IKC Borgman Ebbinge in Groningen

Het team van IKC Borgman Ebbinge in Groningen

Current section: team
Langestraat 10
9712 Groningen

Zie hier hoe het team van IKC Borgman Ebbinge is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Borgman Ebbinge. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Borgman Ebbinge bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Borgman Ebbinge bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Borgman Ebbinge gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging bij IKC Borgman Ebbinge

Bij IKC Borgman Ebbinge in Groningen zorgen we voor een soepele continuïteit van het onderwijs. We beschikken over een eigen, toegewijde invalpool met ervaren leerkrachten en onderwijsassistenten. Dit stelt ons in staat om ingepland verlof van onze onderwijsprofessionals doorgaans vlot en effectief op te vangen. Onverwachte afwezigheid, zoals ziekte, kan echter uitdagingen met zich meebrengen. Hoewel we er alles aan doen om een gekwalificeerde vervanger te vinden, kan het voorkomen dat onze interne pool tijdelijk niet alle benodigde capaciteit kan leveren. In dergelijke situaties zetten we ons maximaal in om een passende oplossing te vinden, bijvoorbeeld door de lesgroep tijdelijk te verdelen of een onderwijsassistent in te zetten. Indien interne oplossingen ontoereikend blijken, kunnen we in uitzonderlijke gevallen ouders vragen om hun kind(eren) tijdelijk thuis te houden. Voor acute noodgevallen is er echter altijd een vangnet van opvang binnen onze schoolvoorzieningen beschikbaar. Uw kind is bij ons altijd welkom en krijgt de aandacht die het verdient.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elke Ontwikkelingsfase op IKC Borgman Ebbinge

8

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Kwaliteitscoördinator
Opleider in School
VVE Specialist

Toelichting van de school:

