van een lesgevende mentor is als volgt ingericht. We streven ernaar om altijd een passende oplossing te vinden, waarbij de kwaliteit van het onderwijs en de zorg voor uw kind voorop staan. Ons doel is een soepel en effectief vervangingssysteem. In de eerste plaats kijken we naar de beschikbaarheid van externe leerkrachten via de invallijst die door het bestuur wordt beheerd. Indien er geen externe vervangers beschikbaar zijn, schakelen we intern onze eigen leerkrachten in. Hierbij wordt rekening gehouden met de zorg voor andere kinderen in de school. Parttimers die aangegeven hebben beschikbaar te zijn voor interne vervanging, worden hierbij prioritair benaderd. Indien nodig, gebruiken we ook de groepsapp om collega's te vragen naar hun beschikbaarheid. Het is belangrijk te weten dat de directie en intern begeleiders niet worden ingezet voor reguliere klassenvervanging. Als interne en externe oplossingen niet volstaan, onderzoeken we of een collega die extra ondersteuning biedt binnen een unit, tijdelijk de stamgroep kan overnemen. Ook een capabele onderwijsassistent of stagiaire kan, onder supervisie van een andere mentor, de leiding over de groep op zich nemen. Dit gebeurt altijd na een zorgvuldige afweging van de geschiktheid en de impact op de zorg voor andere leerlingen. Deze tijdelijke inzet wordt per geval beoordeeld. In uitzonderlijke situaties, wanneer geen van de bovenstaande stappen succesvol is, kunnen ouders gevraagd worden om hun kind(eren) thuis te houden. Voor ouders die absoluut geen opvang kunnen regelen, proberen we, indien mogelijk, opvang te bieden in een andere stamgroep. Kinderen kunnen dan thuis werken aan hun weektaak, aangepast aan hun leeftijd en leerjaar. Ouders ontvangen hierover tijdig bericht via ons communicatiesysteem "SocialSchools". Wanneer we een collega met een ondersteunende rol inzetten voor klassenvervanging (stap 3), is dit doorgaans voor maximaal één dag. Bij een langere afwezigheid beoordelen we opnieuw de situatie. Als het organiseren van vervanging niet langer wenselijk of haalbaar is, vragen we ouders hun kind thuis te houden om te werken aan de weektaak. Dit is omdat deze extra medewerkers primair zijn ingezet voor individuele ondersteuning, en hun afwezigheid direct impact heeft op deze kinderen en de werkdruk van andere leerkrachten verhoogt. Bij langdurigere afwezigheid van meerdere leerkrachten, kunnen we overwegen om groepen roulerend thuis te laten blijven. De mentor van een 'vrije' groep kan dan de afwezige collega vervangen. Leerlingen uit de midden- en bovenbouw kunnen elkaar ook ondersteunen door voor elkaars groepen in te vallen, evenals leerlingen uit de onderbouw. Ouders worden hiervan de dag van tevoren via "SocialSchools" op de hoogte gesteld. Bij gelijktijdige afwezigheid van meerdere mentoren, waarbij stappen 1 tot en met 3 niet volstaan, houden we rekening met het aantal dagen dat de eigen mentor afwezig is geweest voor een specifieke groep. Zo proberen we de belasting eerlijk te verdelen. De directie behoudt zich het recht voor om in specifieke gevallen af te wijken van deze standaardprocedure en informeert de betrokkenen hierover zo spoedig mogelijk.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Borgman Oosterpark: Specialisten voor Elk Kind

5

Taal en Rekenen: Sterke Basis met Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
VVE Specialist
NT2 Docent

Toelichting van de school:

Op IKC Borgman Oosterpark zetten wij ons in voor een optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze twee Intern Begeleiders fungeren als kwaliteitsondersteuners voor de gehele school. De mentoren in de onderbouw zijn gespecialiseerd in Vroeg en Voorschoolse Educatie (VVE), wat een vliegende start garandeert. Bovendien hebben we een toegewijde specialist voor Nederlands als Tweede Taal (NT2) om alle leerlingen te ondersteunen. Met vijf gecertificeerde rekenspecialisten – één voor de onderbouw, twee voor de middenbouw en twee voor de bovenbouw – bieden we gerichte hulp om rekenvaardigheden te versterken.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolomgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kindercoach
Specialist "Ik Leer Leren"
Team "De Vreedzame School"

