
Het team van IKC Borgman Oosterpark in Groningen
Current section: teamZie hier hoe het team van IKC Borgman Oosterpark is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Borgman Oosterpark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past IKC Borgman Oosterpark bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Borgman Oosterpark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Borgman Oosterpark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten bij IKC Borgman Oosterpark: Ons Protocol
Bij IKC Borgman Oosterpark zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Mocht een medewerker onverhoopt verlof aanvragen, bijvoorbeeld wegens ziekte of andere persoonlijke omstandigheden, dan volgen we strikt ons zorgvuldig opgestelde protocol om de impact op de leerlingen te minimaliseren. De procedure voor het regelen van vervanging bij afwezigheid van een lesgevende mentor is als volgt ingericht. We streven ernaar om altijd een passende oplossing te vinden, waarbij de kwaliteit van het onderwijs en de zorg voor uw kind voorop staan. Ons doel is een soepel en effectief vervangingssysteem. In de eerste plaats kijken we naar de beschikbaarheid van externe leerkrachten via de invallijst die door het bestuur wordt beheerd. Indien er geen externe vervangers beschikbaar zijn, schakelen we intern onze eigen leerkrachten in. Hierbij wordt rekening gehouden met de zorg voor andere kinderen in de school. Parttimers die aangegeven hebben beschikbaar te zijn voor interne vervanging, worden hierbij prioritair benaderd. Indien nodig, gebruiken we ook de groepsapp om collega's te vragen naar hun beschikbaarheid. Het is belangrijk te weten dat de directie en intern begeleiders niet worden ingezet voor reguliere klassenvervanging. Als interne en externe oplossingen niet volstaan, onderzoeken we of een collega die extra ondersteuning biedt binnen een unit, tijdelijk de stamgroep kan overnemen. Ook een capabele onderwijsassistent of stagiaire kan, onder supervisie van een andere mentor, de leiding over de groep op zich nemen. Dit gebeurt altijd na een zorgvuldige afweging van de geschiktheid en de impact op de zorg voor andere leerlingen. Deze tijdelijke inzet wordt per geval beoordeeld. In uitzonderlijke situaties, wanneer geen van de bovenstaande stappen succesvol is, kunnen ouders gevraagd worden om hun kind(eren) thuis te houden. Voor ouders die absoluut geen opvang kunnen regelen, proberen we, indien mogelijk, opvang te bieden in een andere stamgroep. Kinderen kunnen dan thuis werken aan hun weektaak, aangepast aan hun leeftijd en leerjaar. Ouders ontvangen hierover tijdig bericht via ons communicatiesysteem "SocialSchools". Wanneer we een collega met een ondersteunende rol inzetten voor klassenvervanging (stap 3), is dit doorgaans voor maximaal één dag. Bij een langere afwezigheid beoordelen we opnieuw de situatie. Als het organiseren van vervanging niet langer wenselijk of haalbaar is, vragen we ouders hun kind thuis te houden om te werken aan de weektaak. Dit is omdat deze extra medewerkers primair zijn ingezet voor individuele ondersteuning, en hun afwezigheid direct impact heeft op deze kinderen en de werkdruk van andere leerkrachten verhoogt. Bij langdurigere afwezigheid van meerdere leerkrachten, kunnen we overwegen om groepen roulerend thuis te laten blijven. De mentor van een 'vrije' groep kan dan de afwezige collega vervangen. Leerlingen uit de midden- en bovenbouw kunnen elkaar ook ondersteunen door voor elkaars groepen in te vallen, evenals leerlingen uit de onderbouw. Ouders worden hiervan de dag van tevoren via "SocialSchools" op de hoogte gesteld. Bij gelijktijdige afwezigheid van meerdere mentoren, waarbij stappen 1 tot en met 3 niet volstaan, houden we rekening met het aantal dagen dat de eigen mentor afwezig is geweest voor een specifieke groep. Zo proberen we de belasting eerlijk te verdelen. De directie behoudt zich het recht voor om in specifieke gevallen af te wijken van deze standaardprocedure en informeert de betrokkenen hierover zo spoedig mogelijk.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op IKC Borgman Oosterpark: Specialisten voor Elk Kind
Taal en Rekenen: Sterke Basis met Onze Experts
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op IKC Borgman Oosterpark zetten wij ons in voor een optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze twee Intern Begeleiders fungeren als kwaliteitsondersteuners voor de gehele school. De mentoren in de onderbouw zijn gespecialiseerd in Vroeg en Voorschoolse Educatie (VVE), wat een vliegende start garandeert. Bovendien hebben we een toegewijde specialist voor Nederlands als Tweede Taal (NT2) om alle leerlingen te ondersteunen. Met vijf gecertificeerde rekenspecialisten – één voor de onderbouw, twee voor de middenbouw en twee voor de bovenbouw – bieden we gerichte hulp om rekenvaardigheden te versterken.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolomgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC) is sociaal-emotionele vorming en burgerschap van groot belang. We hanteren de succesvolle methode "De Vreedzame School" door de hele school, wat bijdraagt aan een positieve en respectvolle sfeer. Naast deze methode integreren we filosofielessen en besteden we aandacht aan diverse burgerschapsonderwerpen binnen onze vier thematische projecten. Hiermee stimuleren we zelfbewustzijn en sociale vaardigheden. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen volgen we nauwgezet met de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL), die we vanaf groep 3 twee keer per jaar afnemen.
