IKC Borgman Oosterpark in Groningen

De resultaten van IKC Borgman Oosterpark in Groningen

Current section: resultaten
Klaprooslaan 204
9713 Groningen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Borgman Oosterpark, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Borgman Oosterpark bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Borgman Oosterpark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen IKC Borgman Oosterpark

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, voorheen de Cito-eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage geldt als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Borgman Oosterpark. Deze score benadrukt de focus van IKC Borgman Oosterpark op het leggen van een sterke basis voor alle leerlingen. Een hoge score op dit niveau toont aan dat de school effectief is in het overbrengen van de kerncompetenties die nodig zijn voor vervolgonderwijs en verdere ontwikkeling. Het biedt ouders en leerlingen inzicht in de basiskwaliteit van het onderwijs dat wordt aangeboden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties IKC Borgman Oosterpark: Ambitieus Onderwijs

Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatie dan het fundamenteel niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, waaronder IKC Borgman Oosterpark, stelt de onderwijsinspectie een specifieke signaleringswaarde vast. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school en geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau zou moeten halen. De prestaties van IKC Borgman Oosterpark op het streefniveau laten zien hoe goed de school erin slaagt om leerlingen uit te dagen en te stimuleren tot excellentie. Een score die de signaleringswaarde overstijgt, duidt op een stimulerende leeromgeving die leerlingen helpt hun volledige potentieel te benutten. Dit is cruciaal voor leerlingen die zich verder willen ontwikkelen en uitblinken in hun academische carrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Borgman Oosterpark?

Bij IKC Borgman Oosterpark stellen we het schooladvies met zorg vast. We volgen elke leerling nauwgezet en gebruiken hiervoor de plaatsingswijzer, die resultaten uit ons leerlingvolgsysteem integreert. Dit geeft ons een helder beeld van het verwachte uitstroomniveau. Ons adviesproces is gebaseerd op een brede evaluatie. Naast toetsresultaten, houden we rekening met individuele kindkenmerken, observaties in de klas en diverse andere leerprestaties. Het uiteindelijke advies wordt gezamenlijk bepaald door de mentor van groep 8, de mentoren van groep 6 en 7 die het kind goed kennen, en de intern begeleider of kwaliteitsمدیر. In de praktijk zien we dat de schooladviezen goed overeenkomen met de prestaties op de eindtoets. Ook na drie jaar presteren de meeste leerlingen nog conform hun advies. Een klein percentage presteert hoger of lager, wat soms verklaard kan worden door dubbele advisering, zoals bij de combinatie vmbo-k/(g)t. Het doorstroomproces is duidelijk gestructureerd om u en uw kind goed te informeren. In groep 7 informeren we kinderen en ouders al over het verwachte uitstroomprofiel. In groep 8 ontvangen de leerlingen tussen 10 en 31 januari hun voorlopige schooladvies. Vervolgens maken zij in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen de kinderen en ouders het definitieve schooladvies. Belangrijk is dat ouders hun kind vóór 1 april inschrijven bij een passende school voor voortgezet onderwijs. Zo zorgen we voor een soepele overgang naar het middelbaar onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC Borgman Oosterpark: Samen Groeien

Op IKC Borgman Oosterpark geloven we dat sociale ontwikkeling de sleutel is tot succes, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Wij helpen kinderen essentiële vaardigheden te ontwikkelen om positief met elkaar om te gaan, conflicten op te lossen en effectief samen te werken. Deze vaardigheden, zoals respect, empathie en verantwoordelijkheid, vormen de basis voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Een positief sociaal klimaat draagt direct bij aan het leerplezier en de schoolprestaties van elk kind. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en het stimuleren van een positieve deelname aan de maatschappij, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen tot een zelfverzekerde wereldburger.

Zelfvertrouwen ontwikkelen en koesteren

Een veilige leeromgeving garanderen

Samenwerking en respect bevorderen

Hoe bevordert IKC Borgman Oosterpark de sociale vaardigheden van uw kind?