Toelichting van de school:

Binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC) is sociaal-emotionele vorming en burgerschap van groot belang. We hanteren de succesvolle methode "De Vreedzame School" door de hele school, wat bijdraagt aan een positieve en respectvolle sfeer. Naast deze methode integreren we filosofielessen en besteden we aandacht aan diverse burgerschapsonderwerpen binnen onze vier thematische projecten. Hiermee stimuleren we zelfbewustzijn en sociale vaardigheden. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen volgen we nauwgezet met de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL), die we vanaf groep 3 twee keer per jaar afnemen.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Aanpak voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kindercoach

Toelichting van de school:

Onze toegewijde mentoren observeren dagelijks het gedrag, de werkhouding en de taakaanpak van de kinderen. Bij signalen van uitdagingen worden de Intern Begeleiders ingeschakeld om de onderliggende oorzaken te achterhalen. Samen met de Intern Begeleiders ontwikkelen we een passend plan van aanpak, eventueel met ondersteuning van externe experts zoals de orthopedagoog of ambulant begeleider van het samenwerkingsverband. Ook werken we nauw samen met lokale partners zoals het WIJ-team en de GGD. Alle collega's in de onderbouw hebben in het schooljaar 2023-2024 de scholing "Druk en dwars" gevolgd. Dit versterkt hun vaardigheden in het proactief omgaan met gedragsverschillen binnen de klas.

2

Motorische Ontwikkeling: Actieve Kinderen, Gezonde Toekomst

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek
Brede Vakdocent B-Slim

Toelichting van de school:

IKC Borgman Oosterpark hecht veel waarde aan de motorische ontwikkeling van elk kind. We hebben een gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek die nauw betrokken is bij de voortgang van onze leerlingen. Deze vakleerkracht is tevens een brede vakdocent B-Slim, wat betekent dat hij ook naschoolse activiteiten organiseert. Deze activiteiten zijn gericht op bewegen en stimuleren een actieve levensstijl bij de kinderen.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV'er
Preventiemedewerker

Toelichting van de school:

Voor de medische zorg en persoonlijke verzorging van onze leerlingen hebben wij een team van gediplomeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) die jaarlijks hun kennis bijspijkeren. Ook verzorgen we jaarlijkse trainingen voor het veilig toedienen van medicatie, zoals de EpiPen. Daarnaast zijn er twee preventiemedewerkers actief op ons IKC. Zij waarborgen een veilige en gezonde werkomgeving voor zowel leerlingen als personeel. Hun focus ligt op het voorkomen van ongevallen en het bevorderen van de algehele vitaliteit en gezondheid.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Beeldend atelier
Theater atelier (in het speellokaal)
Buitenlessen in het park naast het IKC

Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning bij IKC Borgman Oosterpark

Ontdek Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) voor Optimale Kindontwikkeling