Gedrag en Werkhouding: Effectieve Aanpak voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze toegewijde mentoren observeren dagelijks het gedrag, de werkhouding en de taakaanpak van de kinderen. Bij signalen van uitdagingen worden de Intern Begeleiders ingeschakeld om de onderliggende oorzaken te achterhalen. Samen met de Intern Begeleiders ontwikkelen we een passend plan van aanpak, eventueel met ondersteuning van externe experts zoals de orthopedagoog of ambulant begeleider van het samenwerkingsverband. Ook werken we nauw samen met lokale partners zoals het WIJ-team en de GGD. Alle collega's in de onderbouw hebben in het schooljaar 2023-2024 de scholing "Druk en dwars" gevolgd. Dit versterkt hun vaardigheden in het proactief omgaan met gedragsverschillen binnen de klas.
Motorische Ontwikkeling: Actieve Kinderen, Gezonde Toekomst
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
IKC Borgman Oosterpark hecht veel waarde aan de motorische ontwikkeling van elk kind. We hebben een gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek die nauw betrokken is bij de voortgang van onze leerlingen. Deze vakleerkracht is tevens een brede vakdocent B-Slim, wat betekent dat hij ook naschoolse activiteiten organiseert. Deze activiteiten zijn gericht op bewegen en stimuleren een actieve levensstijl bij de kinderen.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor de medische zorg en persoonlijke verzorging van onze leerlingen hebben wij een team van gediplomeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) die jaarlijks hun kennis bijspijkeren. Ook verzorgen we jaarlijkse trainingen voor het veilig toedienen van medicatie, zoals de EpiPen. Daarnaast zijn er twee preventiemedewerkers actief op ons IKC. Zij waarborgen een veilige en gezonde werkomgeving voor zowel leerlingen als personeel. Hun focus ligt op het voorkomen van ongevallen en het bevorderen van de algehele vitaliteit en gezondheid.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning bij IKC Borgman Oosterpark
Ontdek Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) voor Optimale Kindontwikkeling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Groeien met IKC Borgman Oosterpark: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie
Wat zijn de kernambities van IKC Borgman Oosterpark voor de komende vier jaar?
Hoe monitort en realiseert IKC Borgman Oosterpark de gestelde onderwijsdoelen?
Downloaden
Ontdek Ons Schoolplan: Download HierOntwikkeling van Jonge Kinderen bij IKC Borgman Oosterpark
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod heeft IKC Borgman Oosterpark voor jonge kinderen?
IKC Borgman Oosterpark biedt een rijk en afgestemd aanbod voor het jonge kind, inclusief professionele kinderopvang, gespecialiseerde VVE-programma's en een holistische benadering binnen ons kindcentrum.
Met welke organisaties werkt IKC Borgman Oosterpark samen voor het jonge kind?
Ons kindcentrum werkt nauw samen met SKSG, een gerenommeerde partner in kinderopvang en educatie, om een doorlopende ontwikkelingslijn voor uw kind te garanderen.