Bij IKC Borgman Ebbinge stimuleren we de brede ontwikkeling, met speciale aandacht voor taal en rekenen. We volgen de kerndoelen van SLO en de referentieniveaus voor taal en rekenen, wat ons onderwijs richting geeft. Ons aanbod is zorgvuldig verdeeld over de leerjaren en sluit naadloos aan bij de behoeften van onze leerlingen, met een solide voorbereiding op het voortgezet onderwijs. De kernvakken, zoals rekenen en taal, worden gestructureerd aangeboden volgens de referentieniveaus 1F/2F/1S, vastgesteld door de Inspectie van het Onderwijs. We analyseren continu onze resultaten om het onderwijs te optimaliseren en zoeken voortdurend naar manieren om het onderwijs nog beter af te stemmen op de individuele leerbehoeften, mede dankzij ons unitonderwijs. Onze school beschikt over diverse specialisten en extra aanbod om elke leerling optimaal te ondersteunen. Onze Kwaliteitscoördinator waarborgt samen met het team en management de onderwijskwaliteit. Dit gebeurt planmatig via het jaarplan, met focus op professionalisering van medewerkers. De coördinator biedt begeleiding, scholing en ondersteuning aan leerkrachten en ouders, met oog voor de unieke behoeften van elk kind. De cyclus van basisondersteuning en extra zorg wordt gecoördineerd, waarbij resultaten en observaties leiden tot individuele begeleidingsplannen. Kinderen met dyslexie of leesproblemen ontvangen gerichte ondersteuning met specifieke methoden en hulpmiddelen, zoals extra tijd, grotere lettertypes en voorleesondersteuning. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders en het kind. Leerlingen met een NT2-achtergrond of meertaligheid krijgen drie keer per week intensieve begeleiding in kleine groepen. Voor de jongste kinderen ligt de focus op woordenschatuitbreiding en mondelinge taalvaardigheid. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen uitdagende leerstof en worden gestimuleerd in onderzoeksvaardigheden. Ons ondersteuningsteam verzorgt dit aanbod twee keer per week, gebruikmakend van de module uit Faqta talent. Ze werken met een compact lesprogramma en verrijkingsstof, en we hanteren het DHH-systeem voor signalering en begeleiding van meer- en hoogbegaafdheid vanaf groep 1/2. De bovenschoolse plusgroep van Openbaar Onderwijs Groningen biedt een aanvullend programma voor hoogbegaafde kinderen, gericht op zelfontplooiing en leren van elkaar. Hierbij is er ook veel aandacht voor sociale competenties en zelfbeeld. Twee leerkrachten worden opgeleid tot rekencoördinatoren om de kwaliteit van het rekenonderwijs te bevorderen, collega's te ondersteunen en beleid te ontwikkelen. De specialisten van het KCOO (orthopedagogen, ambulant begeleiders, gedragsdeskundigen) zijn regelmatig aanwezig op school. Ouders worden altijd geïnformeerd over ondersteuningsvragen en vragen om schriftelijke toestemming voor nader onderzoek. Het driehoeksoverleg, met deelname van KCOO-specialisten, denkt en adviseert vroegtijdig mee over concrete hulpvragen. De PO WIJ medewerker, Richella Leidelmeijer, versterkt de doorgaande lijn met scholen en voorschoolse voorzieningen. Zij biedt consultatie aan professionals en ondersteunt kinderen en ouders, met een tweewekelijks spreekuur op school. U kunt haar bereiken via 06-15681948 of de kwaliteitscoördinator Jannie Pot.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Bij IKC Borgman Ebbinge leggen we de nadruk op sociaal-emotionele ontwikkeling, met speciale aandacht voor welbevinden en het versterken van sociale competenties. De Gouden Weken aan het begin van het schooljaar en de Zilveren Weken na de kerstvakantie zijn gericht op groepsvorming en het opstellen van stamgroepsregels. Gedurende het hele jaar besteden we aandacht aan diverse thema’s die de groepsdynamiek versterken. We werken systematisch aan de leerlijnen 'sociaal gedrag' en 'leren leren' van SLO, waarbij zowel groeps- als individuele doelen centraal staan. Kinderen die worstelen met angsten, concentratieproblemen, pestgedrag of ander gedrag, ontvangen ondersteuning van interne of externe specialisten. Deze laagdrempelige hulp, in samenspraak met ouders en de kwaliteitscoördinator, helpt kinderen hun problemen zelfstandig op te lossen en hun zelfvertrouwen te vergroten. Onze kwaliteitscoördinator, Jannie Pot, coördineert deze ondersteuning en zorgt ervoor dat kinderen en ouders de juiste hulp ontvangen. Door middel van spel en gerichte oefeningen leren kinderen vaardigheden aan om zelfstandig met uitdagingen om te gaan.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op IKC Borgman Ebbinge moedigen we kinderen aan om actief en zelfontdekkend te leren, met eigenaarschap over hun leerproces. In de groepen 1/2 leren kinderen keuzes maken in leer- en werkhoeken, waarbij de stamgroepleerkracht een sturende rol speelt. We leren kinderen hun eigen doelen stellen en besteden veel aandacht aan feedback en reflectie. Drie keer per week is er een extra leer- en oefenmoment (ELO), waar kinderen aan hun persoonlijke doelen werken via Snappet, wat directe feedback op leerresultaten biedt. Met de leerdoelen van 'Gedrag is een Vak' en de leerlijn 'Leren Leren' oefenen kinderen gericht op werkhouding en taakaanpak. De leerlijn 'Sociaal gedrag' richt zich op sociale competenties, met zowel groeps- als individuele doelen. De stamgroepleerkrachten volgen de voortgang van deze doelen nauwlettend en bespreken deze met de ouders tijdens voortgangsgesprekken, om zo een optimale ontwikkeling te waarborgen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezond en Actief

Beschikbare specialisten:

Vakleerkrachten Gymnastiek

Toelichting van de school:

IKC Borgman Ebbinge bevordert een gezonde leefstijl met een focus op gezonde voeding en veel beweging. Gezonde traktaties staan centraal, waarbij kinderen leren gezonde opties te bereiden en te delen. We stimuleren sport, bewegen en 'bewegend leren' actief. Kinderen van groep 3-8 krijgen twee keer per week 45 minuten gymnastiek van een gespecialiseerde vakleerkracht. Groepen 1/2 hebben dagelijks bewegingsonderwijs. Bewegen wordt geïntegreerd in het leren door middel van energizers en 'bewegend leren' om de concentratie en leerprestaties te verbeteren. Voor buitenspelen gebruiken we de materialen en werkvormen van de Skill Box voor gevarieerde beweegactiviteiten, ondersteund door stagiaires. We organiseren regelmatig uitstapjes naar het Noorderplantsoen voor sportactiviteiten en stimuleren deelname aan de Plantsoenloop en de avondvierdaagse, met actieve ondersteuning van de ouderraad.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Ouders

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners (BHV)

Toelichting van de school:

Onze BHV-ers zijn getraind in EHBO en ontvangen jaarlijkse bijscholing om de veiligheid op school te garanderen. Het is belangrijk te weten dat medewerkers van IKC Borgman Ebbinge geen medische handelingen mogen verrichten bij kinderen. We voeren open gesprekken met ouders over hoe we, onder hun verantwoordelijkheid, de benodigde medische hulp tijdens schooltijd kunnen ondersteunen. Samen streven we naar een veilige en ondersteunende omgeving voor elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Atelier
Buitenschoolseopvang (BSO)
Voorschoolseopvang (VSO)
Kinderopvang (KDV)

Extra Ondersteuning voor Iedere Leerling bij IKC Borgman Ebbinge

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Samenwerken aan Succes

Actieve Ouderbetrokkenheid bij Leerlingondersteuning Bij IKC Borgman Ebbinge geloven we in de kracht van samenwerking met ouders. De leerkracht en de kwaliteitscoördinator zijn uw eerste aanspreekpunt voor de ondersteuning van uw kind. U wordt persoonlijk uitgenodigd voor een gesprek op school om de specifieke behoeften te bespreken. Voor leerlingen die extra zorg nodig hebben op niveau 3, schuift de kwaliteitscoördinator altijd aan bij dit gesprek. Samen met u en de leerkracht bepalen we de meest geschikte aanpak, stellen we een plan van aanpak op en schakelen we indien nodig externe experts in. Regelmatig contact tussen u en de leerkracht zorgt ervoor dat we de voortgang nauwlettend volgen, terwijl de kwaliteitscoördinator het overzicht behoudt en het contact met externe partijen onderhoudt. Deskundige Ondersteuning via Kenniscentrum Openbaar Onderwijs Onze school werkt nauw samen met het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs. Dit samenwerkingsverband biedt niet alleen waardevol advies, maar ook een gespecialiseerd team dat zich buigt over leerlingen die extra didactische of pedagogische ondersteuning nodig hebben. Dit deskundigenpanel, bestaande uit een jeugdhulpprofessional (PO WIJ), een kwaliteitscoördinator en een gedragsspecialist/orthopedagoog, komt minimaal vijf keer per jaar bijeen om leerlingen te bespreken. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) licht ons onderwijs- en ondersteuningsconcept gedetailleerd toe, zodat u precies weet hoe wij uw kind begeleiden. Toekomstgerichte Ontwikkeling van Extra Ondersteuning Naast onze huidige basis-, aanvullende en intensieve ondersteuning, zetten we vol in op verdere innovatie. We ontwikkelen onze leerlijn 'leren leren' om executieve vaardigheden te versterken, zoals werkgeheugen, emotieregulatie en planning. Daarnaast bieden we extra NT2-onderwijs aan leerlingen met een tweede taalachtergrond in de groepen 3, 4 en 5. Ook de begeleiding van hoogbegaafde kinderen krijgt onze volle aandacht; we onderzoeken continu hoe we deze leerlingen, naast het bestaande aanbod en de bovenschoolse plusgroep, nog beter kunnen ondersteunen. Het team wordt hiervoor periodiek geschoold. Feedback gericht op zelfregulatie, taakgerichtheid en intrinsieke motivatie staat centraal in onze aanpak. We stimuleren leerlingen om te reflecteren op hun eigen werk en handelen, wat bijdraagt aan hun persoonlijke groei en leerontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Schoolkwaliteit en Ontwikkelingsplan IKC Borgman Ebbinge

Wat zijn de strategische doelen van IKC Borgman Ebbinge voor 2023-2027?

IKC Borgman Ebbinge werkt aan de continue verbetering van ons onderwijs met een strategisch schoolplan voor de periode 2023-2027 en gedetailleerde jaarplannen. Ons kwaliteitszorgsysteem waarborgt dat we onze educatieve doelen effectief realiseren, met tevredenheid van zowel ons team als de ouders als leidraad. De zes speerpunten voor de komende jaren zijn: 1. Brede ontwikkeling van kinderen van 0-13 jaar. 2. Implementatie van unitonderwijs. 3. Verrijking van het aanbod middels kernconcepten. 4. Samenwerking in interprofessionele teams. 5. Actieve ouderparticipatie als educatieve partner. 6. Intensieve samenwerking met wijkpartners voor optimale kindontwikkeling. Deze speerpunten worden ondersteund door kernwaarden zoals het versterken van basisvaardigheden (taal, rekenen), het stimuleren van creativiteit en onderzoekend leren, en het bevorderen van burgerschap en digitale vaardigheden. We streven naar betekenisvol onderwijs dat samenhang creëert tussen leergebieden en de leefwereld van kinderen. Daarbij zetten we in op actief en bewegend leren en een gezonde leefstijl, met als einddoel een optimale ontwikkeling voor elk kind. De transitie naar unitonderwijs is hierin een belangrijk aandachtspunt.