Bij IKC Borgman Oosterpark staat de ontwikkeling van elk kind centraal. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke extra ondersteuning wij bieden binnen onze schoolmuren. Dit profiel, samengesteld door onze toegewijde leerkrachten, directie en bestuur, wordt ook besproken met de Medezeggenschapsraad. De richtlijnen binnen ons SOP sluiten aan bij alle basisscholen van Openbaar Onderwijs Groningen, wat zorgt voor een consistente en kwalitatieve aanpak. U vindt ons volledige SOP in de bijlage van de schoolgids en op onze website. We werken volgens de principes van 'passend onderwijs', waarbij we de unieke ontwikkelingsmogelijkheden en kansen van elk kind benutten. Onze missie en visie, gericht op positieve kwaliteiten en ontwikkelingskracht, vormen de basis voor ons onderwijs. We geloven in een individuele benadering en streven ernaar om voor elk kind de meest passende onderwijsplek te creëren. Als de reguliere setting niet toereikend is, onderzoeken we samen met u alternatieve oplossingen. IKC Borgman Oosterpark is onderdeel van Openbaar Onderwijs Groningen en werkt nauw samen met een breed netwerk van scholen en ondersteuningsorganisaties, waaronder het WIJ-team en speciale basisscholen. Onze aanpak is gericht op het afstemmen van het onderwijs op de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Door middel van handelings- en opbrengstgericht werken, met een focus op de totale ontwikkeling, creëren we een stimulerende leeromgeving. Samen met u als ouders werken we aan gedeelde doelen, waarbij we open communiceren over de geboden ondersteuning en eventuele vragen. Het School Ondersteunings Profiel (SOP) is op te vragen bij onze Intern Begeleiders: Bianca Kamminga (b.kamminga@o2g2.nl) en Esther Dirks (e.dirks@o2g2.nl). Toekomstig aanbod en maatwerk: We blijven ons onderwijs continu ontwikkelen, met een focus op gepersonaliseerde leertrajecten binnen de units en op basis van individuele leerdoelen. Dit vereist een flexibele organisatie van het onderwijs. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben naast het basisaanbod, stellen we een Kindplan op. Dit plan brengt de ontwikkeling van het kind in kaart, inclusief stimulerende en belemmerende factoren, onderwijsbehoeften, het aanbod, de aanpak en de organisatie. Zo garanderen we een breed en gevarieerd aanbod dat aansluit bij de mogelijkheden van elk kind. Begeleiding bij dyslexie: Kinderen met leesproblemen of dyslexie ontvangen gerichte ondersteuning volgens ons zorgplan, met specifieke methoden en hulpmiddelen. Extra tijd bij toetsen, vergrote documenten en voorleesondersteuning zijn mogelijkheden die we bieden, altijd in overleg met u en uw kind. Talentontwikkeling voor meer- en hoogbegaafde kinderen: Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong werken met een compact lesprogramma en verrijkingsstof, gebruikmakend van het DHH-systeem voor identificatie en begeleiding. Vanaf groep 4 kunnen leerlingen via onderzoek worden vastgesteld als meer- of hoogbegaafd. Zij kunnen dan worden aangemeld voor de bovenschoolse plusgroep van Openbaar Onderwijs Groningen. De plusgroep biedt een uitdagend programma gericht op metacognitieve vaardigheden en 'leren leren', met ruimte voor verdieping, probleemoplossing en filosofie. Aanmelding gebeurt op advies van de mentor en intern begeleider, altijd in samenspraak met de ouders. Kinderen nemen om de week deel aan deze plusgroep, die plaatsvindt op een externe locatie. Voor meer informatie over de plusgroep kunt u contact opnemen met Inez Töben (i.a.toben@o2g2.nl). Meer details over de inhoud en toelatingsprocedure zijn te vinden op www.o2g2.nl. Inzet Kenniscentrum Openbaar Onderwijs (KCOO) schooljaar 2024-2025: Het KCOO, een initiatief van Openbaar Onderwijs Groningen, ondersteunt ons bij de realisatie van Passend Onderwijs met hun expertise van orthopedagogen, ambulant begeleiders en een psychodiagnostisch medewerker. KCOO-medewerkers zijn regelmatig op school aanwezig. Bij specifieke ondersteuningsvragen voor uw kind informeren we u als ouders direct. Voor nader onderzoek of observaties vragen wij altijd schriftelijke toestemming. Driehoeksoverleg: Dit overleg, drie tot vijf keer per schooljaar georganiseerd door de intern begeleider, met deelname van KCOO-specialisten, dient om vroegtijdig mee te denken en te adviseren over concrete hulpvragen vanuit de school. Verwijzing naar SBO of SO: Indien de ingezette interventies onvoldoende effect hebben of als de basisschool niet volledig kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften, kan een andere onderwijsvorm worden overwogen. De KCOO-medewerkers adviseren bij de keuze voor de meest passende plek. Bij een verwijzing naar het S(B)O stelt de orthopedagoog-generalist van het KCOO de deskundigheidsverklaring op voor de toelaatbaarheidsverklaring. Meer informatie over het KCOO vindt u op https://kcoo.openbaaronderwijsgroningen.nl/index.html.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Groeien met IKC Borgman Oosterpark: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie

Wat zijn de kernambities van IKC Borgman Oosterpark voor de komende vier jaar?