Bij IKC Borgman Oosterpark zetten we ons in voor de sociale ontwikkeling van elk kind door middel van een speelse en kindgerichte aanpak. We maken gebruik van de bewezen effectieve methode 'De Vreedzame School', die concrete handvatten biedt voor positieve interactie en het creëren van een veilige omgeving. We hanteren duidelijke gedragsverwachtingen en besteden structureel aandacht aan gewenst gedrag. Na elke vakantie organiseren we speciale 'gouden' of 'zilveren' weken om de groepsdynamiek te versterken en gezamenlijke afspraken te maken. Deze afspraken, onder begeleiding van de leerkracht, vormen het fundament voor een veilige en prettige sfeer in de klas en op de leerpleinen. Daarnaast beschikken we over een helder pestprotocol en monitoren we het welzijn en de sociale competenties van de kinderen met behulp van de SCOL-vragenlijsten. De resultaten worden geëvalueerd en bij signalen van zorg zoeken we proactief contact met ouders en, indien nodig, met deskundigen zoals onze gedragsdeskundige.

Welke instrumenten gebruikt IKC Borgman Oosterpark om sociale groei te meten?

Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen, maken wij gebruik van de volgende registratievormen: * **Sociale Competentie Observatielijst (SCOL):** Dit instrument helpt ons om de sociale vaardigheden en het welbevinden van de kinderen systematisch te observeren en te evalueren.

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op IKC Borgman Oosterpark?

IKC Borgman Oosterpark hanteert de gerenommeerde methode 'De Vreedzame School' om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Deze methode ondersteunt kinderen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en een positief groepsgevoel.

  • Vreedzame school

Inspectierapport IKC Borgman Oosterpark: Kwaliteit en Ambitie

De Onderwijsinspectie heeft IKC Borgman Oosterpark de afgelopen jaren consistent beoordeeld met basistoezicht. Deze beoordeling, gebaseerd op data zoals Cito-toetsresultaten en schoolbezoeken, bevestigt dat ons onderwijs van solide kwaliteit is. In maart 2024 hebben we proactief een audit aangevraagd om een diepgaande evaluatie van al onze inspectie-indicatoren te ontvangen. De auditoren concludeerden dat de basiskwaliteit op alle fronten op orde is. Bovendien werden twee specifieke onderdelen, namelijk de 'Uitvoering en kwaliteitscultuur' en 'De onderwijstijden', beoordeeld met een 'Goed', wat ons positioneert als een voorbeeld voor andere scholen. **1. Uitvoering en Kwaliteitscultuur:** Binnen ons Integraal Kind Centrum (IKC) heerst een professionele en ambitieuze sfeer, waar gezamenlijk leren en continue verbetering centraal staan. Wederzijds vertrouwen en waardering kenmerken ons team, dat wordt omschreven als bevlogen en toegewijd. De unitcoördinatoren werken nauw samen en voelen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle leerlingen, mede dankzij ons concept van unitonderwijs. Ons team investeert in professionele ontwikkeling door middel van diverse scholingen, zoals de opleiding tot rekencoördinator voor vijf leerkrachten. Het team stimuleert elkaar om klassenbezoeken te brengen voor verdere kennisdeling. De directeur en Intern Begeleider (IB'er) ondersteunen actief een veilige leeromgeving en de onderwijskundige doelstellingen, waarbij zij vertrouwen bieden en ontwikkelingsruimte creëren door middel van regelmatige flitsbezoeken. De directeur toont sterk onderwijskundig leiderschap door richting te geven aan het behalen van de gestelde doelen. Een heldere overlegstructuur, met vergaderingen per unit en teamoverleggen, zorgt voor een effectieve bespreking van gezamenlijke thema's zoals de verbeterdoelen uit het schoolplan. Vaste ontwikkelgroepen voor onderwerpen als burgerschap en ICT, met vertegenwoordiging uit elke unit, waarborgen dat het team gezamenlijk werkt aan kwalitatief hoogstaand onderwijs voor elk kind. **2. De Onderwijstijden:** De onderwijstijden op IKC Borgman Oosterpark voldoen volledig aan de wettelijke vereisten. Om kansengelijkheid te bevorderen, hanteren wij een verlengde en verrijkte schooldag. Dit aanbod is gericht op het ontdekken en ontwikkelen van talenten, en versterkt bovendien sociaal-emotionele vaardigheden, burgerschap, creativiteit en taalontwikkeling. Het onderwijs na schooltijd sluit naadloos aan bij de thema's van de schooldag, wat zorgt voor een ononderbroken leerlijn. De uitbreiding van de onderwijstijd voor specifieke leerlinggroepen werd door de auditoren positief beoordeeld als een "goed" initiatief.

Resultaten | IKC Borgman Oosterpark in Groningen | [2025] Schoolregister