Hoe implementeert IKC Borgman Ebbinge de kwaliteitsdoelen en het jaarplan?

Bij IKC Borgman Ebbinge volgen we een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem dat nauw verweven is met onze jaarkalender en de PLAN-DO-CHECK-ACT cyclus. We meten de onderwijsresultaten tweemaal per jaar met CITO Leerling in Beeld, en voor de jongste kinderen met DORR. De unitteams analyseren deze resultaten samen met de directie en kwaliteitsمدewerker. Verbeterpunten worden direct vertaald naar aanpassingen in onze werkwijze. Evaluaties van de jaarplan-doelen vinden plaats in januari (tussentijds) en juni (eindevaluatie) met het voltallige team. De uitkomsten worden vastgelegd in een jaarverslag, en nieuwe doelen formuleren we in het jaarplan voor het volgende schooljaar. De geborgde afspraken worden gemonitord via observaties door unitcoördinatoren, de kwaliteitsمدewerker en de directeur, om zo de kwaliteit continu te waarborgen.

Downloaden

Ontdek Ons Aanbod voor het Jonge Kind in Groningen

Toelichting van de school

IKC Borgman Ebbinge biedt een unieke, geïntegreerde omgeving voor kinderen van 0 tot 13 jaar, waar onderwijs en kinderopvang naadloos samenkomen. Ons kindcentrum bevordert een doorlopende ontwikkeling en een soepele overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Voor de allerkleinsten, van 0 tot 4 jaar, hebben we drie gespecialiseerde stamgroepen. Op de babygroep volgen we de respectvolle visie van Emmi Pikler, gericht op zelfstandigheid en natuurlijke ontwikkeling. Voor onze peuters implementeren we het erkende VVE-programma Startblokken, wat een sterke basis legt voor de verdere schoolloopbaan. Onze toegewijde pedagogische professionals werken nauw samen om een consistente leerlijn te waarborgen en een harmonieuze overgang van peuter naar kleuter te realiseren. De buitenschoolse opvang (BSO) binnen ons IKC is exclusief voor onze eigen schoolkinderen en biedt een verlengstuk van de schooldag. Met ruime openingstijden, ook tijdens margedagen en vakanties, garanderen we een soepele opvang na schooltijd. De BSO stimuleert talentontwikkeling door een breed scala aan activiteiten, onderverdeeld in zes kerngebieden: Voeding & Koken, Sport & Bewegen, Kunst & Cultuur, Natuur & Duurzaamheid, Hallo Wereld en Techniek & Wetenschap. Kinderen van 4 t/m 12 jaar worden zo uitgedaagd in een rijke leeromgeving die aansluit bij hun interesses en capaciteiten. Sinds 2025 werken we met een innovatief BSO-paspoort. Dit stimuleert kinderen om, onder deskundige begeleiding, zichzelf en de wereld te ontdekken, wat resulteert in meer vrijheid en zelfstandigheid. Via het Doenkids-programma participeren kinderen actief in het aanbod, wat zorgt voor een gezamenlijke creatie van de BSO-ervaring. Voor vragen over inschrijvingen of meer informatie over de kinderopvang en BSO kunt u contact opnemen met de klantenservice van SKSG Kinderopvang via 050 – 3171390, klantenservice@sksg.nl of www.sksg.nl.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Borgman Ebbinge extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, IKC Borgman Ebbinge biedt gespecialiseerde programma's voor het jonge kind, waaronder kinderopvang met de Pikler-visie voor baby's en het Startblokken VVE-programma voor peuters. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool.

Ja, IKC Borgman Ebbinge biedt gespecialiseerde programma's voor het jonge kind, waaronder kinderopvang met de Pikler-visie voor baby's en het Startblokken VVE-programma voor peuters. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool.

Kinderopvang Groningen
Peuteropvang en VVE in Groningen
Integraal Kindcentrum Groningen

Met welke kinderopvangorganisatie werkt IKC Borgman Ebbinge samen?

IKC Borgman Ebbinge werkt nauw samen met SKSG Kinderopvang, een gerenommeerde organisatie die de kinderopvang en buitenschoolse opvang binnen ons kindcentrum verzorgt.

IKC Borgman Ebbinge werkt nauw samen met SKSG Kinderopvang, een gerenommeerde organisatie die de kinderopvang en buitenschoolse opvang binnen ons kindcentrum verzorgt.

Team | IKC Borgman Ebbinge in Groningen | [2025] Schoolregister