Bij IKC Borgman Oosterpark streven we naar een bloeiende leeromgeving, gericht op vier pijlers. Ten eerste, een veilige en sociale omgeving waarin kinderen zich ontwikkelen met plezier en harmonie, met aandacht voor democratisch burgerschap en persoonlijke groei. Kinderen hebben hierbij een actieve stem en voelen zich betrokken. Ten tweede, een sterke basis van kennis en vaardigheden. We zorgen ervoor dat onze leerlingen goed voorbereid zijn op het vervolgonderwijs, met een leeromgeving die gedifferentieerd leren stimuleert. Kleine instructiegroepen en hoge verwachtingen staan centraal, met als doel dat elk kind zijn of haar potentieel bereikt. Ten derde, het benutten van talenten. Ons brede en geïntegreerde aanbod biedt alle kinderen de kans om hun unieke talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Dit geldt zowel binnen als buiten schooltijd, en we betrekken actief de talenten van ons team en onze partners. Ten vierde, een professionele leergemeenschap. We werken als team continu aan onze ontwikkeling, waarbij ieders kracht wordt benut en gedeelde verantwoordelijkheid centraal staat. Ons jaarplan, dat de concrete invulling van onze ambities beschrijft, is opvraagbaar.

Hoe monitort en realiseert IKC Borgman Oosterpark de gestelde onderwijsdoelen?

Onze school werkt gestructureerd aan het behalen van de onderwijsdoelen door middel van duidelijke plannen en regelmatige evaluatiemomenten, vastgelegd in ons jaarplan. De Plan-Do-Check-Act cyclus is hierbij leidend. De voortgang van de leerlingen wordt tweemaal per jaar gemeten met behulp van CITO-methodes (LIB LVS) en voor de jongste kinderen met DORR. De resultaten worden door de teams geanalyseerd en besproken met de directie en intern begeleiders. Verbeterpunten worden direct meegenomen in de volgende onderwijsperiode. Het jaarplan wordt tussentijds in januari 2025 en aan het einde van het schooljaar in juni 2025 met het voltallige team geëvalueerd. De uitkomsten van deze evaluaties worden vastgelegd in een jaarverslag en besproken met de Medezeggenschapsraad (MR).

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij IKC Borgman Oosterpark

Toelichting van de school

IKC Borgman Oosterpark biedt een geïntegreerd kindcentrum waar kinderopvang en basisonderwijs naadloos samenkomen. Ons toegewijde team deelt een uniforme visie, wat zorgt voor een consistente en stimulerende leeromgeving voor elk kind. Door gezamenlijke scholing en regelmatige overlegmomenten waarborgen we een ononderbroken ontwikkelingstraject voor onze jongste leerlingen. We focussen op ontwikkelingsgericht leren, waarbij de zone van naaste ontwikkeling centraal staat en kinderen spelenderwijs kennismaken met diverse vormingsgebieden. De voortgang van elk kind wordt nauwlettend gevolgd via ons registratiesysteem DORR (Dagelijks Observeren Registreren en Rapporteren). Signalen die de ontwikkeling zouden kunnen belemmeren, worden direct besproken met de intern begeleider. Samen bepalen we de specifieke ondersteuningsbehoeften en hoe deze optimaal binnen ons IKC kunnen worden vervuld. Naast ons reguliere aanbod, bieden wij ook Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) door gespecialiseerde collega's. Dit programma legt extra nadruk op de doorgaande lijn tussen opvang en onderwijs, en versterkt de betrokkenheid van ouders door specifieke VVE-ouderdagen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC Borgman Oosterpark voor jonge kinderen?

IKC Borgman Oosterpark biedt een rijk en afgestemd aanbod voor het jonge kind, inclusief professionele kinderopvang, gespecialiseerde VVE-programma's en een holistische benadering binnen ons kindcentrum.

IKC Borgman Oosterpark biedt een rijk en afgestemd aanbod voor het jonge kind, inclusief professionele kinderopvang, gespecialiseerde VVE-programma's en een holistische benadering binnen ons kindcentrum.

Met welke organisaties werkt IKC Borgman Oosterpark samen voor het jonge kind?

Ons kindcentrum werkt nauw samen met SKSG, een gerenommeerde partner in kinderopvang en educatie, om een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw kind te garanderen.

Ons kindcentrum werkt nauw samen met SKSG, een gerenommeerde partner in kinderopvang en educatie, om een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw kind te garanderen.

Team | IKC Borgman Oosterpark in Groningen | [2025] Schoolregister